Gå til innhold

SSD-enhet på 256 GB


Anbefalte innlegg

Den store hastighetsgevinsten ved å bruek SSD ligger på søketiden, som er så godt som neglisjerbar i forhold til en harddisk. Det er ikke så mye store filer som skal lastes inn under normal pc-bruk at flaskehalsen ligger i total teoretisk overføringshastighet. Sånn sett vil nok en SSD ligge opp mot hastighetstaket 'hele tiden', men en HD bruker ekstremt overhead på søking og flytting av lesehodet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men vil dagens bærbare pc'r (les min LG T1 express dual kjøpt i desember) klare å bruke disse diskene?  eller må bios/hovedkort flashes/byttes for å støtte SSD?  Og i tillegg er pc'n min utstyrt med en 1,8"disk, så jeg får vel ikke putta en sånn inn uansett...

 

Veit ikke om jeg har lyst på ny pc, men ny ssd-disk hadde vært fint.

8747505[/snapback]

 

Antagelig ikke. Har du 2,5" bay ledig da? Eller er 1,8" disken montert i en 2,5" ramme? Det er vel lite trolig, ettersom de sansynligvis har valgt 1,8" disk pga plassbesparelse. Elektrisk burde det ikke være noe problem.

8747538[/snapback]

 

 

har ingen hd-bay ledig nei.. og det er 1,8" disk i 1,8" bay for plassutnyttelse...

men hvis det kommer 1,8" SSD-disk, tror noen det er mulig å bytte?

Lenke til kommentar

SSD på 1GB er nok ikke noe problem... men jeg regner med at det er 1TB du er ute etter? bare dem får sett til helvete å laget 3.5" SSD disker, så skal nok ikke 1TB være alt for vanskelig, når de klarer å pakke 256GB inn i 2.5"

 

Men jeg venter fortsatt på at noen skal begynne å selle løse SSD i norden...

var vel snakk om at dell eller HP (tror det var dell) skulle begynne å selge laptopper med SSD, så det frister nesten å skaffe en eller to sånne maskiner, bare for å få tak i diskene..

Lenke til kommentar
har ingen hd-bay ledig nei.. og det er 1,8" disk i 1,8" bay for plassutnyttelse...

men hvis det kommer 1,8" SSD-disk, tror noen det er mulig å bytte?

8747634[/snapback]

 

Ja, det er ikke noe som tyder på at det ikke skal gå helt fint. SSD oppfattes jo som en hvilken som helst annen harddisk, og den er koblet på via SATA.

 

iRAM disker er også koblet på via S-ata porten, og oppfattes også som en vanlig HDD.

Lenke til kommentar
SSD på 1GB er nok ikke noe problem... men jeg regner med at det er 1TB du er ute etter? bare dem får sett til helvete å laget 3.5" SSD disker, så skal nok ikke 1TB være alt for vanskelig, når de klarer å pakke 256GB inn i 2.5"

 

8747641[/snapback]

 

Man skulle jo tro, at det var billigere å lage store disker. For min del kan den godt være 5 1/4 (nostalgia :love: ). Jeg er langt på vei enig i at det holder i bøtter og spann med 30-40GB OS og program-disk, så kan man ha media på en annen disk.

 

 

Bra at noen kommer med "cut edge" produkter når man kommer til lagringskapasitet. Selv om prisen blir beinhard vil nok dette føre til at de andre SSD produsentene girer opp.

8747662[/snapback]

 

Heter det ikke cutting edge? Og, jeg er svært enig i dette. Det er jo high-end delen av markedet som driver utviklingen frem, og pretisjeprodukter drar som regel med seg mainstreamprodukter, om ikke annet etterhvert. Se bare på skjermkort, nå lukter det DX10 selv av integrert grafikk. Mye godt på grunn av at det er viktig for de store produsentene å være best i klassen i high-end.

