Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Jeg setter meg ikke over noen som helst sine meninger, jeg har ikke noe imot cannabis røykere. Virker heller som du tar deg litt nær av andre sine meninger bare sier deg imot.

Argumentet ditt er at siden du ikke ser noen nytte i cannabis så gjelder kun ditt perspektiv, og det er for det første egosentrisk og for det andre ytterst totalitært. Jeg er ikke redd for å vise følelser, nei. Men jeg forventer ikke at de skal telle som argumenter, og jeg svarer alltid ordentlig og informativt i en seriøs diskusjon.

 

Edit: Ja, kaker er farlig. Så på det grunnlaget kan vi legalisere alle ting som er farlig da eller?

Dette er kjernen ved legaliseringsspørsmålet. Og jeg mener du ikke greier å argumentere overbevisende for at cannabis bør være ulovlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg setter meg ikke over noen som helst sine meninger, jeg har ikke noe imot cannabis røykere. Virker heller som du tar deg litt nær av andre sine meninger bare sier deg imot.

Argumentet ditt er at siden du ikke ser noen nytte i cannabis så gjelder kun ditt perspektiv, og det er for det første egosentrisk og for det andre ytterst totalitært. Jeg er ikke redd for å vise følelser, nei. Men jeg forventer ikke at de skal telle som argumenter, og jeg svarer alltid ordentlig og informativt i en seriøs diskusjon.

I forhold til transportmiddler så er nytten liten. Ellers så kan det være fin avslappning, men jeg er bekymret for at folk kommer til å bruke det for mye og derfor bli skadet av det.

Lenke til kommentar
Om du leser mine tidligere poster så ser du at jeg har noen kamerater hjemme ifra som har droppet ut av videregående og er farlig nær siden de har blitt helt fjerne av å ha røyka for mye. Ja, det er mye på grunn av dem sin egen feil, men det er ikke grunn nok til at det ikke spiller en stor faktor innenfor dette. Jeg tror at om cannabis blir legalisert kommer det til å gå kraftig utover en stor del av ungdommen.

Ein burde også kriminalisere dataspel som går online. Veitt om mange fleir som har fått øydelagt liv på grunn av det.

Hadde dei kameratane dine likt dataspel, hadde dei droppa ut av vgs pga det.

Ja, men det er en helt annen diskusjon.

Nei det er det ikkje. Eg prøvar å vise deg at ungdom med problem gjer som ungdom med problem som oftast gjer, droppar ut av skulen. Det har ingen link med røykinga anna enn det er deira "motivasjon"

Lenke til kommentar

Aleksmy, du argumenterer imot legalisering, med at noen kamerater av deg droppet ut av vgs.

Greit nok. Men du må se på hele brukergruppen og ikke bare de kameratene.

 

Fakta er at det er umulig og bli fysisk avhengig av cannabis, men det vil alltid finnes mennesker som blir psykisk avhengig noe ala de som blir avhengige av WoW. Vi har sett flere dødsfall rundt om i verden pga WoW, men det skal jo selvfølgelig ikke kriminaliseres av den grunn. Det er her man må se om det har en negativ virkning på hele eller store deler av brukerstanden. Og det har det ikke, ikke med WoW og ikke med cannabis heller.

 

Et annet argument jeg har sett du kommer med er at du tror det vil bli et problem for ungdommene rundt om i landet om det blir legalisert.

Se på Amsterdam. Der har det vært en nedgang etter legaliseringen.

Lenke til kommentar
...men jeg er bekymret for at folk kommer til å bruke det for mye og derfor bli skadet av det.

Det er jeg og! Verken forbud eller legalisering løser problemet. Men som mange andre summerer jeg opp og ser at mulighetene for kontroll og forebygging er bedre i et lovlig marked, enn det er i dag. Pluss at de unødvendige stigmatiserende og angstskapende sidene ved forbudet forsvinner. Cannabisbruk er mainstream, ikke motkultur. Å kriminalisere store deler av befolkningen er urimelig.

Lenke til kommentar
...men jeg er bekymret for at folk kommer til å bruke det for mye og derfor bli skadet av det.

Det er jeg og! Verken forbud eller legalisering løser problemet. Men som mange andre summerer jeg opp og ser at mulighetene for kontroll og forebygging er bedre i et lovlig marked, enn det er i dag. Pluss at de unødvendige stigmatiserende og angstskapende sidene ved forbudet forsvinner. Cannabisbruk er mainstream, ikke motkultur. Å kriminalisere store deler av befolkningen er urimelig.

Du har gode poenger, men jeg syns heller vi skal fokusere på de som bruker allerede og hjelpe de, istedet for og arrestere dem eller legalisere cannabis.

