Gå til innhold

Ville du solgt sjelen din?


Anbefalte innlegg

Satt og tenkte på dette her om dagen.

 

La oss si at det kom en person på døren som sa at han gjerne ønsket å kjøpe sjelen din for 100000 kr. Sjeleutvinningen hans skulle foregå ved at dere gjennomgikk et rituale som du måtte være med på, og der du stadfestet at du ville gi ham sjelen din. Du måtte også skrive under på en kontrakt. Ellers fikk du et lite merke i nakken, som nesten ikke synes, men som var en bekreftelse på at sjelen din var solgt.

 

Du fikk pengene rett inn på konto dagen etter. Ingenting av dette ville få noen konsekvenser for livet ditt her på jorden. Det er ikke slik at han kunne utnyttet deg i dette livet på noen måte, men sjelen din var altså i hans besittelse.

 

Spørsmålet mitt: Ville du solgt sjelen din til denne mannen? Det er lettjente penger, og en ateist som ikke tror hverken på sjeler eller liv etter døden, burde ikke ha noen problemer med dette. Eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett -- en kristen som tror på sjeler?

 

Det er litt sært -- da sjeler kommer fra norrøn religion, og noe lignende fra gresk mytologi.

 

På hebraisk; altså, i bibelen, og de tidlige greske biblene står det "pust" der det på engelsk og norsk og fransk står "soul" eller "sjel".

 

Gud ga oss altså pust, ikke sjel slik som avgudene Zevs og Odin har inkorporert i kristendommen.

 

Det spiller tydligvis ingen rolle for denne mannen, som ikke kan være djevelen, da djevelen må vite at gud ga menneskene pust og ikke sjel.

 

Om det kommer en mann og vil ta pusten fra meg for 100 000 så ville jeg vært dramatisk mer skeptisk.

Lenke til kommentar

Jeg tapte sjelen min i et pokerspill engang, så jeg hadde ikke hatt noen problemer med å selge den sjelen jeg ikke lenger har.

 

Det eneste som er trist er at siden sjelen allerede er tapt, så kan jeg ikke få solgt den til Satan, noe som hadde gjort det mye lettere å få suksess. :(

Lenke til kommentar
Du kan selge den på nytt! Ingen ville merke forskjellen!

8535142[/snapback]

Satan vil merke det! :devil:

 

Og det er jo helst han jeg vil selge den til. Ellers blir jeg aldri like god på gitar som Robert Johnson. Å øve er jo tross alt utelukket.

8535189[/snapback]

Hvordan selger jeg sjela mi til djevelen? har lyst til å prøve :p

Lenke til kommentar
Du kan selge den på nytt! Ingen ville merke forskjellen!

8535142[/snapback]

Satan vil merke det! :devil:

 

Og det er jo helst han jeg vil selge den til. Ellers blir jeg aldri like god på gitar som Robert Johnson. Å øve er jo tross alt utelukket.

8535189[/snapback]

Hvordan selger jeg sjela mi til djevelen? har lyst til å prøve :p

8535303[/snapback]

Som regel må man vel vente i ett veikryss. Det var i alle fall slik Robert Johnson gjorde det. Mistenker at det er det Britney Spears sin "Crossroads"film handler om også, men jeg har ikke sett den så jeg kan ikke si noe sikkert.

Lenke til kommentar

Jeg er kristen å ville ikke solgt min sjel med det første. I det minste ikke for egen vinnings skyld da dette for meg ville blitt en eneste stor motsetning. :p

 

Dog er det nok forskjellige oppfatninger rundt begrepet sjel som kan kaste svarene i litt forskjellige retninger. Jeg forbinder sjel med glede, kjærlighet, samvittighet og moral i det jordiske liv i tillegg til muligheten til det evige liv, og det hadde vært tungt å gi fra seg.

 

Men 100 000 er da uansett latterlig lite!!

 

De som ikke tror på noe som helst og som ikke har noen problemer med å selge sjelen er nå en tinge, men dere som snakker om å selge sjelen deres til djevelen må da i henhold til den vanligste oppfatningen vedrørende djevelen ha et veldig pessimistisk syn på det hele.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...