Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Cannabis har mindre fysiske og psykiske skadevirkninger en alkohol, dette regner jeg med at de fleste oppegående mennesker har fått med seg og akseptert.

 

Jeg er helt enig med deg der. Tror du valgte feil person å diskutere med. Jeg har tidligere røyket endel og er veldig for legalisering :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå er ikke illegalt alkoholsalg på nær like stort problem som narkotikasalget da.

At smuglersprit ikke er så stort lenger kan vi takke Fallo for :D

 

Nå mener jeg at illegalt alkoholsalg er minst like alvorlig som cannabis salg.

Om du ønsker å diskutere cannabis vs. alokohol så tar jeg imot den debatten :-)

 

Jeg tror Olum sikter til hvor utbredt det er. Du nevnte at ved legalisering av cannabis vil prisene være så høye at folk likevel tyr til det svarte markedet. Faktum er at det er svært få som kjøper smuglersprit, de aller aller fleste kjøper alkohol i butikkene eller på vinmonopolet. Dette til tross for svært høye avgifter som gjør alkohol veldig dyrt her i Norge.

 

Staten ville nok helt sikkert lagt til avgifter på cannabis som presser prisen opp, men det er ikke usannsynlig å anta at avgiftene vil være lavere enn ved kjøp av alkohol eller tobakk, da cannabis koster samfunnet mindre i kroner og øre. Dyrker man cannabis på en stor skala vil ikke produksjonskostnadene per gram være mange kronene, og legger man til at dagens gatepris kan komme opp mot 150 gram så ser man at det skal enormt med avgifter til for at det svarte markedet skal være en realistisk konkurrent.

Lenke til kommentar
Cannabis har mindre fysiske og psykiske skadevirkninger en alkohol, dette regner jeg med at de fleste oppegående mennesker har fått med seg og akseptert.

 

Jeg er helt enig med deg der. Tror du valgte feil person å diskutere med. Jeg har tidligere røyket endel og er veldig for legalisering :p

 

Hehe :-)

Jeg er ikke veldig mot legalisering, men kan på ingen måte si at jeg er for.

Jeg synes rus opptar altfor stor del i livet til folk flest, men jeg er trolig i feil tråd for å diskutere det emnet.

Lenke til kommentar
Skjønner meg ikke på folk som på liv og død skal legalisere cannabis. Om du ikke klarer å røyke uten å bli tatt bør du sannsynligvis ikke holde på med det i utgangspunktet, for sååå fantastisk er det ikke.

 

Er ikke stoner selv, men. Det går mer på å avkriminalisere en gruppe som ikke burde bli sett på som kriminelle - victimless crime. Samtidig som man fratar kriminelle en inntjenings- og rekkruteringsmulighet. Man frigjør også politiets ressurser til ting jeg synes er langt viktigere, f.eks overfall, vold, overgrep og lista går videre.

Endret av thrice
Lenke til kommentar
Nå er ikke illegalt alkoholsalg på nær like stort problem som narkotikasalget da.

At smuglersprit ikke er så stort lenger kan vi takke Fallo for :D

 

Nå mener jeg at illegalt alkoholsalg er minst like alvorlig som cannabis salg.

Om du ønsker å diskutere cannabis vs. alokohol så tar jeg imot den debatten :-)

 

Jeg tror Olum sikter til hvor utbredt det er. Du nevnte at ved legalisering av cannabis vil prisene være så høye at folk likevel tyr til det svarte markedet. Faktum er at det er svært få som kjøper smuglersprit, de aller aller fleste kjøper alkohol i butikkene eller på vinmonopolet. Dette til tross for svært høye avgifter som gjør alkohol veldig dyrt her i Norge.

