Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå ble det mye aktivitet her på noen timer :p

 

Det med at det kan bli en økning av cannabisbruk, kan jo gå på bekostning av alkoholbruk, noe jeg ser på som en stor fordel. Om vi får bukt med mye av helgefylla ved en legalisering, er det et av de beste argumentene for å legalisere det.

Lenke til kommentar
Jeg gidder rett og slett ikke å diskutere når folk faktisk forandrer quoter og spørr ting som er så opplagt at det ligner ingenting. Denne tråden er et lavmål.

Synd du tar det slik. Jeg prøvde bare å få deg til å se ting fra et annet perspektiv. Det er umulig for oss å vite hva du mener for uten hva du skriver. Du byttet forøvrig først ut cannabis med narkotika, så da byttet jeg det tilbake.

 

Hva er det foresten som er opplagt? Dine meninger?

 

Jeg har diskutert dette med flere som drukner i fordommer og selvmotsigelser at det er vanskelig for meg å se hvilke spørsmål som er teite å spørre eller ikke. Da ender det som oftest at jeg spør de dummeste, rett og slett for å være på den sikre siden og legge grunnlaget for en videre diskusjon, slik at diskusjonen videre kan utvikle seg i steden for å stå fast på et punkt hvor vi snakker rundt hverandre.

 

Syns brukere tar diskusjoner alt for personlig noen ganger.

Lenke til kommentar
Jeg tar det personlig når jeg blir stemplet som kriminell av motstanderne mot legalisering.

Vel, per definisjon så er du kriminell hvis du røyker cannabis. Du burde ikke være det, men du er det.

 

---

Hva folk mener bør ikke tas personlig uansett.

 

Meninger forandres hele tiden(forhåpentligvis til det bedre) og likevell velger folk å ta seg personlig av noe som har blitt sagt en gang i fortiden. Jeg finner det rart.

 

Hvis jeg sier at et hus er grønt, mens en annen sier det er rødt, bør jeg ta det personlig? Hvorfor? (Jeg er forøvrig fargeblind så det er en reel problemstilling! ;p)

 

Men dette kan sikkert taes et annet sted da det er litt offtopic.

Lenke til kommentar
Jeg gidder rett og slett ikke å diskutere når folk faktisk forandrer quoter og spørr ting som er så opplagt at det ligner ingenting. Denne tråden er et lavmål.

Synd at du ikke tok deg tid til å gå ned på vårt nivå for å forklare hvordan du har kommet til dine konklusjoner en gang, da. Ja, det er vi som er vanskelige. Jeg får vel bare be barnevernet komme og hente alle mine fremtidige barn og be arbeidsgiverne mine sparke meg, siden jeg har røkt sju-åtte jointer i løpet av livet mitt. Det er jo bare rett og rimelig, etter din allmektige ubegrunnede mening?

Lenke til kommentar

Hvorfår i alle dager tror alle at jeg er et slags wikipedia? Dette er mine meninger, og ja jeg syns det er idiotisk og drikke eller ruse seg når man har barn, men folk skal få gjøre det de vil. Selv så syns jeg om man ser på skadene av cannabis så er de ikke så ille i forhold til alkohol og tobakk, men i seg selv så er det skadelig, og mest sannsynlig psykisk avhengighetsskapende for en god del. Dette baserer jeg på hvordan det går med folk jeg kjenner. Ser jeg gjorde feil tidligere da jeg dro inn alle slags rusmidler i en settning, noe som tydligvis ikke var akseptert i denne tråden. Var også en misforståelse før det igjen. Føler at man får et hat mot seg med engang man sier noe imot cannabis i denne tråden, men det får vel bare være.

 

Jeg mener at vi ikke trenger enda et narkotisk stoff legalisert i dette landet.

Lenke til kommentar
Jeg mener at vi ikke trenger enda et narkotisk stoff legalisert i dette landet.

