Gå til innhold

Hvor går din neste ferie?


Anbefalte innlegg

On 12/27/2023 at 12:58 AM, leticia said:

Bil er veldig fint, men enda finere hadde det vært hvis jeg hadde bodd i Danmark så hadde jeg sluppet den ferja 😂

Drømmen her er å flytte og jobbe i Danmark. Trives godt i Norge men jeg er nok blitt litt for glad i Danmark. Men det er ikke bare å flytte :D Ikke kan man bare kjøpe et sommerhus heller som forsåvidt er en fornuftig politikk av danskene, som Norge bør lære av.

Quote

Det er fritt fram for utenlandske statsborgere bosatt i Norge, og mennesker bosatt i utlandet å kjøpe bolig eller eiendom i Norge

 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (1 time siden):

Drømmen her er å flytte og jobbe i Danmark. Trives godt i Norge men jeg er nok blitt litt for glad i Danmark. Men det er ikke bare å flytte :D Ikke kan man bare kjøpe et sommerhus heller som forsåvidt er en fornuftig politikk av danskene, som Norge bør lære av.

 

Danskene er veldig strenge ja, og Norge burde mye oftere se til Danmark enn til Sverige når det gjelder politiske vurderinger. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Denne måneden går turen til Malahide i grønne Irland for slott og mildvær. Vår i luften og blomstring har begynt. Malahide slott har fine hager og sommerfuglhus. Talbot-familien har bodd der fra 1185 til 1976 da 50% arveskatt satte en stopper for den tradisjonen. Skal også innom Craigh na Dun... eh... Brú na Bóinne som er et gravkammer som er godt over 5000 år gammelt. Ja, eldre enn pyramidene og Stonehenge. Skal også få med meg lokal koloritt og morsom kunstutstilling i Drogheda. Og Swords med slott.

20240106_105023.thumb.jpg.4b96de12c3fa2413a2c1170b3c4c8c6a.jpg

Så er det MR til Key Biscayne i Florida i håp om å holde status og brunfarge ved like samt bade litt i sjøen.

Etter dette er kun 7 andre reiser booket. Skjerpings!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Denne måneden går turen til Belgias eldste by, Tongeren. Der er det mye historisk stein fra romertiden og middelalderen, og også noen slott i regionen så det er nok å prøve å få med seg. Skal også i byen få med meg Belgias største antikvitetsmarked for å se gamle rariteter.

Turen går så til Sorrento hvor jeg håper på å se Vesuv fra hotellrommet. Den vulkanen begravde Herculaneum som jeg enda ikke har fått med meg. Har også planlagt en tur rundt Amalfi-kysten og ut til Capri. Og kanskje litt av Napoli med det arkeologiske museet der, med deres hemmelige rom. Om jeg går tom for severdigheter vil jeg kanskje besøke Pompeii selv om jeg har vært der før. Det er jo så mye å se der. Håper å møte våren her nede, men er usikker på om hotellbassenget er varmt nok.

VESUV.thumb.JPG.d848fc306325932e28ca80f223f4ebe1.JPG

Etter dette er kun 8 andre reiser booket

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kittycat skrev (13 timer siden):

er det ingen som skal på fjellet i påsken

jeg skal på trysill i påsken

vet ikke hva vi finner på enda men blir nok fint med noe ferie

Planen var en langhelg i Hemsedal eller Trysil, men det ser ut til at jeg er riktig heldig så jeg må antageligvis jobbe istedenfor. Trøsten får være at dette skjer på de sydlige grader så jeg kan tilbringe kveldene mine på en restaurant ved stranda i 25 plussgrader

Lenke til kommentar
Aetius skrev (1 time siden):

Ble plutselig invitert til bryllup i Sri Lanka i slutten av august. Lurer på hva annet vi skal finne på der?

Ikke vært der selv, men Wikitravel har kanskje noen tips?

https://wikitravel.org/en/Sri_Lanka

Edit: Wikitravel er en av nettsidene jeg pleier å skrape for informasjon når jeg reiser til nye steder. 

Endret av ilpostino
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 1.2.2024 at 11:36 PM, kittycat said:

er det ingen som skal på fjellet i påsken

jeg skal på trysill i påsken

vet ikke hva vi finner på enda men blir nok fint med noe ferie

Det hørtes litt Harry ut og såååå 90 tallet. Neida, fra spøk til alvor så har jeg en bekjent med et spikertelt og kummerlige forhold hvor Man kan ta med seg termosen og gå nydelige rolige skiturer på endeløs flatmark.

Lenke til kommentar
14 hours ago, Aetius said:

Ble plutselig invitert til bryllup i Sri Lanka i slutten av august. Lurer på hva annet vi skal finne på der?

Hvorfor skal plutselig så mange gifte seg i utlandet? Har fått invitasjoner selv som jeg har takket nei til fordi jeg ikke kan ta fri fra jobb og bruke penger på reise og hotell for å delta i andres bryllup. Flere jeg fikk invitasjon fra har partner fra Portugal, Spania, Mexico osv. Men hvorfor skal man alltid gifte seg i hjemlandet hennes når de bor her?

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (15 timer siden):

Jeg har veldig lyst å reise til vestkysten av USA, Las Vegas, Miami og New York. Hvor lang tid trenger jeg for det? Bør det deles i to reiser? Vil forsøke å betale for flyturen med eurobonus poeng i 2025. 

Høres mer ut som 3 turer. Og pass på at det er forskjellige sesonger som det passer å reise til de forskjellige stedene. Var sist helg i Miami og det var god timing, men å reise til New york nå blir en kald og ubehagelig opplevelse.

Man bør også være klar over at prisene mange steder har økt veldig i USA fra før covid. Før kunne man leie bil billig og finne et greit hotellrom under 100 dollar natten som betød 600 kroner med lav dollarkurs. Nå er det mange steder en utfordring å finne et rom til under 400 dollar som er over 4000 kroner med dagens høye dollarkurs.

Og matprisene har også økt veldig. Da jeg var innom et stort supermarked gjorde jeg feilen å bruke en betjent kasse. Det jeg ikke var forberedt på var at halvparten av kundene detaljert gikk gjennom kassalappen med betjeningen da de ikke skjønte at det hadde blitt så dyrt. Og restauranter er også dyrere og betaler man ikke 25% tips blir man mange steder uglesett. For å være økonomisk brukte jeg en dag en libanesisk kebabsjappe og så 3 personer som skulle ha med seg et godt måltid med noen småkaker. 180 dollar betalte de for takeaway for 3 personer... pluss tips.

Har hørt om flere som har kansellert flyreisen til USA etter å ha funnet ut av hvor dyrt oppholdet ville bli.... så gjør research.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Theo343 said:

Hvorfor skal plutselig så mange gifte seg i utlandet? Har fått invitasjoner selv som jeg har takket nei til fordi jeg ikke kan ta fri fra jobb og bruke penger på reise og hotell for å delta i andres bryllup. Flere jeg fikk invitasjon fra har partner fra Portugal, Spania, Mexico osv. Men hvorfor skal man alltid gifte seg i hjemlandet hennes når de bor her?

Brudgommen er fra Sri Lanka men bor og arbeider i Norge og er en kollega av min kone, bruden bor i Sri Lanka (enn så lenge). Det er nok langt flere familiemedlemmer og bryllupsgjester som allerede er i Sri Lanka enn som må fly fra Norge.

Jeg synes også det er dritkult å bli invitert i bryllup der. Vi var forresten også invitert i et bryllup i India, hvor det paret kommer fra (men bor og jobber i Norge) men det satte dessverre Covid en stopper for.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...