 

Staten ville nok helt sikkert lagt til avgifter på cannabis som presser prisen opp, men det er ikke usannsynlig å anta at avgiftene vil være lavere enn ved kjøp av alkohol eller tobakk, da cannabis koster samfunnet mindre i kroner og øre. Dyrker man cannabis på en stor skala vil ikke produksjonskostnadene per gram være mange kronene, og legger man til at dagens gatepris kan komme opp mot 150 gram så ser man at det skal enormt med avgifter til for at det svarte markedet skal være en realistisk konkurrent.

 

Jeg ser argumentene dine og er ikke dirkete uenig.

Men jeg tror nok at svartemarkede til hasj vil bestå, jeg ser ingen grunn til at staten skal ville og eller greie en lavere pris en den eksisterende prisen.

 

Det med alkohol derimot er jeg uenig med deg i!

Grunnen til at hjemmebrent og smugler sprit har fått en kraftig reduksjon har nok mer med Metanol spriten landet fikk servert for noen år siden.

Og så er det dette med prisen, du sier at den er dyr her i landet.

Men stemmer dette? Har du forsøkt å regne sprit og tobakk priser i "lokal lønn"?

Det har jeg gjort! Men har dessverre ikke noen fansy grafer å vise til men kan i allefall informerer om at Polen har faktisk veldig likt prisnivå meg norge! ;)

 

Her kommer det pluttselig frem det jeg sier om at svartemarkede vil bestå, prisen vil altid være billigerer i et annet land og vil derfor trolig føre til smugling.

Lenke til kommentar

Hvis staten velger å lovliggjøre og regulere det, og selv skattet så er det vel ingen som vil kjøpe gate hasj?

Hvis du kan gå i en butikk og få et produkt de kan garantere for kvaliteten på og at det er et trygt produkt som ikke er tilsatt noe som hest, hvem vil kjøpe hasj som er smuglet og kan inneholde hva som helst for å få opp vekt ol.?

De fleste vil nok gladelig betale en høyere pris for et produkt med varedeklarasjon, og å slippe å støtte det svarte markedet og dets bakmenn.

Folk flest vil ikke være kriminelle.

Lenke til kommentar

@Dynejonas,

Dette blir jo bare syntsing fra begge sider.

Men det tror ikke jeg! :)

Jeg tror det bare blir et suplement.

 

@Olum,

Enig der, jeg tror det vil bli en liten oppgang akkurat da det blir legalisert men det vil nok falte ut ganske fort.

 

 

Jeg tror enkelt å greit ikke at det vil føre til noe godt å legaliserer cannabis, annet en at de som idag bruker cannabis slipper å være lovbrytere.

Og nå er jeg tilbake til grunnen til at jeg endret synspunkt i denne saken da jeg var tilhenger av legalisering.

Det landet trenger er i allefall ikke mer rus

Lenke til kommentar
@Dynejonas,

Dette blir jo bare syntsing fra begge sider.

Men det tror ikke jeg! :)

Jeg tror det bare blir et suplement.

Hvordan henger dette sammen, hvis vi ser samfunnsøkonomisk på det? Hvor kommer ressursene fra når folk skal bruke mer penger på å ruse seg enn de gjorde før? Jeg tror vi bare har helsegevinst å tjene på cannabis, fordi mange kommer til å ta en spliff og droppe et par øl. Dette kalles kombinasjon, men vis gjerne til fakta som tilsier at folkehelsa skulle bli noe verre av at folk drakk mindre og røyket en rev i stedet.

Lenke til kommentar

To gode, og ett mindre godt, innlegg om cannabis i Morgenbladet.

 

Reguleringen av cannabis: http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/a...EBATT/712119957

 

Legalisere for å regulere: http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/a...LEDER/712119915

 

Hasj på resept er for enkelt: http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/a...EBATT/712119965

Endret av Syntaxterror
Lenke til kommentar
Men jeg tror nok at svartemarkede til hasj vil bestå, jeg ser ingen grunn til at staten skal ville og eller greie en lavere pris en den eksisterende prisen.

 

Her kommer det pluttselig frem det jeg sier om at svartemarkede vil bestå, prisen vil altid være billigerer i et annet land og vil derfor trolig føre til smugling.

