Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og til dere som er avhengig av cannabis, gi fan med å prøve å legalisere dritten deres. Bruk heller sunn fornuft og kutt ut.

Her feiler du litt da man ikke blir fysisk avhengig av cannabis.

ugh, sier du.

I allefall så kan det være starten på et helvete for mange unge individer.

Likeledes kan også en svak drikk som øl også være det.

Det er mye dritt der ute som trengs å utslettes, et sted må man begynne!

Lenke til kommentar
Og til dere som er avhengig av cannabis, gi fan med å prøve å legalisere dritten deres. Bruk heller sunn fornuft og kutt ut.

Her feiler du litt da man ikke blir fysisk avhengig av cannabis.

ugh, sier du.

I allefall så kan det være starten på et helvete for mange unge individer.

Likeledes kan også en svak drikk som øl også være det.

Det er mye dritt der ute som trengs å utslettes, et sted må man begynne!

Ja det sier jeg, og jeg har aldri prøvd cannabis. Dette beviser bare hvor naiv du er ved at du ikke greier å akseptere fakta. At det kan være starten på et helvete for mange er jeg enig i og det har jeg sagt tidligere i tråden. Selv er jeg litt fram og tilbake på om det burde legaliseres da jeg ser fordeler og ulemper med det.

Lenke til kommentar

Jeg er en av de som startet med cannabis og havnet på den virklige dritten, men jeg klarer ikke og være imot legalisering. Og si man blir avhengig av cannabis er og strekke den langt. Opiater blir du hektet på og sikkelig syk, cannabis får du dårlig humør, jævlig med svetting, nerver og mister et par dagers søvn ( noen få får psykose, men det er unntak ). Etter noen dager så er du ganske deg selv igjen, alt etter hvor lenge man har røykt osv.

Men blir du hektet på alkohol, ja...da kan vi snakke syk;)

 

Så lenge alkohol ( som jeg mener gjør like mye skade ) er lovlig ser jeg ingen grunn til at hasj skal være ulovlig.

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar
Og til dere som er avhengig av cannabis, gi fan med å prøve å legalisere dritten deres. Bruk heller sunn fornuft og kutt ut.

Her feiler du litt da man ikke blir fysisk avhengig av cannabis.

ugh, sier du.

I allefall så kan det være starten på et helvete for mange unge individer.

Likeledes kan også en svak drikk som øl også være det.

Det er mye dritt der ute som trengs å utslettes, et sted må man begynne!

Ja det sier jeg, og jeg har aldri prøvd cannabis. Dette beviser bare hvor naiv du er ved at du ikke greier å akseptere fakta. At det kan være starten på et helvete for mange er jeg enig i og det har jeg sagt tidligere i tråden. Selv er jeg litt fram og tilbake på om det burde legaliseres da jeg ser fordeler og ulemper med det.

 

Hvor lei er jeg av gateway teorien....

Bare fordi man tar et trekk i ny og ne betyr det ikke at du automatisk vil prøve noe nytt eller ''sterkere''. Det er latterlig. Og folk som sier sånt (eller feilfakta generelt) er helt idiotiske og burde ikke delta i en debatt om det.

Lenke til kommentar
ugh, sier du.

I allefall så kan det være starten på et helvete for mange unge individer.

Likeledes kan også en svak drikk som øl også være det.

Det er mye dritt der ute som trengs å utslettes, et sted må man begynne!

Det er forbudet som er den store stygge ulven her.

 

Når det er forbudt, vil folk måtte handle det gjennom kriminelle miljøer. I disse miljøene florerer det av alle forskjellige slags rusmidler. Dealeren din kan tilby deg noe billig første gangen, så du skal bli hekta og kjøpe mere. Ellers vil man havne i et lukket miljø pga at det er ulovlig, og man på passe litt på. Det kan da bli at denne "gruppen" setter egne regler på hvor langt man burde gå. pluss den lette tilgjengeligheten av alle mulige slags rusmidler.

 

Når man er under atten, så er det enklere å få tak i ulovlige rusmidler, enn det er å få tak i alkohol. Hadde man regulert alle rusmidler, hadde det ikke vert så enkelt for mindreårige å ruse seg.

 

Rekker man heller ikke ølsalget, er det ikke noe stress å få tak i ei flis, når som helst på døgnet.

