Gå til innhold

SSD-enhet på 256 GB


Anbefalte innlegg

er jo faktisk ikke så mye mere enn et år siden at de 8 gb diskene kosta over 7K, så det skjer ting og det skjer ganske så fort. 250 gig er egentlig en perfekt størrelse sålenge man ikke er ute med sjørøverskuta dag og natt

8747355[/snapback]

Diskene egner seg ikke for masselagring av mediefiler grunnet den høye prisen per GB, men til OS og programmer er de ypperlige og dette bruksområdet krever ikke så mye plass.

 

Hva er overføringshastigheten til vanlige harddisker (7200 rpm og 5400 rpm)?

8747377[/snapback]

Opp til ca 75MB/s, 85MB/s for noen raptordisker på 10 000 rpm.

8747472[/snapback]

Harddisker har variabel overføringshastighet:

- Opp mot ~80MB/s på begynnelsen og ca halvparten av det på slutten (7200rpm 3,5")

- Opp mot ~60MB/s på begynnelsen og ca halvparten av det på slutten (7200rpm 2,5")

- Disse hastighetene gjelder kun på store filer (mange MB). På små filer (godt under 1MB) så klarer de langt mindre.

 

Flash klarer til sammenligning å holde stabil hastighet over hele lagringsmediet (60MB/s) som den i artikkelen, og holder hastigheten oppe helt ned til små filer på godt under 100 kB. Denne SSDen og vanlige harddisker vil altså yte ganske på store filer, men på små filer vil SSD løpe i ring rundt harddisker. Ytelsen på små filer blir anslagsvis 20-50 ganger (ikke prosent) høyere med SSD enn med harddisker.

 

16-32GB er nok til 1-4 operativsystem, og ypperlig til stasjonære.

32-128GB vil nok være egnet til bærbare med det første. Jeg vil 64GB :)

8748670[/snapback]

Jepp, det er noe sånt jeg også tenker. Selv vil jeg ha 16GB til den stasjonære og 32 til den bærbare. Den stasjonære er høyest prioritert og vil dermed få en slik før den bærbare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hum. Syns utviklinga på SSD går sykt fort jeg, hvor lenge er det til vi ser SSD på 1GB? ;) 1-2 år? Ihvertfall en syk utviklingskurve i forhold til vanlige disker.

8747612[/snapback]

 

Jeg vet ikke helt, det har vært mye snakk om det i en stund, og enda har vi ikke sett et eneste produkt man faktisk får kjøpt her til lands(?)

 

Ellers er jo pris per plass-utviklingen på flash interessant, er det noen som kunne tatt seg bry med å lage en kurve som viser den, kontra harddisker de siste årene, og finne ut hvor krysningspunktet ligger?

 

AtW

Lenke til kommentar

The inquirer regnet det ut for bare noen dager siden, men jeg finner ikke igjen artikkelen. (Ubrukelig artikkelsøk på den siden)

 

Men jeg husker i hvert fall krysningspunktet for pris/kapasitet: 2016.

 

De hadde tatt utgangspunkt i pris/kapasitet på flash og harddisker de siste 5 årene.

Lenke til kommentar

Fikk dette til svar fra en norsk forhandler:

 

20GB 3.5" SATA flashdrive = 27 690kr

24GB 3.5" SATA flashdrive = 30 620kr

32GB 3.5" SATA flashdrive = 43 970kr

 

Det må da finnes billigere alternativer enn dette? Hvilke utenlandske fører?

Lenke til kommentar
The inquirer regnet det ut for bare noen dager siden, men jeg finner ikke igjen artikkelen. (Ubrukelig artikkelsøk på den siden)

 

Men jeg husker i hvert fall krysningspunktet for pris/kapasitet: 2016.

 

De hadde tatt utgangspunkt i pris/kapasitet på flash og harddisker de siste 5 årene.

8750766[/snapback]

 

Omtrent 10 år til ja, er vel omtrent i det forventede området. Om man er heldig kan man kanskje få et krysningspunkt et par år tidligere.

 

AtW

Lenke til kommentar

trenger helt klart mere enn 32 gb disker, men det er helt klart en start. men OS disk inneberer også ofte store mengder spill, MYE musikk, masse bilder og noen filmer. da må man ha opp mot 250 gig.

 

sikkert greit og ha i en laptop type ultraportabel. men som generell bruksdisk trenger man betydelig større

Lenke til kommentar

Musikk og film vinner ikke på å leses fra en disk med rask søketid. Med mindre man kun skal ha en disk i maskinen, kan musikk og film ligge på en tradisjonell HD. Det tar gjerne mye plass og da kommer prisen inn i bildet også.

Har man stort bildearkiv kan det kanskje oppleves noe kjappere å søke på SSD, men det tror jeg blir marginalt for hjemmebrukeren.

 

Så jeg er litt på andre siden av gjerdet leifeinar, som bruksdisk holder 32 ganske bra, i alle fall 64GB. Da sitter alle spillene inne også.

På den annen side valgte jeg 150Gb fermfor 74GB raptor disk til OS-disk, så jeg gjør noe annet enn jeg sier ;) Der var ikke prisforskjellen så stor som vi vil se på store SSD disker nå den første tiden.

Lenke til kommentar

Artig å se at ting går fremover, men jeg og en kompis satt å diskuterte litt om dette med SSD-harddisker. Og han sto helt fast på at de var helt ubrukelige! Begrunnelsen hans var at man bare kan skrive til harddisken et gitt antall ganger. Stemmer dette? Eller har vi snakket om hverandre med forskjellige produkter? :p

Lenke til kommentar
Artig å se at ting går fremover, men jeg og en kompis satt å diskuterte litt om dette med SSD-harddisker. Og han sto helt fast på at de var helt ubrukelige! Begrunnelsen hans var at man bare kan skrive til harddisken et gitt antall ganger. Stemmer dette? Eller har vi snakket om hverandre med forskjellige produkter? :p

8757311[/snapback]

 

mener å huske det samme.. men kanskje det tilhører fortiden..

litt kjiipt å måtte bytte OSdisk en gang i året pga slitasje..

Lenke til kommentar

Arzmir: Det tilhører fortiden ja. Nå er ett av de store salgsargumentene for SSD at de er mer holdbare enn harddisker. Se for eksempel det første av Sandisks salgsargumenter her. Skriv gjerne ut siden og vis til kameraten din, eller bare send lenken via IM eller epost.

 

trenger helt klart mere enn 32 gb disker, men det er helt klart en start. men OS disk inneberer også ofte  store mengder spill, MYE musikk, masse bilder og noen filmer. da må man ha opp mot 250 gig.

8756728[/snapback]

Da har vi forskjellige definisjoner på hva en OS-disk er for noe. Min definisjon er en disk man har OS, programmer og spill på, og ingenting annet. Evt. for bærbare så kan man trekke fra spillene og legge til plass for dokumenter.

 

Jeg ser ikke for meg at SSD skal erstatte harddisker i overskuelig fremtid, men komme som et tillegg. (Med ett unntak: Ultrabærbare). Dvs. at man fortsatt bør ha musikk og filmer på en vanlig harddisk, og bruke SSD'en som en OS-disk etter min definisjon.

Lenke til kommentar

for mitt vedkommende har jeg alltid en egen partisjon til OS og Programmer etc.

 

Dermed vet jeg godt at 32GB SSD holder lenge. Jeg har ikke 500 spill installert på en gang, jeg har kun de spillene jeg spiller av og til, eller abbonerer online på. Andre spill går inn og ut av harddisken.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...