Gå til innhold

Hvor går din neste ferie?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Retroman skrev (15 minutter siden):

Sjefen min var der for noen sommere siden. Paradis på jord sa han - liker å gå turer og se skjønn natur. Men reisen dit var for ham lang, men verdt det. Skjønt han tok stayover både i Singapore og Auckland for å dele opp lang reise.

Står på min liste. Og en vakker dag skjer det..

Herlig 😃 

Ja jeg klarer ikke å legge fra meg tanken om den øya ettersom besteforeldrene mine bodde der hver vinter i mange år. Jeg sliter jo ærlig talt med å sitte på fly i to timer ettersom jeg er vant til å bevege meg uvanlig mye daglig. Men...melatonin ☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (4 timer siden):

Sitter på gjerdet og vurderer å bestille en reise til Rarotonga...

Anbefaler at du raskt kommer deg unna selve Rarotonga. Det har blitt litt Granka for New Zealaendere. De har noen store festivaler med musikk, dans og mat fra Stillehavet som er greit å få med seg(men da bli det jo fullt og dyrt på hotellene) ellers kan jeg anbefale å rakt komme seg opp til Aitutaki.

Fikk oppgradering til en helt grei innkvartering på Aitutaki. Jeg måtte love å ikke fortelle om oppgraderingen til det norske paret som var på bryllupsreise der. Klarte glemme hatten jeg fikk, den ligger på senga. Ikke så lenge etter satt jeg på en flight i Europa ved siden av et norskt par hvor typen hadde samme type hatt. Måtte spørre og de hadde også akkurat vært på bryllupsreise der.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
robertaas skrev (8 timer siden):

Anbefaler at du raskt kommer deg unna selve Rarotonga. Det har blitt litt Granka for New Zealaendere. De har noen store festivaler med musikk, dans og mat fra Stillehavet som er greit å få med seg(men da bli det jo fullt og dyrt på hotellene) ellers kan jeg anbefale å rakt komme seg opp til Aitutaki.

Fikk oppgradering til en helt grei innkvartering på Aitutaki. Jeg måtte love å ikke fortelle om oppgraderingen til det norske paret som var på bryllupsreise der. Klarte glemme hatten jeg fikk, den ligger på senga. Ikke så lenge etter satt jeg på en flight i Europa ved siden av et norskt par hvor typen hadde samme type hatt. Måtte spørre og de hadde også akkurat vært på bryllupsreise der.

 

Takk for tips. Og for link til video 🙂. Det steder så faktisk ut til å være et sted hvor jeg kunne trivdes. Det jeg frykter mest er større hoteller.

Jeg må innrømme jeg er litt skeptisk til å reise roll Rarotonga. Jeg har så mange fine bilder i hodet av den øya ettersom besteforeldrene mine reiste dit hvert vinter for 20-30 år siden. Den gang var de omtrent alene om å være turister der, og hele øya visste hvem de var. Det er nok litt andre tilstander nå.

Jeg har også NZ på planen ettersom jeg vil se stedet de bodde der. Dyrt og langt er det uansett, men samtidig tror jeg at det blir en viktig vitamininnsprøytning. Bruker ikke penger ellers...

Tenker å reise med en Osprey Farpoint 55 (40l + 15l). Da kan jeg være fleksibel. Jobben har jeg i med meg, og det eneste jeg trenger er Internett. Slik sett er det kanskje lettere å være en lengre periode i NZ enn Rarotonga.

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (3 timer siden):

Takk for tips. Og for link til video 🙂. Det steder så faktisk ut til å være et sted hvor jeg kunne trivdes. Det jeg frykter mest er større hoteller.

Jeg må innrømme jeg er litt skeptisk til å reise roll Rarotonga. Jeg har så mange fine bilder i hodet av den øya ettersom besteforeldrene mine reiste dit hvert vinter for 20-30 år siden. Den gang var de omtrent alene om å være turister der, og hele øya visste hvem de var. Det er nok litt andre tilstander nå.

Det er ikke bare på volumet av turister som er en utfordring på Rarotonga. Syntes det var begrenset hvor fine og brukelige strendene er på Rarotonga sammenlignet med øyene rundt. Man har veien som går rundt øya som for det meste ikke er for langt fra stranden og så har man prøvd presse inn så mye som mulig på strandsiden. Det er ikke høyhus, men det går i ett. Og da det mange steder er dårlig plass han man gjerne bygd en platting forran bygget som går over stranden som også er smal. Det er forresten morsomt at man har to bussruter på den runde øya, "clockwise" og "anti clockwise".

