Gå til innhold

Verdens minste vifte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ahem, no offense micke090, ikke for å være fornærmende fordi hørsel er ganske merkelig (noen hører fryktelig godt men har f.eks. vanskelig for å tolke tale like bra)..., men den tror jeg svært lite på :) 22kHz tilsvarer omtrent "nyfødt out-of-the-box"? :)

 

EDIT: Viktig å presisere at jeg jo kan ta feil her. Har en tendens til å høre ting ikke andre hører, som f.eks. om summing fra apparater som står i standby, dimmere, helt banale ting egentlig men nok til at de plager. Derimot har jeg vært på en øresjekk for et par år siden, hvor det ble konkludert at jeg hørte rundt om 16kHz på det ene og ~15 på det andre. :) 22kHz er ....praktisk talt superhørsel.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

er enig med Boye, her. hører selv røfly 16 KHz, har ikke tatt en skikkelig test, men testet for 1 år siden på skolen, med et apperat som vi skrudde fra 8000 Hz til 20 000 Hz hørte selv til ca 16000 Hz, men tror ikke det var noen som hørte over 20 KHz, men kan aldri si aldri, kan jo hende du hører dette, men er veldig unormalt. hører selv også ting som står i standby, og andre finurlige lyder.

Lenke til kommentar
eller instalere i trusa, på disse varme dager er det jo fint med pungkjøler.

8804033[/snapback]

Synd vis noe setter seg fast :p

8804142[/snapback]

Det burde ikke være ett problem, vifta er ikke større en 8x8mm, innsuget er kanskje halvparten?

8805519[/snapback]

Jeg tror han tenkte mer på "kråkereiret" fremfor "wieneren".

 

Kan bli tøft å snakke i mobil med 27dB i øret.

8803860[/snapback]

Støynivå: 27,4 dB(A) ved 2 cm
Vanlig dB er målt 1 meter unna, så ved 1 meter vil du ikke kunne høre den (eller se den for den saks skyld :p)

8805708[/snapback]

Hvis man holder telefonen 1 meter unna øret blir nok viftestøyen ganske redusert ja. Omtrent til 10,5 dB(A) etter mine beregninger. Men det er jo spørs om man hører så mye av samtalepartneren da. ;)

Lenke til kommentar

"En demo på Sunons stand viste at temperaturen i en mobiltelefonlignende boks falt fra 50 til 35 grader med en slik vifte installert."

 

HELDIGVIS er ikke så høy ytelse som mulig på bekostning av varme og mindre strømgjerrige komponenter en bredt ønsket ting ved mobiler, de skal bare funke, skjønner ikke de menneskene som synes det er ok å ha en dritstygg, svær, varm maskin bare for ytelsen vs pengene.. jeg vil også ha et operativsystem laget for hva maskiner faktisk klarer idag, men alle andre vil absolutt leve i fremtiden ang. ytelse og da vil vel MS lage de etter ytelsen da og da vil forbrukerne ha enda kraftigere maskiner?

 

edit: jeg vil helst også at OSet er laget for å kjøre på både tlf og pcer, så kan man slippe problemene med programmer..

Endret av megaloman
Lenke til kommentar
"En demo på Sunons stand viste at temperaturen i en mobiltelefonlignende boks falt fra 50 til 35 grader med en slik vifte installert."

 

HELDIGVIS er ikke så høy ytelse som mulig på bekostning av varme og mindre strømgjerrige komponenter en bredt ønsket ting ved mobiler, de skal bare funke, skjønner ikke de menneskene som synes det er ok å ha en dritstygg, svær, varm maskin bare for ytelsen vs pengene.. jeg vil også ha et operativsystem laget for hva maskiner faktisk klarer idag, men alle andre vil absolutt leve i fremtiden ang. ytelse og da vil vel MS lage de etter ytelsen da og da vil forbrukerne ha enda kraftigere maskiner?

 

edit: jeg vil helst også at OSet er laget for å kjøre på både tlf og pcer, så kan man slippe problemene med programmer..

