Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

E (energi) = M (masse) * C (lysfart)^2

 

Du finner altså energien til ein gjenstand ved å ta massen til ein gjenstand og gange den med lysfart^2. Du kan finne ut din eigen energi ved å ta kor mykje du veg og gange med (3*10^8)^2

 

Denne formelen er dog mest brukt for å finne ut diverse atomenergiar og differanseneenergien når to atomer fusjonerar eller fisjonerar. Då sender dei nemleg ut energi i form av lysglimt. Eg veit ikkje om dette var relevant i det heile, men eg prøvde i alle fall :)

Lenke til kommentar

Kort forklart:

Når noe fisjonerer, det vil si det som skjer i et atomkraftverk, blir ett stoff til to stoffer, men de to stoffene veier mindre enn det første, den massen som har forsvunnet har blitt til energi etter den formelen. Siden lyshastigheten er stor, får du mye energi fra lite masse.

Lenke til kommentar

Joule, om jeg ikke tar feil.

Du har rett i at Joule er nemninga for Energi. Men det var ikkje direkte svar på spørsmålet. Er nok ikkje enkelt å svare på Hva ligger i ordet "energi", i denne sammenhengen?. Spørsmålet er for dårleg formulert til at folk kan kunna gje eit "enkelt" og forståeleg svar.

Endret av aspic
Lenke til kommentar

Eg kan inbille meg det er krutt (eller eit anna lett antenneleg/eksploderande stoff) som er "pakka" rundt små metallsplinter. Når du dreg utav splinten antennes det ei lunte av ei eller annan form slik at kruttet blir sprengt etter ei lita stund (så du får tid på deg til å kaste ho). Eg vil anslå rundt 6 sekundar eller noko?

Lenke til kommentar

Joule, om jeg ikke tar feil.

Du har rett i at Joule er nemninga for Energi. Men det var ikkje direkte svar på spørsmålet. Er nok ikkje enkelt å svare på Hva ligger i ordet "energi", i denne sammenhengen?. Spørsmålet er for dårleg formulert til at folk kan kunna gje eit "enkelt" og forståeleg svar.

9173266[/snapback]

 

Energi er "noe" som får noe til å skje. Mer enn det vet jeg ikke. :p

 

 

Hvordan fungerer en vanlig håndgranat? hva får den til å eksplodere?

9173292[/snapback]

 

Howstuffworks.com at the rescue!

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
grenade-delay.gif

 

    * With the pin removed, there is nothing holding the lever in position, which means there is nothing holding the spring-loaded striker up. The spring throws the striker down against the percussion cap. The impact ignites the cap, creating a small spark.

 

    * The spark ignites a slow-burning material in the fuze. In about four seconds, the delay material burns all the way through.

 

    * The end of the delay element is connected to the detonator, a capsule filled with more combustible material. The burning material at the end of the delay ignites the material in the detonator, setting off an explosion inside the grenade.

 

    * The explosion ignites the explosive material around the sides of the grenade, creating a much larger explosion that blows the grenade apart.

 

    * Pieces of metal from the outer casing fly outward at great speed, imbedding in anybody and anything within range. This sort of grenade may contain additional serrated wire or metal pellets for increased fragmentation damage.

Lenke til kommentar
Emomilol : "wiki" du likte den, ja.  :D

9173575[/snapback]

Sikkert kjekt å leike smart ved å sitte å sitere Wiki heile dagen ;)

9173600[/snapback]

 

Ja, jeg får virkelig et kick av å sitere wikipedia. :ermm:

 

Hva er den lengste kabel som kan lages? Jeg vet at karbonrør og slikt kan lages veldig lange, men "vanlige" materialer sliter vel pga. sin egen vekt til slutt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...