Gå til innhold

NGT med langfilm i HD-kvalitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kvaliteten var jo ikke gale, men det er ikke i nærheten av hva jeg forbinder med HD i alle fall.

 

edit; Dessuten var den veldig gla i å buffre... Burde jo ikke være noe problem med eneste tingen som kjører på 14mbit linje?

Endret av radivx
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
ingen vits å diskutere om 5mbit/s(virker som flere blander mbit/mbyte her) er HD det er ikke engang i nærheten

8708863[/snapback]

 

Kunne du utdype det der litt mer ? Selvfølgelig må man inngå noen kompromiss da ikke kun de med 20Mbits linja skal kunne nytte seg av dette. Men det er strengt tatt ikke umulig å få til rimelig god kvalitet på 5Mbit begrenset båndbredde. Kommer helt an på om du sammenligner det med f.eks dvd, som i utgangspunktet trenger en mye høyere bitrate grunnet dårlig komprimering. En film med denne bitraten burde passe fint på en DVD9 inkludert lyd. Styrken til mpeg4 er nettopp god komprimering. Selvfølgelig ikke helt optimalt sett i forhold til ubegrenset båndbredde, men kommer selvfølgelig også an på hvor dyktig de er å konvertere filmene. Har selv sett 720p filmer med denne bitraten, med vesentlig bedre kvalitet og detaljert enn en dvd, og vil definitivt kalle dette HD.

 

Edit: nå har jeg ikke ngt linje selv å teste dette på, men vil tro at det uansett er bedre enn det tilbudet som finnes idag

 

..hmm og jeg har heller ikke lyst å jobbe på kundesupporten når alle kundene finner ut at de trenger en god maskin for å dra dette her..:=)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Dette vil være en god pekepinn på kvalitetsnivået vi kan forvente i det nye digitale bakkenettet.

 

Jeg har lett littegrann, men det er ikke mye informasjon tilgjengelig, men det jeg har funnet ut er at de deler frekvensområdet opp i noe de kaller pakker (totalt 5 stk, inkludert de frekvensene som benyttes til analoge sendinger).

 

Hver slik pakke er på 22 Mbit/s og skal romme 7 kanaler (noe som gir drøyt 3 Mbit/s pr kanal). Jeg anntar at dette er std PAL oppløsning vi snakker om da.

Hvor mye merebåndbredde som sette av til HD kanaler vites ikke, men det er vel ikke urimelig å forvente ca dobbel båndbredde (6Mbit/s), noe som ikke er så langt unna det vi ser i denne HD-filmen fra NGT.

Lenke til kommentar
ingen vits å diskutere om 5mbit/s(virker som flere blander mbit/mbyte her) er HD det er ikke engang i nærheten

8708863[/snapback]

 

Kunne du utdype det der litt mer ? Selvfølgelig må man inngå noen kompromiss da ikke kun de med 20Mbits linja skal kunne nytte seg av dette. Men det er strengt tatt ikke umulig å få til rimelig god kvalitet på 5Mbit begrenset båndbredde. Kommer helt an på om du sammenligner det med f.eks dvd, som i utgangspunktet trenger en mye høyere bitrate grunnet dårlig komprimering. En film med denne bitraten burde passe fint på en DVD9 inkludert lyd. Styrken til mpeg4 er nettopp god komprimering. Selvfølgelig ikke helt optimalt sett i forhold til ubegrenset båndbredde, men kommer selvfølgelig også an på hvor dyktig de er å konvertere filmene. Har selv sett 720p filmer med denne bitraten, med vesentlig bedre kvalitet og detaljert enn en dvd, og vil definitivt kalle dette HD.

 

Edit: nå har jeg ikke ngt linje selv å teste dette på, men vil tro at det uansett er bedre enn det tilbudet som finnes idag

 

..hmm og jeg har heller ikke lyst å jobbe på kundesupporten når alle kundene finner ut at de trenger en god maskin for å dra dette her..:=)

8708932[/snapback]

 

Vanlig HDTV sendinger ligger på MINIMUM 10mbit helt opptill 40mbit

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
når jeg ser LOST, så gjør jeg det i 720p, og datastrømmen er på 40Mbps!

hvordan ~ 1 tiendedel av dette skal kunne gi en tilfredstillende kvalitet forstår jeg ikke!

