Gå til innhold

Samsung Syncmaster 226BW A/S/C-panel & gaming/film


Swayne

Anbefalte innlegg

Har nå testet min skjerm (a-panel tror jeg) en del og er så langt veldig fornøyd med den til spill m.m. Men prøvde nettopp et par DVD: Star Wars I og Minority report - begge filmer skal jo ha et meget godt bilde. Men førsteinntrykket er skuffende - synes bildet er kornete og uskarpt (DVI brukes) - men jeg er en lekmann her, så kanskje er det noen justeringer som skal til? Har allerede kalibrert skjermen med profil fra hw.fr.

 

Glad for mange gode tips.... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mmmm...sitter folk benket foran Grand prix eller....? :tease:

8597577[/snapback]

 

Egentlig er det skikkelig overkill å kjøre DVD-fimer i 1600 x 1050. DVD kildefilen (mpg2 som kalles "VOB") er 720x576 (480 uten de sorte feltene over og under (rett meg gjerne om jeg tar feil i farta)), og må altså omtrent dobles hvis du kjører fullskjerm 1600 x 1050. Sitter du en meter fra skjermen skal du meget vel kunne se pixler, og faktisk ca dobbelt så tydelig som hvis skjermen din kun hadde 720x480 pixler og var omtrent 9 tommer...

 

Jeg tipper du ikke ser en eneste pixel hvis du nedskalerer DVD-fremvisningen til godt under halve skjermen (på en meters avstand), -så får du heller glede deg over at HD-formatet (1280x720) snart tar over, selv om vi er årevis fra ekte HighDefinition som ideelt sett bør være så høy oppløsning at menneskeøyet ikke klarer å se punkter lenger (ca 200-300 punkter pr. tomme elns i stillbilder). Skjermen din kan ikke vise mer enn ca 87 punkter pr tomme. En CRT-skjerm på 20" i 1900 x X viser omtrent 100 ppt, men er evt begrenset av griddet sitt som typisk består av 4-5 punkter (linjer) pr millimeter (altså max ca 125 ppt).

 

-men det kan så klart hende det er noe annet som er grunnen til problemet du beskriver, og dessuten har jeg nylig funnet ut at alt jeg vet om alt om data for alt jeg vet er utdatert eller har forsvunnet ut av månen min...

Endret av sualc
Lenke til kommentar
mmmm...sitter folk benket foran Grand prix eller....? :tease:

8597577[/snapback]

 

Egentlig er det skikkelig overkill å kjøre DVD-fimer i 1600 x 1050. DVD kildefilen (mpg2 som kalles "VOB") er 720x576 (480 uten de sorte feltene over og under (rett meg gjerne om jeg tar feil i farta)), og må altså omtrent dobles hvis du kjører fullskjerm 1600 x 1050. Sitter du en meter fra skjermen skal du meget vel kunne se pixler, og faktisk ca dobbelt så tydelig som hvis skjermen din kun hadde 720x480 pixler og var omtrent 9 tommer...

 

Jeg tipper du ikke ser en eneste pixel hvis du nedskalerer DVD-fremvisningen til godt under halve skjermen (på en meters avstand), -så får du heller glede deg over at HD-formatet (1280x720) snart tar over, selv om vi er årevis fra ekte HighDefinition som ideelt sett bør være så høy oppløsning at menneskeøyet ikke klarer å se punkter lenger (ca 200-300 punkter pr. tomme elns i stillbilder). Skjermen din kan ikke vise mer enn ca 87 punkter pr tomme. En CRT-skjerm på 20" i 1900 x X viser omtrent 100 ppt, men er evt begrenset av griddet sitt som typisk består av 4-5 punkter (linjer) pr millimeter (altså max ca 125 ppt).

 

-men det kan så klart hende det er noe annet som er grunnen til problemet du beskriver, og dessuten har jeg nylig funnet ut at alt jeg vet om alt om data for alt jeg vet er utdatert eller har forsvunnet ut av månen min...

8599060[/snapback]

 

 

Takk for svar. Det virker fornuftig og riktig det du sier ja...

Er det noe flere som har kommentarer på dette med DVD visning på denne skjermen.

Lenke til kommentar
Har du samme oppløsning på CRT som på LCDen? Høres kanskje ut som skjermkortet sliter med å sende informasjonen fort nok? Blir det bedre hvis du senker oppløsningen på skjermen? Ganske mye å forlange full 3D i 1600 x 1050, og jeg har sett det samme når min bærbare med ATI 9700 128mb kjører 226bw. Må ned i 1440 x 900 og nesten alle innstillinger på "dårlig grafikk" i BF2 for å få kontant tilbakemelding på musebevegelser (dessuten slipper man å ha fiender luskende i skygger :)

8592772[/snapback]

 

Jeg kjørte også i 1280x768 for å være sikker på at det ikke var skjermkortet. Har GF 7900Gt 256mb, og mener det skulle holde for 1600x1050, men jeg var ikke sikker så jeg satte ned oppløsningen. Jeg har også alltid allt på laveste kvalitet. Eyecany er unødvendig i raske FPS spill, etter min oppfatning, og ihvertfall i UT CTF, der det meste er enten blått eller rødt, og vises veldig godt selv i 800x600.