Du må antagelig fly via Auckland uansett så det vil være billigere å legge til et par dager der enn å ta en separat tur dit senere.

Pass på at de er veldig strenge på biologisk materiale ved ankomst i Auckland. Har du med noe friluftsutstyr bør det helst vært ubrukt/uåpnet. De kan bokstavelig talt sjekke under skosålene på terrengsko med lupe. Ser de ett sandkorn så kan du regne med at skoene må destrueres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
robertaas skrev (24 minutter siden):

Det er ikke bare på volumet av turister som er en utfordring på Rarotonga. Syntes det var begrenset hvor fine og brukelige strendene er på Rarotonga sammenlignet med øyene rundt. Man har veien som går rundt øya som for det meste ikke er for langt fra stranden og så har man prøvd presse inn så mye som mulig på strandsiden. Det er ikke høyhus, men det går i ett. Og da det mange steder er dårlig plass han man gjerne bygd en platting forran bygget som går over stranden som også er smal. Det er forresten morsomt at man har to bussruter på den runde øya, "clockwise" og "anti clockwise".

Du må antagelig fly via Auckland uansett så det vil være billigere å legge til et par dager der enn å ta en separat tur dit senere.

Pass på at de er veldig strenge på biologisk materiale ved ankomst i Auckland. Har du med noe friluftsutstyr bør det helst vært ubrukt/uåpnet. De kan bokstavelig talt sjekke under skosålene på terrengsko med lupe. Ser de ett sandkorn så kan du regne med at skoene må destrueres.

Takker.

Leit å høre at Rarotonga også har blitt så preget av turismen. Kanskje en idé å finne et sted på NZ å slå seg ned noen uker isteden. Den reisen blir jo også plutselig mer overkommelig etter å ha innstilt seg på Rarotonga.

Ja har hørt de er strenge. En kjenning ble stanset ved innreise fordi det var et tørket blad (fra et tre) mellom noen sider i boken han leste.

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (5 timer siden):

Jeg vurderer å ta en lengre tur til Filippinene i høst/vinter i forbindelse med dykkelisens. Ser det som en stor fordel at landet er relativt vestlig verdimessig, og at alle snakker engelsk.

Kulturelt sett, et land verdt å få med seg? Synspunkter?

Pass på at regntiden normalt varer til uti oktober. Det er veldig enkelt å være vestig turist i Filipinene. De er for det meste service-minded og tilpasser tilbud og tjenester raskt til det som ønskes. Det skjer såpass at det raskt blir lite lokalt særpreg igjen.

Jeg ville prøvd å unngå Manila. For stor by med trafikkaos hvor endel lever av å loppe naive turister og flyplassen er helt horribel. Det er 3 terminaler hvor det kan ta en time i taxi å komme seg mellom terminalene og så over en halvtime for å kome seg inn i neste terminal. Bruk heller Cebu som utgangspunkt. Derifra har man et nettverk med Cebu Pacific for billig å fly til resten av landet. Rett ved flyplassen har man Shangri-La Mactan. Ikke det billigste hotellet, men praktisk og med bra strand og snorkling. Man bør også ta en tur rundt øya Bohol hvor man kan se min avtar.

Det er regioner i Filipinene som det er reiseråd mot da det er muslimske opprørere som kan kidnappe turister. Gjør research og unngå de regionene, det er nok av annet å se. Det er steder man kan dykke med hvalhai om man kommer i riktig periode. Min favoritt er den lille øya Apo hvor det er flere arter med koraller enn hele great barrier reef. Så også mange fisker som jeg ikke hadde sett før. Helt utrolig dykking og snorkling der, men tror ikke at man kan ta dykkersertifikat der. Man kommer dit med båt fra Dumaguete.

image.thumb.png.e3b38b22dbfc654db1ee1299970a0b6d.png

Ellers er det å bli sammen med en vestlig mann som ikke er fullstendig vrak det beste økonomiske trekket mange lokale damer kan håpe på. Vær forberedt på å ganske åpent og direkte bli spurt om relasjonsstatus og økonomi. Og det er ikkeno behov for å gå på tvilsomme barer for dette. Jeg ble spurt av damer som satt ved siden av meg på fly eller i små kiosker hvor jeg skulle kjøpe en brus eller is. De hopper rett inn i sonderinger/forhandlinger uten blygsel. På et hotell var det ei som hadde kapret en danske og som hadde flyttet til Danmark. Hun var tilbake på hjemlandsbesøk, oppførte seg skikkelig som en kakse som hadde fått jackpot og hadde et hoff med venner som reiste rundt med dem. Da jeg hilste på dansken tok hun raskt og introduserte den single søsteren sin til meg. Da hun så at jeg ikke var interessert snudde hun raskt og introduserte broren sin til meg...