8709076[/snapback]

 

Lost episodene er ikke til sammenligning. Uten å nevne hvor du får dem fra, så er disse episodene overkill hva anngår bitrate. Å bare kjøre på med en høyere bitrate tilsier ikke noe bedre kvalitet. Lost episodene du sikter til er tatt opp fra usa i mpeg-2 format, som overhodet ikke må forveksles med mpeg-4 hva anngår bitrate. En gjennomsnitts tv episode ligger på rundt 14-15 Mbit, noe som minimle forsjeller fra det du nevner (tro meg, jeg har sett forsjellen på disse). Når man komprimerer dette med mpeg-4 istedenfor er det ikke å ta hard i å halvere hva som trengt av båndbredde, altså en ca 7Mbit/s for upåklagelig kvalitet. Nå ligger ngt's tilbud litt i underkant av dette, men som sagt noe kompromiss må til da ikke alle har like bra linjer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
ingen vits å diskutere om 5mbit/s(virker som flere blander mbit/mbyte her) er HD det er ikke engang i nærheten

8708863[/snapback]

 

Kunne du utdype det der litt mer ? Selvfølgelig må man inngå noen kompromiss da ikke kun de med 20Mbits linja skal kunne nytte seg av dette. Men det er strengt tatt ikke umulig å få til rimelig god kvalitet på 5Mbit begrenset båndbredde. Kommer helt an på om du sammenligner det med f.eks dvd, som i utgangspunktet trenger en mye høyere bitrate grunnet dårlig komprimering. En film med denne bitraten burde passe fint på en DVD9 inkludert lyd. Styrken til mpeg4 er nettopp god komprimering. Selvfølgelig ikke helt optimalt sett i forhold til ubegrenset båndbredde, men kommer selvfølgelig også an på hvor dyktig de er å konvertere filmene. Har selv sett 720p filmer med denne bitraten, med vesentlig bedre kvalitet og detaljert enn en dvd, og vil definitivt kalle dette HD.

 

Edit: nå har jeg ikke ngt linje selv å teste dette på, men vil tro at det uansett er bedre enn det tilbudet som finnes idag

 

..hmm og jeg har heller ikke lyst å jobbe på kundesupporten når alle kundene finner ut at de trenger en god maskin for å dra dette her..:=)

8708932[/snapback]

 

Vanlig HDTV sendinger ligger på MINIMUM 10mbit helt opptill 40mbit

8709109[/snapback]

 

Som sagt i posten min over, vanlige hdtv sendinger som du referer til er sendt i mpeg2 format (regner da med du tenker på hva som er sendt i usa for tiden og ikke bakkenettet vårt her hjemme) noe som ikke må forveksles med hvilken båndbredde mpeg4 krever (som er vesentlig mindre). Hvis ngt har planer om å sende i vanlig mpeg2 format så beklager jeg, da er jeg ute å sykler..

 

Edit: Hvis du ser på sidene der du laster ned, se etter x264 versjonene av det samme så skal du se forsjellen i bitrate

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
når jeg ser LOST, så gjør jeg det i 720p, og datastrømmen er på 40Mbps!

hvordan ~ 1 tiendedel av dette skal kunne gi en tilfredstillende kvalitet forstår jeg ikke!

8709076[/snapback]

 

Lost episodene er ikke til sammenligning. Uten å nevne hvor du får dem fra, så er disse episodene overkill hva anngår bitrate. Å bare kjøre på med en høyere bitrate tilsier ikke noe bedre kvalitet. Lost episodene du sikter til er tatt opp fra usa i mpeg-2 format, som overhodet ikke må forveksles med mpeg-4 hva anngår bitrate. En gjennomsnitts tv episode ligger på rundt 14-15 Mbit, noe som minimle forsjeller fra det du nevner (tro meg, jeg har sett forsjellen på disse). Når man komprimerer dette med mpeg-4 istedenfor er det ikke å ta hard i å halvere hva som trengt av båndbredde, altså en ca 7Mbit/s for upåklagelig kvalitet. Nå ligger ngt's tilbud litt i underkant av dette, men som sagt noe kompromiss må til da ikke alle har like bra linjer.

8709128[/snapback]

 

å si disse er overkill er tull, stor forskjell på 40mbit episodene iforhold til vanlige "releases" 0 macroblocking selv i action scenene mer detaljert bilde osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...