Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Spørsmål 1:

Er det mulig å lage eit svart "lys"? Som ein lommelykt som lyser svart, eller noken form for gråtoner. På teater sett ein eit farga filter forann lyskastarane for å få rødtoner ol. Men dersom du tar svart forann så får du ikkje lys i det heile tatt eller lyset blir svakare.

 

Kunne det gått ann å bruke noko form for stråling som gjer at molekylane den treffer absoberar alt eller mykje lys?

 

Det optimale svarte "lyset" hadde vore om ein lyste ut i lufta og den blei svart. Er det teoretisk mogeleg? Det er det same for meg kva stråling eller molekyl som er innblanda.

Svart lys, nei.

Mørke=mangel på lys, du må altså finne en måte å fjerne/flytte lyset på, og siden lys ikke har masse er det vanskelig. Som du nevner, sort hull bøyer(?) lyset, men selv ikke det kan fungere som en motsatt lommelykt(altså, der du "lyser" mot ett opplyst sted så blir det mørkt)

Men, grått lys, som i ett grått filter forran lyset funker jo, men tror ikke det er helt det du tenker på.

 

hvor lang tid av gangen har man lov til å betale for på parkometre ?

 

f.eksem har man lov til betale så mye at man kan stå der fra 8 om morgen til 4 om ettermiddagen som blir 160 kr hvis det koster 20 kr per time

Det står på parkometeret eller er skiltet.

Det er gjerne ikke noe grense, men det skal evt. stå der.

Husk at man uansett er pliktig til å sjekke bilen hver 24. time for evt. endringer/oppdateringer av skilt, om det f.eks er vedlikehold der du har parkert bilen din setter de opp skilt minst 24 timer før og tauer bort bilen om den står der når de starter.

 

Ganske sikker på at det var 24 timer det var...

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmål 1:

Er det mulig å lage eit svart "lys"? Som ein lommelykt som lyser svart, eller noken form for gråtoner. På teater sett ein eit farga filter forann lyskastarane for å få rødtoner ol. Men dersom du tar svart forann så får du ikkje lys i det heile tatt eller lyset blir svakare.

 

Kunne det gått ann å bruke noko form for stråling som gjer at molekylane den treffer absoberar alt eller mykje lys?

 

Det optimale svarte "lyset" hadde vore om ein lyste ut i lufta og den blei svart. Er det teoretisk mogeleg? Det er det same for meg kva stråling eller molekyl som er innblanda.

Svart lys, nei.

Mørke=mangel på lys, du må altså finne en måte å fjerne/flytte lyset på, og siden lys ikke har masse er det vanskelig. Som du nevner, sort hull bøyer(?) lyset, men selv ikke det kan fungere som en motsatt lommelykt(altså, der du "lyser" mot ett opplyst sted så blir det mørkt)

Men,grått lys, som i ett grått filter forran lyset funker jo, men tror ikke det er helt det du tenker på.

 

Er klar over korleis lys fungerar på eit visst nivå, skreiv derfor lys i hermeteikn og spurte om ein kunne få molekyl til å absorbere lys.

 

Men det finst altså grått lys, har aldri sett det. Har du ein link eller noke slik at eg kan få lese litt om det :dribble:

Lenke til kommentar

8cimg1.gif

 

Spørsmål 1: Her er et bilde av hvordan ett gram is endrer form etter temperatur. Hvorfor er det sånn at all isen må ha smeltet før vannet kan begynne å gå opp i temperatur igjen. Hvorfor kan ikke væsken som har smeltet først fordampe litt "på forskudd" når det er høy nok temperatur til det?

 

Spørsmål 2: Har lest litt om idéen som går ut på å skille ut C02'en fra utslippet, sende det i rør ned i bakken, og lagre det under jordskorpa. Men hva vil da videre skje med Co2'en? Blir den omdannet? Lagret der for resten av jordas historie? Og hvis denne idéen er så god, hvorfor er den enda bare i planleggingsfasen? Hva er hindringen for å bruke denne teknikken over alt?

 

Spørsmål 3: Finnes det en utklippslogg på PC'en, for eksempel med alt man har kopiert til utklippstavlen det siste døgnet?

Lenke til kommentar

hvor lang tid av gangen har man lov til å betale for på parkometre ?

 

f.eksem har man lov til betale så mye at man kan stå der fra 8 om morgen til 4 om ettermiddagen som blir 160 kr hvis det koster 20 kr per time

Varierer fra sted til sted.