Det eneste jeg ber om (men kanskje aldri får) er en begrunnelse som tar hensyn til flere faktorer enn den at et uvisst antall flere kommer til å få et rusproblem. Du kan ikke gjøre moralske vurderinger uten å ta hensyn til andre konsekvenser av den heksejakta som pågår nå. Ser du det?

Lenke til kommentar
Jeg mener at vi ikke trenger enda et narkotisk stoff legalisert i dette landet.

Det eneste jeg ber om (men kanskje aldri får) er en begrunnelse som tar hensyn til flere faktorer enn den at et uvisst antall flere kommer til å få et rusproblem. Du kan ikke gjøre moralske vurderinger uten å ta hensyn til andre konsekvenser av den heksejakta som pågår nå. Ser du det?

Jeg har egentlig flere grunner for legalisering enn imot og de sier hverandre imot. Ja jeg synes ikke det er god nok grunn å bli arrestert for å drive med cannabis, det er også et mildere rusmiddel enn alkohol og et stort kriminelt nettverk vil bli fjernet. Men jeg mener også at om det blir legalisert vil det gå kraftig utover ungdom og flere. Ja jeg ser frustrasjonen til de som vil ta seg en rev i ny og ne.

Lenke til kommentar
Jeg har egentlig flere grunner for legalisering enn imot og de sier hverandre imot. Ja jeg synes ikke det er god nok grunn å bli arrestert for å drive med cannabis, det er også et mildere rusmiddel enn alkohol og et stort kriminelt nettverk vil bli fjernet. Men jeg mener også at om det blir legalisert vil det gå kraftig utover ungdom og flere. Ja jeg ser frustrasjonen til de som vil ta seg en rev i ny og ne.

Vil det si at du er i tenkeboksen, eller mener du at at noen argumenter veier tyngre? I så fall er jeg interessert i å vite hvorfor (uansett hvilken vei konklusjonen går).

Lenke til kommentar

Begge deler, jeg var for legalisering helt jeg hørte hvor jævlig det gikk for noen hjemme. Jeg mener at argumentet med at det kommer til å gå utover ungdommer veier veldig tungt, men samtidig så er det feil at de som vil ta seg en rev i ny og ne blir kriminelle. Så ja, jeg er nok i tenkeboksen ;)

Lenke til kommentar

Aleskmy, de fleste jeg kjenner på min alder har røyket cannabis. I følge SIRUS har 47% av unge mennesker (jeg tror "unge mennesker var folk under 30) prøvd cannabis. Tviler på om det blir noe større bruk av cannabis blant unge selv om det blir legalisert. Kanskje tvert imot. Om det f.eks. er coffee shops hvor man kan røyke med aldersgrense 18 år, vil det gjøre det vanskeligere for unge å få tak i cannabis. Dealerne i dag sjekker ikke akkurat legitimasjon på deg når du kjøper. I Amsterdam er det vel lov til å ta med seg 5g fra coffee shopene. Da er det lett å deale det videre til yngre kompiser. For å løse dette kan det f.eks. være en regel om at det ikke er lov til å ta meg seg noe ut fra coffee shopen igjen. Personlig ønsker jeg ikke slike strenge coffee shops, men det er jo en løsning.

Lenke til kommentar
Begge deler, jeg var for legalisering helt jeg hørte hvor jævlig det gikk for noen hjemme. Jeg mener at argumentet med at det kommer til å gå utover ungdommer veier veldig tungt, men samtidig så er det feil at de som vil ta seg en rev i ny og ne blir kriminelle. Så ja, jeg er nok i tenkeboksen ;)

 

Disse personene fra der du kommer fra gikk det jo dårlig med selv om cannabis er forbudt, forbudet var ikke til hjelp på disse. De du forteller om trenger hjelp, ikke straff. Slik det er nå får de ikke det, de blir stemplet som narkomane tapere. Ved en legalisering kan man legge til en avgift der pengene går til å utvikle et hjelpeapparat for de som ikke tåler det eller ikke klarer å begrense seg.

