Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor kommer disse datalydene som alltid oppstår når noen betjener en datamaskin på film?

Det virker som om det er den samme lyden i alle filmene. Kan blant annet høres i TOOLS-reklamen, den med han rødkledde superhelt-fyren med Mr. O i beltet.

 

Hvor kommer de datalydene fra?

 

Fra Hollywood OS selvsagt :thumbup:

 

http://c2.com/cgi/wiki?HollywoodOs

http://newth.net/eirik/2004/08/31/hollywood-os/

 

Eller MovieOS http://ars.userfriendly.org/cartoons/?id=20010111

Lenke til kommentar
2. Dersom motoren på et fly stopper, og kun den ene funker og det hele ender i en ulykke (noe som

dessverre har skjedd), ville det ikke da i praktisk ført til at flyet hadde spinnet som en gal? Det er jo som å

ro, dersom du ikke ror på venstre side, mens du ror på høyre siden, så vil du jo bare gå rundt og rundt.

På nyere fly så stilles halerorot automatisk om av datamaskinen sånn at den ene motoren kan gå mens haleroret styrer imot det som ellers ville skjedd (at flyet hadde spunnet).

 

På eldre fly og mange småfly med mekanisk styring så skjer ikke det automatisk, så hvis motoren går på ene siden så må man styre manuellt imot og det må skje RASKT. Onkelen min er pilot og han sier at på pilotskolen så er det en ting de terper mye på og det er akkurat den nødmanøveren der. Hvis den ene motoren går og det er godt drag på den andre motoren så må man reagere med å trå motsatt pedal inn for å styre imot med haleroret iløpet av brøkdelen av et sekund, ellers så spinner flyet rundt og havner i en slags nedoverspiral mot bakken som er umulig å komme ut av uten begge motorene.

Lenke til kommentar
Hvor mange pakker Brelett ble det sånn circa solgt i Norge i 2006,

Håper dette hjelper deg litt på vei mot et svar:

Fjorland skriver at det i dag er den største lettmargarinen i Norge.

Tine skriver at Brelett produseres på ett av deres meierier. Videre skriver de at brelett er markedsledende innen produktgruppa lettmargarin og har omtrent 65% av salget. På denne siden står det at det meieriet har en omsetning på 106,7 millioner fordelt på flere produktgrupper: (Brelett, Flytende Bremykt, pakking av TINE Smør kuvert). Hvis vi gjør en grov antagelse og sier at Brelett står får halvparten av omsetningen så vil det si omtrent 53 millioner kroner. Antar vi videre at brelett selges ut fra Tine for i gjennomsnitt 10 kroner per pakke så vil det si omtrent 5,3 millioner pakker. Antar vi videre at gjennomsnittspakken er 400 gram så vil det si omtrent 2100 tonn per år. Merk at regnestykket har en rekke grove antagelser så nøyaktigheten er elendig.

 

hva står "RSP" for i "Forsvarets RSP"

Det spøkes ofte med at det står for "Rester av Sprengt Personell", i virkeligheten står det for "Rasjon Strids Pakke" eller noe sånt.

 

Nope, står for "ReServe Proviant"

Lenke til kommentar
Hvor mange pakker Brelett ble det sånn circa solgt i Norge i 2006,

Håper dette hjelper deg litt på vei mot et svar:

Fjorland skriver at det i dag er den største lettmargarinen i Norge.

Tine skriver at Brelett produseres på ett av deres meierier. Videre skriver de at brelett er markedsledende innen produktgruppa lettmargarin og har omtrent 65% av salget. På denne siden står det at det meieriet har en omsetning på 106,7 millioner fordelt på flere produktgrupper: (Brelett, Flytende Bremykt, pakking av TINE Smør kuvert). Hvis vi gjør en grov antagelse og sier at Brelett står får halvparten av omsetningen så vil det si omtrent 53 millioner kroner. Antar vi videre at brelett selges ut fra Tine for i gjennomsnitt 10 kroner per pakke så vil det si omtrent 5,3 millioner pakker. Antar vi videre at gjennomsnittspakken er 400 gram så vil det si omtrent 2100 tonn per år. Merk at regnestykket har en rekke grove antagelser så nøyaktigheten er elendig.

 

hva står "RSP" for i "Forsvarets RSP"

Det spøkes ofte med at det står for "Rester av Sprengt Personell", i virkeligheten står det for "Rasjon Strids Pakke" eller noe sånt.