Prisene i Norge kan presses ned, avhengig av hvilket nettverk som supplementerer. Dog Staten vil lett konkurere med det, pga. en legal plantasje på stor skala vil kunne selge et gram ned mot så lite som 2-5 kroner og alikevell ha inntekt fra det. Slenger du ørten forskjellige skatter og avgifter på det, si vi ender opp på 90 kroner, vil det illegale markedet måtte selge med minimal profitt. Mao. vil det ikke være lukrativt lenger, da smugling til Norge krever mange ledd og mye risiko.

 

Nøyaktig slik er det i dag med smuglersprit, det er ganske enkelt ikke verdt risikoen for mange, derfor ser vi veldig lite til det. Skal det sies at smuglersprit ses på litt annerledes pga. tidligere hendelser som gjør det ytterligere mer vanskelig å bli kvitt, men poenget står for det om.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Kriminelle er ute etter profitt, og potensiel profitt veies opp mot relativ risiko. Det vil ikke lenger lønne seg å importere store partier dårlig hasj, når staten kan tilby et godt utvalg av lovlige og kvalitetssikrede produkter. En må huske hvor mange ledd og landegrenser importhasj må krysse før den når Norge, og alle som er involvert i smuglingen skal ha sin del av kaka. Skal kriminelle konkurrere med staten, vil marginene bli mindre, og da er det ikke lenger like attraktivt å risikere fengsel.

 

Det vil alltid være rom for et svart marked, men i langt, langt mindre grad enn i dag.

Endret av Syntaxterror
Lenke til kommentar
Jeg tror enkelt å greit ikke at det vil føre til noe godt å legaliserer cannabis, annet en at de som idag bruker cannabis slipper å være lovbrytere.

Man slipper å støtte kriminelle nettverk/terrorister, det må man i dag.

Folk blir ikke kriminelle av en latterlig lov. Victimeless crime er det i dag.

Gateway teorien, om at hasj fører til heroin, når man må handle gjennom et kriminelt miljø, er det utrolig lett å komme borti andre sterkere stoffer, og like fort gjort og prøve disse.

Avgiftsinntekter til staten, koster ikke mange kronene å produsere et gram med cannabis i stor produksjon, når gateprisen også ligger på 100-150-200kr grammet ettersom hvor i landet det er.

osv...

 

Det landet trenger er i allefall ikke mer rus

Ikke mere rus nei...

Folk ruser seg allerede, man innfører ikke et nytt rusmiddel, man endrer bare lovverket, slik at man ikke kriminaliserer brukerne, og gjør det litt vanskeligere å få tak i, samtidig som man sørger for at folk faktisk vet hva man får tak i.

Lenke til kommentar
Cannabis har mindre fysiske og psykiske skadevirkninger en alkohol, dette regner jeg med at de fleste oppegående mennesker har fått med seg og akseptert.

 

Jeg er helt enig med deg der. Tror du valgte feil person å diskutere med. Jeg har tidligere røyket endel og er veldig for legalisering :p

 

 

Jeg synes rus opptar altfor stor del i livet til folk flest, men jeg er trolig i feil tråd for å diskutere det emnet.

 

Det kan sies om dårlig kosthold og latskap også :)

Lenke til kommentar

@V-by

Man slipper å støtte kriminelle nettverk/terrorister, det må man i dag.

Der kom du med et poeng som jeg ser på som et godt og reelt argument for legalisering!

 

Jeg har forøvrig ikke noe tilovers for denne Gateway teorien, ser på den som synsing fra folk som tydeligvis ikke vet hva hasj er...

 

Flere av dere snakker om produksjon i stor skala, men har dere noen kilder på dette?

Har vanskelig for å tro på 2 kr grammet i brutto fra farm.

(Går ut i fra at det er hasj det siktes til her)

 

@Mushrooms, lol :) sant sant!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...