Gå til innhold

Verdens minste vifte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er et par år siden sist jeg var i Japan så jeg er ikke sikker på hva ståa er idag, men det kunne Amobil gjøre noe med, hint hint.

8807739[/snapback]

ja, i japan.. heldigvis ikke i norge.. men det var snakk om bare ytelse og ikke nødvendig ytelse for å drive et kamera som var forut sin tid..

 

og amobil har da gjort det i det siste, søk litt.. :) hvis ikke du mener enda oftere.. :dontgetit:

Lenke til kommentar
Hva i alle dager kan være bruksområder for dette her?

8807067[/snapback]

sikkert en del militært utstyr som trenger noe slikt ihvertfall =)

8807817[/snapback]

Jeg har inntrykk av at produsenter av elektronikk til forsvaret som regel driter i vekt og størrelse men ofte prioriterer driftssikkerhet svært høyt. Med andre ord litt større og tyngre passive kjøleløsninger fremfor en liten vifte som kan svikte.

8808060[/snapback]

Ja ofte er det vel slik, men det kan vel sikkert variere noe avhengig av akkurat hva det er, og skal brukes til. Men jeg lurer fortsatt på litt mer spesifikt eksempel på bruksområder for disse 8x8mm viftene. Hva slags millitært utstyr snakker vi egentlig om?

Lenke til kommentar

Jeg er spendt på levetiden til de viftene. Med 14000 r/min så vil nok oljen i glidelageret fordunste relativt fort.

 

40x40 mm vifta på mitt Asus A8N-Sli som gikk med 8500-9000 r/min tok kveld etter 9 måner. Jeg tviler på at en vifte som er kjappere og som har et enda mindre lager vil vare lengre.

Lenke til kommentar
Jeg er spendt på levetiden til de viftene. Med 14000 r/min så vil nok oljen i glidelageret fordunste relativt fort.

 

40x40 mm vifta på mitt Asus A8N-Sli som gikk med 8500-9000 r/min tok kveld etter 9 måner. Jeg tviler på at en vifte som er kjappere og som har et enda mindre lager vil vare lengre.

8808982[/snapback]

Min tok kvelden på rundt 5mnd :no:

Sier seg sjøl, jo mindre og raskere, jo mere slitasje

Lenke til kommentar
Holder ikke strengt talt enkle aliminumsbaserte som det er i mye minne fra OCZ (mine fra Geil har det og) lengre? Ikke har jeg erfaring med overklokking (tvert imot), men så vidt jeg vet er minne det minste varmeproblemet i PC-en.

8808837[/snapback]

Med vannkjøling, og dårlig luftflyt (og et trangt kabinett), så er det ikke nok med de alu tingene, hvertfall ikke hos meg... Men, istedefor og vente til det kommer sånna ting med såå små vifter, så satser jeg heller på en sånn en :)

Lenke til kommentar

Jeg håper ikke vifter tar over for aliminiumskjøling, eller en kombinasjon av de. Jeg føler jeg ikke trenger å være så ekstremt forsikitg med tanke på at jeg kanskje har litt fett på fingrene når jeg setter inn minne. Det gir en kvalitetsfølese å ta i det. I tilleg blir de 0.1% mer stabile kanskje siden de blir kjølt, hehe.

Lenke til kommentar
Kan vi ikke bare glede oss over at teknologien har kommet så langt, at vi kan lage sånt hvis vi vil?

8809864[/snapback]

Jo, det er jo morsomt at de får det til. Men det er litt som sneglekappløp: Hva er vitsen?

 

_558515_race300.jpg

 

Selv om jeg ikke helt finner noe fornuftig bruksområde til den så er det jo gøy å se at de presser grensene litt.

 

Redigert: Jeg kom på et mulig bruksområde: Tenk å lage fjernstyrte helium-luftskip så små som vanlige ballonger man kjøper på 17. mai. :D Der trengs jo svært lette vifter til navigering. Disse vil sikkert passe fint. Det finnes sikkert flere potensielle anvendelser også.

Lenke til kommentar
50hz tver har en summetone ved rundt 16k hertz... 100hz tver har det naturligvis ikke. hører du piping da så er det noe annet. kan være litt løs vikling i spoler f.eks som gir summelyd og da kan det være mye lavere enn 16k...

