Gå til innhold

TEST: Spill dine spill i Linux


Anbefalte innlegg

Det høres bra ut, at både PS3 og Wii bruker OpenGL i spillene. Da ser vi en bedre utvikling på OpenGL. Wii er blitt ganske så populær. Og skal man spille OpenGL-spill bør man gå for et GeForce-kort. nVIDIA har alltid vært gode på OpenGL. I tillegg har nVIDIA førsteklasses plattformstøtte, noe som er en fordel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
skulle nVidia åpne sine drivere? (de er veil ikke åpne enda?)

8707231[/snapback]

Vet ikke om nVIDIA kommer til å åpne driverne sine. Det har de ikke sagt noe om. Men nVIDIA har såpass god plattformstøtte så jeg har ikke et skrikende behov for åpne drivere. De støtter tross alt GNU/Linux, FreeBSD og Solaris 10 fullt ut. Og det er veldig bra.

Lenke til kommentar
uten støtte for directX får vi ikke spillt directX spill, som er det dette handler om ;)

men som spillprodusent så burde man støtte opp om OpenGL ja.

8689113[/snapback]

Hva mener du egentlig? Hvis man ikke støtter DirectX får man ikke spilt DirectX-spill? Da sier jeg "flott, supert, glimrende". Vil mye heller at OpenGL skal bli den gjeldende 3D-standarden som alle retter seg etter. Det er faktisk best for at forbrukerne skal kunne velge hvordan og hvor de vil spille sine egne spill.

8689133[/snapback]

 

Jeg tror han snakker om allerede eksisterende spill, og når det gjelder spill vi allerede har på markedet, så er det IKKE "flott, supert, glimrende" om man ikke får spille DirectX favorittene sine. Jeg er med på at det hadde vært perfekt om alle spill som utvikles framover støtter DirectX, men det er fremdeles viktig å emulere DirectX på en tilfredstillende måte slik at spill-samlingen som vi har fra før ikke blir ubrukelig.

 

 

The Inquirer: OpenGL is far from dead
With all the DirectX games hitting the market these days, you'd be forgiven for thinking that poor old OpenGL was as dead as a dodo.

 

But not so, according to SplashDamage, developers of upcoming FPS Quake Wars. In an interview with Nvidia's Roy 'The Boy' 'Terrific' Taylor, they let on that they think DX10 will get a run for its money.

8688902[/snapback]

 

Neimen Simen1 da! Leste du hele artikkelen du lenka til? Hehe, de begynner med å si som du quota att "they think DX10 will get a run for its money." men leser man videre så står det også:

But that said, it seems unlikely - SplashDamage, and iD Software (which owns the Quake brand) are really the only two major development studios still using OpenGL.

 

Cross-platform it may be, but Microsoft is putting enough dollars behind Vista that it won't matter in six months time. Indeed, it seems that OpenGL could soon be the stuff of graphics pros and nostalgic dev studios - if it isn't already. µ

 

Så de begynner med å gi ett inntrykk og avslutter på motsatt side av skalaen..

 

Mitt i artikkelen (som er meget kort foresten) så dibbe-dabber de litt midt i mellom med å snakke om at en gruppe kallt Khronos har tatt over ansvaret for for videre framdrift i OpenGL og att dette kan være med på å hjelpe OpenGL framover.

 

Tror jeg skal kjøpe meg Quake4 snart, virker som et mye kjekkere spill for meg personlig enn det nye monsteret de lager.. Syntest det virket mega-spennende helt til det gikk opp for meg at dette er et online/multiplayer spill only. Liker fremdeles best å spille alene mot PC, der min opplevelse ikke kan påvirkes av leetor haxor !!1 folk som får meg til å se rødt like fort som fjernsynsevangelister og dyreplagere. heh.

Lenke til kommentar

Tss... OpenGL er laaaaangt ifra død, at Id Software og SplashDamage er de eneste som benytter seg av OpenGL er jo bullshit! hva med alle PS3 og Wii? Hva med Unreal Tournament? Riktignok finner du DX her og ja, men du har også OpenGL for Mac og Linux brukere. WoW har OpenGL, Savage 2 kommer til å bruke OpenGL...

 

OpenGL er laaaaaaangt ifra død og uansett hva Windows gjør i tia fremover så kan jeg ikke tenke meg at situasjonen endres...

Lenke til kommentar

det er vel egentlig mest tanke på at OpenGL skulle det i spillmarkedet.

profesjonell programvare i 100 000kr klassen og høyere har såvidt jeg vet alltid brukt OpenGL, og kommer nok til å fortsette med det.

 

Men Macintosh og Linux brukere er egentlig en minoritet, det må du ikke glemme!

(i allefall i spillmarkedet)

Lenke til kommentar
det holder de jo på med nå, nå skal jo snart OpenGL 2 og 3 lanseres, med et forbedre API og de skal være bygget opp igjen fra grunnen av også (mye).

(såvidt jeg har forstått det)

8709534[/snapback]

 

jepp, ser slik ut... her er litt info fra opengl.org:

 

May 25, 2007

 

Longs Peak and Mount Evans represent major API upgrade. What is going on with OpenGL right now is very exciting. This year will see two new versions of this venerable API. The first version due in July 2007 is Longs Peak (OpenGL 2.x). This is a major clean-up of the code after almost a decade and a half. Approximately three months after that we will see the release of Mount Evans (OpenGL 3.0) which will run specifically on hardware born after November 8th, 2006. We are talking about DirectX 10-class hardware, bringing all the features of unified 3D architecture to the world of OpenGL. Mount Evans is compatible with Longs Peak, but you will require OpenGL 3.0 class hardware to run everything.