 

Du må se på skiltet til parkeringsplassen.....

 

Mange plasser er den perioden man kan stå dere mellom 8 om morgenen og 16 ( 4 ) om ettermiddagen.

Det jeg spør om er om man har lov til å betale for alt på en gang , altså for alle de åtte timene i en betaling .

Enkelte plasser kan man ikke stå der mer en en time , det sier seg selv at man ikke kan betale for mere en time , men det er ikke slik alle steder

 

Spørsmålet er om man har lov til å betale for hele dagen på en gang hvis det ikke står noe spesifikt om det ?

jeg er klar over at mange steder må de som jobber et sted ut å legge på parkometret flere ganger om dagen .

Det jeg er litt usikker på om det var fordi det er begrenset tid eller om at parkometrene ikke godtar større pengesummer

Lenke til kommentar

Er klar over korleis lys fungerar på eit visst nivå, skreiv derfor lys i hermeteikn og spurte om ein kunne få molekyl til å absorbere lys.

 

Men det finst altså grått lys, har aldri sett det. Har du ein link eller noke slik at eg kan få lese litt om det :dribble:

Hmmm...

Er det ikke bare å ha ett grått papir, f.eks grått bakepapir å sette forran en lommelykt da?

Altså, lys med grå farge i stedet for f.eks rød farge.

Evt. refleksjonen av lyset fra en grå vegg.

 

Hvor/om det faktisk blir grått kan vel kanskje diskuteres, ble plutselig litt usikker...

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar
Er det mulig å lage eit svart "lys"? Som ein lommelykt som lyser svart, eller noken form for gråtoner. På teater sett ein eit farga filter forann lyskastarane for å få rødtoner ol. Men dersom du tar svart forann så får du ikkje lys i det heile tatt eller lyset blir svakare.

 

Kunne det gått ann å bruke noko form for stråling som gjer at molekylane den treffer absoberar alt eller mykje lys?

 

Det optimale svarte "lyset" hadde vore om ein lyste ut i lufta og den blei svart. Er det teoretisk mogeleg? Det er det same for meg kva stråling eller molekyl som er innblanda.

 

Eg har spurt venner, men det einaste dei kjem på er eit svart hol, og det er ikkje det eg er ute etter.

Ditt optimale svarte lys, som sender ut en stråle med mørke, er umulig.

 

Men man kan godt lage ei lykt som sender ut usynlig lys, lys som i seg selv er usynlig for våre øyne. Lysspekteret er nemlig mye videre enn det vi kaller synlig lys. Det vi kaller synlig lys er elektromagnetisk stråling med bølgelengder mellom 400 og 700 nm Lys med kortere bølgelengder enn 400 nm (ultrafiolett lys (UV-lys), røntgen og gammastråler) er fortsatt lys, men det er usynlig for oss. Det finnes også usynlig lys med lengre bølgelengder enn 700 nm (infrarød varmestråling, mikrobølger og radiobølger).

 

Det finnes pærer som sender ut UV-lys. Når disse er tent ser de helt svarte ut. På engelsk kalles UV-lys derfor ofte "black light". Når UV-lys treffer f.eks hvit bomull, så lyser stoffet opp i en hvitblå tone. På diskoteker brukes av og til blinkende UV-lys i et ellers mørkt lokale for å gi en spennende effekt.

 

Det går også an å lage ei slags lykt som sender ut infrarødt lys, altså varmestråling. Selve lyset er usynlig, men stedet som belyses blir oppvarmet.

 

Her er en oversikt over all elektromagnetisk stråling, som overføres med fotoner, hvorav altså kun et smalt vindu er synlig lys:

395px-Electromagnetic-Spectrum.png

Lenke til kommentar

Men kan denne strålinga endre eigenskapane til eit molekyl (treng ikkje være molekyl som ein finn i vanleg luft) slik at molekylet tar til seg elektromagnetisk stråling med bølgelengd mellom 400nm og 700nm

 

 

Hvor/om det faktisk blir grått kan vel kanskje diskuteres, ble plutselig litt usikker...

 

Lyset blir ikkje grått om du lyser på ein grå vegg, det blir berre svakare fordi ein del av lyset blir absorbert av veggen. Det er iallefall slik eg tenkjer.

