Gå til innhold

Samsung Syncmaster 226BW A/S/C-panel & gaming/film


Swayne

Anbefalte innlegg

... Bildet oppleves veldig kornete, nesten som om man har vært vel ivrig med skarpheten i photoshop el. ...

8574273[/snapback]

 

Kjører du virkelig med 1680x1050 oppløsning? Høres ikke sånn ut slik du beskriver det. Er storfornøyd med denne skjermen og jeg har erfaring med et par gode 19" tidligere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
... Bildet oppleves veldig kornete, nesten som om man har vært vel ivrig med skarpheten i photoshop el. ...

8574273[/snapback]

 

Kjører du virkelig med 1680x1050 oppløsning? Høres ikke sånn ut slik du beskriver det. Er storfornøyd med denne skjermen og jeg har erfaring med et par gode 19" tidligere.

8574543[/snapback]

 

Har vært vant med 1600x1200 på min 19", denne er 10-12 cm bredere med samme oppløsning og mindre oppløsning på y-aksen. Må si at 22" er det beste alt. hvis man er vant med 19" 4:3, men jeg trodde ikke det var så stor forskjell på oppløsningen. Ellers så ser jeg at den blør vel mye på nedre halvdel ved svart skjerm. Vet at dette blir flisespikeri for de fleste, men slik blir det når man har vært bortskjemt i 9 år. :cool:

 

Edit: Glemte å nevne at den også har en tendens til legge en glorie rundt enkelte bokstaver, med både rød, blå og gul farge, alt etter hvilken bokstav det er.

post-60933-1178729903_thumb.jpg

Endret av Amphion
Lenke til kommentar

 

 

Takk for link til den engelske oversettelsen - leste gjennom hele og den sier jo oss en del. Nemlig at A panelene i utgangspunktet funger dårligere med dominans av blått i skjermen og en smule mer baklys. Men begge har 2 ms med RTS på.

 

DESSUTEN: Når man kalibrerer A panelet slik det står beskrevet i linken, så blir A panelet tilnærmet like bra på farger, mister mye av blådominansen

 

Så det er ikke så skrekkelig "gutter" om dere har fått et A panel, så lenge dere tar dere tid å gjør den nevnte kalibreringen.

 

Likevel, kjedelig hvordan Samsung har opptrådt her og bruker 3 ulike panel under samme modellnavn. Testen klager også på det, at forskjellig panel burde hatt ulike modellnavn.

 

Pga medfødt skepsis, og lite lyst til å slite med filer og kalibrering - så vil jeg vente til jeg (forhåpentligvis) ser at elkjop har ferdigkalibrerte S panel i butikken.

Bare det ikke er for sent....

Lenke til kommentar

Da har min kommet fra ComputerCity. Den er levert fra Strømsveien i Oslo, og jeg mener det er Anlabru-filialen. MIN SKJERM ER S-PANEL :) -både bak og inne i OSD! -det er tydelig at Alna har en del av disse på lager uten at de vet det selv, -fort dere bort til butikken eller sats på å fa en i posten. Min er bestilt på nettet, for 2995,-

 

 

Kommer tilbake med litt test og bilder senere.

 

 

C :)

Lenke til kommentar

Fikk min i dag fra MPX, det er et A-panel bakpå ihvertfall, har ikke kommet meg inn i menyen enda.

 

Litt skuffet over det, men når jeg betalte 2500 kroner veier det litt opp

 

Kommer tilbake med synspunkter senere, men nå må jeg ut en tur

Endret av demeyfint
Lenke til kommentar
Fikk min i dag fra MPX, det er et A-panel bakpå ihvertfall, har ikke kommet meg inn i menyen enda.

 

Litt skuffet over det, men når jeg betalte 2500 kroner veier det litt opp :)

 

Kommer tilbake med synspunkter senere, men nå må jeg ut en tur

8581715[/snapback]

 

Men så kom deg inn i menyen da mann.

Lenke til kommentar

Haha, rakk det ikke. Sorry.

 

Men nå er jeg tilbake, og det står AU M220EW01

Det betyr vel at det er et A-panel. Litt kjipt, men har ikke så mye å klage på foreløpig, er veldig fornøyd så langt, og jeg har ikke tweaket på noen instillinger enda. Men da har tydeligvis MPX A-paneler, og han karen jeg snakket med visste ingenting om hvilke panel de hadde på de andre modellene.

 

"Det er TN-panel på alle de skjermene"

Jo, takk skal du ha

Endret av demeyfint
Lenke til kommentar
Haha, rakk det ikke. Sorry.

 

Men nå er jeg tilbake, og det står AU M220EW01

Det betyr vel at det er et A-panel. Men da har tydeligvis MPX A-paneler, og han karen jeg snakket med visste ingenting om hvilke panel de hadde på de andre modellene.

