Gå til innhold

TEST: Spill dine spill i Linux


Anbefalte innlegg

nå har jeg ingen konkrete eksempler, men jeg prøver meg på et teoretisk et her nå.

 

Jeg er veldig glad i Half-life.

jeg er veldig glad i grafikken der, og jeg er kravstor til ytelse.

jeg vet at det går an å bruke OpenGL med en kommando, men sett at det ikke gikk, eller at det gir lavere grafikkvalitet. (noe det kanskje gjør også?)

da er det mer aktuellt for meg å spille det i wine med støtte for directX enn å enten ikke spille det i det hele tatt eller å spille det med redusert grafikk!

 

det er vel godt forståelig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En godt laget spillmotor skal kunne lett bruke OpenGL i stedet for DirectX og motsatt, men det er nok ikke uvanlig at kode flettes mye sammen. (som nevnt muligens på grunn av fokus på DirectX under utvikling)

 

Det kan også være noen som ikke gjør seg flid i å utnytte effekter og shadere ordentlig i OpenGL. Teknologimessig kan nyeste versjon av OpenGL minst måle seg med DirectX 10 i kvalitet på grafikken.

Lenke til kommentar
Har det/kommer til å få støtte for DX10?

Hvis ikke, er dette ikke noe for meg.

8688487[/snapback]

Jeg synes man heller bør støtte de spillprodusenter som bruker OpenGL fremfor å støtte DirectX.

8688956[/snapback]

Hæ? hvor er logikken der? Jeg kjøper et spill fordi jeg vet det er et bra spill. Mener du at jeg skal sitte å sjekke hvert eneste spillcover og sjekke hva som støtter opengl? Og utifra det velge spill som støtter opengl?

 

Greit nok at du hater MS, men hva i huleste var logisk med det der?

Lenke til kommentar
Greit nok at du hater MS, men hva i huleste var logisk med det der?

8694861[/snapback]

Da kan man selv velge plattform man vil bruke spillet på. OpenGL finnes over alt, DirectX fungerer kun på Windows. Da kan forbrukerne lettere selv velge plattform man vil spille på. Det vil påvirke M$ sitt nesten-monopol som kun tjener M$ og som ikke på noen måte gagner forbrukerne. Her er M$ sitt siste påfunn. Finn ut mest mulig om brukerne. Vil du virkelig støtte sånt?

Lenke til kommentar
men hva med "effektivitet i grafikken"?

det er jo noe av det som DX10 skal være god på også.

8691478[/snapback]

 

Trur OpenGL kan gjøre det like bra som DX10 her også. Det hele koker ned til hva programmererne orker... Akkurat nå så er det veldig mange som benytter seg av DirectX fordi rundt 90% av verdens befolkning(ubekrefta tall dette) benytter seg av Windows og fordi DirectX er veldig ofte nevnt i blader og slikt.

 

En må tenke på at i OpenGL så har man tilgang til kildekoden i motsetning til DirectX, så er det noe man ikke liker der eller har lyst å forbedre det så kan man endre det selv.

Lenke til kommentar
Eh, for det der har jo ikke google og de fleste sider gjordt allerede?

Sorry, men jeg føler meg ikke overbevist.

8695047[/snapback]

Det nye her er at en operativsystem-leverandør gjør dette. Og de som lager et OS skal jo sørge for at operativsystemet skal være minst mulig sårbar for spyware?

Lenke til kommentar
Her er M$ sitt siste påfunn. Finn ut mest mulig om brukerne. Vil du virkelig støtte sånt?

8694939[/snapback]

 

Eh, for det der har jo ikke google og de fleste sider gjordt allerede?

Sorry, men jeg føler meg ikke overbevist.

8695047[/snapback]

Og da er det plutselig HELT GREIT at andre gjør det også!?

 

så hvis du ligger på bakken og en står og sparker deg, så synes ikke du det gjør noe at enda en (eller flere) kommer og sparker deg også!?

 

 

men hva med "effektivitet i grafikken"?

det er jo noe av det som DX10 skal være god på også.

8691478[/snapback]

 

Trur OpenGL kan gjøre det like bra som DX10 her også. Det hele koker ned til hva programmererne orker... Akkurat nå så er det veldig mange som benytter seg av DirectX fordi rundt 90% av verdens befolkning(ubekrefta tall dette) benytter seg av Windows og fordi DirectX er veldig ofte nevnt i blader og slikt.

 

En må tenke på at i OpenGL så har man tilgang til kildekoden i motsetning til DirectX, så er det noe man ikke liker der eller har lyst å forbedre det så kan man endre det selv.

8695064[/snapback]

Akkurat, og hvis programmererne lager spillet med hovedvekt på directX?

jeg har prøvd i mine siste inlegg å beskytte støtten for directX i programmer som wine osv. fordi at jeg tror det vil jeg meg mest ut av spillene. for situasjonen er jo ikke spill eller ikke spill, vi har en eller flere mellomting også.

Lenke til kommentar

Ulempen med DX er at de stenger ute alle andre OS fra spillmarkedet. Det sørger da for at MS OS får monopol på PC spill markedet, og det sier seg selv at ikke er gunstig. Da har de sikret sitt OS som et ufravikelig krav for alle som spiller PC spill.

 

Det mest gunstige for oss forbrukere er at OpenGL vokser i popularitet. OpenGL er minst like bra som DX10, men problemet er at spillprodusenter får puter under armene og økonomisk støtte av MS for heller å bruke DX.