Lenke til kommentar
...jeg syns heller vi skal fokusere på de som bruker allerede og hjelpe de, istedet for og arrestere dem eller legalisere cannabis.

Dekriminalisering er et langt skritt i riktig retning, men jeg ser ikke tunge nok argumenter for at akkurat cannabis skal være ulovlig å omsette. Det er mange argumenter for legalisering, og det at en uviss andel (sannsynligvis utrolig mye lavere enn for alkohol og fedme) flere utviklet problemer, er ikke nok til å overbevise meg. Kom med noen estimater over skader, gjerne ta utgangspunkt i de som allerede bruker det (som jo er mer utsatt for skader enn befolkningen generelt). Det ville være et godt overslag på skadevirkningene.

Endret av sokkrygeren
Lenke til kommentar

Er mye annet som er lovlig i Norge som er farligere enn Cannabis,

f.eks drikke med høyt alkoholinnhold som sprit, vodka osv.

 

Etter ditt resonement burde det også illegaliseres,

siden det ødelegger sannsynligvis fler liv en Cannabis.

 

Alkohol kan gi permanente fysiske skader,

det gir ikke Cannabis,

man er kun annerledes når man bruker det,

når det forsvinner fra kroppen,

forsvinner det for godt helt til du røyker det igjen.

Lenke til kommentar
Er mye enig, det eneste jeg vil fram til er at det muligens vil gå mye utover folk som bruker det for mye. Kan dere si dere enig i det?

Ingen sier (så vidt jeg ser) at det ikke er noe problem. Diskusjonen går på hvor håndterbart problemet er under dagens regime, og hvorvidt risikoen er nok til å begrunne salgsforbudet. Selv føler jeg at jeg må overbevises om at forbudet er riktig, og ikke motsatt vei.

Lenke til kommentar
Er mye annet som er lovlig i Norge som er farligere enn Cannabis,

f.eks drikke med høyt alkoholinnhold som sprit, vodka osv.

 

Etter ditt resonement burde det også illegaliseres,

siden det ødelegger sannsynligvis fler liv en Cannabis.

 

Alkohol kan gi permanente fysiske skader,

det gir ikke Cannabis,

man er kun annerledes når man bruker det,

når det forsvinner fra kroppen,

forsvinner det for godt helt til du røyker det igjen.

Denne tråden går i loop, jeg har svart på dette før. Alkohol bør ikke bli ulovlig, siden da blir det et vanvittig kaos. Ja, cannabis er mildere enn enn alkohol. Kanskje dette gjør det enda farligere siden da kan folk ha god selvfølelse siden de gjør noe sunnere. Og nei, man kan ikke bli fysisk avhengig av cannabis men det går ann og bli psykisk avhengig om man røyker ofte.

Lenke til kommentar
Er mye enig, det eneste jeg vil fram til er at det muligens vil gå mye utover folk som bruker det for mye.

Det er selvsagt ikke vanskelig å få tak i cannabis i dag, så hvorfor skulle det endre seg ved en legalisering?

Fordi da kan også folk som ikke vil bryte loven røyke det. Folk ser også, oi dette er mildere enn alkohol. Dette må jeg prøve.

Lenke til kommentar

Aleksmy, de ungdommene du kjenner som har droppet ut av skolen. De hadde vel kanskje droppet ut uansett. Er i hvertfall sånn med mange jeg kjenner. De er slappe, late folk i utgangspunktet. Det er gjerne slike folk som også velger å røyke cannabis. Så det er nok den veien, heller enn at de røyker cannabis for så å bli slappe.

Lenke til kommentar

Dette kan sammenlignes som å få "bort" tullingene på Stortinget. Bann umulig!

Må bare tilføye at det er heller bedre at det settes tiltak mot de som driver med dette tullet. Gud være med meg, at jeg har vært mann nok til å si nei. Ser ikke poenget i å drive med det der.

 

Alle disse narkisene er noe man ser på milevis avstand at det er junkere.. Med andre ord, ser man lett at den og den er en narkis.

Endret av KarmaZ
Lenke til kommentar
Fordi da kan også folk som ikke vil bryte loven røyke det. Folk ser også, oi dette er mildere enn alkohol. Dette må jeg prøve.

Ok, la oss si rent hypotetisk at dette er det riktige scenarioet. Vil det være prosentmessig flere uansvarlige folk etter en legalisering? Det må i så fall påvises. Om raten holder dagens nivå, vil det faktisk gi folkehelsemessig gevinst at flere bruker cannabis - selv misbrukerne får mindre skader enn ved alkoholbruk. All konvertering til cannabisbruk vil være av det gode. Win - win!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...