Gå til innhold

Verdens minste vifte


Anbefalte innlegg

Redigert: Jeg kom på et mulig bruksområde: Tenk å lage fjernstyrte helium-luftskip så små som vanlige ballonger man kjøper på 17. mai. :D Der trengs jo svært lette vifter til navigering. Disse vil sikkert passe fint. Det finnes sikkert flere potensielle anvendelser også.

8809998[/snapback]

De blåser ikke så sinnsykt krafig da :p, trener bare og blåse litt på luftskipet, så forsvinner det :)

8813505[/snapback]

Nja, jeg tenkte på det som en innendørs leke. Et lite knappebatteri, en knøttliten krets og 4 sånne vifter er kanskje akkurat så mye en normal heliumballong klarer å løfte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva slags millitært utstyr snakker vi egentlig om?

8808247[/snapback]

radioer, kamerarer, småe duppeditter. Fremtidens soldat går med flere terraflops på seg =) Amerikanske forsvaret bruker foreksempel kamerarer som blir skutt ut av granatkastere, i sveits har de forsket på helikopterlingnende kamerarer på størrelse med en veps. Slik teknologi kan føre til så mangt. Fra motor til en liten spionsak til kjøling til en mikrochip i et gevær.

8810778[/snapback]

Radioer klarer seg fint med passiv kjøling. Kan ikke se for meg at militæret ser særlig positivt på en radio der man risikerer overoppheting og brutt samband dersom det kommer et hårstrå litt ubeleilig og setter seg fast i vifta. Militære radioer skal jo helst fungere i felten .. En passiv løsning vil være mer driftsikker og effektiv men sikkert legge til et gram på vekta. Kan ikke se at det gjør noe.

 

Kameraer trenger heller ikke noe mer enn passiv kjøling og det samme gjelder med driftssikkerheten. Småe duppeditter går gjerne på batteri og trenger dermed løsninger som ikke produserer særlig varme og dermed ikke trenger viftekjøling. Fremtidens soldat går neppe rundt med digre vannkjølingsanlegg og titalls kilo med batterier på seg. Samme hvor mange megaflops eller gigaflops det er snakk om. Det vil si at de trenger effektgjerrige løsninger og dermed løsninger som ikke trenger viftekjøling. Kameraer som skytes ut fra granatkastere får nok kjøling så det holder når lufta rundt den suser langs den. Ikke at jeg tror en mikrovifte spille mye rolle i den sammenhengen. De skal jo ikke fly evig heller og metallet kan nok oppmagasinere varme lenge nok i massevis til at granaten faller ned.

 

Det er en morsom sak og en fin prestasjon å klare å lage den, men jeg har ennå ikke funnet noen andre gode bruksområder enn det med heliumballong-leketøyet for innendørs bruk.

Lenke til kommentar
Hva slags millitært utstyr snakker vi egentlig om?

8808247[/snapback]

radioer, kamerarer, småe duppeditter. Fremtidens soldat går med flere terraflops på seg =) Amerikanske forsvaret bruker foreksempel kamerarer som blir skutt ut av granatkastere, i sveits har de forsket på helikopterlingnende kamerarer på størrelse med en veps. Slik teknologi kan føre til så mangt. Fra motor til en liten spionsak til kjøling til en mikrochip i et gevær.

8810778[/snapback]

Radioer klarer seg fint med passiv kjøling. Kan ikke se for meg at militæret ser særlig positivt på en radio der man risikerer overoppheting og brutt samband dersom det kommer et hårstrå litt ubeleilig og setter seg fast i vifta. Militære radioer skal jo helst fungere i felten .. En passiv løsning vil være mer driftsikker og effektiv men sikkert legge til et gram på vekta. Kan ikke se at det gjør noe.

 

Kameraer trenger heller ikke noe mer enn passiv kjøling og det samme gjelder med driftssikkerheten. Småe duppeditter går gjerne på batteri og trenger dermed løsninger som ikke produserer særlig varme og dermed ikke trenger viftekjøling. Fremtidens soldat går neppe rundt med digre vannkjølingsanlegg og titalls kilo med batterier på seg. Samme hvor mange megaflops eller gigaflops det er snakk om. Det vil si at de trenger effektgjerrige løsninger og dermed løsninger som ikke trenger viftekjøling. Kameraer som skytes ut fra granatkastere får nok kjøling så det holder når lufta rundt den suser langs den. Ikke at jeg tror en mikrovifte spille mye rolle i den sammenhengen. De skal jo ikke fly evig heller og metallet kan nok oppmagasinere varme lenge nok i massevis til at granaten faller ned.