 

OpenGL 3.0 will offer features such as instanced rendering, stream out of vertex data to a buffer, texture buffer objects, numerous new texture formats and so on. Most importantly the Khronos Group is linking OpenGL and OpenGL ES, a mobile 3D graphics API via COLLADA and glFX, so what is supported in OpenGL 3.0 will see the light of the day in ES version as well.

 

Men lurer på hvordan dette blir med maskinvare støtte? Hvis jeg leser dette riktig så vil OpenGL 3.0 være lagd for DX10 type skjermkort, men er det det samme som å si at Skjermkortet støtter OpenGL 3.0?

Lenke til kommentar

Jøss. Viste ikke at Wii og PS3 brukte OpenGL.

Hvis spillprodusenter som lager PS3/Wii spill finner på å lage et PC spill bør det vel bli enklere for dem å benytte OpenGL enn DX?

Men at spillene bruker OpenGL er vel ingen garanti for at det kommer til andre OS enn windows OS...

Lenke til kommentar
Det høres bra ut, at både PS3 og Wii bruker OpenGL i spillene. Da ser vi en bedre utvikling på OpenGL. Wii er blitt ganske så populær. Og skal man spille OpenGL-spill bør man gå for et GeForce-kort. nVIDIA har alltid vært gode på OpenGL. I tillegg har nVIDIA førsteklasses plattformstøtte, noe som er en fordel.

8707178[/snapback]

For Windows er ikke OpenGL ytelsen til nVidia et argument lenger, ATi har kommet seg bra her.

 

Det er forøvrig nok ikke kun makt posisjonen til MS som får utviklere til å velge DX. Fra det jeg hører er DX9 renere/ryddigere, sikkrere, kraftigere og mer effektivt å jobbe med enn OpenGL, og dette er yttligere blitt forbedret med DX10.

Jeg er dog ikke uenig i at vi har vært bedre av med OpenGL og jeg håper OpenGL3.0 vil sette OpenGL mye kraftigere på banen.

Lenke til kommentar
Angående støtten for OpenGL 3.0 så vil jeg også gjerne få det bedre avklart. Jeg har lest flere artikler om nyheten uten å bli noe serlig klokere på det. Jeg håper også at nVidia kommer med noen demonstrasjoner av nyhetene i OpenGL 3.0.

8711103[/snapback]

 

For min egen del håper jeg først og fremst på en opprydding i API'et. Slik ting har vært mellom versjon 1 og 2 fremstår opengl som et kaotisk lappeteppe. Spesielt med tanke på at halvparten av alt man trenger er egne extensions som er like godt støttet av de forskjellige driverne som webstandarder er støttet mellom browsere; Mao ikke bra i det hele tatt. Greit nok at OpenGL er lagd for C i utgangspunktet og derfor ikke kan ta i bruk objekt orienterte prinsipper "uten videre", men det finnes ganske mange gode måter å strukturere et bibliotek i C også, og i min mening har OpenGL ikke brydd seg om dette under design.

 

Mange velger DX utelukkende pga hvor lett det er å programmere. Med lett mener jeg da en ryddig, oversiktlig og konsistent API. Jeg har dessverre aldri programmert DX selv da jeg har vært tvunget til å bruke opengl de gangene jeg har måttet ty til 3D, men det vesle jeg har sett tyder på at DX faktisk er mye mer gjennomført enn OpenGL når det gjelder akkurat API'et. Og velger utviklerne DX pga API'et så er det svært lite sluttbrukerne kan gjøre for å endre dette.

 

EDIT: skrivefeil

Endret av invictus
Lenke til kommentar

Derfor vil OGL 2 og 3 føre til kraftig opprydding i det du nevner invictus.

 

Når en slik opprydning er på plass så savner jeg følgende. Utviklingsprogramvare for spillutviklere som for utvikleren fungerer uavhengig av om sluttproduktet blir DX eller OGL basert.

 

Jeg vil tro at det er fult mulig å få til en mellomvare i utviklingsprogramvare som sørger for dette.

 

 

EDIT:

Gode priser på ET: QW :)

http://www.cd-wow.fm/detail_results_3.php?...48352&subcat=pc

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Derfor vil OGL 2 og 3 føre til kraftig opprydding i det du nevner invictus.

 

Når en slik opprydning er på plass så savner jeg følgende. Utviklingsprogramvare for spillutviklere som for utvikleren fungerer uavhengig av om sluttproduktet blir DX eller OGL basert.

 

Jeg vil tro at det er fult mulig å få til en mellomvare i utviklingsprogramvare som sørger for dette.

 

 

EDIT:

Gode priser på ET: QW :)

http://www.cd-wow.fm/detail_results_3.php?...48352&subcat=pc

8714212[/snapback]

 

Hva mener du her? Jeg vet at det finnes en Open-Source rendering engine som heter Irrlicht som lar deg bruke OpenGL eller DX og koden forblir den samme uansett om du benytter deg av OpenGL eller DX. Irrlicht er også godt støttet av Codeblocks IDE'et... Men var det dette du mente?

 

Har også hørt at SDL er et godt alternativ for de som har lyst å lage OpenGL baserte programmer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...