Endret av robertaas
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Skal til Peru/Machu Picchu i oktober. Turen ble bestilt/planlagt i fjor, og blir nok siste større eventyr på en stund pga økonomi.

De fleste turer jeg ser på kommer oftest på 60k+, eller ca to netto månedslønner. Med økte levekostnader i Norge så må det moderasjon til.

Håper enda på å kunne reise, men det blir nok flere år mellom hver gang fremover, evt kortere turer.

Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (37 minutter siden):

Skal til Peru/Machu Picchu i oktober. Turen ble bestilt/planlagt i fjor, og blir nok siste større eventyr på en stund pga økonomi.

De fleste turer jeg ser på kommer oftest på 60k+, eller ca to netto månedslønner. Med økte levekostnader i Norge så må det moderasjon til.

Håper enda på å kunne reise, men det blir nok flere år mellom hver gang fremover, evt kortere turer.

Skjønner ikke hvordan folk klarer gjøre reise så dyrt. Til Cuzco koster det raskt over 10k å fly om man ikke tar noen grep. Jeg delte det opp i billig billett til Miami og billig billett derifra til Cuzco. Jeg vil normalt hverken anbefale å fly via USA eller å ikke ha gjennomgående billett, men da jeg klarte få til reisen til under halv pris gjorde jeg det likevel. Å strande på transfer i Miami er ikke det mest kompliserte eller dyre man kan oppleve.

Gjorde unna turen på en helg med kun 2 netter på et ikke for dyrt hotell og tog til Aguas Caliente. Tilsammen kom turen på mindre enn det mange bruker på en helg til London.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
34 minutes ago, OC-Freak said:

Skal til Peru/Machu Picchu i oktober. Turen ble bestilt/planlagt i fjor, og blir nok siste større eventyr på en stund pga økonomi.

De fleste turer jeg ser på kommer oftest på 60k+, eller ca to netto månedslønner. Med økte levekostnader i Norge så må det moderasjon til.

Håper enda på å kunne reise, men det blir nok flere år mellom hver gang fremover, evt kortere turer.

Det finns altid tilbud om man er litt fleksibil,

selv reiste jeg Oslo - Amsterdam - Mexico City - Lima

På busniess fra Amsterdam til Lima for 14 000.

oslo Amsterdam booket jeg separat billett med Norwegian.

Så Lima - Cusco med et lokalt selvskapt for noen hundre kr

dette var i 2018 så prisene har nok gått opp, men det er mye tilbud fortsatt

Lenke til kommentar
robertaas skrev (31 minutter siden):

Skjønner ikke hvordan folk klarer gjøre reise så dyrt. Til Cuzco koster det raskt over 10k å fly om man ikke tar noen grep. Jeg delte det opp i billig billett til Miami og billig billett derifra til Cuzco. Jeg vil normalt hverken anbefale å fly via USA eller å ikke ha gjennomgående billett, men da jeg klarte få til reisen til under halv pris gjorde jeg det likevel. Å strande på transfer i Miami er ikke det mest kompliserte eller dyre man kan oppleve.

Gjorde unna turen på en helg med kun 2 netter på et ikke for dyrt hotell og tog til Aguas Caliente. Tilsammen kom turen på mindre enn det mange bruker på en helg til London.

Det skal sies at denne turen er på 15 dager, og via ett av de dyreste reiseselskapene (hvitserk), og denne turen koster ikke fullt 60k+, det er andre fremtidige turer jeg har sett på.

Men har ikke funnet andre operatører som tilbyr tilsvarende pakke, hvor man får både salkantay og inka stien på vei til machu picchu. Og jeg har ikke tid/energi til å booke hver del for seg selv, finne passende hoteller, transport mellom flyplasser og hoteller osv, er klar over at det er mye å spare her, men for meg er det ikke verdt merarbeidet og stressnivået rundt dette. Da får jeg heller reise litt sjeldnere og faktisk ha ferie når jeg reiser - hvor jeg vet at transport og hoteller allerede er booket, veldig greit for en som ikke er spesielt verdensvant.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (32 minutter siden):

Det skal sies at denne turen er på 15 dager, og via ett av de dyreste reiseselskapene (hvitserk), og denne turen koster ikke fullt 60k+, det er andre fremtidige turer jeg har sett på.