 

Nope, står for "ReServe Proviant"

Hmm, bare 2 år siden dette ble lurt på.. :D

Dessuten er det feil svar. RSP er "Reserve Strids Proviant".

Lenke til kommentar
hvordan finne motpolen til en GPS koordinat? Altså, om jeg vil finne ut hva som er nøyaktig motsatt side av verden i forhold til der jeg er nå.

På nord/sør-koordinaten er det enkelt. Du bare skifter "fortegn", er du på nord 70, så er motsatt ende sør 70.

For øst/vest legger du til 180 om du befinner deg på vestsiden og trekker fra 180 om du er på østsiden.

minus er vest og pluss er øst.

Øst 19 sin motsatte ende er 19-180= -161, altså blir N70E19 S70W161.

 

 

Er det mulig å lage atmosfære på månen? Den har jo gravitasjon, den mangler jo berre gassar, sånn eg har forstått det.

Månen har altfor svak gravitasjon til å klare å holde på en atmosfære.

Dette har vært diskutert tidligere i tråden. Orker ikke søke det frem, men burde være en smal sak for den som gidder..

Lenke til kommentar

I Hårspray, luftrensere, insektspray o.l. er drivgassen propan eller butan etter hva jeg har fått med meg.

Brukes det NO2 i krem på boks og annen mat under trykk? Hvis ja, hvorfor ikke bruke denne gassen i hårspray, luftrensere og slikt? Og heller bruke propanen/butanen til noe fornuftig som fyring eller drivstoff.

 

Eller er dette en gammel idé?

Lenke til kommentar
Okay, da lurer eg på korleis det kan vere måner med atmosfære rundt den mislykka solen Jupiter? Jupiter må jo ha ein veldig sterk tyngdekraft?

Skal vi se.. Hvordan var nå dette igjen da?

Jo.. Les De ni åtte planetene. Står litt der. Det er vel ikke atmosfære som vi kjenner, de er ekstremt tynne og kommer av avgassing innefra i månene. Månene klarer ikke å holde på denne atmosfæren, så den må hele tiden tilføres fra "de indre". Dersom den seismisk-geologiske aktiviteten på månene stoppet, ville atmosfæren forsvinne rimelig raskt fra månen.

Så skal jeg rette litt på mitt forrige innlegg. Vår måne *har* en ultraekstremt tynn atmosfære. Se forklaringen over..

Lenke til kommentar
Okay, da lurer eg på korleis det kan vere måner med atmosfære rundt den mislykka solen Jupiter? Jupiter må jo ha ein veldig sterk tyngdekraft?

Er ikke (nødvendigvis) på grunn av planetens gravitasjon at en måne ikke klarer å holde på gasser. Gasser på en måne med for liten gravitasjon vil rett og slett forsvinne ut i rommet. ;)

Lenke til kommentar
Avstand har vel også sin funksjon tenker eg, jaja. Interessant, har aldri hørt at det var ein tynn atmosfære der eingang. Takker for svar.

Hvis du tenker på vår måneatmosfære og at du ikke har hørt om den. Ja, så er det egentlig ikke så rart siden det mere er et definisjonsspørsmål og en kuriositet blant (oss) amatørastronomer.

Vår månes atmosfære er tynnere enn det kraftigste vakuum som har vært "laget" her på jorden. :)

Lenke til kommentar
Den består stortsett berre av dei samme gassene som sola (helium og hydrogen), så det er berre størrelsen/tyngdekrafta som gjer at den ikkje brenner, i følge kjeldar :)

Størrelsen er grei nok den.

"Tyngdekrafta" blir feil ordvalg.

"Masse" derimot, blir riktigere. Forøvrig, så har Jupiter større masse enn alle de resterende planetene tilsammen. Men selv om vi samlet alt sammen og puttet det inn i Jupiter ville det fortsatt ikke vært nok masse til å starte fusjonsprosessen, og følgelig er det ikke en "mislykket" sol. Det er ikke nok masse i solsystemet (unntatt solen selv) til å danne en ekstra stjerne.

Mener å huske vi hadde dette i astronomi valgfag i 8.klassen. Tror jeg mener å erindre at Jupiter trengte noe sånt som 10x sin nåværende masse for å "få start".

Som en ekstra kuriositet og "hvis tante var onkel" som vi sa før. Om vi plasserte alle gasskjempene på Mjøsa, så ville de alle flyte. Det ville forøvrig solen også.. :yes:

 

[Edit]Gikk litt fort i svingene og klaskaturet hang ikke med.[/Edit]

Endret av Bikeridr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...