Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Aleksmy, de ungdommene du kjenner som har droppet ut av skolen. De hadde vel kanskje droppet ut uansett. Er i hvertfall sånn med mange jeg kjenner. De er slappe, late folk i utgangspunktet. Det er gjerne slike folk som også velger å røyke cannabis. Så det er nok den veien, heller enn at de røyker cannabis for så å bli slappe.

Ikke egentlig, ungdomskolen hadde de veldig gode karakterer og var med på fotball-laget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fordi da kan også folk som ikke vil bryte loven røyke det. Folk ser også, oi dette er mildere enn alkohol. Dette må jeg prøve.

Ok, la oss si rent hypotetisk at dette er det riktige scenarioet. Vil det være prosentmessig flere uansvarlige folk etter en legalisering? Det må i så fall påvises. Om raten holder dagens nivå, vil det faktisk gi folkehelsemessig gevinst at flere bruker cannabis - selv misbrukerne får mindre skader enn ved alkoholbruk. All konvertering til cannabisbruk vil være av det gode. Win - win!

Om de hadde røyket like mye som de drakk så. Men når cannabisen blir en vane de gjør hver kveld for å slappe av så går det galt.

 

Uansett så er anektdotiske bevis null verd. Forressten så kjenner jeg veldig mange som IKKE har droppet ut etter å ha prøvd cannabis.

Jeg har aldri sagt at alle vil droppe ut. Mange vil nok greie og begrense seg, men tror det vil gå galt for mange og.

Lenke til kommentar
Om de hadde røyket like mye som de drakk så. Men når cannabisen blir en vane de gjør hver kveld for å slappe av så går det galt.

Kilder på at dette er tilfelle? Har du andre grunner til å tro at "mange" (som er svært ukonkret og vanskelig å sammenligne med noe som helst) vil havne i trøbbel, enn de livlige eksemplene fra ditt eget liv? Og hva er helseskadene av slik bruk, sammenlignet med daglig alkoholbruk? Skal vi prøve å gjøre noe med rusmisbruk uten å måtte kutte ut noe som mange finner verdifullt og gledelig?

 

Jeg har aldri sagt at alle vil droppe ut. Mange vil nok greie og begrense seg, men tror det vil gå galt for mange og.

Kilder hadde vært fint. Dette blir for vagt.

Endret av sokkrygeren
Lenke til kommentar

Jeg pleier veldig ofte å si dette når det kommer til rusmidler som ikke er fysisk avhengighetsskapende... Når man misbruker rusmiddelet (i dette tilfellet cannabis) så er det misbruket det er noe galt med, ikke nødvendigvis rusmiddelet. Man blir bare ikke rusmisbruker helt uten videre, det er en god del uavhengige faktorer som spiller inn, rusmiddelet er sjeldent, om ikke aldri, den viktigste.

Lenke til kommentar

Du nevner at man kan bli psykisk avhengig av cannabis,

da er jo noe gærn't med brukeren i utgangspunktet,

dsv. han eller hun er utsatt / lett påvirkelig fra før av,

og hadde kanskje blitt psykisk avhengig av noe annet før eller senere allikevel.

 

Ps. når jeg nevner gærn't mener jeg ikke klin kokos loco :)

Lenke til kommentar
Du nevner at man kan bli psykisk avhengig av cannabis,

da er jo noe gærn't med brukeren i utgangspunktet,

dsv. han eller hun er utsatt / lett påvirkelig fra før av,

og hadde kanskje blitt psykisk avhengig av noe annet før eller senere allikevel.

 

Ps. når jeg nevner gærn't mener jeg ikke klin kokos loco :)

Og dette er ikke noe spesielt godt argument for verken legalisering eller forbud, men et godt argument for å hjelpe.

Lenke til kommentar
Kilde på at det må være noe mentalt galt med deg for å bli psykisk avhengig? Jeg tviler egentlig sterkt på det.

Den linken har blitt påvist mange ganger. Vi vet at det er en rekke risikofaktorer for enkeltpersonen som gjør at de mer sannsynlig vil få problemer. På samme måte er det beskyttende faktorer. Alle har sin egen sammensetning av disse. Et eksempel fra cannabisforskningen er utbrudd av schizofreni knyttet til bruk av cannabis. Her fant man høyere grad av psykiske problemer til å begynne med for gruppen: http://archpsyc.ama-assn.org/cgi/content/full/65/11/1269.

Lenke til kommentar
Du nevner at man kan bli psykisk avhengig av cannabis,

da er jo noe gærn't med brukeren i utgangspunktet,

dsv. han eller hun er utsatt / lett påvirkelig fra før av,

og hadde kanskje blitt psykisk avhengig av noe annet før eller senere allikevel.

