Gå til innhold

Samsung Syncmaster 226BW A/S/C-panel & gaming/film


Swayne

Anbefalte innlegg

Det stemmer at det kan stå at det A panel på baksiden men vis du går inn i service menu på skjermen så står det hvilket panel som er brukt og da er folk som har fått en skjerm hvor det står A på baksiden men har fått ett panel som folk med S bakpå skjermen har fått.

8548178[/snapback]

 

 

Dette ble litt uklart for meg....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ComputerCity opererer med åpent kjøp i 14 dager tror jeg...

Fikk A-panel både i servicemeny og baksiden fra dem, i nettbutikken. Fin skjerm for all del, men returnerte da jeg nå har skjønt at jeg må ha CRT. Får se på LCD senere, til film og kontorting. ComputerCity på Alnabru har bare A-panel, bare utstillingsmodellen er S-panel, btw.

 

grmps

8546735[/snapback]

 

Hva overbeviste deg om at du trengte CRT? Gaming?

8548175[/snapback]

 

 

Du sier at de har S panel kun i utstillingen. Da kan man jo begynne å lure om dette er helt utspekulert og bevisst villeding? Vise fram et S-panel i all sin prakt, men så sende med deg et A panel hjem...Er det tilfeldig eller?

Lenke til kommentar

Har lagt til pixel konkret til diskusjonen i tillegg til at tråden skal konsentrere seg om a eller s panel. Ganske interessant og se at mye av spørsmålene rundt denne skjermen dreier seg om ulike panel og ikke så mye om pixel. Det kan tyde på at det er lite døde pixler her !? - og det er i såfall bra!

Lenke til kommentar
Er lite vits å finne opp kruttet på nytt.

http://www.tftcentral.co.uk/news.htm#226bw_comparison

 

http://www.hardware.fr/articles/667-1/sams...-s-verdict.html

 

10000 spenn på at du ikke ser forskjell!

8512608[/snapback]

 

Setter du inn pengene på konto? -du la kanskje merke tl at Hardware.fr nå har gitt S-panelet og A-panelet hver sin review og at A-panelet fikk en stjerne mindre totalt pga dårlig gjengivelse av grafikk? (selv etter kalibrering). Faktisk fikk S-panelet 4 stjerner på Grafikk, mot A-panelets 2 stjerner...

Hardware.fr kommenterer at de er overrasket over hvor dårlig A-panelet er uten kalibrering, og har på eget initiativ laget en fargeprofil til A-modellen siden Samsung tydeligvis ikke bryr seg.

 

Forskjeller / likheter oppsummert:

- A-panelet må kalibreres av kjøperen for å oppnå tilfredsstillende bilde. S-panelet er kalibrert fra produsent.

- Kalibreringen av A-panelet gjør at effektiv kontrast senkes til ca 400:1. Uten kalibrering er tallene målt til hhv. 830:1 på A, and 930:1 på S-panelet.

- A-panelet gjengir færre nyanser pr. farge og korning oppstår lettere i grafikk

- A-panelet trekker 45W mot S-panelets 51W

 

- Begge er Native 5ms-skjermer, men Samsung sin patenterte RTA-teknologi (Response Time Accelerator) øker hastigheten på panelet til 2ms. RTA er skrudd AV som default i både A- og S-panelene, og for å få 2ms må det skrus PÅ i OSD.

 

- Begge har eksepsjonelt godt svartnivå(!). Helt ned i 0,17cd/m2 i sort mot ca-snitt på dagens konkurrenter på 0,30cd/m2.

 

- Hardware.fr. fant IKKE baklys mer sjenerende på A-panelet enn på S-panelet. Målt ved 150cd/m2 konstant i et helt mørkt rom viste begge minimal blødning nederst i bildet (men mindre enn alle andre i 22"-klassen).

 

- A-panelet er mer homogent (har mindre variasjon i lysstyrke over hele skjermflaten) enn S-panelet (A ligger innenfor 21% og S innenfor 30% variasjon. Den beste "som finnes" så langt har 12% variasjon (Dell27") og de verste har 50% variasjon av lysstyrke fra en side til den andre (eldre Apple- og Dellskjermer).

