Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Skrevet
Jotun skrev (1 time siden):

Man kan jo ha et snev av forventning. Tibber har jo noe slikt men de klarer ikke si noe spesifikt om antall øre

Nei, helt nøyaktig får det jo ikke blitt. Spotprisene avgjøres for et døgn om gangen etter auksjonsprinspippet. Jeg tenkte mer på at det går an å forutsi pristrender basert på forventet produksjon ut fra værmelding. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jotun skrev (1 time siden):

Slik ser det ut hos Tibber:

Kan ikke brukes direkte til noe

Screenshot_20241212-141124.png

Tja, det ser ut som jeg kan vente med å lade bilen(e) til fredag kveld.. :p

Det er ikke alt forbruk du kan flytte på men typisk vil en elbil ikke trengs å lades vær dag og da *kan* varsel på mer enn to dager kunne være nyttig.

Skrevet
Kahuna skrev (14 timer siden):

I dag skal det bli veldig dyr strøm. Det skyldes* visstnok lite vind i tyskland. Jeg sjekket yr.no og det ser ut som vinden skal ta seg opp i løpet av helga.. I strømappen fra min leverandør har jeg spotpris noen timer frem i tid. Den blir oppdatert med neste dags priser ca kl 1400. 

Nå kan vær forutses med ganske god nøyaktighet lenger frem enn noen få timer. Finnes det en netttjeneste som kan gi meg mer enn 10 timers varsel på sannsynlige strømpriser?

Jeg har 2 elbiler med lite strøm, jeg skal ingen steder så det er egentlig ikke noe problem men hadde jeg visst om den dyre strømmen på forhånd kunne jeg ladet begge helga som var.

*i et 14 dagers perspektiv.

Apper og nett-tjenester som rapporterer norske strømpriser, har alle en ting til felles. Kilden deres er nordpool group. Det er de som sammenstiller budrunder på priskurver, mengde, balansering og forbruk for å danne et prisnivå. Dette skjer hver dag nøyaktig kl 12.46 norsk tid. Prisen som publiseres da gjelder for neste døgn fra kl 00-24. Det gir inntil 35 timer og 14 minutter forvarsel.

Ellers så må jeg si meg enig. Det burde vært prisestimater basert på vær som strekker seg lengre fram, med et intervall for sannsynlighet a la værvarslet. Kraftanalydikere er av og til ute i media og spår prisutviklingen opp til flere måneder framover så jeg regner med de har et eller annet beregningsverktøy for det.

Skrevet
Kahuna skrev (7 timer siden):

Det er ikke alt forbruk du kan flytte på men typisk vil en elbil ikke trengs å lades vær dag og da *kan* varsel på mer enn to dager kunne være nyttig.

Det hender jeg lar klesvasken bygge seg opp hvis strømprisen er spådd å falle nevneverdig. Er det kortvarige topper og jeg uansett er hjemme og surrer med mitt så kan det hende jeg slår av varmekabler, varmepumpe etc den timen det topper seg.

Men det kan være lurt å ha en liten tanke på effektprisene. Natt-satsen er 12 øre lavere enn dagsatsen hvis det er relevant å flytte forbruket til natt (kl 22-06). Videre så bør man jo unngå å klatre opp til neste effekttrinn. Dette synes jeg er vanskelig å klare å planlegge, så det blir som det blir de aller fleste månedene.

Skrevet (endret)
Kahuna skrev (19 timer siden):

Nei, helt nøyaktig får det jo ikke blitt. Spotprisene avgjøres for et døgn om gangen etter auksjonsprinspippet. Jeg tenkte mer på at det går an å forutsi pristrender basert på forventet produksjon ut fra værmelding. 

Jeg jobber i energibransjen, og vi betaler en ekstern leverandør for prognoser for neste dag, de neste ukene og månedene.

Viktigste pris er prisen for neste dag, for å kunne planlegge strømproduksjon for neste dag (auksjonsprinsippet som du refererer til).  Denne prognosen kan være meget uforutsigbar, og den forutså ikke de høye prisene de siste par dagene (følger med på NO3, ikke sett på prognosene for NO2 og NO1 som hadde de høyeste prisene, mulig de kunne se bedre at de ble koblet på Tyskland, men sannsynligvis ikke at det ble slike priser). Det er mange komplekse sammenhenger som må prognoseres, spesielt flyt mellom prisområder og tilgjengelig kraft er vanskelig å forutse nøyaktig. NO3 forventet ikke å henge på NO1/NO2 (og indirekte Tyskland) så mye som det ble.