Lenke til kommentar

Jeg støtter total legalisering av cannabis og ikke bare dekriminalisering, da dette kun vil si at folk kan kjøpe lovlig, men at cannabisen fortsatt selges av ofte kriminelle markeder.

 

Personlig røyket jeg en god del hasj sammen med venner utover sommerferien, og jeg satt i tillegg 2 dager i strekk og dappet i Christiania i høstferien. Selv om jeg ikke får så veldig mye ut av det så vil jeg påstå at fullstendig steine folk gjør meg mindre irritert enn fulle, og skadeomfanget samt avhengighetspotensialle er jo vitenskaplig bevist å være mye lavere enn ved f.eks. alkohol og tobakk. Det er også tøv det som jeg har sett som argument at høye eller steine folk blir voldelige. Jeg har merket paranoiafølelsen i blant, men om man virkelig er rusa som følge av cannabis er man rett og slett for trøtt og giddalaus til å delta i noe som helst aktivitet. Ordentlig vold har jeg kun sett i fullstendig edru eller alkoholisert tilstand.

 

Det er i tillegg mange som bringer frem gateway drug hypotesen som motargument, men som ignorerer at folk som kom virkelig på kjøret etterhvert startet mest sannsynlig også med alkohol og tobakk. Ytterligere er det et godt antall mennesker som, uavhengig av ting de har prøvd, bare har et sterkt ønske om å prøve både svake og sterke stoffer.

 

Så ja til full legalisering til et utbredt alternativt rusmiddel. Cannabis er selvsagt farlig på lik linje med alle rusmidler, men det gir i bunn og grunn mindre skade på kroppen enn stoffer som allerede er såpass integrert i samfunnet vårt. I stedet for å gi kriminelle penger ved at disse er de eneste med et effektivt marked, og samtidig kaste bort politiressurser og kriminalisere en stor andel mennesker i Norge ved å prøve å slå hardt ned på cannabisbruken, så mener jeg man burde tenke på at det er en vesentlig forskjell mellom bruk og misbruk, og av det legalisere et relativt mildt rusmiddel; i hvert fall til medisinsk bruk.

Lenke til kommentar

For å si det sånn så kan man pådra seg psykoser uten røyking også. Alt kommer an på hva man er disponert for, men at et lett hallusinogen som ofte frembringer delvis forskrudde sanseinntrykk samt noen merkelige tanker om sine omgivelser kan være en utløsende faktor for en liten psykose skal man ikke se bort ifra.

Lenke til kommentar
Hvordan tror folk her på påstandene om at man kan få psykoser av hasjrøyking?

Er dette da snakk om daglig røyking?

Ikke nødvendigvis, men primært er det nok forårsaket av lengre tids bruk.

Det kommer veldig mye ann på personen selv, men jeg tror de fleste vil knekke hvis de røyker feil "vare" over lengre tid. Da snakker jeg hovedsaklig om "vare" med et høyt %-vis innhold av THC kontra CBN og CBD som virker nøytraliserende på THC'ens psykoaktive negative virkninger.

 

Jeg har selv opplevd episoder hvor jeg har følt meg langt, langt ut på kanten hvor jeg sliter med og skille mellom virkelighet og fantasi. Episoder som gjerne kunne vare flere dager. Alle de episodene var utløst av den såkalte "killer-Skunk" ( Døpt av media i Storbritania. ) som har et enormt høyt innhold av THC kontra CBN og CBD.

Jeg har aldri opplevd noe lignende når jeg har røyket naturlige eldre strains.

 

Sjansen for at Cannabis kan utløse psykoser ved kun bruk av naturlig rene og stabile strains vil jeg si ≈ 0. Såvidt meg bekjent har ingen forskning utført så langt angående at Cannabis utløser psykose hos pre-disponerte individer tatt hensyn til forholdet av de psykoaktive substansene. Det har kun blitt gjort separate forsøk som har bevist at THC kan forårsake psykose, men at i naturlige strains motvirker balansen CBN/CBD/THC dette og det antydes til og med motsatt effekt, at naturlige strains av Cannabis motvirker psykose og preserverer integriteten til cellene i hjernen.

 

På dette feltet er det desverre fortsatt mye synsing og lite bastant fakta. Jeg håper det endres i nærmeste fremtid.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Linken mellom cannabis og psykoser/Schizofreni er ennå uklar. Og her finnes desverre ikke noe fasitsvar enda. En stor del av grunnen til at det er "folkelig forstått" at cannabis fører til schizofreni og psykoser er mainstream-media's forvrengning av div. studier og opphauselse av anekdotiske bevis.