 

Det er en morsom sak og en fin prestasjon å klare å lage den, men jeg har ennå ikke funnet noen andre gode bruksområder enn det med heliumballong-leketøyet for innendørs bruk.

8814437[/snapback]

 

 

jeg nevnte eksempler på militær teknologi som kan dra nytte av det, jeg forsøkte ikke å hevde et kamera trengte en slik vifte. "Digitaliseringen" av soldaten er i barneskrittet og om man kan spare en soldat for 5 kilo med passive kjøleløsninger på alt utstyr er nok dette en god løsning. Jeg har ingen anelse om hvor nyvinnende teknologien brukt i denne viften er, men det er nok et skritt vidre. å Foreslå passive kjøleløsninger på utstyr som skal brukes i for eksempel stekende sol er heller ikke ideelt men virker som du har bestemt deg for at dette er ubruklig =)

 

Tror forresten planen for fremtidssoldaten på dette tidspunktet ikke er batterier men en brenselselle men dette er mulig endrer seg ofte.

Lenke til kommentar
Hva slags millitært utstyr snakker vi egentlig om?

8808247[/snapback]

radioer, kamerarer, småe duppeditter. Fremtidens soldat går med flere terraflops på seg =) Amerikanske forsvaret bruker foreksempel kamerarer som blir skutt ut av granatkastere, i sveits har de forsket på helikopterlingnende kamerarer på størrelse med en veps. Slik teknologi kan føre til så mangt. Fra motor til en liten spionsak til kjøling til en mikrochip i et gevær.

8810778[/snapback]

Radioer klarer seg fint med passiv kjøling. Kan ikke se for meg at militæret ser særlig positivt på en radio der man risikerer overoppheting og brutt samband dersom det kommer et hårstrå litt ubeleilig og setter seg fast i vifta. Militære radioer skal jo helst fungere i felten .. En passiv løsning vil være mer driftsikker og effektiv men sikkert legge til et gram på vekta. Kan ikke se at det gjør noe.

 

Kameraer trenger heller ikke noe mer enn passiv kjøling og det samme gjelder med driftssikkerheten. Småe duppeditter går gjerne på batteri og trenger dermed løsninger som ikke produserer særlig varme og dermed ikke trenger viftekjøling. Fremtidens soldat går neppe rundt med digre vannkjølingsanlegg og titalls kilo med batterier på seg. Samme hvor mange megaflops eller gigaflops det er snakk om. Det vil si at de trenger effektgjerrige løsninger og dermed løsninger som ikke trenger viftekjøling. Kameraer som skytes ut fra granatkastere får nok kjøling så det holder når lufta rundt den suser langs den. Ikke at jeg tror en mikrovifte spille mye rolle i den sammenhengen. De skal jo ikke fly evig heller og metallet kan nok oppmagasinere varme lenge nok i massevis til at granaten faller ned.

 

Det er en morsom sak og en fin prestasjon å klare å lage den, men jeg har ennå ikke funnet noen andre gode bruksområder enn det med heliumballong-leketøyet for innendørs bruk.

8814437[/snapback]

Tror du ikke fremtidens PDA-er eller smarttelefoner vil få bruk for de? Mobiltelefoner skal være så lette som mulig, og da vinner viften siden den tar minst plass.

Lenke til kommentar
jeg nevnte eksempler på militær teknologi som kan dra nytte av det, jeg forsøkte ikke å hevde et kamera trengte en slik vifte. "Digitaliseringen" av soldaten er i barneskrittet og om man kan spare en soldat for 5 kilo med passive kjøleløsninger på alt utstyr er nok dette en god løsning. Jeg har ingen anelse om hvor nyvinnende teknologien brukt i denne viften er, men det er nok et skritt vidre. å Foreslå passive kjøleløsninger på utstyr som skal brukes i for eksempel stekende sol er heller ikke ideelt men virker som du har bestemt deg for at dette er ubruklig =)

 

Tror forresten planen for fremtidssoldaten på dette tidspunktet ikke er batterier men en brenselselle men dette er mulig endrer seg ofte.

8814676[/snapback]

Jeg har ikke "bestemt meg" for at dette er ubrukelig, men ser bare stadig færre bruksområder etter hvert som jeg ser svakhetene med de knøttsmå viftene sammenlignet med alternative løsninger for de nevnte bruksområdene.