 

grmps

Lenke til kommentar
Vil gjerne høre om flere A panel eiere har gjort erfaringer med hw.fr fargeprofilen/kalibreringen?  Mitt førsteinntrykk som nevnt tidligere er at i forsøket på å redusere blåtonen i skjermen, ble det for lite blåfarge igjen....

8613704[/snapback]

 

Jeg fikk aldri kalibrert skjermen med det programmet fra den froske-siden, men har justert litt manuelt og er temmelig fornøyd med fargene. Men det som virkelig er irriterende er flimringen i skjermen. Så langt har jeg oppdaget til dels mye flimring på CSS/HL-2, Stalker, og Far Cry, og det er vanvittig irriterende. Det er særlig et horisontalt område midt på skjermen omtrent 20x5 cm som ofte lagger, og det er veldig irriterende, særlig i CS. Noen andre som har denne erfaringen, eller er min skjerm bare dårlig?

Lenke til kommentar
Vil gjerne høre om flere A panel eiere har gjort erfaringer med hw.fr fargeprofilen/kalibreringen?  Mitt førsteinntrykk som nevnt tidligere er at i forsøket på å redusere blåtonen i skjermen, ble det for lite blåfarge igjen....

8613704[/snapback]

 

Jeg fikk aldri kalibrert skjermen med det programmet fra den froske-siden, men har justert litt manuelt og er temmelig fornøyd med fargene. Men det som virkelig er irriterende er flimringen i skjermen. Så langt har jeg oppdaget til dels mye flimring på CSS/HL-2, Stalker, og Far Cry, og det er vanvittig irriterende. Det er særlig et horisontalt område midt på skjermen omtrent 20x5 cm som ofte lagger, og det er veldig irriterende, særlig i CS. Noen andre som har denne erfaringen, eller er min skjerm bare dårlig?

8615910[/snapback]

 

Har du prøvd å sette på vertikal synkronisering? Funket for meg i farcy ivertfall.

Lenke til kommentar

Hei

Noen andre enn meg som opplever støy på A panel? Det er ikke ille - men ser det best om jeg setter ned lysstyrken på minimum og ser på en grå bakgrunn på skrivebordet. Eller kanskje like interessant: noen som ser dette på et s-panel?

 

Hadde en Dell 2007fwp som dette var ille på - fikk omsider pengene tilbake på den og gikk for denne isteden. Dell bruker også forskjellige fabrikanter etter det jeg forstår..

Det med background bleeding er ikke noe å bry seg om etter min mening.

 

bruker dvi og har nvidia 7600gt...

Lenke til kommentar

Vsync "bruker" ikke maskinkraft, men den begrenser fpsen slik at det skal bli et helt bilde pr hertz. Flimringen du har sett er halvbilder som ikke er synkroniserte mellom hver svingning, og dette ser du tydelig ved at bildet deles omtrent på midten. Når du har vsync på vil du få maksimalt 60 FPS ved 60 hz.

Lenke til kommentar
Vsync "bruker" ikke maskinkraft, men den begrenser fpsen slik at det skal bli et helt bilde pr hertz. Flimringen du har sett er halvbilder som ikke er synkroniserte mellom hver svingning, og dette ser du tydelig ved at bildet deles omtrent på midten. Når du har vsync på vil du få maksimalt 60 FPS ved 60 hz.

8623024[/snapback]

 

 

Hmm.. mener jeg leste et sted at vsync brukte en del krefter fra skjermkortet. Men nå har jeg GTX, så det har ikke vært noe problem foreløpig. Bortsett fra i stalker, seff

Lenke til kommentar

Har lest en del rundt på nettet og det som er interessant er at C-panelene faktisk en del steder får mer skryt enn A-panel. Selv tror jeg at jeg har A-panel uten at jeg kan bevise det fordi de har fjernet den linja i servicmenyen (!) og jeg er fonøyd jeg. Unntaket er at jeg ikke er helt fornøyd med kvaliteten ved DVD avspilling - og vet ikke helt om det først og fremst er DVD-formatet eller skjermen sin feil. Ansikter og ting kommer klart frem, men synes røykscener og flammescener m.m. blir kornete....kommentarer?

Lenke til kommentar

Har spilt en del med min nye samsung skjerm nå - og til å begynne med var jeg svært fornøyd. Nå sitter jeg igjen med noen spørsmål. Til opplysning har jeg 7900gtx grafikk-kort, og selv om det er meget bra kan det ikke kjøre både HDR og antialising samtidig.

 

Har spilt Oblivion, Stalker, GRAW m.m. I disse spillene føler jeg nå at jeg legger merke til hakk og kanter mer. F.eks. med HDR som gjør spillene finest, kan jeg ikke ha antialising. Antialising som kjent reduserer opphakkingen langs kantlinjer etc... Men nå er det som om det at jeg ikke kan ha ha både antialising og HDR samtidig skaper mer synlige hakkete linjer enn med min gamle 21 CRT.

 

Er det slik det skal være med LCD, eller er det skjermen som er problemet?

Lenke til kommentar
Forsøk med vsync på. det funket for meg

8656197[/snapback]

 

mener det ikke gjorde det for meg

men ønsker å beholde skjermen, så jeg håper å kunne utelukke etter hvert at det er den, siden jeg også hadde samme tearing på 21 CRT.

 

Leser en del på nett om issues når det gjelder 7900GTX og håper å kunne legge skylda på grafikk-kortet/driver etc.? (dessverre likevel, med et sånt kort, men)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...