8807026[/snapback]

 

Hva har MS og operativsystem med denna vifta å gjøre egentlig? Dessuten så kan en ha skambra og billig kjøling i stasjonære PCer...

Lenke til kommentar
ahem, no offense micke090, ikke for å være fornærmende fordi hørsel er ganske merkelig (noen hører fryktelig godt men har f.eks. vanskelig for å tolke tale like bra)..., men den tror jeg svært lite på :) 22kHz tilsvarer omtrent "nyfødt out-of-the-box"? :)

 

EDIT: Viktig å presisere at jeg jo kan ta feil her. Har en tendens til å høre ting ikke andre hører, som f.eks. om summing fra apparater som står i standby, dimmere, helt banale ting egentlig men nok til at de plager. Derimot har jeg vært på en øresjekk for et par år siden, hvor det ble konkludert at jeg hørte rundt om 16kHz på det ene og ~15 på det andre. :) 22kHz er ....praktisk talt superhørsel.

8806432[/snapback]

 

jeg hører også tv og sånt som står i standby.. er skikkelig irriterende, fordi jeg blir irritert når jeg sitter i stua og ber de slå av tv og dvd spiller og sånt mens de bare :dontgetit:

Lenke til kommentar
Hva har MS og operativsystem med denna vifta å gjøre egentlig? Dessuten så kan en ha skambra og billig kjøling i stasjonære PCer...

8807247[/snapback]

jeg hater vifter og ser på de som en forbigående ting, og vil ikke ha de inn i den herlige heldigvis spesialtilpassede mobilverdenen. vifter har man fodri det er varmt fordi folk vil ha ytelse som man ennå ikke kan få uten betydelig varmeutvikling, for å drive trege windows vista som er for god for alle maskiner og skal være superfancy og som ikke er skrevet etter hvordan ytelsen for maskiner er idag.

 

det var ikke så utrolig relatert, ville bare si det..

Endret av megaloman
Lenke til kommentar
jeg hører også tv og sånt som står i standby.. er skikkelig irriterende, fordi jeg blir irritert når jeg sitter i stua og ber de slå av tv og dvd spiller og sånt mens de bare  :dontgetit:

8807248[/snapback]

 

Har det samme problemet, spesielt gamle elektriske artikler. Testen i militæret, tatt for ca. 11 måneder siden, hørte jeg opp til 22 eller 23khz. Skal ta denne testen som det ble lagt ut link om, selvom jeg tviler på at den er særlig nøyaktig med tanke på støy fra data/utenfra/kvalitet på anlegg/headsett osv.

 

Edit: Tviler sterkt på at alt er riktig. I følge det hører jeg opp til 24850hz, altså 24.85khz.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
"En demo på Sunons stand viste at temperaturen i en mobiltelefonlignende boks falt fra 50 til 35 grader med en slik vifte installert."

 

HELDIGVIS er ikke så høy ytelse som mulig på bekostning av varme og mindre strømgjerrige komponenter en bredt ønsket ting ved mobiler, de skal bare funke, skjønner ikke de menneskene som synes det er ok å ha en dritstygg, svær, varm maskin bare for ytelsen vs pengene.. jeg vil også ha et operativsystem laget for hva maskiner faktisk klarer idag, men alle andre vil absolutt leve i fremtiden ang. ytelse og da vil vel MS lage de etter ytelsen da og da vil forbrukerne ha enda kraftigere maskiner?

 

edit: jeg vil helst også at OSet er laget for å kjøre på både tlf og pcer, så kan man slippe problemene med programmer..

8807026[/snapback]

Husk at mobiltelefonene i Østen, spesielt i Japan og Korea er ekte varer, i motsetning til det overhypede rasket som Telenor vil pushe på et publikum de behandler som en samling snørrunger. I Japan og Korea tar de folk på alvor og droppet tøv som WAP, og gikk rett på høyteknologien med bredbånd rett på håndsettet. Haken var at maskinvaren var presset til det ytterste og tidlige mobiler ble rett og slett plagsomt varme å holde i, jeg regner med at selv dagens utstyr også er i varmeste laget.