 

 

Tror du ikke fremtidens PDA-er eller smarttelefoner vil få bruk for de? Mobiltelefoner skal være så lette som mulig, og da vinner viften siden den tar minst plass.

8815044[/snapback]

Nei, jeg tror ikke det. Hvis det skulle være noen vits så må chassiet på disse PDAene og smarttelefonene vært rimelig åpne slik at det blir en viss luftgjennomstrømning. Det gjør de ennå mer sårbare for fukt, dråper, støv og fremmedlegemer. Viftene vil trolig øke volumet på enheten sammenlignet med å bruke chassiet som passiv kjøler. En annen ting er effektforbruket fra batteriet eller brenselcella. Små enheter bør helst ha litt brukstid og dermed ikke bruke så effektslukende komponenter at de trenger hverken minivifter eller spesielle passive kjølere. Siden effektforbruk og varmeutvikling er to sider av samme sak og det samme tallet i disse tilfellene så betyr det også at komponentene ikke vil utvikle noe særlig varme.

 

Kjapt oppsummert:

- Mobile enheter egner seg ikke for minivifta

- Militære anvendelser egner seg ikke på grunn av driftssikkerhet

- Andre viktige/kritiske anvendelser egner seg ikke på grunn av driftssikkerhet

- Minivifta egner seg ikke for ting som kan utsettes for støv, hår, hybelkaniner, vanndråper osv.

- Vifta egner seg ikke der det er et par kvadratcentimeter plass (og en millimeter høyde) og mulighet for 1 gram mer vekt.

- Vifta egner seg ikke for ting som treger betydelig kjøling, f.eks prosessorer/brikker over ca 2W fordi den ikke strekker til.

- Vifta egner seg ikke for kjøling av ting under ca 2W siden selv små passive løsninger takler sånt og har bedre driftssikkerhet.

- Vifta egner seg altså ikke for kjøling i det hele tatt

 

- Vifta egner seg for steder der man trenger en svak luftstrøm uten at det veier noe særlig. Leke-luftskip er allerede nevnt.

 

Jeg kom akkurat på et par nye område:

- Til fjerning av dugg fra slalombriller når vanlige luftehull ikke strekker til.

- Til duftgeneratorer for PCer. (De feilslåtte dingsene som skulle sørge for at man ikke bare fikk lyd og bilde fra PCer, men også lukt)

Lenke til kommentar
- Militære anvendelser egner seg ikke på grunn av driftssikkerhet

 

Husker ikke helt hvem som nevnte det lenger opp, men ser på roboter som et godt bruksområde for disse viftene. Det amerikanske forsvaret har holdt på med i lenger tid å utvikle små roboter, enten styrt eller automatisk, til overvåking og angrep hvor bruk av mennesker ville vært for risikabelt. ( Bla, anti-luftskyts, godt bevoktede leire mm. ) Tror slike vifter vil være veldig aktuelle for UGS-programmet til det amerikanske forsvaret :) Bare det alene er grunn nok til å utvikle det, en liten gullgruve.

Lenke til kommentar
(Taipei, Hardware.no): Sunon viser frem verdens minste vifte, som nesten må håndteres med pinsett.

 

 

Les mer

8803778[/snapback]

 

Med en sånn på hver eneste chip på alle minnebrikkene med kjøleribbe under der, snakker vi seriøst om å overklokke minnebrikker :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

jeg nevnte eksempler på militær teknologi som kan dra nytte av det, jeg forsøkte ikke å hevde et kamera trengte en slik vifte. "Digitaliseringen" av soldaten er i barneskrittet og om man kan spare en soldat for 5 kilo med passive kjøleløsninger på alt utstyr er nok dette en god løsning. Jeg har ingen anelse om hvor nyvinnende teknologien brukt i denne viften er, men det er nok et skritt vidre. å Foreslå passive kjøleløsninger på utstyr som skal brukes i for eksempel stekende sol er heller ikke ideelt men virker som du har bestemt deg for at dette er ubruklig =)

 

Tror forresten planen for fremtidssoldaten på dette tidspunktet ikke er batterier men en brenselselle men dette er mulig endrer seg ofte.

8814676[/snapback]

 

 

pø man bare lærer en soldat og bære tyngre , eller dropper noe av all den andre oppakningen , de bærer jo på 20-30+ med full oppakning , om det ikke er enda mer , er ikke sikker

 

 

hva vifta angår så ser jeg ikke noe spesielt praktisk enda den kan brukes til , men det kommer nok

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...