Men har ikke funnet andre operatører som tilbyr tilsvarende pakke, hvor man får både salkantay og inka stien på vei til machu picchu. Og jeg har ikke tid/energi til å booke hver del for seg selv, finne passende hoteller, transport mellom flyplasser og hoteller osv, er klar over at det er mye å spare her, men for meg er det ikke verdt merarbeidet og stressnivået rundt dette. Da får jeg heller reise litt sjeldnere og faktisk ha ferie når jeg reiser - hvor jeg vet at transport og hoteller allerede er booket.

Folk er heldigvis forskjellige. Jeg synes det er spennende å sjekke detaljer, få til turen billigst mulig uten å få altfor lav standard og legge opp backup-planer for reisene mine. At jeg gjør det så billig gjør også at jeg kan reise mye når jeg prioriterer reise. Og når jeg i mange år har planlagt for 2 turer i måneden blir det jo etterhvert mye rutine.

Du får sikkert en fantastisk tur med Hvitserk, men jeg vil anta at jeg fikk minst 80% av opplevelsen til mye lavere pris. Jeg kunne da ved å holde lavt budsjett samme år, i tillegg til mange turer i Europa, få til:

-Starte året på Cuba

-Mardi Gras i  New Orleans

-Rundreise på Yukatan

-Dykkeferie i Oman

-Rundtur på Seychellene

-Tur til Filipinene

Om jeg skulle betalt noen 60k for å fikse hver av turene ville dette vært helt umulig.

 

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (På 25.7.2023 den 10.14):

Til Finland i morgen, vi har familiehytta der. Med ekte badstu seff :)

Tampere finland fotos de stock, imágenes de Tampere finland sin royalties |  Depositphotos

image.jpeg.1500bebd7f98b219db8de0d92a24963a.jpeg

Kontaktet er reisebyrå å ba om en pakke med kun fly-tur retur Oslo - Rarotonga og tre uker på det enkleste pensjonatet på øya. Pris; minimum 111 000 kr. Og da er det booket i god tid i forveien.

Må innrømme at det blir for drøyt. Kunne rundet Europa for samme sum. Da er det bedre å finne et alternativ, og ikke minst ta den berømte "reise lett og spontant" varianten som krever mindre planlegging. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (3 timer siden):

Kontaktet er reisebyrå å ba om en pakke med kun fly-tur retur Oslo - Rarotonga og tre uker på det enkleste pensjonatet på øya. Pris; minimum 111 000 kr. Og da er det booket i god tid i forveien.

Må innrømme at det blir for drøyt. Kunne rundet Europa for samme sum. Da er det bedre å finne et alternativ, og ikke minst ta den berømte "reise lett og spontant" varianten som krever mindre planlegging. 

Du bør fly i økonomi og ikke førsteklasse som det høres ut som om du har bedt om. Jeg hadde fulgt med på prisene til Air New Zealand og slo til da de hadde et godt tilbud. Tok en open jaw for å trikse prisen ytterligere ned og la til billige lokale reiser til Tonga og Rarotonga.

Mange flyselskaper har blitt kjipere etter covid og har du ikke bestilt rett fra flyselskapet kan du raskt bli bedt om å kontakte reisebyrået om det er endringer eller kanselleringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
robertaas skrev (5 timer siden):

Du bør fly i økonomi og ikke førsteklasse som det høres ut som om du har bedt om. Jeg hadde fulgt med på prisene til Air New Zealand og slo til da de hadde et godt tilbud. Tok en open jaw for å trikse prisen ytterligere ned og la til billige lokale reiser til Tonga og Rarotonga.

Mange flyselskaper har blitt kjipere etter covid og har du ikke bestilt rett fra flyselskapet kan du raskt bli bedt om å kontakte reisebyrået om det er endringer eller kanselleringer.

Takk for tips. Det var økonomi 🙂.

Men fikk svar fra et annet selskap nå, og de fant reise tur-retur Oslo-Rarotonga for 35k. De skulle undersøke overnatting å komme tilbake til meg. Det var slett ikke ille. Bra reiserute med Air Singapore. Reise allerede 1.november.

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
Medlem skrev (På 24.7.2023 den 19.31):

Undertegnede har ikke hatt sommerferie enda, men reisen går til Rhodos (by) når den tid kommer. Ellers, vinterens Granca-tur allerede bestilt 

Altså, tradisjonelt den største sommercharterdestinasjonen og den største vintercharterdestinasjonen fra Norge på blokka :) 

Ser brannene på Rhodos er under kontroll og turoperatørene er i gang igjen. I en artikkel i Nettavisen fra Rhodos by hadde de ikke merket noe til verken brann eller noe evakuering. 

Endret av Medlem
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...