 

- Begge er overlegne til film mye grunnet det lave sortnivået.

 

Alle nettbutikker opererer med 14 dagers returrett, eller angrefrist som det heter. I og med at nettsalg faller inn under lovens definisjon av "salg utenfor fast utsalgssted" (dvs en butikk) er aktørene pålagt å operere med lik angrefrist som dørselgere/telefonselgere osv. Det er en flott forbrukerlovgivning vi har!

8546922[/snapback]

 

 

Tror ikke det er lurt å blande full returrett med angrerett - fordi jeg har inntrykk av at angreretten kan fungerer strengere i forhold til hvorvidt du har brukt varen eller ikke.

 

At det kan stå A bak på skjermen men likevel være et S panel var nytt for meg - stemmer det virkelig? Har du som sa det sjekket riktig. Den franske hw testen viser jo vitterlig at man skal lete etter en A eller S i parentes, se link tidligere.

8548150[/snapback]

 

Beskrivelsen fra Hardware.fr-sidene du kanskje ikke fikk med deg:

 

- I OSD; Sett contrast og luminosity til 0

- Trykk på Meny-knappen

- Press og hold inne Source-knappen i fem sekunder (andre knappen fra høyre).

 

En skjult meny kommer opp, som viser i hvilket panel du har. (si s.1 av testen på hw.fr). Det eneste HW-fr er 100% sikre på er at M220EW01 er A-serien.

 

Merk også at skjermen nå er kommet i en tredje variant, nemlig C-serien...

 

S-serien = panel produsert av Samsung - "best i test over hele verden"

A-serien = panel produsert av AU Optronics (Auo) - "må just. og er dårligere"

C-serien = panel produsert av CM Optronics (Cmo) - "utestet. -kun i Asia / Usa"

 

Personlig synes jeg dette er helt utilgivelig i all den tid man ikke kan velge om man vil kjøpe A- eller S-panel, og ikke kan kontrollere hvilket panel man kjøper uten å bruke Samsung sin interne (forhenværende hemmelige) skjulte Meny i OSD.

 

(men jeg har allikevel bestilt en fra ComputerCity, og lover å fortelle dere hva slags panel jeg får, og hvordan ICC-profilen fra HW.fr fungerer hvis det viser seg å være et A-panel : )

 

Linker:

 

Hardware.fr sin test oversatt av en gul fisk til å ha i øret: hardware.fr

81 gode bilder av Samsung Syncmaster 226BW: bilder fra pcpop.com

Oppdaterte priser på monitoren fra Hardware.no: hardware.no prisoversikt

post-61291-1178464949_thumb.jpg

Endret av sualc
Lenke til kommentar
Men det virker som noen får A-panel og noen S-panel.  En hevder også at selger selv har sagt at det er lenge siden det var forskjell på A og S-panel.  Denne argumentasjonen tror jeg lite på.

 

Dette er en diskusjon jeg er passe lei og synes er litt tåpelig.

 

 

Dette er ikke tåpelig. Hvis Volvo reklamerte med en bil med verdens beste motor og bilen fikk best i test i hele verden og Volvo etter at media hadde testet bilen med den gode motoren byttet til en dårligere motor ville du sikkert reagert hvis du ikke ble informert om endringen eller Volvo var vag / skjulte det for deg.

 

Jeg er så klart enig i prinsippet ditt om at de interne småkomponente ikke trenger å bety noe fra eller til, men dette er i praksis to forskjellige produkter pga bytte av den vesentligste interne komponenten.

 

Takk til Hardware.fr for at de hjelper oss forbrukere som ellers ville blitt avspist med selgersjargonger og knappenåler :)

Endret av sualc
Lenke til kommentar
Du sier at de har S panel kun i utstillingen.  Da kan man jo begynne å lure om dette er helt utspekulert og bevisst villeding?  Vise fram et S-panel i all sin prakt, men så sende med deg et A panel hjem...Er det tilfeldig eller?

