Gå til innhold

TEST: Spill dine spill i Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

vel, kan forsåvidt slenge inn Unreal Engine 3 også, da denne har OpenGL og DX renderer...

 

Unreal Engine 3 er også plattform uavhenigig(mac, linux, windows, freebsd....) og en av de beste spillmotorene på markedet...

Endret av Skinney
Lenke til kommentar
vel, kan forsåvidt slenge inn Unreal Engine 3 også, da denne har OpenGL og DX renderer...

 

Unreal Engine 3 er også plattform uavhenigig(mac, linux, windows, freebsd....) og en av de beste spillmotorene på markedet...

8721559[/snapback]

 

Det er vel og bra, men det koster :p Mange utviklere har ikke råd til denslags.

 

Og ikke minst; det er jo ikke sikkert den dekker alle behov.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Rart at du får så dårlig ytelse i wow, da...

 

Jeg har alltid fått en fps-boost, og en eldre PC som ikke kunne kjøre wow virker helt fint nå med linux og wine.

9036793[/snapback]

 

Hmm... Det ser altså ut til at jeg har vært fryktelig uheldig med versjonene av Wine til test... med mindre andre her ikke har noen problemer med disse versjonene?

 

Det kan også godt hende at det ikke blir en test av World of Warcraft neste gang, men den artikkelen er litt frem i tid... hvem vet...

Lenke til kommentar

Regner med at beryl/comiz er skrudd av? Er faktisk ikke sikker på hvilken versjon jeg bruker av wine... Har lagt det til gjennom automatix.

 

Er det nytt at CSS ikke virker? Sist jeg prøvde på broren min sin PC, så fikk han 270FPS i den testen(ubuntu og wine), han har ganske ny PC, da. Pluss at en av de roterende sakene var sorte...

 

Men det er vel dette som er problemet når man spiller windowsspill på linux, vet aldri hva som skjer...

Lenke til kommentar

Er nytt for meg at CSS ikke fungerer ja, aldri støtt på den feilen før... Regner med at problemet er borte til neste artikkel, men bruker Wine til omtrent alt selv så det er synd at den kommer i litt dårlig lys pga dette :S

 

edit: trykkleif

Endret av Skinney
Lenke til kommentar

Resultatene er som forventet. Windows spill i Linux får ett ytelses tap, mens spill utviklet for begge platformer er gjevne. Men 50+ fps bør jo være spillbart ;)

 

Men får håpe at ikke Wine/Cedega/Crossover blir en sovepute for spillutviklerer slik at de ikke gidder bry seg med Linux siden disse applikasjonene finnes, hvis de da ikke blir så gode at ytelsen blir tilnærmet lik uavhengig av os/platform. Hadde vært fint med ett bedre spill utvalg til Linix :thumbup:

Lenke til kommentar
Det står "Beryl/Compiz var ikke aktivert da dette gikk kraftig utover ytelsen."

 

Det gjekk ikkje fram korles det var deaktivert, noko som kan ha hatt innverknad på testen.

Eg kan ikkje mykje om Beryl/Compiz, men eg prøvde beryl ein gong. Før eg installerte noko prøvde eg glxgears for å teste 3d-ytinga. Så installerte eg beryl, la til

Section "Extensions"
   Option         "Composite" "enable"
EndSection

i xorg.conf og skifta til vindaugshandsamaren til beryl. No fungerte beryl bra og glxgears viste som forventa ein mykje dårlegare 3d-yting. Ved hjelp av menyen ein får frå diamantikonet i systray skrudde eg så av beryl. Vindaugshandsamaren vart no bytt tilbake til den vanlege. glxgears viste no at 3d-ytinga hadde gått noko opp, men var fortsatt mykje lågare enn før. For å få tilbake bra yting måtte

Section "Extensions"
   Option         "Composite" "disable"
EndSection

brukast i xorg.conf.

 

Poenget mitt er at måten Beryl/Compiz er deaktivert kan ha hatt inverknad på testen. Andre ting som nvidia-drivaren, oppsettet av X kan og ha hatt innverknad.

8652582[/snapback]

 

Beryl var rett og slett skrudd av ved å velge Metacity framfor Beryl som window manager med Beryl ikonet... Xorg 7.2 var satt opp med hjelp av nvidia-xconfig...

8652622[/snapback]

 

Først av alt, takk for en fin og positiv artikkel.