Lenke til kommentar
Aleskmy, de fleste jeg kjenner på min alder har røyket cannabis. I følge SIRUS har 47% av unge mennesker (jeg tror "unge mennesker var folk under 30) prøvd cannabis. Tviler på om det blir noe større bruk av cannabis blant unge selv om det blir legalisert. Kanskje tvert imot. Om det f.eks. er coffee shops hvor man kan røyke med aldersgrense 18 år, vil det gjøre det vanskeligere for unge å få tak i cannabis. Dealerne i dag sjekker ikke akkurat legitimasjon på deg når du kjøper. I Amsterdam er det vel lov til å ta med seg 5g fra coffee shopene. Da er det lett å deale det videre til yngre kompiser. For å løse dette kan det f.eks. være en regel om at det ikke er lov til å ta meg seg noe ut fra coffee shopen igjen. Personlig ønsker jeg ikke slike strenge coffee shops, men det er jo en løsning.

Slike undersøkelser er aldri korrekte. Hadde vært et godt løsningsforslag det du nevner ja, men om det ikke blir slik så er det bare å få noen som er eldre til å kjøpe for seg. Jeg tror det vil øke, folk ser at cannabis blir legaliser siden det er et mildere stoff enn alkohol. Åja tenker de, da kan jeg jo røyke dette med god samvittighet siden det ikke er så farlig. Også kan det komme ut av styr. Men ingen kan spå framtiden. Det kan også godt hende at det ikke kommer til å øke noe særlig, men det tviler jeg egentlig på.

 

Edit: Veldig godt poeng du har der Sheasy. Men hvorfor ikke lage et hjelpeapparat selv om det er ulovlig? Det og kaste folk som sliter i fengsel er latterlig ja.

Endret av Aleksmy!
Lenke til kommentar
Og om flere velger å røyke cannabis, vil det sannsynligvis gå på bekostning av alkohol. Kanskje flere velger å være hjemme og røyke enn å dra på fylla på byen. Det sier seg selv hva som er mest samfunnsøkonomisk av de alternativene.

Det jeg vil tro er at når folk røyker det hjemme for å slappe av så kan det lett bli en vane. Ikke vet jeg hva som er best, cannabis flere ganger i uken, eller en fest med alkohol nå og da?

Lenke til kommentar
Slike undersøkelser er aldri korrekte.
Den undersøkelsen det reffereres til regnes som å ha veldig lav feilrate. De vet dette fordi det bl.a. ble spurt om fiktive rusmidler i den undersøkelsen. Ved å se hvor mange som svarer positivt på spørsmålet om det fiktive rusmiddelet kan man si noe om nøyaktigheten.
Lenke til kommentar

Uten noen kilder til å backe opp dette, men kun egen erfaring vil jeg faktisk påstå at cannabis flere ganger i uken er bedre enn fylla i helgen. Har ikke røyket siden sommerferien nå (ble tatt), men jeg merket at cannabis faktisk gjorde at jeg kom meg lettere på skolen. Tro det eller ei, men det er sant. Jeg sliter vanligvis med søvnløshet på kveldene. Det ender med at jeg sitter altfor lenge oppe og ikke klarer å stå opp om morgenen. Røyker jeg med en rev om kvelden sovner jeg i 11-tiden og er opplagt om morgenen. Er ikke fyllesyk eller noe, bare litt bakfjern, noe som bare er digg.

 

Når jeg drikker alkohol har jeg en tendens til å bli aggressiv (enten aggressiv eller veldig emosjonell). Dette har endt med slåsskamper og vold. Jeg har aldri engang tenkt tanken på å slå noen i cannabis-rus. Dette er kun min erfaring og selvfølgelig ikke for alle. Dessverre kan jeg ikke gi deg noen kilder på hvor mye cannabis som tilsvarer en mengde alkohol, men det hadde vært interessant å se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...