Endret av jondev20
Lenke til kommentar
Men, grått lys, som i ett grått filter forran lyset funker jo, men tror ikke det er helt det du tenker på.

Så du mener at i grått lys, så blir verden svart/hvit?

 

Dessverre, grått lys er en umulighet, det eneste du ville oppnådd med et grått filter var et svakere hvitt lys, med hele fargespekteret inntakt. En eklere måte å oppnå det samme er å utstyre lyset med en dimmebryter. Eller sette i ei svakere pære.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen, men hittil har eg berre fått svar på ting eg visste frå før.Dersom dette skuldast dårleg formulering beklagar eg.

 

Eg prøver å få diskusjonen inn på riktig spor ved å spørje om igjen, det eg eigentleg var ute etter å få svar på:

 

Går det an å bruke noko form for stråling (eller noko anna som ikkje er synlege for menneskeauge) som gjer at molekylane den treffer absoberar alt eller mykje lys? Som igjen vil føre til ein illusjon om svart lys.

 

(Det er også andre usvarte spørsmål lengre oppe i tråden, så ta ein kikk på dei, dersom du ikkje kan svare på spørsmålet mitt ;) )

Lenke til kommentar
Men, grått lys, som i ett grått filter forran lyset funker jo, men tror ikke det er helt det du tenker på.

Så du mener at i grått lys, så blir verden svart/hvit?

 

Dessverre, grått lys er en umulighet, det eneste du ville oppnådd med et grått filter var et svakere hvitt lys, med hele fargespekteret inntakt. En eklere måte å oppnå det samme er å utstyre lyset med en dimmebryter. Eller sette i ei svakere pære.

Så vidt jeg har lest meg frem til er grått en blanding av lyst og mørkt i hele spekteret.

Altså, strengt tatt det samme som hvitt, bare med en blanding av mørkt.

MAO. vanlig lys er strengt tatt grått.

 

Skyt meg om jeg tar feil, men jeg har ikke funnet noen god definisjon av grått...

Lenke til kommentar

8cimg1.gif

 

Spørsmål 1: Her er et bilde av hvordan ett gram is endrer form etter temperatur. Hvorfor er det sånn at all isen må ha smeltet før vannet kan begynne å gå opp i temperatur igjen. Hvorfor kan ikke væsken som har smeltet først fordampe litt "på forskudd" når det er høy nok temperatur til det?

Den grafen forutsetter at opvarmingen skjer så sakte at varmen fordeles likt i alt vannet. I praksis kan du godt ha vann (nær varmekilden) som har temperatur over 0 selv om det er is igjen i blandingen. Og boblingen i en kaserolle med vann som koker skyldes at vann på bunnen går over til gassform, mens vannet på toppen gjerne har en temperatur litt under 100

 

Spørsmål 2: Har lest litt om idéen som går ut på å skille ut C02'en fra utslippet, sende det i rør ned i bakken, og lagre det under jordskorpa. Men hva vil da videre skje med Co2'en? Blir den omdannet? Lagret der for resten av jordas historie? Og hvis denne idéen er så god, hvorfor er den enda bare i planleggingsfasen? Hva er hindringen for å bruke denne teknikken over alt?

Slik lagring har startet - Sleipnerfeltet i Nordsjøen er der det foregår i størst skala foreløpig. CO2 i flytende form pumpes ned i vannbærende reservoarbergarter. I første omgang fortenges vannet og CO2 finnes som en ren fase. På litt sikt (år til ti-år) vil CO2 løses opp i vann. På enda lengre sikt (århundrer til årtusener) vil CO2 mineraliseres i form av karbonater.

CO2.

 

Det er flere grunner til at bruken av slik lagring er begrenset foreløpig. Det viktigste er kostnaden knyttet til å skille ut CO2. Dessuten er det ikke alle som er overbevist om at sikkerheten på lang sikt er god nok. Det siste er spesielt knyttet til landbaserte prosjekter siden reservoarene som kan brukes til lagring der typisk er perforert av tusenvis av borehull fra olje/gass-utvinning.

Lenke til kommentar

Er 0^0 definert? Var ganske sikker på at det var udefinert, men en artikkel på wikipedia regnet med at 0^0=0, og jeg finner ingenting på google annet enn at den regner ut det slik: 0^0 = 1.

