Gå til innhold

NGT med langfilm i HD-kvalitet


Anbefalte innlegg

Problemet med mye av dette er jo at de insisterer på å ta med seg gamle begrensinger inn i framtiden, hva hadde vært problemet med å kjøre ting som 24 fps på et moderne display? Og hele interlace-driten skulle de droppet først som sist, og spart seg for noen problemer. Å kjøre 24-bilders-film på 30/60 fps er jo også idioti.

 

AtW

8770012[/snapback]

Bakoverkompabilitet er dessverre det som styrer verden. Og det er ofte slik at de 10% som har eldst, dårligst og billigst utstyr er de som begrenser kvaliteten som vi andre kan få.

 

Dette gjelder mono-kompabilitet i stereo FM-sendinger.

 

Dette gjelder sort-hvit kompabilitet i farge-tv.

 

Det er slik at mange tv-seere vil ha crt-apparater i mange år fremover. Ved å sende 50/60Hz signaler sikrer man at disse får et greit bilde.

 

Det er forøvrig rart og synd at ikke HD standardene har inkludert 24/48/72 fps for å sikre ende-til-ende kvalitet for film. I Usa er det mye snakk om 120Hz display siden dette går opp i både 24 og 60. I europa er nok 50fps video og rate-endring fra 24->25 det beste for nå.

 

-k

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Problemet med mye av dette er jo at de insisterer på å ta med seg gamle begrensinger inn i framtiden, hva hadde vært problemet med å kjøre ting som 24 fps på et moderne display? Og hele interlace-driten skulle de droppet først som sist, og spart seg for noen problemer. Å kjøre 24-bilders-film på 30/60 fps er jo også idioti.

 

AtW

8770012[/snapback]

Bakoverkompabilitet er dessverre det som styrer verden. Og det er ofte slik at de 10% som har eldst, dårligst og billigst utstyr er de som begrenser kvaliteten som vi andre kan få.

 

Dette gjelder mono-kompabilitet i stereo FM-sendinger.

 

Dette gjelder sort-hvit kompabilitet i farge-tv.

 

Det er slik at mange tv-seere vil ha crt-apparater i mange år fremover. Ved å sende 50/60Hz signaler sikrer man at disse får et greit bilde.

 

Det er forøvrig rart og synd at ikke HD standardene har inkludert 24/48/72 fps for å sikre ende-til-ende kvalitet for film. I Usa er det mye snakk om 120Hz display siden dette går opp i både 24 og 60. I europa er nok 50fps video og rate-endring fra 24->25 det beste for nå.

 

-k

8770231[/snapback]

 

Men denne bakoverkompabiliteten kunne vrt ordnet i utstyret, og ikke i mediet, de som insisterer på å kjøre HD på en gammel skjerm burde i mine øyne klart seg med at avspilleren gjorde ting kompatibelt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Synes at folk som kjøper HD utstyr før det er blitt "mainstream" har seg selv

å takke for at dem ikke får det de vil ha. Å tvinge folk til å skifte

bare fordi 10% sitter med dyrt utstyr, er jo helt på jordet...

(får intrykk av at det er det folk syter over her, men jeg kan ha misforstått)

Lenke til kommentar
Synes at folk som kjøper HD utstyr før det er blitt "mainstream" har seg selv

å takke for at dem ikke får det de vil ha. Å tvinge folk til å skifte

bare fordi 10% sitter med dyrt utstyr, er jo helt på jordet...

(får intrykk av at det er det folk syter over her, men jeg kan ha misforstått)

8771052[/snapback]

Jeg har bare vist at en av de viktigste hensynene er å holde ting bakoverkompatibelt. Og en konsekvens av det er at tv-bildet i 2007 er dårligere enn det kunne ha vært fordi man fremdeles støtter svart-hvit tv-er solgt på 70-tallet.

 

Det jeg først og fremst "syter" over er produsenter som selger "Full HD" tv-er men som i praksis setter inn det billigste av billige komponenter. Dermed syter jeg egentlig over uinformerte kunder som kjøper tv-en med de beste specs-ene i stedetfor den beste tv-en. Deres manglende interesse fører til at jeg også må leve med modellene som er skreddersydd uvitende kunder.

 

Det praktiske eksempelet var med en "full HD" 1080 skjerm som i praksis gir dårligere detaljgjengivelse enn en godt designet 720p skjerm. Men så lenge kundene kjøper på specs og ikke ytelse så er det "Full HD" som oppnår best pris på elkjøp.

 

-k

Lenke til kommentar
Men denne bakoverkompabiliteten kunne vrt ordnet i utstyret, og ikke i mediet, de som insisterer på å kjøre HD på en gammel skjerm burde i mine øyne klart seg med at avspilleren gjorde ting kompatibelt.

 

AtW

8770295[/snapback]

Helt enig. Men det er mange hensyn og mange interesser. Philips har f.eks veldig god teknologi for ratekonvertering og deinterlacing. Du skal ikke se bort ifra at de har presset på for å få funksjonalitet inn i standardene som gjør at deres tv-er ser bedre ut enn konkurenter med mindre prosessering :-)

 

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...