 

Ville bare nevne at nettopp denne måten å slå av beryl på fører til at quake 4 går fra å"gå fullstendig glatt til å ha merkbart dårligere ytelse på mitt system, noe som kan forklare noe lav ytelse (dette skjer ikke i samme grad selv om jeg har compiz aktivert). Problemet går bort om jeg lukker beryl-manager fullstendig. Det hadde vært fint om du bare kunne sjekke om dette har noen innvirkning på ditt system.

 

En annen ting som er vært å notere seg er at windows versjonen av quake 4 har støtte for dual core, mens linux versjonen ikke har slik støtte (skumleste artikkelen, så så ikke om det stod noe om dette). Jeg vet ikke hvor mye dette har å si for ytelsen, men det går ann å slå av denne støtten i settings i windows versjonen og finne det ut.

Lenke til kommentar
Det står "Beryl/Compiz var ikke aktivert da dette gikk kraftig utover ytelsen."

 

Det gjekk ikkje fram korles det var deaktivert, noko som kan ha hatt innverknad på testen.

Eg kan ikkje mykje om Beryl/Compiz, men eg prøvde beryl ein gong. Før eg installerte noko prøvde eg glxgears for å teste 3d-ytinga. Så installerte eg beryl, la til

Section "Extensions"
   Option         "Composite" "enable"
EndSection

i xorg.conf og skifta til vindaugshandsamaren til beryl. No fungerte beryl bra og glxgears viste som forventa ein mykje dårlegare 3d-yting. Ved hjelp av menyen ein får frå diamantikonet i systray skrudde eg så av beryl. Vindaugshandsamaren vart no bytt tilbake til den vanlege. glxgears viste no at 3d-ytinga hadde gått noko opp, men var fortsatt mykje lågare enn før. For å få tilbake bra yting måtte

Section "Extensions"
   Option         "Composite" "disable"
EndSection

brukast i xorg.conf.

 

Poenget mitt er at måten Beryl/Compiz er deaktivert kan ha hatt inverknad på testen. Andre ting som nvidia-drivaren, oppsettet av X kan og ha hatt innverknad.

8652582[/snapback]

 

Beryl var rett og slett skrudd av ved å velge Metacity framfor Beryl som window manager med Beryl ikonet... Xorg 7.2 var satt opp med hjelp av nvidia-xconfig...

8652622[/snapback]

 

Først av alt, takk for en fin og positiv artikkel.

 

Ville bare nevne at nettopp denne måten å slå av beryl på fører til at quake 4 går fra å"gå fullstendig glatt til å ha merkbart dårligere ytelse på mitt system, noe som kan forklare noe lav ytelse (dette skjer ikke i samme grad selv om jeg har compiz aktivert). Problemet går bort om jeg lukker beryl-manager fullstendig. Det hadde vært fint om du bare kunne sjekke om dette har noen innvirkning på ditt system.

 

En annen ting som er vært å notere seg er at windows versjonen av quake 4 har støtte for dual core, mens linux versjonen ikke har slik støtte (skumleste artikkelen, så så ikke om det stod noe om dette). Jeg vet ikke hvor mye dette har å si for ytelsen, men det går ann å slå av denne støtten i settings i windows versjonen og finne det ut.

9037876[/snapback]

 

Heisann! for denne testen var ikke Beryl installert engang, så burde ikke ha noe negativt å telle på for ytelsen. 60+ fps ved veldig høye innstillinger og 1920x1200 oppløsning er jeg veldig fornøyd med...

 

Linux versjonen har også støtte for multi-core, men av en eller annen grunn ble FPSen lavere når dette var aktivert i Linux OG i Windows, noe som er VELDIG rart... Snakk om ytelsestap på 10+. Er sikker på at noe er galt så tørte ikke å inkludere dette i testen. Kanskje det er med neste gang, men da har jeg testet det mye mer og vet kanskje hvorfor det er slik...

Lenke til kommentar
Heisann! for denne testen var ikke Beryl installert engang, så burde ikke ha noe negativt å telle på for ytelsen. 60+ fps ved veldig høye innstillinger og 1920x1200 oppløsning er jeg veldig fornøyd med...

 

Linux versjonen har også støtte for multi-core, men av en eller annen grunn ble FPSen lavere når dette var aktivert i Linux OG i Windows, noe som er VELDIG rart... Snakk om ytelsestap på 10+. Er sikker på at noe er galt så tørte ikke å inkludere dette i testen. Kanskje det er med neste gang, men da har jeg testet det mye mer og vet kanskje hvorfor det er slik...

9037908[/snapback]

 

Okey, da skal jeg ikke bråke noe med det :)

 

Hvordan har du fått aktivert det? Hos meg er valget bare gråa ut (med nyeste versjon av quake).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...