Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Når er en lovlig med hensyn til sex?


Anbefalte innlegg

  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

I praksis er man lovlig den dagen man har sex uten å anmelde partneren, uansett alder.

 

Jeg er redd mange ikke forstår hensikten bak lavalderen, nemlig at det skal være lett å straffe i tilfeller der noen under 16 blir voldtatt. Noe av det vanskeligste i en voldtekssak er å avgjøre om det faktisk var tvang inne i bildet, men med ofre under lavalder så blir det spørsmålet mindre avgjørende iom man bare trenger å påvise samleie. Uten en seksuell lavalder ville det i praksis vært fritt frem så lenge det ikke er vitner eller fysiske tegn på tvang. En uheldig konsekvens kan selvfølgelig være at foreldre misbruker loven til å anmelde helt frivillige kjæresteforhold og kriminaliserer oppegående unge mennesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Mine mor var under den seksuelle lavalder da hun hadde sex med min far, hun fikk meg når hun var 14 år.

Det skjedde ikke ustraffet, selv om min far var jevnaldrende med henne så ble begge straffet.

Hadde de hatt glatt gullring på seg så hadde de fått lov til å ha sex med hverandre, litt rart at dette ikke er nevnt i denne tråden.

Mindre årige som ønsker å ha sex med hverandre kan ta kontakt med foreldrene og en diakon, så kan dette ordnes. Det er ikke sikkert at paret må gifte seg, men de ilegges ringbærer plikt og i noen tilfeller andre forpliktelser.

Lenke til kommentar

Du skriver ingenting om hvor gammel faren din var den gangen. Vanskelig å ta stilling til denne saken uten den informasjonen.

Han var 15 år gammel den gangen. Men det spiller ingen rolle, loven er veldig klar på dette området. Seksuell lavalder er i Norge 16 år, men har en ring på seg så er det ingen nedre grense.

Det spiller ingen rolle om det er en stor alders forskjell, hovedsaken er at begge skal ha ring på seg.

Og det er viktig å påpeke at en Norsk 15 åring ikke kan dra til våre naboland for å ha sex, selv om grensen der er 15 år, norsk lov gjelder overalt.

Endret av Beena
Lenke til kommentar

Nei, ring på fingeren/forlovelse har ingenting å si for seksualitet. "Omtrent jevnbyrdig alder og utvikling" derimot kan ha noe å si, selvsagt avhengig av sak.

Jeg synes det er skummelt at du kan komme med en slik påstand, da det er strenge strffer for den som forbryter seg.

Den sivile domstolen kan nok se med noe blide øyns på at paret er jevngamle, men diakonene ser på dette på en helt annen måte og de kan gi veldig strenge straffer for sånt.

 

Det har jeg ikke lyst å skrive så mye om her,men landsforvisning,røykeplikt og ringbærerplikt anser jeg som milde straffer gitt av en diakon.

 

Pedofile feks. blir først straffet etter den sivile domstolen, men så skal diakonene ha et ord med i laget.Jeg skal ikke si hva de gjør, men jeg kan garantere at de pedofile ikke har noen mulighet til å forgripe seg igjen.

 

Hvis du på noen måte tviler på mine utsagn, så ta en telefon til en diakon for å få dette bekreftet!

Lenke til kommentar

For ordens skyld: hvilket trossamfunn tilhører du?

Når det gjelder dette med seksuell lav alder så er det likt for alle,det kan hende at enkelte trosretninger kan kreve at folk skal være gift for å ha sex under 16 år.

Men det er bare ring på fingeren som gjelder for at de skal kunne ha sex når de er under 16 år, det er veldig viktig og det er likt for alle.

Lenke til kommentar

Hvordan i all verden har du fått det for deg at du er unntatt norsk straffelov og kan pule løs på mindreårige bare du har en gullring på fingeren?

For det første så har jeg opplysninger fra diakoner og andre myndigheter, samt hendelser i nær familie.

Men nå er det ikke slik at det bare er å pule løs på mindre årige, det har jeg aldrig hevdet(les mine innlegg først).Men de som har ring på seg har de samme rettighetene som voksne når det gjelder sex liv.

Lenke til kommentar

Du har åpenbart ikke peiling.

 

Hva en diakon sier er irrelevant. Du havner i fengsel om du har sex med noen under den seksuelle lavalderen, når du er over. Gitt at unntaket om noenlunde lik modenhet osv. kommer til anvendelse.

 

Om du blir straffet av gud e.l. kan så være, men hvem bryr seg om ham uansett. Dette er som sagt styrt av norsk lov, ikke av religiøse læresetninger og "lover"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har åpenbart ikke peiling.

 

Hva en diakon sier er irrelevant. Du havner i fengsel om du har sex med noen under den seksuelle lavalderen, når du er over. Gitt at unntaket om noenlunde lik modenhet osv. kommer til anvendelse.

