Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hva spiller det for noen rolle hva synet var før inngrepet? :ermm:

 

Nå vet jeg ikke hvor dårlig syn +5/-6. er, men jeg kan vanskelig se hva det gjør noe til eller fra så lenge synet til piloter i operativ tjeneste er tilfredsstillende.

Det er nytt fra i høst at de i det hele tatt tillater synskorreksjon, så er bare å takke og bukke for de som kan benytte seg av det. :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor går trøndersk russ med frakk, og er det bare de, eller er det andre steder i landet hvor det er tradisjon å slenge på seg en hvit labfrakk man får tegna masse funky shit på?

Tror det kommer av at Trondheim tradisjonelt har vært realfagssentrumet i Norge med NTH. Bygdeungdommen fulgte vel bare etter, antar jeg. Såvidt jeg vet så er dette en særtrøndersk tradisjon.

Lenke til kommentar
Hvis vikingene hade greid å erobre England, hadde Norsk/norrønt hvert et verdensspråk da?

 

Hvis vikingene hadde greid å beholde England hadde ikke historien gått som den har, og England hadde kanskje ikke blitt den verdensmakten den ble. :)

 

Så da hadde det ikke blitt noen kolonier og ikke noe spredt språk, så det hadde da bare vært mange "små"-språk over hele verden da?

Lenke til kommentar
Hvorfor ble tv (og for denslags skyld radio) oppfunnet?

Var det noe "demand" (som i "supply and demand") for det?

Naturligvis var det demand for andre medier å sende nyheter på

Jeg klarer liksom ikke å se for meg at folk satt foran radio apparatene (eller sto å laget mat eller noe) og tenkte at "nå er jeg dritt lei av denne dumme radioen, hvorfor kan ikke noen finne opp noe som gjør at jeg kan se folkene som snakker?"

Radio er og var genialt, så jeg kan ikke helt se at vanlige folk hadde tanker om at nyhetene burde "visualiseres" (kommer ikke på noe bedre ord =P).

Lenke til kommentar
Hvorfor ble tv (og for denslags skyld radio) oppfunnet?

Var det noe "demand" (som i "supply and demand") for det?

Naturligvis var det demand for andre medier å sende nyheter på

Jeg klarer liksom ikke å se for meg at folk satt foran radio apparatene (eller sto å laget mat eller noe) og tenkte at "nå er jeg dritt lei av denne dumme radioen, hvorfor kan ikke noen finne opp noe som gjør at jeg kan se folkene som snakker?"

Radio er og var genialt, så jeg kan ikke helt se at vanlige folk hadde tanker om at nyhetene burde "visualiseres" (kommer ikke på noe bedre ord =P).

Vi har forskere som driver med masse rart og tilslutt var det en/noen som fant ut hvordan man kunne sende bilder/film igjennom en ledning til en boks. Dette ble mange interessert i og ideen ble stadig utviklet.

Lenke til kommentar
Hva cville skjedd hvis vi detonerte en bombe like kraftig som Tsar Bomba (50Mt) nederst i marianegropen? :)

Det hadde sikkert dyttet sprekken litt fra hverandre og utløst et jordskjelv mellom de to tektoniske platene. Det ville sikkert ført til en tsunami. Men størrelse på jordskjelvet og tsunamien er nok vanskelig å forutsi.

 

Åssen konsistent er det på dynamitt? Jeg har hørt folk si at viss en hadde lagt en kolbe dynamitt på feks et bål så dette det ikke skjedd no, er dette sannt? Hva må til for at dynamitt skal sprenge?

Jeg har fått beskrevet konsistensen som sammenlignbart med leire rullet inn i papir og som våt sagmugg rullet inn i papir.

 

Dynamitt detoneres av en kraftig trykkimpuls. Ikke av varme. Det er en viktig faktor som gjør at dynamitt er veldig trygt å behandle sammenlignet med kruttønner som ble brukt til en del sprengningsformål på 1800-tallet og tidligere.

 

Hvorfor ble tv (og for denslags skyld radio) oppfunnet? Var det noe "demand" (som i "supply and demand") for det?

Ja, det var ikke bare kult å finne det opp, men man så vel ikke for seg i starten at det skulle bli allemannseie. Jeg tror de første forsøkene gikk mer i retning av rask kommunikasjon over lange avstander. F.eks at statsledere i to land kunne prate med hverandre på direkten. Det var vel først senere at nyheter, film og underholdning virkelig fikk markedet til å eksplodere.

Lenke til kommentar
Hvorfor ble tv (og for denslags skyld radio) oppfunnet?

Var det noe "demand" (som i "supply and demand") for det?

Naturligvis var det demand for andre medier å sende nyheter på

Jeg klarer liksom ikke å se for meg at folk satt foran radio apparatene (eller sto å laget mat eller noe) og tenkte at "nå er jeg dritt lei av denne dumme radioen, hvorfor kan ikke noen finne opp noe som gjør at jeg kan se folkene som snakker?"

Radio er og var genialt, så jeg kan ikke helt se at vanlige folk hadde tanker om at nyhetene burde "visualiseres" (kommer ikke på noe bedre ord =P).

TV-teknikken ble oppfunnet for snart hundre år siden, på Teknisk museum i Oslo står det et prototyp-TV fra 1927. På den tiden fantes det ingen forbrukere som fantaserte om TV, hadde noen forskere fortalt hva de holdt på med hadde nok folk flest ledd rått. Det var først i 1960 at noen (NRK) begynte med TV-sendinger i Norge.

 

Selv radio ble ikke oppfunnet på grunn av forbrukernes krav. De første forsøkene var å sende talemeldinger og musikk ut til skip på havet gjennom telegrafsystemet, med hurtige telegrafpulser som bærebølge. Men egentlig var det ingen forbrukere som hadde behov for noe sånt på den tiden, for man hadde jo telegrafi (tekst gjort om til morsekoder).

 

Selv da Bell viste fram telefonen på en verdensutstilling i USA, så var det få som skjønte vitsen. En visjonær senator så imidlertid muligheter: "En gang i framtiden har hver by hver sin telefon". De stod rundt ham himlet med øynene, for dette var helt utenkelig på den tiden.

 

Telefonen ble forresten opprinnelig oppfunnet av en italiener, Marconi, men han var for fattig til å ha råd til å søke patent for oppfinnelsen. Men det sies at da Bell patenterte telefonen i 1870-årene, da hadde Marconi i flere tiår brukt sin telefon internt i sitt hus, slik at han og kona kunne snakke sammen selv om den ene var på loftet og den andre var i kjelleren.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Hvordan klargjøre et vaffeljern før bruk?

Det står jeg skal påføre olje, men hva slags olje?

Motorolje hvis du vil være kar...

... med diaré og fare for å miste fruktbarheten.

 

PS. Å være kar er ikke det samme som å være dum.

 

Datasmurf: Matolje, olivenolje, solsikkeolje, flytende margarin osv passer derimot glimrende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...