Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke noe problem med å skjønne at Cannabis ikke er legalisert som rusmidel da jeg ikke har særlig stor tro på at folk vil ruse seg med cannabis istede for alkohol, det vil troli bli et supplement.

Og vi har ikke akkurat problem med at folk ruser seg forlite?

 

Men hvorfor det ikke skal være åpning for å produsere medisin av planten er for meg helt uforståelig.

Noen som kan forklare meg det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har ikke noe problem med å skjønne at Cannabis ikke er legalisert som rusmidel da jeg ikke har særlig stor tro på at folk vil ruse seg med cannabis istede for alkohol, det vil troli bli et supplement.

Og vi har ikke akkurat problem med at folk ruser seg forlite?

 

Men hvorfor det ikke skal være åpning for å produsere medisin av planten er for meg helt uforståelig.

Noen som kan forklare meg det?

 

 

Har vel desverre noe med at en del folk ser på det som narkotika og kun det.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke noe problem med å skjønne at Cannabis ikke er legalisert som rusmidel da jeg ikke har særlig stor tro på at folk vil ruse seg med cannabis istede for alkohol, det vil troli bli et supplement.

Og vi har ikke akkurat problem med at folk ruser seg forlite?

Om så var, for deg er altså det nok til at cannabisbrukeren settes i fengsel og alkoholbrukeren går fri... Det sier en del om hvilken elendig kvalitet på lovverket vi kan vente oss hvis "Tjorven" får styre her... mao. fullstendig korrupt.

 

Men hvorfor det ikke skal være åpning for å produsere medisin av planten er for meg helt uforståelig.

Noen som kan forklare meg det?

Det er nevnt tidligere i tråden at det i et fåtall regioner på vestlandet er åpnet for slike eksperimenter.

Lenke til kommentar

@ Tjorven #138

 

Industriell dyrking av hamp til bruk i f.eks. medisin og stoff gir dårlig signaleffekt til den oppvokstende slekt. De kan jo begynne å tro at det er ufarlig... Det stemmer dårlig overens med nulltoleransen politikerne har kjørt hittil.

 

Dessuten tror jeg det foregår en del lobbyvirksomhet, i Norge og ellers, fra f.eks. farmasøytindustrien og andre om å la ting være som de er. De tjener jo gode penger på det, tenker jeg. Jeg syns det er påfallende liten vilje til seriøs forskning på området. Noe forskningsresultat fins, men jeg opplever at de ikke blir snakket høyt om, eller ikke blir tatt seriøst.

 

Bjarne Håkon Hansen (AP) foreslo cannabis som medisin i 2004 til daværende helseminister Ansgar Gabrielsen (H). Så ble Bjarne selv helseminister, og siden så har i alle fall ikke jeg hørt mere om saken. Hvorfor? Link

Legaliseringsdebatten er åpenbart et ømt punkt som de høye herrer ikke tør ta i. De opplever det som et farlig emne å begi seg utpå. Må vi vente til dagens politikergenerasjons dør ut før vi får forandringene vi alle ser er nødvendig. Følgende står å lese på Unge Venstres sider ; "Unge Venstre mener at et forbud mot lettere narkotiske stoff må kunne begrunnes med helsemessige argumenter om hvor farlige de er. Dersom slike argumenter ikke kan fremlegges, bør man vurdere å myke opp forbudet mot slike stoff." Link

 

Edit:Korrektur

Endret av Vale
Lenke til kommentar

@Zink,

Jeg må si at du hadde en merkelig tolkning av det jeg skrev.

Jeg nevnte verken straffevilkår eller fengsling av cannabisbrukere, men når du først kom inn på det så kan jeg jo legge ut min persjonlige mening om det.

 

I kommunen jeg bor så har iallefall ikke politiet forvane å jage rundt på cannabisbrukerne, jeg tror ikke dette er tilfelle i noen by i norge?

Jeg synes ikke det er nødvendig å legalisere cannabis når det virker som politiet ikke håndhever det like strengt som det står.

 

Som en avslutter kan jeg informere deg om at jeg hverken er avholdsmann eller anti cannabis, men jeg mener at bruket av rusmidel har en altfor stor rolle i de fleste ungdommers liv.

 

@Vale

 

Ok, takk for informasjonen :)

Jeg tror problemet ligger mest i hvordan "medisinen" skal brukes.

Hadde cannabisen blitt rafinert til tabbeletter ville sikkert saken stillt seg i annet lys?

Opium brukes vell forsatt for å fremstille morfin?

Lenke til kommentar
@Zink,

Jeg må si at du hadde en merkelig tolkning av det jeg skrev.

Jeg nevnte verken straffevilkår eller fengsling av cannabisbrukere, men når du først kom inn på det så kan jeg jo legge ut min persjonlige mening om det.

 

I kommunen jeg bor så har iallefall ikke politiet forvane å jage rundt på cannabisbrukerne, jeg tror ikke dette er tilfelle i noen by i norge?

