Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er det som gjør at man ikke føler jordas bevegelse? Ozonlaget? Graviteten?

Newtons lover om konstant bevegelse... Om du hadde vært helt isolert i et rom så hadde du ikke merka forskjell på om du sto stille eller om du beveger deg i 200 km/t, du ville derimot merke at du akselererte når du endret fart opp eller ned...

Lenke til kommentar

Hvordan kan lasergyroene i flyene måle jordas akkselerasjon?

Altså de sender to laserstråler med en gitt lysfrekvens og og måler akkselerasjonen ved å bruke dopplereffekten? De er jo i isolerte rom og joras akkselerasjon måles jo når flyet står stille på bakken før avgang..

 

IRS kalles det hos Boeing btw.

Lenke til kommentar
Newtons lover om konstant bevegelse... Om du hadde vært helt isolert i et rom så hadde du ikke merka forskjell på om du sto stille eller om du beveger deg i 200 km/t, du ville derimot merke at du akselererte når du endret fart opp eller ned...

For å utdype dette enda litt mer:

Akselerasjonen man opplever når man står på overflaten av en roterende kule (jorda) vil være i radiell retning (rett opp). Dermed virker den i akkurat motsatt retning av gravitasjonen, og vil ikke føles som en egen kraft.

Lenke til kommentar
Hva er hastighetsrekorden i kappgang?

Dette spørsmålet er jeg også interessert i. Noen som vet?

Hvordan søker man opp ting på Google og/eller Wikipedia? Noen som vet? :dontgetit:

 

Iallefall, her er svaret...

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Racewalking#Top_performers

 

Jotakk, jeg søkte både google og wiki opp og ned, men fant ikke noe om hastigheten.

Grunnen til at jeg lurer er at en kammerat mente de kunne klare opp mot 30km/t, men jeg syntes det hørtes drøyt for ut.

Men jeg har funnet 20km rekord på 55min, og da er jo snittet drøyt 20km/t.

Men makshastighet?

 

Jeg syntes 20km/t på ei tredemølle er fort å løpe, hvordan de klarer å gå så fort skjønner jeg ikke helt.

Lenke til kommentar
edit: og det heter Gravitasjonen, ikke gravi(di)teten. En i fysikklassen tok samme feilen under en framføring idag :wee:

Mange, mange år tilbake skulle en jente i klassen spørre hva erosjon er. På mystisk vis ble spørsmålet:

 

"Hva er ereksjon?"

 

Sann historie. Som klassen aldri lot henne glemme.

Lenke til kommentar

Har hørt noe om at lederen for det tyske styret når norge var okkupert hadde ett meget spesielt gevær. Suhl kaliber 6,4 med diverse hemmelige funksjoner. Google finner ingenting om dette. Noen her som vet noe?

 

Visstnok hadde det bla. mulighet til å fyre av flere skudd samtidig og mulighet til å avfyres en skjult avtrekker i tilleg til den vanlige avtrekkeren.

Lenke til kommentar
Går tiden på månen 5/6 raskere en på jorden, hvor går eventuelt en merkbar forandring?

Nei, forskjellen er ikke sååå stor. Romtiden er ikke så veeeldig krummet på Jorda heller, så tiden går nok kun noen mikrosekunder raskere per døgn på månen enn på Jorda. Jeg har dessverre ikke de nøyaktige tallene, men vil tippe at forskjellen utgjør kanskje et sekund på et tiår eller noe sånt.

 

Er det noen som kan bekrefte/avkrefte denne antagelsen min?

Lenke til kommentar

Tallene ble diskutert litt her, da med forskjellen mellom jorda og satellitter som for eksempel de som inngår i GPS.

 

Tallet man kom frem til var om jeg ikke husker feil 45.9 mikrosekunder pr. døgn hvorav hastigheten til satellittene sto for 7,2 av tidsforskyvningen. Vil tro at månen dermed har en forskyvning på ca. 40 mikrosekunder pr. døgn.

 

Må innrømme at jeg med den antagelsen tar tallene til !alex! for god fisk. ;)

Lenke til kommentar
Men månen har jo også litt egen gravitasjon som må med i regnestykket.

Ja. Mener jeg regnet dette ut en gang og fikk noe som at tiden vil gå med en størrelsesorden 10^-10 sekunder raskere pr sekund på månen relativt til jorda. Husker ikke tallet eksakt, men det akkurat samme kalkulasjon som i tråden hernil viste til. Man må bare ta med de relevante talla for jorda og månen i kalkulasjonen.

Endret av !alex!
Lenke til kommentar

Man må vel gjøre to regneoperasjoner? Se hvor mye fortere tiden går i den avstanden fra Jorden, som månen er, for å så regne ut hvor mye saktere tiden går på månens overflate enn langt vekke. Så blir det vel å trekke fra det siste tallet fra det første, for å finne summen av tidsdilatasjonen, eller hva?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...