 

Ps. når jeg nevner gærn't mener jeg ikke klin kokos loco :)

Javel.. :hmm:

 

 

 

Det har til tider slått meg at denne tråden egentlig ikke dreier seg rundt om vi bør legalisere Cannabis, men derimot hvordan det bør bli legalisert. Så fort noen setter den stakkars planten i et kritisk lys så blir vedkommende nærmest kastet ut av tråden.

 

Jeg er delt i mitt syn. På den ene siden så kan jeg klart se fordelene med erobring av territorium fra kyniske kriminelle, kontroller, statistikker, reell informasjon etc.

 

Legalisering av Heroin og en lettelse på andre harde droger er jeg noenlunde positiv til. Men hvorfor skal man absolutt skal legalisere Cannabis som ingen blir sterkt avhengige av og som heller ingen, sett bort fra noen medisinske tilfeller, strengt tatt behøver for å fungere og/eller ha et verdig liv?

 

Noen her inne har gode poenger og har evnen til å reflektere utover det som omhandler egne meninger og interesser, men dessverre tror jeg det sitter en hel del smugrøykere her som kun vil ivareta sine egne behov.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du helt forsto påstanden Aleksmy... Et sunt, friskt, motivert menneske vil ikke bli psykisk avhengig av cannabis til den grad hvor det ødelegger livet deres... Igjen, det er allment akseptert blant psykologer at rusmiddelet i rusmisbruk kun er en faktor i avhengigheten, og i et rusmiddel så mildt som cannabis (som, igjen, ikke er fysisk avhengighetsskapende) er cannabis utrolig sjeldent den faktoren som driver rusavhengigheten. Dette finner du i de fleste lærebøker om psykologi...

Lenke til kommentar
Men hvorfor skal man absolutt skal legalisere Cannabis som ingen blir sterkt avhengige av og som heller ingen, sett bort fra noen medisinske tilfeller, strengt tatt behøver for å fungere og/eller ha et verdig liv?
Hvorfor er det riktigere å spørre hvorfor, enn hvorfor ikke? Eller hvorfor forbud? Henvisningen til smugrøykere har ingen relevans, rent bortsett fra at det viser hvilke holdninger som råder i den større debatten. En som liker cannabis kan altså ikke argumentere saklig, eller det er i alle fall noe galt med vedkommendes engasjement?
Lenke til kommentar

Man blir da psykisk avhengig.

Cannabis er ganske ufarlig og umerkbart for andre, og det er egentlig ikke bra. Det har så liten effekt at man kan bruke det i daglig livet uten at folk legger merke til det. Dvs at folk kan bruke det på arbeidsplassen osv.. I lengden kan det føre til sosial angst.

Når man er påvirket av alkohol vil folk rundt lett reagere.

 

Nå kan jeg legge til at jeg ikke har prøvd cannabis. Dette har jeg fått vite av læreren min i sosiologi. Og det er sikkert nevnt flere ganger i tråden. Selv er jeg for legalisering.

Lenke til kommentar
Men hvorfor skal man absolutt skal legalisere Cannabis som ingen blir sterkt avhengige av og som heller ingen, sett bort fra noen medisinske tilfeller, strengt tatt behøver for å fungere og/eller ha et verdig liv?
Hvorfor er det riktigere å spørre hvorfor, enn hvorfor ikke? Eller hvorfor forbud? Henvisningen til smugrøykere har ingen relevans, rent bortsett fra at det viser hvilke holdninger som råder i den større debatten. En som liker cannabis kan altså ikke argumentere saklig, eller det er i alle fall noe galt med vedkommendes engasjement?

 

Relevansen er absolutt tilstede. Synes ikke du det på ren generell basis blir noe hyklersk å fronte en sak med fine og gode ord om alt annet enn den egentlige hensikten? At man stort sett gjør dette for seg selv, men likevel gjemmer seg bak den gode saken og de fine ordene?

 

Så lenge man faktisk har baller nok til å innrømme at man kun fronter legalisering for å røyke noenlunde fritt kan jeg alltids akseptere det, men skinnhelligheten kan være til å ta og føle på noen ganger.

 

Cannabisrøykeren kan da absolutt argumentere like godt som alle andre, nettopp på det simple grunnlag av at alle andre ofte er Cannabisrøykeren.

Lenke til kommentar
Noen her inne har gode poenger og har evnen til å reflektere utover det som omhandler egne meninger og interesser, men dessverre tror jeg det sitter en hel del smugrøykere her som kun vil ivareta sine egne behov.

Det er ikke alle som er like glad i alkohol vett. Og som foretrekker andre rusmidler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...