8548592[/snapback]

Jeg jobber i Computer City, så jeg kan kanskje komme med en liten oppklaring.

 

Det første partiet vi fikk fra Samsung var med S-panel, mens de siste leveringene har vært med A-panel. Grunnen til at det står et S-panel utstilt var at det var dette vi fikk inn først.

Lenke til kommentar
Du sier at de har S panel kun i utstillingen.  Da kan man jo begynne å lure om dette er helt utspekulert og bevisst villeding?  Vise fram et S-panel i all sin prakt, men så sende med deg et A panel hjem...Er det tilfeldig eller?

8548592[/snapback]

Jeg jobber i Computer City, så jeg kan kanskje komme med en liten oppklaring.

 

Det første partiet vi fikk fra Samsung var med S-panel, mens de siste leveringene har vært med A-panel. Grunnen til at det står et S-panel utstilt var at det var dette vi fikk inn først.

8550526[/snapback]

 

 

Takk for svar - det var jo endelig bra at det ikke var ren spekulasjon da

Lenke til kommentar

Dette er ikke tåpelig. Hvis Volvo reklamerte med en bil med verdens beste motor og bilen fikk best i test i hele verden og Volvo etter at media hadde testet bilen med den gode motoren byttet til en dårligere motor ville du sikkert reagert hvis du ikke ble informert om endringen eller Volvo var vag / skjulte det for deg.

 

Jeg er så klart enig i prinsippet ditt om at de interne småkomponente ikke trenger å bety noe fra eller til, men dette er i praksis to forskjellige produkter pga bytte av den vesentligste interne komponenten.

 

Takk til Hardware.fr for at de hjelper oss forbrukere som ellers ville blitt avspist med selgersjargonger og knappenåler :)

8549968[/snapback]

 

helt enig med deg her og volvoeksemplet du bruker taler for seg synes jeg!

Kan lure på om Samsung også bevisst har levert S panel til alle butikker først, for senere å spe på med A panel. Sleipt iallefall.....blir bare mindre og mindre imponert over Samsungs metoder jeg..

 

Noen argumenterer med at det er prispresset som tvinger Samsung i og produsere billigere, og det kan så være. Men mange med meg tror jeg faktisk hadde vært villig til å betale noe mer for et S panel man visste man fikk, istedet for et A panel.

 

Nevnte dette også til Kompletts kunderservice som fortsatt undersøker saken, at de kunne jo solgt samme modell med 2 ulike priser - og samtidig be Samsung merke eskene utvendig slik at salgsleddet enkelt og greit kunne vite hva de selger og dermed greit sortere disse før de går ut til kunder.

 

Selv om jeg har klødd i fingrene etter å skaffe meg skjermen, har jeg så langt latt være. Venter på at Elkjøp eller Lefdal får den i butikk her i Trondheim. Men det spørrs om disse er så sene med å få varene på lager at det er kun A panel igjen. Da får jeg bare gå for en annen skjerm. Får litt lyst til å gi blaffen i Samsung iallefall

 

Takk dessuten for mer "oversettelse" fra den franske testen, som ja faktisk viser hva man får.

Lenke til kommentar

 

Hva overbeviste deg om at du trengte CRT? Gaming

 

 

Du sier at de har S panel kun i utstillingen.  Da kan man jo begynne å lure om dette er helt utspekulert og bevisst villeding?  Vise fram et S-panel i all sin prakt, men så sende med deg et A panel hjem...Er det tilfeldig eller?

8548592[/snapback]

 

 

Ja, Gaming....

 

Den, S-panel i utstillingen, saken på Alnabru?

Eneste grunnen til at de har den i utstillingen enda, er at jeg takket nei til å få den, når jeg spurte om S-panel. Grunnen til at de har den på utstilling er vel at Samsung sendte ut S-panelene først. Man slenger opp en av de første som utstilling, for å vise hvor fantastisk den er for nyhetens skyld. Etter det bytter man ikke rundt på skjermer etterhvert som det kommer nye forsyninger, for om mulig vise et "rettferdig bilde".

