Gå til innhold

Ville du solgt sjelen din?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis det hadde vært noe som hadde vært sjel, kunne den ikke blitt solgt på den måten.

Hva vet du om det? ;)

8537878[/snapback]

 

Hehe jeg vet vel ikke. Men hvis det hadde vært en sjel, tror ikke jeg den kunne blitt solgt ved hjelp av en underskrift.

Lenke til kommentar

Hm... Ble faktisk overrasket over hvor mange her som hadde vært villige til å gjennomføre et slikt rituale som angivelig skulle ta ens sjel.

 

Jeg hadde ikke gjort det for 100000 nei. Ikke snakk om heller! Simpelthen fordi jeg tror jeg ville ha hatt problemer med nattesøvnen resten av livet. Selv om jeg i prinsippet ikke tror at "sjelen" er noe som lar seg selge, eller om den finnes i det hele tatt.

 

Med én gang hadde det kanskje virket som en god idé og lettjente penger, men jeg tror jeg ville begynt å gruble veldig mye over det i ettertid. For, dersom det skulle finnes et liv etter døden, hvor sjelen spiller en vesentlig rolle, så har du gjort et svært dårlig kjøp her. Dessuten ville jeg vel også følt meg litt... billig(?) :)

 

Skjønner vel bare ikke helt hvordan det går an å være ett hundre og tusen prosent overbevist om at sjelen ikke finnes, og at alt er slutt når døden inntreffer.

Lenke til kommentar

Ok, bare så det er sagt: Jeg snakker om et omfattende og dypt seriøst sjeleutvinningsrituale her, i alle fall fra sjeleutvinnerens side. Ikke noe sånt tullesalg.

 

Første gang jeg har benyttet meg av ordet "sjeleutvinningsrituale" *kryss*

Endret av levolac
Lenke til kommentar
Ok, bare så det er sagt: Jeg snakker om et omfattende og dypt seriøst sjeleutvinningsrituale her, i alle fall fra sjeleutvinnerens side. Ikke noe sånt tullesalg.

 

Første gang jeg har benyttet meg av ordet "sjeleutvinningsrituale" *kryss*

8538133[/snapback]

Skjønner hva du mener. Tror jeg ville vært skeptisk hvis det hadde blitt holdt en sånn svær seremoni og masse tull der min sjel skulle blitt "fraktet" ut av kroppen min, og jeg ville nok innerst inne trodd at jeg hadde sikkert ikke en sjel lenger.

 

Men om det hadde vært noe mer som "her, ta sjelen min" Også får jeg penger ville det ikke vært særlig ille.

Lenke til kommentar
Ok, bare så det er sagt: Jeg snakker om et omfattende og dypt seriøst sjeleutvinningsrituale her, i alle fall fra sjeleutvinnerens side. Ikke noe sånt tullesalg.

8538133[/snapback]

Her selger vi ingenting for masse penger, og det er ikke et tullesalg? Hva slags rituale er det snakk om; hvis det tar lang tid f.eks. ville jeg kreve en viss sum så timelønna ble god.

 

 

.., og jeg ville nok innerst inne trodd at jeg hadde sikkert ikke en sjel lenger.

8538155[/snapback]

Har du noen sinne hatt en sjel, da? :O Jeg finner det mer skremmende enn noe særlig annet.
Lenke til kommentar
Har du noen sinne hatt en sjel, da? :O Jeg finner det mer skremmende enn noe særlig annet.

Hehe :wee:

Nåja, mente mer sånn, jeg ville sikkert følt meg litt "merkelig" (psykisk) etter en seremoni der sjelen min, som jeg kanskje ikke har eller har, opp til den enkelte å bestemme hva de vil mene, ble ført ut av kroppen.

Lenke til kommentar
Ok, bare så det er sagt: Jeg snakker om et omfattende og dypt seriøst sjeleutvinningsrituale her, i alle fall fra sjeleutvinnerens side. Ikke noe sånt tullesalg.

 

Første gang jeg har benyttet meg av ordet "sjeleutvinningsrituale" *kryss*

8538133[/snapback]

 

Jeg er med.

 

Er det noen tvil?

 

100 000 for noe ingen har fått meg til å tro at jeg har, ikke for et sekund av mitt liv.

 

Det blir som når gud straffet slangen i edens hage ved å tvinge den til å krype på magen.

"Ånei... Mistet... Eh... Uansett -- Nå kryper jeg. Åh så fælt! På magen også da... Uff og uff..!"

 

Uansett -- siden virker ikke for meg, selv om den virker som tøys fra ende til annen.

Kunne vært gøy å utforsket den nærmere...

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
100 000 for noe ingen har fått meg til å tro at jeg har, ikke for et sekund av mitt liv.

Spørsmålet blir vel da hvem som har prøvd å få deg til å tro dette. Jeg har sett flere filosofer som hevder at eksistensen av sjel (fysisk eller ikke-fysisk) følger logisk ifra at vi har bevissthet, og at man er nødt til å forkaste "loven om identitet" hvis man ikke godtar beviset.

 

Selv kjenner jeg ikke til "beviset", men nu vet du at det -finnes- utledninger som sikkert kan letes opp, og eventuelt forkastes, hvis dette er av interesse.

Lenke til kommentar
Spørsmålet blir vel da hvem som har prøvd å få deg til å tro dette. Jeg har sett flere filosofer som hevder at eksistensen av sjel (fysisk eller ikke-fysisk) følger logisk ifra at vi har bevissthet, og at man er nødt til å forkaste "loven om identitet" hvis man ikke godtar beviset.

Jeg vil si at enhver filosofisk utledning som går ut fra at identitet/bevissthet fører til (ikke-fysisk) sjel allerede har begått skivebom. Dagens kunnskap om hjernen gir oss et ganske klart bilde av hvor og hva identitet og bevissthet er, og vi vet at vi kan både endre og ødelegge en eventuell bevissthet ved å leke med noens hjerne.

En fysisk sjel er noe jeg har null peiling på. Trodde sjel i seg selv var noe ikke-fysisk som gav oss bevissthet, er sjel fysisk er jo forskjellen fra bevissthet ikke-eksisterende så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...