 

Prater for meg selv her hvertfall, ikke Anders.

 

Med visse elektroniske artikler som drar litt på årene ( alt fra forsterkere til video ) hører jeg "ofte" pipelyder så høye at det gir ekstremt ubehag i form av smerter i øret(bare det øret som peker mot artikelen, hører det ikke på øret vendt bort) og hodet. Så fort jeg skrur av eller snur meg bort gir det seg. Det samme gjelder spesielt plasma-tv'er. Jeg kan ikke skru på tv'en, og bli stående ved siden av når den skrur seg på, da blir jeg faktisk kvalm. Ganske plagsomt til tider :hrm:

Men, så fort noe kommer mellom, f.eks. noe så tynt som et laken, forsvinner lyden.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Hva i alle dager kan være bruksområder for dette her?

8807067[/snapback]

sikkert en del militært utstyr som trenger noe slikt ihvertfall =)

8807817[/snapback]

Jeg har inntrykk av at produsenter av elektronikk til forsvaret som regel driter i vekt og størrelse men ofte prioriterer driftssikkerhet svært høyt. Med andre ord litt større og tyngre passive kjøleløsninger fremfor en liten vifte som kan svikte.

8808060[/snapback]

Ja ofte er det vel slik, men det kan vel sikkert variere noe avhengig av akkurat hva det er, og skal brukes til. Men jeg lurer fortsatt på litt mer spesifikt eksempel på bruksområder for disse 8x8mm viftene. Hva slags millitært utstyr snakker vi egentlig om?

8808247[/snapback]

 

 

radioer, kamerarer, småe duppeditter. Fremtidens soldat går med flere terraflops på seg =) Amerikanske forsvaret bruker foreksempel kamerarer som blir skutt ut av granatkastere, i sveits har de forsket på helikopterlingnende kamerarer på størrelse med en veps. Slik teknologi kan føre til så mangt. Fra motor til en liten spionsak til kjøling til en mikrochip i et gevær.

Endret av doloop
Lenke til kommentar

Desto høyere hastigheter på roterende ting, dess mer nøyaktig må det være laget. Små skjevheter kan skape fryktelige vibrasjoner, og få ting til å gå i stykker. Fordelen her er jo at diameteren allerede er ganske liten, men når jeg hører at folk snakker om 14.000 rpm så sier jo det sitt.

 

Disse viftene kan bli ganske dyre å produsere tipper jeg, da det kreves stor nøyaktighet å få det til å rotere i balanse.

Lenke til kommentar
50hz tver har en summetone ved rundt 16k hertz... 100hz tver har det naturligvis ikke. hører du piping da så er det noe annet. kan være litt løs vikling i spoler f.eks som gir summelyd og da kan det være mye lavere enn 16k...

 

Prater for meg selv her hvertfall, ikke Anders.

 

Med visse elektroniske artikler som drar litt på årene ( alt fra forsterkere til video ) hører jeg "ofte" pipelyder så høye at det gir ekstremt ubehag i form av smerter i øret(bare det øret som peker mot artikelen, hører det ikke på øret vendt bort) og hodet. Så fort jeg skrur av eller snur meg bort gir det seg. Det samme gjelder spesielt plasma-tv'er. Jeg kan ikke skru på tv'en, og bli stående ved siden av når den skrur seg på, da blir jeg faktisk kvalm. Ganske plagsomt til tider :hrm:

Men, så fort noe kommer mellom, f.eks. noe så tynt som et laken, forsvinner lyden.

8810655[/snapback]

 

Jeg har samme problem, med det programmet så fikk jeg 23999hz, det hørte jeg godt, men 24000hz var helt stille. Regner med at kanskje lydkortet sliter litt...

Lenke til kommentar
Redigert: Jeg kom på et mulig bruksområde: Tenk å lage fjernstyrte helium-luftskip så små som vanlige ballonger man kjøper på 17. mai. :D Der trengs jo svært lette vifter til navigering. Disse vil sikkert passe fint. Det finnes sikkert flere potensielle anvendelser også.

8809998[/snapback]

De blåser ikke så sinnsykt krafig da :p, trener bare og blåse litt på luftskipet, så forsvinner det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...