 

grmps

Endret av Grmps
Lenke til kommentar

 

Hva overbeviste deg om at du trengte CRT? Gaming

 

 

Du sier at de har S panel kun i utstillingen.  Da kan man jo begynne å lure om dette er helt utspekulert og bevisst villeding?  Vise fram et S-panel i all sin prakt, men så sende med deg et A panel hjem...Er det tilfeldig eller?

8548592[/snapback]

 

 

Ja, Gaming....

 

Den, S-panel i utstillingen, saken på Alnabru?

Eneste grunnen til at de har den i utstillingen enda, er at jeg takket nei til å få den, når jeg spurte om S-panel. Grunnen til at de har den på utstilling er vel at Samsung sendte ut S-panelene først. Man slenger opp en av de første som utstilling, for å vise hvor fantastisk den er for nyhetens skyld. Etter det bytter man ikke rundt på skjermer etterhvert som det kommer nye forsyninger, for om mulig vise et "rettferdig bilde".

 

grmps

8550902[/snapback]

 

 

Så du prøvde skjermen og fant ut at den ikke egnet seg for gaming? Trodde denne skulle funke bra jeg, men har ikke testa selv da

Lenke til kommentar

Jeg håper og tror ikke Samsung ar gjort noe egentlig for å villede oss, men dette gjelder faktisk beviselig to andre skjermer fra Samsung også (SyncMaster 931BW A/S and 206BW A/S).

 

Uansett vil jeg tro at alt oppstyret dette har medført og fortsatt medfører gjør at de endrer praksisen med å først finspikke en bestselger for deretter å masseprodusere dårligere kloner.

 

Jeg skal forresten sammenligne A-panelet fra ComputerCity med en Syncmaster 320P (1000:1 / 450cd/m2) og en 12,4" Litton MobileVU(300:1 / 1500cd/m2 (dagslysskjerm)). Er jeg heldig kan jeg drive et solcellepanel med lyset de lager ;)

 

Til Samsungs forsvar må jeg si at Pro-serien deres er helt avsindig gode. Jeg har også generelt god erfaring mht. pixelfeil og levetid på samsung sine paneler. Selv min Dell Insp. 9200 og den gamle Dell Insp 7000 har Samsung-paneler og er bedre enn mye jeg har sett.

Lenke til kommentar

Den forrige skjermen jeg hadde var en Samsung 192T. Når jeg kjøpte denne hadde den et kontrastforhold på 500:1. Litt senere oppgraderte Samsung denne modellen til 700:1 uten å forandre på modellnavnet.

 

Litt å tenke på dersom man vurderer å kjøpe Samsung brukt. Går man inn på sidene deres, så står kun den siste revisjonen med info. Hvordan man da vet hvilken skjerm man har.. ja, det er ikke godt å si.

 

Det burde ha merket modellene sine bedre når det er snakk om så store endringer. F.eks. 226BW-S og 226BW-A, eller som i tilfellet med min gamle skjerm: 192T og 192T+

 

I det første tilfellet hevder Samsung at de to panelen skal være like bra. Noe enkelte tester viser at de ikke er. I tilfellet mitt så ser man selv at 500:1 og 700:1 ikke er like bra.

Lenke til kommentar

Jeg jobber i Computer City, så jeg kan kanskje komme med en liten oppklaring.

 

Det første partiet vi fikk fra Samsung var med S-panel, mens de siste leveringene har vært med A-panel. Grunnen til at det står et S-panel utstilt var at det var dette vi fikk inn først.

8550526[/snapback]

 

bestilte skjermen hos computer city på fredag... vil det si at jeg mest sansynlig kommer til å få et A-panel? :hmm:

Endret av Ripper2
Lenke til kommentar
komplett selger a panel...