Jeg synes ikke det er nødvendig å legalisere cannabis når det virker som politiet ikke håndhever det like strengt som det står.

 

Som en avslutter kan jeg informere deg om at jeg hverken er avholdsmann eller anti cannabis, men jeg mener at bruket av rusmidel har en altfor stor rolle i de fleste ungdommers liv.

Det siste er jo et greit synspunkt, men siden du later som om straff ikke er nevnt /med i bildet, da får jeg gjenta hva du skrev:

 

(Tjorven #138 @ 06/12-2009 : 14:22) Jeg har ikke noe problem med å skjønne at Cannabis ikke er legalisert som rusmidel da jeg ikke har særlig stor tro på at folk vil ruse seg med cannabis istede for alkohol, det vil troli bli et supplement.

Og vi har ikke akkurat problem med at folk ruser seg forlite?

Alkoholrus er klart den værste, men altså lovlig. Selvsagt havner du i strafferegisteret selv om du eventuelt har den minste minste bønna i bygda... Vennligst ikke lat som om det er uten betydning.

Lenke til kommentar

@Zink,

Enten er du sakelig eller så leser du faktisk ikke det samme som jeg leser i den quoten.

At jeg sier at det ikke er behov for å legalisere cannabis burde vell egentlig bare kunne overtolkes andre veien.... ??

Jeg vet at Alkohol er rangert som et mye sterkere og mer skadelig rusmiddel en THC.

Men så er vi tilbake til at det blir trolig et supplement.

 

Mener du at der du bor så FENGSLES man for å gå med en to'er?

Her i by'n får man bot for ei plate og en to'ern beslagelegges/destrueres uten vidre følger forutenom forelegg i enkelte saker jeg har hørt om.....

Lenke til kommentar
Mener du at der du bor så FENGSLES man for å gå med en to'er?

Her i by'n får man bot for ei plate og en to'ern beslagelegges/destrueres uten vidre følger forutenom forelegg i enkelte saker jeg har hørt om.....

Ved den minste smule med cannabis på deg har politiet rett til å sette deg på glattcella i 24 timer, og gjennomføre ransakelse hjemme hos deg.

 

Og jeg regner med den "plata" di er over 15g, og da er det ikke bare bot lenger, da er det rettsak.

Lenke til kommentar

De har rett til det ja, men om du bor inni et politidistrikt der politiet har så store resursjer at de kan bruke resusjer på slikt "småtteri" så skal jeg vurdere å flytte dit.

 

Det var en stor overdrivelse fra meg å si ei plate da den er over 100g xD

Det er riktig som du sier at det er på 15g at politiet her gjør mer en å beslagelegge.

Er ikke bot stortsett det samme som at du må møte i retten?

 

Jeg snakker ikke om hva politiet kan gjøre, jeg snakker om hva politiet praktiserer der jeg bor.

Lenke til kommentar

Hvis du blir tatt med opptil 15 gram får du forelegg på en god del tusenlapper. Er det over 15 gram regnes det med at det er til videresalg, og du må møte i retten. Dette vil resultere i samfunnsstraff eller fengsel. Hvis man blir tatt med 100 gram kan man nok si farvel til venner og kjente en stund, for å si det sånn.

 

Nå vet ikke jeg hvor du bor, men i store deler av Norge er det ikke slik som du beskriver. Man kan selvfølgelig ha flaks å møte en politimann som ikke bryr seg noe særlig, men regelverket er klokkeklart og de aller fleste politimenn følger dette.

Lenke til kommentar

I 2008 ble det anmeldt 19 191 mennesker for brudd på legemiddelloven (bruk og besittelse). Hvor stor andel cannabis utgjør av disse finnes det ikke statistikk over, men det ble tilsammen gjort 11 221 cannabisbeslag. Over 50 % av alle narkotikalovbrudd er brudd på legemiddelloven. Er tendensen den samme for cannabis, er det ganske mange som straffeforfølges for bruk og besittelse.

 

Kilde er SIRUS.

Endret av Syntaxterror
Lenke til kommentar

@Sheasy og Syntaxerror,

Ja jeg annerkjenner det dere kommer med her!

Men jeg ser det ikke på noe av dette som et problem for de som bruker cannabis i moderat mengde.

 

Men det er en ting jeg lurer på, i norge blir cannabis regnet som narkotika.

Men er det egentlig riktig å sette denne benevnelsen på det?

Er ikke narkotika et stoff som kan brukes for å oppnå narkose?

Lenke til kommentar

@Olum i hht til Norsk lov så er det nok det, men termet stammer fra legemiddelindustrien om jeg ikke tar helt feil.

Dette har vell egentlig veldig lite med Topic å gjøre, men jeg mener at dette blir en forvirrende bruk av termet narktotika.

Dette fører også til at mange som ikke har serlig interesse i saken ser på THC som et like farlig stoff som et opium bassert rusmiddel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...