 

kalkulatoren i Windows gir også 1 som svar ( har jeg oppdaget en feil ?)

det samme gir regnearket open ofice

En annen fysisk kalkulator som jeg prøvde gir bare feil som svar

 

Hvis man har null og ganger det med seg selv 0 ganger hva blir da svaret ?. trolig ingenting

 

lit rart at all prøvd programvare gir 1 mens hardvare gir feilmelding

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Men, grått lys, som i ett grått filter forran lyset funker jo, men tror ikke det er helt det du tenker på.

Så du mener at i grått lys, så blir verden svart/hvit?

 

Dessverre, grått lys er en umulighet, det eneste du ville oppnådd med et grått filter var et svakere hvitt lys, med hele fargespekteret inntakt. En eklere måte å oppnå det samme er å utstyre lyset med en dimmebryter. Eller sette i ei svakere pære.

Så vidt jeg har lest meg frem til er grått en blanding av lyst og mørkt i hele spekteret.

Altså, strengt tatt det samme som hvitt, bare med en blanding av mørkt.

MAO. vanlig lys er strengt tatt grått.

 

Skyt meg om jeg tar feil, men jeg har ikke funnet noen god definisjon av grått...

 

Tenker du på gråfilter som brukes til fotografering? Ideen med et slikt filter er å redusere lysstyrken uten å endre fargebalansen - f.eks. for å kunne fotografere med lang lukkertid i dagslys. Et (ideelt) gråfilter reduserer altså intensiteten til alle bølgelengder like mye slik at lyset fremdeles har samme farge som før filteret, f.eks. hvitt, men er svakere.

Lenke til kommentar
Men, grått lys, som i ett grått filter forran lyset funker jo, men tror ikke det er helt det du tenker på.

Så du mener at i grått lys, så blir verden svart/hvit?

 

Dessverre, grått lys er en umulighet, det eneste du ville oppnådd med et grått filter var et svakere hvitt lys, med hele fargespekteret inntakt. En eklere måte å oppnå det samme er å utstyre lyset med en dimmebryter. Eller sette i ei svakere pære.

Så vidt jeg har lest meg frem til er grått en blanding av lyst og mørkt i hele spekteret.

Altså, strengt tatt det samme som hvitt, bare med en blanding av mørkt.

MAO. vanlig lys er strengt tatt grått.

 

Skyt meg om jeg tar feil, men jeg har ikke funnet noen god definisjon av grått...

Du har rett at grått er en mellomting mellom hvitt og svart. Men hvitt lys er en blanding av alle farger, og svart er rett og slett fravær av lys (en hvit flate reflekterer alle fargene, en svart flate absorberer alt lys).

 

Grått lys er derfor kun svakt hvitt lys.

Lenke til kommentar

Oppfølging til det med å stoppe tiden. Så en barnefilm som handlet om dette, men der hadde man et apparat som ikke var i stand til å stoppe tiden, men å forsinke den sånn at de fleste ting ser ut som de står stille (bortsett fra personen som bruker den). Så klart er en slik innretning umulig på mange måter, men er det mulig å gi noen forklaring på hvordan det ville blitt å orientere seg i slike supertreige omgivelser?

 

EDIT: Tror filmen het Clockstoppers. Er noen år siden jeg så den, ja.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Hva er grunnen til at man kan ha meget snodige drømmer når man har feber?

 

Hadde en rar opplevelse for litt siden; hadde feber og gikk til sengs. Ca. 30 sekunder etter jeg hadde lukket øynene så jeg plutselig et blåaktig og ekstremt sterkt lysglimt samtidig som jeg hørte et øredøvende "smell". Kroppen min gjorde også et kjemperykk, men det kan ha vært fordi jeg skvatt.

 

Det hele tok bare et halvt sekund, det blå lysglimtet utvidet seg fra et bittelite hvitt punkt, og lyden startet med en lys tone før den, i takt med lysets endring, endte i et øredøvende smell... skvatt så jeg holdt på å drite på meg selv!

Lenke til kommentar

Er 0^0 definert? Var ganske sikker på at det var udefinert, men en artikkel på wikipedia regnet med at 0^0=0, og jeg finner ingenting på google annet enn at den regner ut det slik: 0^0 = 1.

Null opphøyd i null blir bare tull!

 

Du ser hva jeg fant, men Er du sikker ?

 

Det vi spør om er hvordan man skal definere det.

Det lit problematisk hvis man regner med slike tall .

 

Den ene kalkulatoren protesterer som du sier er riktig , mens programvare gir feil resultat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...