Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Okei, nytt spørsmål:

Hva er poenget med Heel-Toe Downshift? Er det noe å bruke på vanlige veier? Eller er det en "Race" teknikk?

 

 

Nå kommer jeg heldigvis på alt jeg lurer på, bruker jeg ikke å komme på når jeg faktisk har kjangsen for å få det besvart :)

 

Denne teknikken brukes fordi racinggirkasser somregel er såkallte dogshift-kasser. Dvs. at det ikke er noen synkroniseringsringer mellom girene (dette er for at man da kan gire fortere opp (man kan bare smelle den i gir uten å clutche (dette ville ha resultert i ødelegging av girene og synkroniseringsringene i vanelige girkasser))

For at det ikke skal bli så stor turtallsforskjell når man girer opp kuttes ofte tenningen akkurat når man girer (eller man kan bare slippe gassen).

 

Tegningen du har av det du kaller en "dogshift-kasse" er vel sånn sekvensielle girkasser er bygd opp også? Ihvertfal på motorsykkelen min er jeg ganske sikekr på at girene er bygd og slik, og jeg tror det er det vanlige.

 

AtW

 

Nja. det jeg viste var en vanelig H-girkasse, men den eneste forskjellen på denne og en sekvensiell girkasse er at den sekvensielle styrer giringen ved hjelp av en trommel med noen spor som "velgerarmene" går langs istedenfor av girspaken.

 

velging av gir på vanelig H-girkasse:

trans3.gif

 

mens det i en sekvensiell girkasse er en slik trommel:

sequential-gearbox-selector-drum.jpg

Som styrer girene slik:

sequential-gearbox-animation.gif

 

Og dermed trenger du som du vet på en motorsykell (og biler med sekvensielle girkasser) bare å dytte spaken frammover eller bakover for å gå gjennom girene

 

 

Dogshift går på at man ikke har synkroniseringsringer. Og tennene som griper tak i tannhjulet fra "velgeren" kalles for dogs eller dogtheeth på engelsk

 

RTEmagicC_testmeasurement_zeroshift1.gif.gif

 

En dogshiftkasse til racing har ofte også rettskårene drev fordi disse er sterkere enn de heliske drevene i en vanelig kasse, men disse rettskårene drevene lager en hvinelyd når du kjører som følger turtallet (det er derfor det er heliske gir på en vanelig gatebil (man slipper denne lyden (men revers har ofte rettskårene drev (billigere) og derfor kommer det slik hvining når man rygger fort)

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke så mye om Buddhisme, men:

Mest fordi det er et overtroisk livssyn med mange elementer som ikke passer i virkeligheten, så man må la ønsketenkningen ta kontroll over hjernen for å følge livssynet. Derfor er det temmelig nærme religion. Og det har et slags dogme som forteller hva folk skal mene og hvordan de skal leve livet.

 

Men det mangler guder. Buddha er bare gudaktig. Som gjør det til et ateistisk livssyn. Så det er litt midt i mellom.

Endret av Venerable
Lenke til kommentar
Okei, nytt spørsmål:

Hva er poenget med Heel-Toe Downshift? Er det noe å bruke på vanlige veier? Eller er det en "Race" teknikk?

 

 

Nå kommer jeg heldigvis på alt jeg lurer på, bruker jeg ikke å komme på når jeg faktisk har kjangsen for å få det besvart :)

 

Denne teknikken brukes fordi racinggirkasser somregel er såkallte dogshift-kasser. Dvs. at det ikke er noen synkroniseringsringer mellom girene (dette er for at man da kan gire fortere opp (man kan bare smelle den i gir uten å clutche (dette ville ha resultert i ødelegging av girene og synkroniseringsringene i vanelige girkasser))

For at det ikke skal bli så stor turtallsforskjell når man girer opp kuttes ofte tenningen akkurat når man girer (eller man kan bare slippe gassen).

 

Tegningen du har av det du kaller en "dogshift-kasse" er vel sånn sekvensielle girkasser er bygd opp også? Ihvertfal på motorsykkelen min er jeg ganske sikekr på at girene er bygd og slik, og jeg tror det er det vanlige.

 

AtW

 

Nja. det jeg viste var en vanelig H-girkasse, men den eneste forskjellen på denne og en sekvensiell girkasse er at den sekvensielle styrer giringen ved hjelp av en trommel med noen spor som "velgerarmene" går langs istedenfor av girspaken.

 

 

 

Og dermed trenger du som du vet på en motorsykell (og biler med sekvensielle girkasser) bare å dytte spaken frammover eller bakover for å gå gjennom girene

 

 

Dogshift går på at man ikke har synkroniseringsringer. Og tennene som griper tak i tannhjulet fra "velgeren" kalles for dogs eller dogtheeth på engelsk

 

 

En dogshiftkasse til racing har ofte også rettskårene drev fordi disse er sterkere enn de heliske drevene i en vanelig kasse, men disse rettskårene drevene lager en hvinelyd når du kjører som følger turtallet (det er derfor det er heliske gir på en vanelig gatebil (man slipper denne lyden (men revers har ofte rettskårene drev (billigere) og derfor kommer det slik hvining når man rygger fort)

 

Ok, tror kanskje jeg misforsto deg, poenget mitt var at i motrosykkelgir (og sikkert også bilgir) så har man også dogteeth, og det er det man girer med, altså man flytter på de og de griper fast i tannhjulet, mens alle tannhjulene er koblet til hverandre til enhver tid, man får dermed ikke tannhjul til å gripe inn i hverandre når man girer, man får dogteeths til å gripe i det rikitge tannhjulet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvorfor opplever jeg ekko i enkelte mobilsamtaler?

 

Feedback is a circular causal process whereby some proportion of a system's output is returned (fed back) to the input. This is often used to control the dynamic behavior of the system. Examples of feedback can be found in most complex systems, such as engineering, architecture, economics, thermodynamics, sound reinforcement systems, biology, and email administration.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Feedback

 

Edit: Gløymde å nevne at det du vil ha er ikkje direkte feedback, men eg trur det er ein uforsterket lyd som kommer i retur fra ein plass som eg ikkje veit om, om det så ikkje er mottakeren sin mikrofon som oppfatte høytaleren på telefonen. :)

Endret av Blomsterbob
Lenke til kommentar
Tja, de (fleste) tilber og hyller en fiksjonell skikkelse og tror på overnaturlige ting, så jeg regner satanisme som religion.

 

Hvilke elementer mangler satanisme?

 

Tilber en (fiksjonell) skikkelse? Men det er jo akkurat det som ikke gjøres, hvert fall når det kommer til LaVey-satanismen.

Lenke til kommentar
Tja, de (fleste) tilber og hyller en fiksjonell skikkelse og tror på overnaturlige ting, så jeg regner satanisme som religion.

 

Hvilke elementer mangler satanisme?

 

Tilber en (fiksjonell) skikkelse? Men det er jo akkurat det som ikke gjøres, hvert fall når det kommer til LaVey-satanismen.

Jeg snakker ikke om LaVey-satanisme, det er nok ikke mer enn et livssyn, nesten som Humanisme. Unntaket er troen på magi hos LaVey-folka

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...