Gå til innhold

TEST: Spill dine spill i Linux


Anbefalte innlegg

CTRL + ALT + Backspace, gjør at du killer X og logger ut og inn.

CTRL + F1 eller F2 gjør at du kommer i konsollet. Da kan du logge deg inn i konsollet og skrive for eksempel killall -9 wine, og trykker CTRL + F7 for å komme deg tilbake til GUI.

 

Det er ingen garanti for at noen av delene fungerer, men verdt forsøket før man trykker reset- eller av-knappen.

8662778[/snapback]

 

Takker for tipsene :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo nevnes at jeg har prøvd og trykke CTRL-ALT-F2..3...4...5, ser ikke ut som dette fungere når wine henger seg, kan jo hende det fungere noen ganger men hver gang linux har hengt seg har jeg måtte skru av og på Pcen. Dette var når jeg skulle starte PokerStars clienten.. så trengs ikke svært avangserte programmer for og få wine til og henge seg.

Lenke til kommentar

Å måtte bruke svenskeknappen til å skru av/reboote PCen er såklart ikke noe gøy, og noe jeg helst vil legge bak meg fra min tid som Windows-bruker.

 

I linux fins det heldigvis en rekke triks man kan bruke hvis skjermen har hengt seg opp:

  • CTRL + ALT + BACKSPACE - killer X, evt logger ut til xdm/gdm/kdm hvis man bruker sessionmanager.
  • Logge seg inn på PCen fra en annen maskin via SSH, og kille programmet som henger.
  • Bruke den magiske SysRq-knappen som de fleste databrukere knapt har hørt om :cool: Enkelte distroer har denne knappen aktivert som default, mens i andre må du selv fikse det. Jeg har gode erfaringer med å kille X via SysRq. Les mer på http://en.wikipedia.org/wiki/Magic_SysRq_key

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Nå har jeg tittet gjennom disse innleggene og jeg ser at alle i stor grad dreier seg om grafikk-krevende spill som WoW, Oblivion osv osv.

 

Det jeg lurer på er hvordan Cedega/Wine fungerer med f.eks. Football Manager 2007? Det er jo ikke grafikk i det hele tatt (omtrent), men bare tallknusing (for det meste).

 

Hvordan yter Cedega der? Noen som vet?

Lenke til kommentar

Jeg fikk ikke installert FM 2007 i Cedega(installert i etterkant av testen) men det gikk knallbra i Wine så lenge du brukte -silent kommandoen for installasjonsprogrammet slik: wine /path/to/installer/setup.exe -silent.

 

Spiller FM2007 i Wine nå :) Er i andre sesong med Hødd IL, WOOHOO!

 

Hvis du noen gang lurer på om det eller det spillet kjører i wine bare søk rundt i: http://appdb.winehq.org/

Lenke til kommentar

Må si at Linux har alltid vært litt fristende å prøve ut. Har selv en liten 500 gigabytes "server" hjemme med Slackware installert, men har ikke gått så mye inn i hvordan å bruke den.

 

Men, det viktigste er om World of Warcraft funker på Linux. Noe som det gjør, i følge dere. Men, funker alt som vanlig? Addons funker uten problem, ja? Og hva med andre programmer som Stepmania? Prøvd det? Plug'n'Play-ting som Danse-matta mi? (Ja, jeg digger DDR)

 

Og så er jo det viktig å vite hvilken Linux-distro man burde bruke. Noen personlige favoritter som er enkle å lære med, og som støtter laptoppen min? (Har en Asus A6000, modellen er A6Va (tror jeg)).

 

Har nå brukt WinXP på denne laptoppen siden jeg fikk den høsten 2006, og vil nå se om den funker bedre/dårligere på Linux.

Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle tipse deg om en distro, måtte det ha blitt Ubuntu, til å starte med. Du burde kanskje lese stickyen her på diskusjon.no som heter noe som "Hvilken distro passer deg?"

 

WoW's addons regner jeg med at fungerer som i XP, de styrer med WoW's egne filer, og lite med systemfilene, så emulering av windows, skulle ha lite å si :)

 

Stepmania er også ett veldig greit spill. Ville blitt svært overrasket om det ikke fungerte.. Gode 2D spill er jo ypperlig for Linux.

 

Uansett, dansematten derimot, har jeg større tvil om. Det er mulig den funker, kommer vel litt an på hvordan den fungerer, og om det finnes drivere. Den fungerer nok som en sånn "gamepad", og der vet jeg at det er noen som funker, og andre ikke. Ville eventuelt søkt litt på dette først.

Lenke til kommentar
det beste er nok å støtte begge deler ja ;)

8689013[/snapback]

Fins det egentlig noen grunn til å støtte DirectX i tillegg til OpenGL? Det burde i hvertfall ikke være noen grunn idag, men for mange år siden husker jeg jo at ATI hadde noen dårlige 3d-kort som hadde helt elendig OpenGL-ytelse pga mangelfulle drivere. Ikke at Direct3d ytelsen var noe å hoppe i taket over, men den var bedre. Men dette er altså mange år siden, og i dag har vel alle kort ordentlig støtte for OpenGL? (Hvis ikke er det ikke verdt PCBen det er trykt på engang :p )

Lenke til kommentar
uten støtte for directX får vi ikke spillt directX spill, som er det dette handler om ;)

men som spillprodusent så burde man støtte opp om OpenGL ja.

8689113[/snapback]

Hva mener du egentlig? Hvis man ikke støtter DirectX får man ikke spilt DirectX-spill? Da sier jeg "flott, supert, glimrende". Vil mye heller at OpenGL skal bli den gjeldende 3D-standarden som alle retter seg etter. Det er faktisk best for at forbrukerne skal kunne velge hvordan og hvor de vil spille sine egne spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...