De senere årene har det kommet noen undersøkelser og studier som betviler denne linken.

 

Schizophrenia link to cannabis denied

http://www.thisisstaffordshire.co.uk/news/...il/article.html

 

Furthermore an accepted model of the association between cannabis and schizophrenia indicated its incidence would increase from 1990 onwards.

 

"We examined trends in the annual psychosis incidence and prevalence as measured by diagnosed cases from 1996 to 2005 and found it to be either stable or declining.

The casual models linking cannabis with schizophrenia and other psychoses are therefore not supported by our study."

 

Fant desverre desverre ikke studien åpent(gratis) tilgjengelig på nettet.

 

 

Pot-induced psychosis may signal schizophrenia

http://www.reuters.com/article/idUSTRE4A26...=22&sp=true

 

This suggests that cannabis-induced psychosis and schizophrenia are one and the same, the researchers note. "These people would have developed schizophrenia whether or not they used cannabis," Arendt explained in comments to Reuters Health.

 

Based on the findings, the researcher says, "cannabis-induced psychosis is probably not a valid diagnosis. It should be considered schizophrenia."

 

Cannabis-induced psychosis could be an early sign of schizophrenia rather than a distinct clinical entity.

 

Se studien her

 

På dette området er det ennå vanskelig å si noe, men man får håpe våre forskere kommer fram til mer sikre konklusjoner i fremtiden. Men, hvis man skal "tenke litt selv"......Så er det jo litt merkverdig at ikke antall psykoser har økt i takt med at cannabisbruken har økt, hvis hasjen fremmer psykoser?? Ikke sant?? Blir det ikke litt rart å tro noe annet?

Lenke til kommentar
Men, hvis man skal "tenke litt selv"......Så er det jo litt merkverdig at ikke antall psykoser har økt i takt med at cannabisbruken har økt, hvis hasjen fremmer psykoser?? Ikke sant?? Blir det ikke litt rart å tro noe annet?

På grunn av at en slik psykose før eller siden i de fleste tilfeller ville blitt utløst av andre faktorer, være seg rusmidler eller diverse hendelser.

 

En stor del av grunnen til at det er "folkelig forstått" at cannabis fører til schizofreni og psykoser er mainstream-media's forvrengning av div. studier og opphauselse av anekdotiske bevis.

Kan jo her bare prate for meg selv, men min "forståelse" kommer fra egne erfaringer, historier samt andres delte erfaringer både som røykere, psykologer og institusjonelt ansatte personer. De som selv ikke har røyket eller har dypere kjennskap og erfaring innen feltet trekker kun bastant konklusjonen "Cannabis forårsaker det", mens de som selv sitter med erfaring trekker konklusjon at "dårlig vare forårsaker det". Det er selv den konklusjonen jeg har kommet frem til.

 

For noen fungerer et høyt innhold av THC, men for majoriteten vil det sende hodet ditt en runde rundt i en blender. Røyker du selv så prøv i en uke eller to å røyke "killer Skunk" ( Skunk Master strain. ), Aurora Polaris eller hvilken som helst sterkt potent Indica av nyere type med THC-nivå over 20%.

 

Jeg har ingen problemer selv med og forstå at det jeg har opplevd opp gjennom årene med "dårlig vare" kan fremkalle psykoser hos svake eller disponerte individer. Men her går det på menneskeskapte strains, ikke hva naturen selv har å by på. De naturlige strains ( Som desverre for det meste er utvaskede hybrider i dag. ) har som sagt tidligere aldri gitt meg noen slike negative opplevelser.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

By the way....

Dere bør få med dere Schrödingers katt førstkommende (07.01.2010) Torsdag kl. 19.45 (NRK1) eller 23.50 (NRK2).

 

Fra programoversikten:

"I USA kan man nå lovlig røyke marihuana til medisinsk bruk, mens i

Norge må man kontakte kriminelle for å kjøpe rusmiddelet. Ledende

rusforskere mener cannabis er mindre farlig enn alkohol, hvorfor

straffes da bruk og omsetting så strengt i Norge? Den erfarne

rusforskeren Willy Pedersen har snudd, han mener nå det er riktig å

legalisere cannabis."

 

Ganske sjeldent man hører noe om legaliseringssaken på norsk tv, så skal bli spennende å se hva slags vinkling de lager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...