Lenke til kommentar
Men vil dagens bærbare pc'r (les min LG T1 express dual kjøpt i desember) klare å bruke disse diskene?  eller må bios/hovedkort flashes/byttes for å støtte SSD?  Og i tillegg er pc'n min utstyrt med en 1,8"disk, så jeg får vel ikke putta en sånn inn uansett...

 

Veit ikke om jeg har lyst på ny pc, men ny ssd-disk hadde vært fint.

8747505[/snapback]

 

Antagelig ikke. Har du 2,5" bay ledig da? Eller er 1,8" disken montert i en 2,5" ramme? Det er vel lite trolig, ettersom de sansynligvis har valgt 1,8" disk pga plassbesparelse. Elektrisk burde det ikke være noe problem.

8747538[/snapback]

 

 

har ingen hd-bay ledig nei.. og det er 1,8" disk i 1,8" bay for plassutnyttelse...

men hvis det kommer 1,8" SSD-disk, tror noen det er mulig å bytte?

8747634[/snapback]

 

Funker det. Du må bare bytte ut din gamle disk mot en ny en. Sandisk har SSD'er opp til 32 GB, som er 1.8" tilgjengelig nå.

Lenke til kommentar
SSD på 1GB er nok ikke noe problem... men jeg regner med at det er 1TB du er ute etter? bare dem får sett til helvete å laget 3.5" SSD disker, så skal nok ikke 1TB være alt for vanskelig, når de klarer å pakke 256GB inn i 2.5"

8747641[/snapback]

Med bruk av die stacking blir det neppe fysisk plass som kommer til å begrense SSD kapasitet, men heller produksjonsprisen. Å få in flere titals TB i 2,5" er neppe noe teknisk problem per i dag. Det blir bare så himla dyrt blandt annet pga. yield, men kanskje mest fordi det koster sitt å produsere det nødvendige arealet. Å få plass til en kvadratmeter prossesert silisium inni en 2,5" disk burde imidlertid gå helt fint, bortsett fra at det koster ca 500.000 NOK å produsere det.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Nå begynner det å komme seg, men jeg ønsker likevel ennå høyere overføringshastigheter.

 

16-32GB er nok til 1-4 operativsystem, og ypperlig til stasjonære.

32-128GB vil nok være egnet til bærbare med det første. Jeg vil 64GB :)

 

Edit: Produsentene kunne laget vesentlig større SSDer om de ønskte, men det er prisen på flash som avgjør det hovedsaklig.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Bare jeg som raskt bruker opp 10GB med winXP modus....

Og i Vista så spiser OS'et opp ivhertflal en 15GB.

(til tross for at alle programmer installeres på en annen disk)

 

Men selv om andre programmer installeres på en annen disk så er det alltids noe som lagres på C: :( + drivere osv..

+ Opera som tar opp en 1-2GB med mellomlagring/cache eller hva det nå enn er. :p

 

Vi vil vel at spillene også blir raskere osv.. så jeg sier ikke nei takk til en slik stor disk. :w00t:

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Bare jeg som raskt bruker opp 10GB med winXP modus....

Og i Vista så spiser OS'et opp ivhertflal en 15GB.

(til tross for at alle programmer installeres på en annen disk)

 

Men selv om andre programmer installeres på en annen disk så er det alltids noe som lagres på C: :( + drivere osv..

+ Opera som tar opp en 1-2GB med mellomlagring/cache eller hva det nå enn er. :p

 

Vi vil vel at spillene også blir raskere osv.. så jeg sier ikke nei takk til en slik stor disk.  :w00t:

8749424[/snapback]

 

Opera sin default innstilling er å bruke 20MB til cache og midlertidige filer... :)

Før i tiden økte jeg alltid dette til et par gigg, men så prøvde jeg å ha den på 20MB og merka ingen negativ forskjell.. Positiv forskjell var at virus-scan, defrag og lignende programmer ikke trengte å spise seg igjennom 10-talls tusen med skrap-filer og dritt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...