Siden prisen for neste dag er uforutsigbar, så er det ikke så mye mer enn forventede trender man ser på i det lange perspektivet, ikke nøyaktig nok til å kunne planlegge lading av elbil f eks. Stort utfallsrom, med små endringer i snittprognosene.  Men en tommelfingerregel er nok å se på vind og sol i sitt prisområde (ikke så mye solkraftproduksjon i Norge), men også se på hva som skjer med været i nærliggende prisområder.  (Og eventuelt om man har informasjon om større kraftverk eller nettlinjer/flaskehalser som er til vedlikehold/nede, men da begynner man å komme inn på komplekse forhold som ikke menigmann lett kan mene noe om).

Endret av KoKo_
  • Innsiktsfullt 1
  • 2 uker senere...
Skrevet
Delvis skrev (11 minutter siden):

Hr sett sånne ofte på bilder av veier. Som her typisk i amerika:
Hva er de mørke stripene som er rundt  på asfalten for noe?

 

Sitat

Når du kjører nedover veien, legger du kanskje merke til de sorte, snirklete strekene som går på kryss og tvers over asfalten, som sporene etter et hemmelig midnattsløp. De er ikke til pynt, og nei, veiene smiler ikke. Disse strekene er faktisk en viktig del av veivedlikeholdet, og er laget av en spesiell tjære som reparerer små sprekker i asfalten. Tenk på det som et sting i tiden som redder ni, og forhindrer at små sprekker blir til store, bilklumpende kløfter.

Translated with DeepL.com (free version)

Kilde: What Are the Black Lines on the Road: Understanding Traffic Markings

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

👍Såpass ja. Må være en plyndrete jobb å fylle i slike små krysseduller over lengre veistrekninger. Har egentlig trodd det var et slags naturfenomen

Skrevet (endret)

Ja, det ser ut til at det må gjøres manuelt -- mye jobb! :grin:

Crack-Sealing.webp.177e5d082a3fe908791fd4637b5c5095.webp

Mye penger er også å spare:

Spoiler
Sitat

I «Introduction to Crack Sealing», en avhandling om emnet fra 2008 fra Texas Engineering Extension Service ved Texas A&M University, påpekes det at det er langt billigere å bare tette sprekker - ca. 2500 dollar per mil (1,6 kilometer) vei, sammenlignet med 60 000 dollar for å legge et overdekkende dekke. I 2016 anslo byen Littleton i Colorado at sprekkforsegling kostet rundt 5500 dollar per kilometer kjørebane, mens overdekking kostet omtrent 320 000 dollar per kilometer kjørebane.

Translated with DeepL.com (free version)

Kilde: https://auto.howstuffworks.com/road-tar-squiggle-drizzle.htm

Ikke bare positivt:

Spoiler
Sitat

Tørr asfalt kan drepe bilister og motorsykler med disse uhyggelige slangene

Våt, fet asfalt er ikke den eneste trusselen mot små kjøretøy og motorsykler. Vei- og tjæreslanger kan utgjøre en fare for både førere og passasjerer.

Kilde: https://www.motorbiscuit.com/dry-asphalt-kill-motorists-motorcycles-with-sinister-serpents/

Endret av backtoback
negative sider; penger å spare
  • Innsiktsfullt 1
  • 3 måneder senere...
Skrevet

Skal ikke EMS være raske? Betalte ekstra for EMS fra Kina da jeg så det sto 5 til 7 dager uten helger, men har nå ventet snart en måned, å venter enda, er det bortkastet penger å ta EMS over vanlig Air-Mail?

  • 1 måned senere...
Skrevet

Conteinerskipet NCL Salten står på grunn i nærheten av Trondheim. Når jeg ser på oversiktsbildene kan det virke som det har hatt litt flaks siden det traff land på en strand med relativt myk bunn. Bare noen få meter til høyre og den ville truffet et svaberg.

Hva ville vært annerledes om den hadde truffet svaberget? Ville baugen se ut som noen hadde tråkket på en ølboks? Ville den sklidd opp på svaberget? Ville kreftene fra sammenstøtet laget skader bakover i skroget? 

Skrevet (endret)

Jeg driver med hjemmeautomatisering - på hobbybasis sef. En god del av dette men langt fra alt er jo strømbruksoptimalisering og herunder flytting av forbruk fra dyrere til billigere timer. Dette medfører jo at kWh-prisen på strømregningen er lavere enn SPOT om det fungerer etter hensikten eller høyere enn SPOT om jeg bommet fullstendig.