8584450[/snapback]

 

Ok, da har de villedende gitt inntrykk av å ha s-panel. Er en fyr der som liker å påstå at "kundene sier at de har fått s-panel", jeg tror de vet at det motsatte er tilfelle og kalkulerer med at man ikke gidder å returnere. Det er en praksis de bør endre på imo, vi har noe som heter opplysningsplikt.

 

Men flott at du likte skjermen, a-panel vs s-panel er sannsynligvis hausset i overkant mye.

Endret av arne2002
Lenke til kommentar

Har nå testet S-panelet litt, og her er min oppsummering:

 

Bleeding / baklys

Omtrent ingenting (kun bittebittelitt på høyre og venstre side). Ved brightness over 50% kommer baklys nede, men mindre enn på f.eks. Dell 20FPW.

 

Ghosting / forsinkelser / etterslep

Ingenting. Har kjørt BF2 i en time uten å oppleve noe som helst av forsinkelser eller fargeforsinkelser

 

Blå- eller rødtoner

Ingenting

 

Pixelfeil

Ingen

 

Design

Synes designet er idiotisk. Den "glossy" overflaten ser kun bra ut på gutterommet _før_ utpakking og bruk. Fingeravtrykk og merker kommer med en gang. Liker du sort og sølv i en slags iPod look er dette kjempeflott. Jeg skal bygge hele monitoren inn i veggen i en båt og kunne klart meg med lilla ramme...

- Lyset på Powerknappen er litt sjenerende - og litt kult.

- Knappene under sjermen for OSD er små.

- min fot kan ikke justeres en eneste millimeter (mulig jeg ikke har skjønt hvordan ennå)

 

Film

Veldig god til film. Egentlig idiotisk med så høy oppløsning på vanlig DVD, men fordoblingen av pixler synes ikke på 1,5 meters avstand.

Sortnivået er omtrent som på min Syncmaster 320P.

 

Lysstyrke

Jeg blir ikke kjempeimponert over lysstyrken. Har lest andre steder at noen måtte skru ned Brightness for å holde ut, men jeg synes ikke det blir såå lyst. Hvis man øker Brightness øker man bleedingen også. Kontrast kan justeres til 100% uten at bildet blir dårlig.

 

-Opplevd lysstyrke og kontrast forandrer seg mye vertikalt (når man flytter hodet opp eller ned) men mindre horisontalt. Uansett hva de sier om betraktningsvinkel, merker jeg sjenerende forskjell ved 5 graders bevegelse vertikalt ned og ved 15-20 graders bevegelse opp. Horisontalt kanskje 30 grader begge veier. I praksis blir bildet halvveis borte hvis jeg flytter hodet ned slik at øynene mine er i vater med Powerknappen på 1,5m avstand.

 

Til sammenligning synes jeg alle LCD-skjermer jeg har sett i hele mitt liv som nerd / IKT-ansvarlig for 50 brukere uansett pris er omtrent like dårlige hva betraktningsvinkel angår. Rett forfra (litt ovenfra) er best.

 

Grafikk

Lik kvalitet som 320P. Tydelige og rene farger.

 

Annet

- Det følger med egen klut til å fjerne fingeravtrykk på den glossy kanten med.

- smart og funksjonelt bakdeksel dekker ledninger og kontakter og gjør at skjermen gjør seg bedre bakfra for de som trenger det.

- jeg er fortsatt like sinna på Samsung som har gitt ut tre forskjellige paneler i samme modell, og har både informert dem og kommer ikke til å stole på dem igjen før de evt. ber om unskyldning og rydder opp.

 

Jeg bruker CyberLink PowerCinema. Ingen fargekorrigering. Har testet monitoren på en Hjemmelaget HTPC (ASUS, Intel Pentium M 725, 1,6Ghz, ATI Radeon x900Pro med 256mb ram / agp) og en Dell Inspiron 9200 (Intel Pentium M 725, 1,6Ghz, ATI Radeon 9700 med 128mb ram).

 

Skulle gitt en slant penger ekstra for å få med fjernkontroll slik som det er på Pro-serien ettersom jeg stort sett skal se film.

Lenke til kommentar

Edit: Glemte å nevne at den også har en tendens til legge en glorie rundt enkelte bokstaver, med både rød, blå og gul farge, alt etter hvilken bokstav det er.

8574784[/snapback]

 

Bruker du VGA-kabelen? Uansett er disse font-feilene relatert til Synkronisering av farger. Trykk på "Auto" knappen for å stille inn, eller bytt til DVI for å få sylskarpe bilder uten en eneste fargefeil i hvit tekst uten å måtte stille inn (Og funker ikke det er det bare å levere tilbake, -dette er i så fall fullstendig defekt).

Lenke til kommentar

Hjelp! Håper noen som har skjermen kan svare raskt på dette.