 

Som forbruker kan du signalisere at du ikke liker dette ved å kjøpe OpenGL spill og IKKE kjøpe DX spill. Og nei, ikke vær så dum å bruke Linux for deretter å piratkopiere OGL spill, da gir du ingen støtte.

 

Wine og Cedega er en alternativ måte å forsøke å bekjempe dette på, men det viktigste er å støtte de spillprodusenter som lager OGL baserte spill. Det er altfor få av de i dag og får vi ikke flere spill i OGL har MS vunnet over spillmarkedet og du har blitt en fremtidig slave av MS OS(uansett kostnad for OS'et) og uten mulighet for fritt valg.

 

"høhø men jeg bare piratkopierer MS OS uansett" sier du....

 

Hmm... jaha? Er det smart å gjøre seg til skurk for å spille DX spill når du heller kan være smart å droppe DX spill og være en lovlydig forkjemper for fritt valg?

 

Og ønsker du virkelig å sitte med et OS du ikke kan oppdatere fordi det er piratkopiert? Ikke spesielt smart.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
@Theo343: Du har så rett, så rett. Kunne ikke sagt det bedre selv.

8706648[/snapback]

Takker, og jeg er ingen Linux fan(selv om enkelte nå kan tro det), men jeg ser helt klart problemet.

 

Jeg kommer til å kjøpe Enemy Territory: Quake Wars. Det blir mitt første kjøpte OGL spill. Jeg er desverre ingen fan av Quake, Doom og UT, men ET ser for meg ut som det første spillet som virkelig kan drive OGL fremover, selv for hardbarka BF, CoD, CoH, osv. fans.

 

Quake, Doom og UT er absolutt gode spill, men ikke min smak, men for å få spill jeg liker i OGL så må jeg støtte de som lager OGL spill, og hvis alle gjør det så får vi et voksende marked som gjør at andre spillprodusenter våkner opp fra MS DX dvalen de sløver i nå.

 

Men hvorfor velger jeg å gjøre det?

1. ET: QW ser ut til å være et utrolig godt spill som gir alle aspekter man får i tilsvarende DX spill og minst like god grafikk som oppskrytte DX10 titler.

 

2. Jeg kan.

Mitt Windows OS og grafikkort har full støtte for OGL. Så jeg kan støtte OGL selv om jeg nå har et MS OS. Fantastisk, jeg griper muligheten.

 

3. Ved å kjøpe de OGL spill som finnes i dag øker jeg muligheten for å få de spill jeg elsker i OGL i fremtiden.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

men er Enemy Territory: Quake Wars rent OpenGL eller er det som Unreal Tournament og Conan: Hyborian Adventures, at det støtter OpenGL og DX? Bare tenkte at det kunne bli vanskelig å vise støtte for OpenGL kontra DX når spillet benytter seg av begge to. Får vel begynne å handle rene Linux versjoner eller kjøpe spillet hos en "Linux butikk" som f.eks tuxgames.com. Eller bare droppe å handle rene DX spill...

Lenke til kommentar
men er Enemy Territory: Quake Wars rent OpenGL eller er det som Unreal Tournament og Conan: Hyborian Adventures, at det støtter OpenGL og DX? Bare tenkte at det kunne bli vanskelig å vise støtte for OpenGL kontra DX når spillet benytter seg av begge to. Får vel begynne å handle rene Linux versjoner eller kjøpe spillet hos en "Linux butikk" som f.eks tuxgames.com. Eller bare droppe å handle rene DX spill...

8706922[/snapback]

Unreal Tournament fungerer i native mode i GNU/Linux. Det betyr at OpenGL-støtten er bra nok. Selv har jeg spilt dette spillet i FreeBSD, og det har gått bra.

Lenke til kommentar

Unix er vel ikke nødvendigvis åpen kildekode!?

 

jeg leste nylig i en artikkel på the Inquirer at DX9 kom med et mye bedre API enn OpenGL, det har nok forsatt i DX10.

 

men OpenGL2 og 3 skulle visst komme ganske snart med mange forbedringer, bla.a. i APIet.

 

det hjelper lite hvor bra OpenGL er hvis ikke utviklerne klarer å bruke det skikkelig ;)

Lenke til kommentar
Unix er vel ikke nødvendigvis åpen kildekode!?

Jo, faktisk. UNIX er åpen kildekode. Husk at Sun åpnet kildekoden til Solaris, og Solaris er i aller høyeste grad UNIX. Solaris er mer UNIX enn både GNU/Linux og *BSD, både i kode, lisens, trademark og filosofi. GNU/Linux er en UNIX-klone, *BSD er et UNIX-derivat, mens Solaris er UNIX hvis vi tolker det strengt.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Unix er vel ikke nødvendigvis åpen kildekode!?

 

jeg leste nylig i en artikkel på the Inquirer at DX9 kom med et mye bedre API enn OpenGL, det har nok forsatt i DX10.

 

men OpenGL2 og 3 skulle visst komme ganske snart med mange forbedringer, bla.a. i APIet.

 

det hjelper lite hvor bra OpenGL er hvis ikke utviklerne klarer å bruke det skikkelig ;)

8707081[/snapback]

 

Hjelper lite hvor bra PS3 er og hvis ikke utviklerne klarer å bruke det skikkelig ;) Og som vi vet/har lest så er det et herk og utvikle for PS3... Ja... jeg sier dette stort sett for å være dust :p

 

Men jeg trur OpenGL har en lysere fremtid i møte med tanke på at Wii og PS3 begge bruker OpenGL. Siden PC-Spill gjerne også får en Konsoll lillebror så burde jo PC spill bli optimalisert for OpenGL i utgangspunktet... right?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...