 

Om du blir straffet av gud e.l. kan så være, men hvem bryr seg om ham uansett. Dette er som sagt styrt av norsk lov, ikke av religiøse læresetninger og "lover"

Hvis du hadde lest i begynnelsen av denne tråden her så kunne det nærmest virke som om det var helt greit at unge under 16 år hadde sex.

Det er det ikke, seksuell lavalder i Norge er 16 år, med unntak for de som har glatt gullring på fingeren. Uansett om de er gift eller ikke.

Seksuell lavalder varierer fra land til land, våre naboland har 15 år som grense, andre steder er den lavere, mens Irland har faktisk 18 år som grense.

Men altså denne loven kan omgås hvis en har ring på seg.

De som forbryter seg havner ikke nødvendighvis i fengsel, landsforvising er en meget vanlig straff. De som setter seg til motverge kan faktiskt få sitt liv avsluttet,det finnes faktisk en kirkegård hvor disse personene henger på påle eller i korsfestet tilstand.

Den som er eldst i parforholdet vil få sine kjønnsorganer fjernet!

Endret av Beena
Lenke til kommentar

Og det er viktig å påpeke at en Norsk 15 åring ikke kan dra til våre naboland for å ha sex, selv om grensen der er 15 år, norsk lov gjelder overalt.

Enkelte norske lover gjelder også i utlandet, blant annet Straffelovens paragrafer om seksualforbrytelser, så du har delvis rett. Men å si at norsk lov gjelder overalt er å dra den veeeldig langt.

 

 

Men altså denne loven kan omgås hvis en har ring på seg.

Dette vil jeg gjerne se en kilde på, helst en norsk lov eller forskrift. Alt annet er irrelevant.

Lenke til kommentar

Og det er viktig å påpeke at en Norsk 15 åring ikke kan dra til våre naboland for å ha sex, selv om grensen der er 15 år, norsk lov gjelder overalt.

Enkelte norske lover gjelder også i utlandet, blant annet Straffelovens paragrafer om seksualforbrytelser, så du har delvis rett. Men å si at norsk lov gjelder overalt er å dra den veeeldig langt.

 

 

Men altså denne loven kan omgås hvis en har ring på seg.

Dette vil jeg gjerne se en kilde på, helst en norsk lov eller forskrift. Alt annet er irrelevant.

Ja det er i hovedsak ting som omhandler seksualforbrytelser norsk lov gjelder i utlandet.

Når det gjelder denne ordningen med omgåelse av den seksuelle lavalder ved at man har ring på seg, så vil jeg anbefale deg å ringe til en diakon, ellers så finnes det bøker på biblioteket som kan gi deg disse opplysningene,denne boka står vanligvis i en hylle hvor det står kun for helsesøstre,sykepleiere,mm.

Jeg husker ikke tittelen på denne boka.

Lenke til kommentar

Når det gjelder denne ordningen med omgåelse av den seksuelle lavalder ved at man har ring på seg, så vil jeg anbefale deg å ringe til en diakon, ellers så finnes det bøker på biblioteket som kan gi deg disse opplysningene,denne boka står vanligvis i en hylle hvor det står kun for helsesøstre,sykepleiere,mm.

Jeg husker ikke tittelen på denne boka.

Du svarer ikke på det jeg spør om. Står det skrevet i noen norsk lov at hvis man har ring på fingeren gjelder ikke den fastsatte seksuelle lavalder?

Lenke til kommentar

Men altså denne loven kan omgås hvis en har ring på seg.

De som forbryter seg havner ikke nødvendighvis i fengsel, landsforvising er en meget vanlig straff. De som setter seg til motverge kan faktiskt få sitt liv avsluttet,det finnes faktisk en kirkegård hvor disse personene henger på påle eller i korsfestet tilstand.

Den som er eldst i parforholdet vil få sine kjønnsorganer fjernet!

 

Jeg, som Runar, vil gjerne ha en kilde på dette unntaket. Gjerne også i norsk lov, eller lov med høyere rang. Denne boken du snakker om, eller utsagn fra en diakon, oppfyller ikke kravet til kilde.

 

I tillegg er det ikke mulig for noen under 16 år å gifte seg i Norge, jfr. el. § 1a.

Ekteskapsalder.

 

Den som er under 18 år, kan ikke inngå ekteskap uten samtykke fra dem eller den som har foreldreansvaret, og tillatelse fra fylkesmannen. Fylkesmannen kan ikke gi tillatelse dersom den som søker, er under 16 år.

 

Når du i tillegg viser til sanksjoner som landsforvisning og fjerning av kjønnsorganer stiller jeg med enda mer tvilende til deg og dine utsagn.

 

Vi snakker om Norge her nå, ikke andre land?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...