Gå til innhold

Verdens minste vifte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hm, en slik i mobilen, og vips! hårføner!

8803969[/snapback]

 

Ja, det var noe :) Eller bruke mobilen som en håndvifte til varme sommerdager.

 

Varmeutvikling er jo alltid et problem når elektronikk skal virke optimalt.

 

Når jeg tenker meg om så blir det jo en varmevifte og ikke kjøling (skal jo trekke varm luft ut).

 

Så da blir det varmt ved pungen osv. ......

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Så da blir det varmt ved pungen osv. ......

 

Uhm, nei ? Det vil være det med en gang vifta fyrer opp, men vil jo virke avkjølende etterhvert pga. mer luft av samme temp passerer over :) Ikke det at jeg ville hatt bruk for no sånt men..

 

Skulle ikke forrundre meg om du vil se små vifter dukke opp i mobiler etterhvert som de blir mer avanserte, mer elektronikk stappa inn og dermed mer varme. 27db ved 1cm er jo ikke akuratt grusomt heller, hvem har øret så tett opptil vifta ? Stiller dog krav til at det blir isolert så støyen ikke går over i mikrofonen

Lenke til kommentar

14.000 rpm. Det må jo høres ut som en liten veps.

 

Setter man 30*30 = 900 vifter ved siden av hverandre så blir den like stor som 4 vanlige 12cm-vifter og blåser stusslige 1 cfm. En slik løsning vil sikkert høres ut som et vepsebol.

 

Ny nerdesport: Overklokking av mobiltelefoner.

Lenke til kommentar
Men hvordan koble man slike vifter til?

8804328[/snapback]

Det er sikkert kontaktflater for strøm. Omtrent som tilkoblingene på et minnekort eller SIM-kort.

 

Ellers så lurer jeg på hva de skal brukes til. Det må jo være noe som trenger konsentrert punkt-kjøling og ikke har all verden av plass å ta av. For hadde det f.eks vært plass til en 2x2cm passiv kjøler så er jeg overbevist om at det hadde kjølt bedre i de aller fleste tilfeller.

Lenke til kommentar
14.000 rpm. Det må jo høres ut som en liten veps.

 

Setter man 30*30 = 900 vifter ved siden av hverandre så blir den like stor som 4 vanlige 12cm-vifter og blåser stusslige 1 cfm. En slik løsning vil sikkert høres ut som et vepsebol.

 

Ny nerdesport: Overklokking av mobiltelefoner.

8804985[/snapback]

Håhå :p Skremme nabokattene XD

Lenke til kommentar
eller instalere i trusa,

på disse varme dager er det jo fint med pungkjøler.

8804033[/snapback]

Synd vis noe setter seg fast :p

8804142[/snapback]

Det burde ikke være ett problem, vifta er ikke større en 8x8mm, innsuget er kanskje halvparten?

 

Utover det krysser jeg fingrene for at mobilprodusentene forstår at vi ikke ønsker mer vifter som suser..

Lenke til kommentar
Kan bli tøft å snakke i mobil med 27dB i øret.

8803860[/snapback]

Støynivå: 27,4 dB(A) ved 2 cm

Vanlig dB er målt 1 meter unna, så ved 1 meter vil du ikke kunne høre den (eller se den for den saks skyld :p)

 

EDIT:

Operasjonsspenning: 2,2 - 3,5V

Lurer på hva som skjer hvis man gir de litt mer strøm :cool: 12V f.eks? :whistle:

Endret av WheelMan_92
Lenke til kommentar

må være en vits og bruke slike vifter da. Angående lydløse ved 20 KHz, så er det ikke så mange som hører noe over 16 KHz egentlig, og det daler fort med alderen så bør ikke være noe problem med lyden vis den er på eks. 19 990 Hz, haha:P

 

ellers så får en kanskje hørselskade på frekvensen til vifta, og da hører du den ikke uansett hvor høyt det durer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...