Gå til innhold

TEST: Spill dine spill i Linux


Anbefalte innlegg

men er Enemy Territory: Quake Wars rent OpenGL eller er det som Unreal Tournament og Conan: Hyborian Adventures, at det støtter OpenGL og DX? Bare tenkte at det kunne bli vanskelig å vise støtte for OpenGL kontra DX når spillet benytter seg av begge to. Får vel begynne å handle rene Linux versjoner eller kjøpe spillet hos en "Linux butikk" som f.eks tuxgames.com. Eller bare droppe å handle rene DX spill...

8706922[/snapback]

 

så age of conan kjem til å fungere i linux uten å måtte bruke Wine etc ?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Vil bare kommentere litt.

 

Transgaming har i det siste inngått samarbeid med EA om utvikling av mac- og linux-støtte for flere av titlene deres. I første rekke er det mac som får nyte godt av dette, men det drypper litt på oss linuxere også.

 

Har lest en del i dette forumet om OGL og DX, og vil skyte inn dette: Grunnen til at spill yter bedre i wine/cedega med OGL er at OGL finnes native i linux, mens DX må oversettes til OGL on the fly (eller noe i den gata), og dette bruker ganske mye prosessorkraft. Transgaming setter jo nå inn sin API til de forskjellige EA-spillene (som går i OGL), og i følge dem selv vil da spillene bli like spillbare i mac/linux som windows. Det skal gå an å lese seg opp litt mer på dette på www.transgaming.org, jeg er for trøtt til å etterprøve det jeg skriver nå, så ikke ta meg helt på ordet ;)

 

Forresten vil jeg også kommentere at FM08-demoen fungerte helt fint under wine, og siden FM07 også gjorde det, regner jeg med at FM08 vil gå knirkefritt i wine. Det merkelige er at jeg ikke har fått til FM i Cedega noensinne. Eller, jo, jeg fikk vel til 00/01-sesongen, tror jeg. :p

Antar at det har noe med java-installeren å gjøre.

 

Flotte greier at dere i hw.no tar tak i linux og spill. Hva med å opprette en tråd der frivillige testere kan rapportere inn spillbarhetsopplevelser i forskjellige spill på forskjellige maskinoppsett og med forskjellige OS? Det hadde vært kjekt å få en norsk guide til spill som funker og ikke funker, uavhengig om det er wine, cedega eller crossover, og også en liste med spill som kan kjøres native. Hadde dette latt seg gjøre?

 

Het er i hvertfall en liste med spill som jeg -vet- fungerer under en eller annen variant av wine:

 

Civilization IV (Cedega)

Football Manager 07 (Wine)

Football Manager 08 (Wine)

Half-Life 2 (Cedega)

Full Throttle (Wine) (Yep, det kule, gamle motorsykkeladventurespillet fra lucasarts)

FIFA 08 (Wine) (Én bug: Ballen er en grå, gjennomsiktig kule, vanskelig å se den i skyggen)

Deus Ex og Deus Ex II husker jeg at funka en gang, tør ikke å si hvordan status er der nå.

 

Kommer til å bygge på denne listen etterhvert som jeg kommer på flere/får testet flere.

Endret av Filthpig
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...