Det snedige jeg lurer på for å kunne vurdere mine egne resultater er: hvilken kWh-pris står det på deres strømregning i en eller flere måneder i de siste 12 månedene - trenger følgende informasjon av gjerne 1+ håndfull husholdninger:

  • hvilken måned/år,
  • prisen pr kWh inkl moms,
  • om dere selv er aktive med noe slikt styring eller manuelt, eller bare bruker strøm 'rett som det er'.

På forhånd takk.

Eks. på en faktura fra Tibber - mens SPOT-gjennomsnit denne måneden var 65.14 øre:

image.thumb.png.a7313e7ccda8ef6fe39a32eabb259853.png

Endret av trikola
Skrevet

For ikke å nevne at huseier ville fått ett lite forklaringsproblem ovenfor forsikringsselskapet..

"Hva skjedde med huset ditt sier du? Knust av båt sier du?"

Skrevet
Kahuna skrev (På 24.5.2025 den 13.40):

Conteinerskipet NCL Salten står på grunn i nærheten av Trondheim. Når jeg ser på oversiktsbildene kan det virke som det har hatt litt flaks siden det traff land på en strand med relativt myk bunn. Bare noen få meter til høyre og den ville truffet et svaberg.

Hva ville vært annerledes om den hadde truffet svaberget? Ville baugen se ut som noen hadde tråkket på en ølboks? Ville den sklidd opp på svaberget? Ville kreftene fra sammenstøtet laget skader bakover i skroget? 

Er nesten litt misunnelig på han huseigeren, må være en kul situasjon sånn som han har det nå. ☺️
 

Skrevet (endret)
34 minutes ago, Delvis said:

Er nesten litt misunnelig på han huseigeren, må være en kul situasjon sånn som han har det nå. ☺️
 

Ja, det finnes jo morsomme historier at kapteinen fortøyer hjemme hos kona for en kort stund før han drar ut på langtur 😂

Endret av trikola
Skrevet
Kahuna skrev (På 24.5.2025 den 13.40):

Conteinerskipet NCL Salten står på grunn i nærheten av Trondheim. Når jeg ser på oversiktsbildene kan det virke som det har hatt litt flaks siden det traff land på en strand med relativt myk bunn. Bare noen få meter til høyre og den ville truffet et svaberg.

Hva ville vært annerledes om den hadde truffet svaberget? Ville baugen se ut som noen hadde tråkket på en ølboks? Ville den sklidd opp på svaberget? Ville kreftene fra sammenstøtet laget skader bakover i skroget? 

Tipper bulben hadde sett ut som en påtråkket ølboks, godt skrapet opp. Det er mye masse i skipet som bare dytter på selv om ting deformeres foran. Det er mye energi som skal absorberes. Skadene vil nok bli konsentrert på og ved innfestinga til bulben men neppe gå særlig langt bakover siden det er mer stål der, så det vi ikke nå deformasjonsgrensen for stålet bakover.

  • Liker 1
Skrevet
trikola skrev (17 timer siden):

Jeg driver med hjemmeautomatisering - på hobbybasis sef. En god del av dette men langt fra alt er jo strømbruksoptimalisering og herunder flytting av forbruk fra dyrere til billigere timer. Dette medfører jo at kWh-prisen på strømregningen er lavere enn SPOT om det fungerer etter hensikten eller høyere enn SPOT om jeg bommet fullstendig.

Det snedige jeg lurer på for å kunne vurdere mine egne resultater er: hvilken kWh-pris står det på deres strømregning i en eller flere måneder i de siste 12 månedene - trenger følgende informasjon av gjerne 1+ håndfull husholdninger:

  • hvilken måned/år,
  • prisen pr kWh inkl moms,
  • om dere selv er aktive med noe slikt styring eller manuelt, eller bare bruker strøm 'rett som det er'.

På forhånd takk.

Spot er timeprisen uten mva. Aldri gjennomsnitt og aldri med mva og aldri med påslag eller noe mer på toppen. De andre tingene kommer i tillegg til spot. Det som havner på strømregningen er ikke en måneds-snitt som man kan hente fra f.eks abcnyheter eller nordpool. Det er rett og slett din regning, delt på antall kWh. Antagelig med mva, avgifter og påslag. Dette kan ikke kalles spot, på samme måte som timelønna til mekanikeren hos bilverkstedet ikke er særlig relevant for det du ser på sluttretninga (inkl mva, deler, påslag etc etc.) Du deler ikke sluttregninga fra verkstedet på antall timer det tok og kaller det timelønna til mekanikeren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...