Var nettopp å kjøpte skjermen hos Elkjøp i Trondheim - sjekket et par skjermer i butikken og begge hadde en A bak dekslet. Jeg regnet derfor med at det dessverre var et A panel. Kjøpte likevel en pga returett, i håp om at dette var en av de som hadde fått galt klistremerke.

 

Vel hjemme, setter opp skjermen og går inn i den skjulte menyen.

MEN til min store overraskelse er all info om paneltype fjernet!!

Er det mulig at de nå har begynt å gå inn i servicemenyen å fjerne infoen om panelet for å skjule forskjellene ytterligere?

 

Jeg får frem mye annet som bilder fra hw.fr viser, deriblant version som er:

M-ME22W0BLA-1002. Men dette er altså ikke det samme som panelinfoen, som egentlig skulle stå over dette, mens som altså nå er borte.....

 

Regner likevel med at dette er A, men skulle jo gjerne visst hundre prosent.

 

Hjelp meg!

Lenke til kommentar
Har du skrudd PÅ 2ms-teknologien? -altså RTA i OSD? Ikke at 5ms ikke skal holde til litt 360, men  2ms burde du ikke merke etterslep i...  (synes jeg...)

8562057[/snapback]

 

Ja av og på, DVI 60hz og VGA 60hz og 75hz.

 

Egentlig tror jeg ikke det var så mye etterslep, som gjorde utslaget. Det var endel etterslep enkelte steder og texturen i bakken forsvant når jeg gjorde dodgejump, men dette var ikke veldig plagsomt. Det som var værst var følelsen av at bevegelsene fortsatte etter at jeg stoppet musa, kan kanskje forklares med inputlag? Følte hele tiden at jeg måtte ratte veldig for å finne treffpunktet. Bytta skjerm til crt igjen og feedbacken var mye mer presis. Det er i hvertfall min opplevelse.

 

grmps

8562198[/snapback]

 

Har du samme oppløsning på CRT som på LCDen? Høres kanskje ut som skjermkortet sliter med å sende informasjonen fort nok? Blir det bedre hvis du senker oppløsningen på skjermen? Ganske mye å forlange full 3D i 1600 x 1050, og jeg har sett det samme når min bærbare med ATI 9700 128mb kjører 226bw. Må ned i 1440 x 900 og nesten alle innstillinger på "dårlig grafikk" i BF2 for å få kontant tilbakemelding på musebevegelser (dessuten slipper man å ha fiender luskende i skygger :)

Lenke til kommentar
Hjelp! Håper noen som har skjermen kan svare raskt på dette.

Var nettopp å kjøpte skjermen hos Elkjøp i Trondheim - sjekket et par skjermer i butikken og begge hadde en A bak dekslet.  Jeg regnet derfor med at det dessverre var et A panel.  Kjøpte likevel en pga returett, i håp om at dette var en av de som hadde fått galt klistremerke. 

 

Vel hjemme, setter opp skjermen og går inn i den skjulte menyen.

MEN til min store overraskelse er all info om paneltype fjernet!! 

Er det mulig at de nå har begynt å gå inn i servicemenyen å fjerne infoen om panelet for å skjule forskjellene ytterligere?

 

Jeg får frem mye annet som bilder fra hw.fr viser, deriblant version som er:

M-ME22W0BLA-1002.  Men dette er altså ikke det samme som panelinfoen, som egentlig skulle stå over dette, mens som altså nå er borte.....

 

Regner likevel med at dette er A, men skulle jo gjerne visst hundre prosent.

 

Hjelp meg!

8590706[/snapback]

 

Stakkars Samsung hvis de har fjernet infoen for å skjule paneltypen...

Lenke til kommentar
Har brukt DVI-kabelen siden jeg startet den for første gang. Syntes det var litt merkelig med den glorien ja...

8590578[/snapback]

 

Og du har forsøkt å bruke "AUTO"-knappen på panelet til å stille inn sync av fargene? i 1600x1050?

Lenke til kommentar
Har brukt DVI-kabelen siden jeg startet den for første gang. Syntes det var litt merkelig med den glorien ja...

8590578[/snapback]

 

Og du har forsøkt å bruke "AUTO"-knappen på panelet til å stille inn sync av fargene? i 1600x1050?

8592794[/snapback]

Hm.. Hos meg kommer det "Not available" når jeg prøver auto.. Er det en kjent feil?

 

Edit: sitter med S panel...

Endret av Caddy
Lenke til kommentar
Har brukt DVI-kabelen siden jeg startet den for første gang. Syntes det var litt merkelig med den glorien ja...

8590578[/snapback]

 

Og du har forsøkt å bruke "AUTO"-knappen på panelet til å stille inn sync av fargene? i 1600x1050?

8592794[/snapback]

Hm.. Hos meg kommer det "Not available" når jeg prøver auto.. Er det en kjent feil?

 

Det er ingen feil. Trenger ingen justering med Dvi, det som er litt av poenget med en digital tilkobling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...