Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Blir man forkjølet av kulde, eller er det virus?

Husker jeg riktig, så er det et virus, men kulden gir deg et dårligere immunforsvar.

Altså, kulda gjer at kroppen brukar "krefter" på å holde på varmen, og pga det tåler vi dårlegare virus og bakterier og sjansen for sjukdom blir større.

Lenke til kommentar
er hjulet på noen måte beskyttet mot at noen kan ta patent på det? for om man finner ut hvem som oppfant hjulet først(sikker funnet opp mange ganger) og noen kunne bevise sitt slektskap med denne personen, kunne han/hun da tatt patent på hjulet?

Det er ikke mulig å søke patent på noe som er publisert. Hjulet i alle avskygninger er publisert i mange tusen år.

 

Men hvis man finner opp en ny type hjul, så kan dette patenteres. Den sveitsiske designeren og konstruktøren Franco Sbarro fikk patent på det navløse hjulet i 1989. Deretter laget han både en bil og to motorsykler med slike navløse hjul.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hubless_wheel

sbarrosecondpb5.jpg

Lenke til kommentar
Fordi den blir varm, og varme over lengre tid kan skade disken.

Jeg tror ikke det bittebittelille hullet bidrar til kjøling, jeg vil heller tippe det er til å hindre trykkforskjeller hos platene.

 

Ja, jeg tror også hullet er for å utlikne trykk.

 

AtW

 

Ahh.. Tenkte på generel kjøling jeg nå. Skylder på at det er tidlig på mandagen. :p

Lenke til kommentar
Finnes det en simpel indikator for å sjekke om noe er etanol eller metanol? Tenker på noe i retning pH-papirstrimler, men som sier metanol eller etanol.

Det eneste jeg kommer på er at etanol brenner med en blå flamme, mens metanol brenner med en fargeløs flamme.

 

Ellers er etanol og metanol ganske like så det er vanskelig å påvise forskjell utenfor et godt utstyrt laboratorium. Det er jo nettopp derfor metanol er så skummelt.

 

Det er enkelte som påstår at de kan "kjenne" eller "smake" forskjell på etanol og metanol, ikke tro på dem.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Hvordan fungerer en clutch? Altså, hvordan vil dette fungere:

Du kjører i 40km\t i 1. Gir, og trykker inn clutch og girer til 2... hva skjedde inni bilen da?

http://no.wikipedia.org/wiki/Kobling

 

De fleste bilkoblinger opereres med en pedal. De består av en eller flere friksjonsplater som holdes mot svinghjulet med fjærer. Koblingen kan være våt eller tørr; hvis den er våt ligger den i en væske som kjøler den ned og frakter bort møkk.

video: http://videos.howstuffworks.com/howstuffwo...-work-video.htm

Lenke til kommentar
Finnes det en simpel indikator for å sjekke om noe er etanol eller metanol? Tenker på noe i retning pH-papirstrimler, men som sier metanol eller etanol.

Det eneste jeg kommer på er at etanol brenner med en blå flamme, mens metanol brenner med en fargeløs flamme.

 

Ellers er etanol og metanol ganske like så det er vanskelig å påvise forskjell utenfor et godt utstyrt laboratorium. Det er jo nettopp derfor metanol er så skummelt.

 

Det er enkelte som påstår at de kan "kjenne" eller "smake" forskjell på etanol og metanol, ikke tro på dem.

Et problem her er at metanolsprit ofte inneholder etanol i tillegg. Dermed må man påvise metanol i en test, ikke vise at det ikke er etanol.

Lenke til kommentar

Lydene er ganske sikkert royaltyfrie, det vil si at du kan bruke de i hvilken musikalsk/lydmessig sammenheng du vil. Å bruke de samme lydene for å lage et konkurrende produkt vil nok imidlertid ikke bli godkjent. Så hvis flashspillet simulerer et musikkinstrument der Casio-lydene brukes som instrumentlyder, så kan det hende dere kan få problemer. Ellers tror jeg ikke det.

 

Men ofte ser man jo at komponenter og utstyr som brukes i produksjoner ofte krediteres ved å bli nevnt, f.eks på innpakningen eller i et "about"-vindu.

Lenke til kommentar
Når jeg laster ned torrenter (selvfølgelig lovlige) har jeg noen ganger opptil 20.000 seeders, til tross for det går det ikke kjappere enn 100kb\s. Jeg har en 20/10mb linje. Hvorfor går det da så tregt?

 

Fordi du laster ned fra public-trackere. :nei:

De fleste seeds public har satt en begrensning på uploadhastighet.

 

Hvis du bruker standardinstillinger i f.eks uTorrent, så står maks antall tilkoblinger pr. torrent til 50(tror jeg).

Øker du denne til f.eks 200 vil du nok klare bedre hastigheter, men merk at en del routere går ned for telling om du får for mange tilkoblinger.

Lenke til kommentar
Er diverse lyder man kan få ut av et keyboard kopibeskyttet på noen måte? Keyboardet hjemme har noen artige lyder jeg kunne tenkt meg å bruke i et lite flash-spill en kompis og jeg har lagd. Og vi har tenkt å tjene litt penger på det. Har vi da lov til å bruke lyder fra et Keyboard fra Casio?

Hvis det var et problem så ville alle musikere som holder konsert med Casio-keyboard måtte betale royalty for hver konsert de holder. Så jeg tror absolutt ikke du trenger bekymre deg for det. Du betalte det du trengte å betale når du kjøpte keyboardet.

 

Fordi du laster ned fra public-trackere. :nei:

De fleste seeds public har satt en begrensning på uploadhastighet.

Hvorfor?

Lenke til kommentar
Fordi du laster ned fra public-trackere. :nei:

De fleste seeds public har satt en begrensning på uploadhastighet.

Hvorfor?

 

Tipper det er fåtallet her i verden som sitter på tilkoblinger som tillater de å seende noe særlig uten at det påvirker surfing ol.

Dessuten har vel RIAA m/venner skremt mange fra å dele.

Også er folk egoistiske.

Lenke til kommentar
Hvordan får de maiskornene løs fra maiskolbene?

Tenker på sånn hermetisk mais.

The combine with a corn head (with points and snap rolls instead of a reel) does not cut the stalk; it simply pulls the stalk down. The stalk continues downward and is crumpled in to a mangled pile on the ground. The ear of corn is too large to pass through a slit in a plate and the snap rolls pull the ear of corn from the stalk so that only the ear and husk enter the machinery. The combine separates out the husk and the cob, keeping only the kernels.

 

Kilde: wiki

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...