 

har snakket med kundeservice og dem sa at de ikke viste helt men skulle sjekke..

men jeg hvet at jeg har fått a panel.. sjekket servicemenyen..

 

så komplett selger den dårlige skjermen dyrest.. LOL

8552104[/snapback]

 

 

Skikkelig kjipt d...med tanke på at jeg også fikk beskjed fra kundeservice at de leverandøren sa de solgte s panel - noe som altså ikke stemte

 

Hadde egentlig tenkt å kjøpe denne skjermen, men blir nå skeptisk av flere grunner.

 

Kan noen f.eks. uttale seg om gamingerfaringer så langt?

Lenke til kommentar

Jeg jobber i Computer City, så jeg kan kanskje komme med en liten oppklaring.

 

Det første partiet vi fikk fra Samsung var med S-panel, mens de siste leveringene har vært med A-panel. Grunnen til at det står et S-panel utstilt var at det var dette vi fikk inn først.

 

bestilte skjermen hos computer city på fredag... vil det si at jeg mest sansynlig kommer til å få et A-panel? :hmm:

Uten å kunne si det 100 % så er jeg ganske sikker på at du kommer til å få A-panel. Ta uansett og test skjermen, men husk på å bruk litt tid på å kalibrere den.

 

I følge en av de største testene på nettet, så konkluderte de med at denne skjermen enten det er med A-panel eller B-panel, er blant de beste på markedet. De sa at dersom du har bestilt A-panel, så er det ingen grunn til å angre.

 

Du har uansett 14 dagers angrerett, og det er jo øyet som avgjør.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
komplett selger a panel...

 

har snakket med kundeservice og dem sa at de ikke viste helt men skulle sjekke..

men jeg hvet at jeg har fått a panel.. sjekket servicemenyen..

 

så komplett selger den dårlige skjermen dyrest.. LOL

8552104[/snapback]

 

 

Skikkelig kjipt d...med tanke på at jeg også fikk beskjed fra kundeservice at de leverandøren sa de solgte s panel - noe som altså ikke stemte

 

Hadde egentlig tenkt å kjøpe denne skjermen, men blir nå skeptisk av flere grunner.

 

Kan noen f.eks. uttale seg om gamingerfaringer så langt?

8552376[/snapback]

 

 

den er kjempe fin til gaming synes jeg ihvertfall.

gikk fra 17" til denne og kommer aldri til å gå tilbake..

den er noe helt annet med 22"

 

har problemer med lagging i bf2 men tror det har noe med vista å gjøre.. har helt ny pc med 8800gtx. noen som vet hva jeg kan gjøre?

har også creative fatality, og det må jeg deaktiver før jeg spiller pga at det ikke funker til bf2 i vista.. tragisk.

 

hvis du vill kjøre 1680-1050 oppløsning i bf2 må du trykke egenskaper på snarveien og skrive +szx 1680 +szy 1050. der det står "mål:"

 

så det ser slik ut: D:\Spill\Bf2\BF2.exe +menu 1 +fullscreen 1 +szx 1680 +szy 1050

Endret av puffepuff
Lenke til kommentar
Så du prøvde skjermen og fant ut at den ikke egnet seg for gaming?  Trodde denne skulle funke bra jeg, men har ikke testa selv da

8551071[/snapback]

 

Den funker sikkert bra til andre spill enn det jeg spiller. Nå spiller jeg omtrent bare UT2k4. Og mest InstaGib. Der er jeg avhengig av å treffe fort og mange forskjellige steder i "rommet", dermed blir det raske bevegelser over store flater, mange 180° "svinger" og noen 360°, noe jeg ser gjør at skjermen rett og slett ikke klarer å henge med. Kunne sikkert jobbet litt med spillestilen, men det gidder jeg ikke. Tror skjermen funker fint i bf2, og tror nok den funker veldig fint til gaming, men ikke til min gaming. Prøv den i de spillene du spiller, og er du ikke fornøyd får du returnere, det skader ikke å gjøre et forsøk ihvertfall.

 

grmps

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...