Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Man må vel gjøre to regneoperasjoner? Se hvor mye fortere tiden går i den avstanden fra Jorden, som månen er, for å så regne ut hvor mye saktere tiden går på månens overflate enn langt vekke. Så blir det vel å trekke fra det siste tallet fra det første, for å finne summen av tidsdilatasjonen, eller hva?

Riktig, sånn jeg ville ha gjordt det. Man kunne sikkert hvis man ville putte alt sammen i en likning og så regna ut verdien, men ville nok vært mer jobb.

 

Edit. Vet ikke om jeg missforstod deg, men bare for å være presis over hvordan jeg ville ha gjordt det så ville jeg ha renga ut tidsforskyvningen på månen med massen til månen og r som radiusen til månen. Og tilsvarende for jorda. Og så tatt differansen.

Endret av !alex!
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke du gjøre den likningen? :yes:

 

 

Jeg har et litt snedigt spørsmål til:

 

Som kjent blir avstanden mellom månen og jorden noen centimeter større hvert år.

Hvis vi en gang plasserer en base på månen slik som USA har tenkt til, vil dette kunne stoppe dette eller gjøre avstanden enda lengre med tanke på at månen faktisk får mer tyngdekraft?

Hvor mye masse må til/bort for å stoppe forskyvningen, og vil månen kolidere med jorden hvis den får for mye/lite masse?

Lenke til kommentar
Hvis vi en gang plasserer en base på månen slik som USA har tenkt til, vil dette kunne stoppe dette eller gjøre avstanden enda lengre med tanke på at månen faktisk får mer tyngdekraft?

Massen til månen er 7350000000000000000000 kg og øker hver dag pga. meteornedslag osv. En liten base har ingenting å si.

Lenke til kommentar
Hvis vi en gang plasserer en base på månen slik som USA har tenkt til, vil dette kunne stoppe dette eller gjøre avstanden enda lengre med tanke på at månen faktisk får mer tyngdekraft?

Massen til månen er 7350000000000000000000 kg og øker hver dag pga. meteornedslag osv. En liten base har ingenting å si.

 

Det er da vel ikke mye meteornedslag der lengre?

 

Tenk på en base med 10 000 personer samt ytstyr. Det blir da noen tonn.

Lenke til kommentar

På en leirskole for 12 år siden var det noen som påsto at Kelloggs Corn Flakes ble oppfunnet for å få folk til å slutte å tenke på sex. Pølse var visst moralsk fordevet.

 

Noen som har hørt denne historien?

 

Æsj, selvsagt fant jeg det etter at jeg postet det.

Do Kellogg’s Corn Flakes Help Control Masturbation?

By Michael Ashworth, Ph.D.

June 13, 2007

 

In the early part of this century, John Harvey Kellogg gained a reputation both as a nutritionist and a sexual advisor. The foods that JHK created (including the now-famous corn flakes) were designed to promote health and decrease interest in sex.

 

Mr. Kellogg thought sex was the ultimate abomination and remained celibate even in marriage. Masturbation was the worst sin imaginable to him. He believed it led to leprosy, tuberculosis, heart disease, epilepsy, dimness of vision, insanity, idiocy, and death. He also preached that masturbation led to bashfulness in some people, unnatural boldness in others, a fondness for spicy foods, round shoulders, and acne. That’s quite a list!

 

As we all know now, there are most definitely foods that promote health, but none in particular that decrease interest in sex or masturbation. So, you can eat all the corn flakes you want, and have good, safe sex!

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Vet iallefall at mannen som oppfant Corn Flakes var en stor motstander av onani og annet "tull". Han mente at man burde sy igjen forhuden på gutter slik at ereksjon ble så smertefull at man kom på andre tanker. De sier litt om han på serien De 7 Dødssyndene.

 

edot: Too late :(

Endret av Slettet-oVjeg2q2Tk
Lenke til kommentar

Hvis en mann kommer inn i et tatoveringsstudio med et bilde av sin yndlings anime-figur som har en bisarr hudfarge, vil da tatovøren gå med å å male hele fyren grønn? Inkludert intime kroppsåpninger osv..? Og penishodet?

Har de retningslinjer som forbyr slikt?

 

Må man bestille time flere dager på forhånd for å unngå innfall som man angrer på?

 

Er det forbudt å tatovere en beruset person fordi han kanskje ikke vet hva han gjør?

Lenke til kommentar
Hvis en mann kommer inn i et tatoveringsstudio med et bilde av sin yndlings anime-figur som har en bisarr hudfarge, vil da tatovøren gå med å å male hele fyren grønn? Inkludert intime kroppsåpninger osv..? Og penishodet?

Har de retningslinjer som forbyr slikt?

 

Må man bestille time flere dager på forhånd for å unngå innfall som man angrer på?

 

Er det forbudt å tatovere en beruset person fordi han kanskje ikke vet hva han gjør?

Jeg tror ikke det er noe lovverk som regulerer tatovering. Men svært mange (de seriøse iallefall) har et selvpålagt "lovverk".

Det studioet jeg ble tatovert, tatoverer ikke personer under 18 år, ikke engag med samtykke av foreldrene. De tatoverer heller ikke berusede eller dopede personer. De har timebestilling, så de tatoverer ikke personers impulshandling. I tillegg, når du kommer til din avtalte time, så tegner de ferdig tatoveringen. Deretter får du fortsatt velge om du vil ha den eller ikke. Du får også gå med tegningen i et døgn hvis du ønsker det. Dersom du i såfall ombestemmer deg, så betaler du ikke noe heller.

 

[Edit]

Dersom du ser her og her, så ser det ikke akkurat ut til at det er så veldig "regulert" overalt.. :cool:

[/Edit]

Endret av Bikeridr
Lenke til kommentar
Kan ikke du gjøre den likningen? :yes:

 

Med forbehold om feil:

 

mimetex.cgi?\gamma en konstant, som = 6,67*10-11)

 

Setter inn for et år (som er 31 536 000 sekunder) og Jorden:

 

chart?cht=tx&chl=\sqrt{1-\frac{2\cdot 6,67\cdot 10^{-11}\cdot 5,97\cdot 10^{24}}{9\cdot 10^{16}\cdot 6,371\cdot 10^6}}\cdot 31536000 = 31 535 999,98 sekunder.

 

Altså, tiden går 0.02 sekunder saktere per år på jordoverflaten, enn et sted langt unna Jorden.

 

Så med månen:

 

chart?cht=tx&chl=\sqrt{1-\frac{2\cdot 6,67\cdot 10^{-11}\cdot 7,348\cdot 10^{22}}{9\cdot 10^{16}\cdot 1,737\cdot 10^6}}\cdot 31536000 = 31 536 000 (den runder opp til 1, må ha kalkulator med flere desimaler).

 

Altså, tiden går ca. 0.02 sekunder fortere per år på månen, i forhold til Jorden.

Endret av Zeke
Lenke til kommentar
Dere glemmer begge en viktig ting: en månebase vil bruke månestein som byggemateriale, dermed vil en månebase ikke endre på månens masse.

 

Jeg tror ikke vekten ville hatt så mye å si, men de må vel ta relativt mye materialer med fra jorden, er vel utrolig omfattende og få i gang noe der oppe som kan utnytte månestein til noe fornuftig. For å ikke tenke på all oksygenet til forbrenningsprosesser....

 

En ting jeg tenker på er hvor utsatt en månebase er mtp metoritter o.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...