 

Det er et par år siden sist jeg var i Japan så jeg er ikke sikker på hva ståa er idag, men det kunne Amobil gjøre noe med, hint hint.

Lenke til kommentar
Men hvordan koble man slike vifter til?

8804328[/snapback]

Det er sikkert kontaktflater for strøm. Omtrent som tilkoblingene på et minnekort eller SIM-kort.

 

Ellers så lurer jeg på hva de skal brukes til. Det må jo være noe som trenger konsentrert punkt-kjøling og ikke har all verden av plass å ta av. For hadde det f.eks vært plass til en 2x2cm passiv kjøler så er jeg overbevist om at det hadde kjølt bedre i de aller fleste tilfeller.

8805029[/snapback]

 

 

tja passiv kjøling krever fortsatt noe luftgjennomstrømming for å være effektiv. Er lite av dette i en mobiltelefon, ikke minst om den ligger i en lomme eller i en holder.

Lenke til kommentar
Men sånn bortsett fra wiener og baller, samt eventuelt mobiltelefon, som jeg begge mener er alt for store for denne viften (mener ikke å skryte altså, men 8x8mm... :p )Hva i alle dager kan være bruksområder for dette her?

8807067[/snapback]

 

 

sikkert en del militært utstyr som trenger noe slikt ihvertfall =)

Lenke til kommentar
er enig med Boye, her. hører selv røfly 16 KHz, har ikke tatt en skikkelig test, men testet for 1 år siden på skolen, med et apperat som vi skrudde fra 8000 Hz til 20 000 Hz hørte selv til ca 16000 Hz, men tror ikke det var noen som hørte over 20 KHz, men kan aldri si aldri, kan jo hende du hører dette, men er veldig unormalt. hører selv også ting som står i standby, og andre finurlige lyder.

8806607[/snapback]

 

Nja... ikke fullt så lett. hvordan kan du vite at det ikke er harmoniske frekvenser av den orginale frekvensen du sitter å hører og ikke den orginale...

hva om du har fulltone høytalere som gir seg ved 10k? oi jeg hører visst ikke noe over 10k jeg... huff ødelagt hørsel...

Lenke til kommentar
ahem, no offense micke090, ikke for å være fornærmende fordi hørsel er ganske merkelig (noen hører fryktelig godt men har f.eks. vanskelig for å tolke tale like bra)..., men den tror jeg svært lite på :) 22kHz tilsvarer omtrent "nyfødt out-of-the-box"? :)

 

EDIT: Viktig å presisere at jeg jo kan ta feil her. Har en tendens til å høre ting ikke andre hører, som f.eks. om summing fra apparater som står i standby, dimmere, helt banale ting egentlig men nok til at de plager. Derimot har jeg vært på en øresjekk for et par år siden, hvor det ble konkludert at jeg hørte rundt om 16kHz på det ene og ~15 på det andre. :) 22kHz er ....praktisk talt superhørsel.

8806432[/snapback]

 

jeg hører også tv og sånt som står i standby.. er skikkelig irriterende, fordi jeg blir irritert når jeg sitter i stua og ber de slå av tv og dvd spiller og sånt mens de bare :dontgetit:

8807248[/snapback]

 

50hz tver har en summetone ved rundt 16k hertz... 100hz tver har det naturligvis ikke. hører du piping da så er det noe annet. kan være litt løs vikling i spoler f.eks som gir summelyd og da kan det være mye lavere enn 16k...

Lenke til kommentar
Hva i alle dager kan være bruksområder for dette her?

8807067[/snapback]

sikkert en del militært utstyr som trenger noe slikt ihvertfall =)

8807817[/snapback]

Jeg har inntrykk av at produsenter av elektronikk til forsvaret som regel driter i vekt og størrelse men ofte prioriterer driftssikkerhet svært høyt. Med andre ord litt større og tyngre passive kjøleløsninger fremfor en liten vifte som kan svikte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...