Gå til innhold

Hvor går din neste ferie?


Anbefalte innlegg

robertaas skrev (På 1.7.2023 den 8.04):

Denne måneden er det først en helgetur til Ramme Gård hvor jeg skal prøve det nye fjordhotellet, se på hage, kunst, hagekunst og smake lokal mat. Skal også få med meg huset Munch hadde ved fjorden hvor han fant mange motiver og kunne se danskebåten gå forbi.

20230630_143118.thumb.jpg.eb18915222e6119cda3a3f24ed064a2f.jpg

Etter dette går turen til Lake district. Skal begynne nord i Carlisle og arbeide meg ned til Windermere. Skal få med meg slott, båtturer, steinsirkler og barnebokforfattere.

Etter dette er 18 andre turer allerede booket.

 

Lake District, kult!
Har det på listen selv.
 

Hadde tenkt og kjøre det i år, men blir andre ting i ferien i istedenfor.
Kanskje neste år :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Retroman skrev (3 timer siden):

Skal til Indo og Bali i 2024 - det ser jeg frem til. Styrer godt unna Kuta og sikter innlands og øst/vestkysten..

Kuta var ille. Det fløyt med søppel på stranden og det var ikke mulig å gå rundt uten å bli tilbudt narkotika og småjenter. Syntes ikke Denpasar eller Nusa Dua var særlig bedre. Ville kommet meg unna sørlige Bali så raskt som mulig.

Lenke til kommentar
robertaas skrev (5 timer siden):

Kuta var ille. Det fløyt med søppel på stranden og det var ikke mulig å gå rundt uten å bli tilbudt narkotika og småjenter. Syntes ikke Denpasar eller Nusa Dua var særlig bedre. Ville kommet meg unna sørlige Bali så raskt som mulig.

Vi skal bo nord for Ubud og et sted på østkysten ved Amlapura. Vestkysten husker jeg ikke. Planlegger å være der i rundt tre uker. Men takk for bekreftelse - vi er langt på vei enig i at det er mye dritt sør på øya..

Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 4.2.2023 den 18.12):

Med dagens uroligheter, inflasjon og regjeringens oppfordringer om å spare blir årets ferie på familiens hytte.

Feriepengene skal saltes ned til bedre tider. Nå blir det selvfisket fisk og grønnsaker fra drivhuset på bordet.
De lengste turene blir til Sverige for å bunkre.

Reiseliv, flybransjen og resten av næringslivet får finne seg noe annet å gjøre hvis Støre & co får det som de vil……

Og nå sitter jeg her og ser på sol,vind, regn, torden og lar humla suse og lar andre stå for klagingen.
Badevannet er upåklagelig og kaffekoppen er full. Viser fingeren til skandaleoverskrifter og ler av agurk-nytt.
Glad for å slippe kø, turistfeller og svindel, kjøttetende bakterier og diare.

Vurderer utenlandsferie først når mediapessimismen er på retur…..

Lenke til kommentar
robertaas skrev (16 minutter siden):

Å huff og huff. Svømmekløe høres faaaarlig ut. I går fikk jeg et myggestikk som klødde helt forferdelig.:-))

Idag skal jeg kanskje bruke 1 % av feriepengene og kjøpe et par bokser maling og noen pensler. Mulig jeg får et anfall av arbeidslyst i løpet av ferien….

Endret av Inspector
Lenke til kommentar

Ble en tur til New York, betraktelig dyrere enn sist gang, men koste meg lell. 

Blir i Norge neste halvåret, før det blir to turer til Nederland på festivaler, en i februar og en i juni. Det gledes :D 

Kunne tenkt meg en tur til Tokyo også, men må se ann kronen fremover før jeg tar den turen.

Lenke til kommentar
Winnowill skrev (43 minutter siden):

Jaha? Pisser du penger?

Neida. Jeg lever meget sparsommelig og prioriterer å reise. Og når jeg reiser booker jeg godt i tide når jeg kommer over spesielt gode priser og gjør research slik at jeg nesten alltid kun bruker kollektivtransport lokalt og ser hva som finnes av tilbud/rabatter og gratis opplevelser der jeg skal. Har blitt sjokkert over pengebruken til andre reisende. 

Lenke til kommentar
robertaas skrev (11 minutter siden):

Neida. Jeg lever meget sparsommelig og prioriterer å reise. Og når jeg reiser booker jeg godt i tide når jeg kommer over spesielt gode priser og gjør research slik at jeg nesten alltid kun bruker kollektivtransport lokalt og ser hva som finnes av tilbud/rabatter og gratis opplevelser der jeg skal. Har blitt sjokkert over pengebruken til andre reisende. 

Å ha 18 reiser booket vil ikke tilsi å leve sparsommelig, så jo du må du endel penger i omløp i denne tiden er for å kunne reise slik.

Lenke til kommentar
Winnowill skrev (4 minutter siden):

Å ha 18 reiser booket vil ikke tilsi å leve sparsommelig, så jo du må du endel penger i omløp i denne tiden er for å kunne reise slik.

Alt er snakk om prioritering. Jeg lever også IMO sparsommelig i hverdagen, men setter av midler for å reise flere måneder hvert år, både innen- og utenlands.

Lenke til kommentar
zanta skrev (6 minutter siden):

Alt er snakk om prioritering. Jeg lever også IMO sparsommelig i hverdagen, men setter av midler for å reise flere måneder hvert år, både innen- og utenlands.

Har jeg ingen tro på i denne tiden vi lever nå. 

For å ha 18 reiser booket så må man sitte godt i det med penger, og man har heller ikke 5 ukers ferie som de vanlig som jobber - man får ikke presset 18 ferier inn et "normalt" jobbliv.

Lenke til kommentar
Winnowill skrev (8 minutter siden):

Har jeg ingen tro på i denne tiden vi lever nå. 

For å ha 18 reiser booket så må man sitte godt i det med penger, og man har heller ikke 5 ukers ferie som de vanlig som jobber - man får ikke presset 18 ferier inn et "normalt" jobbliv.

Det kommer an på hva din definisjon av "normalt" jobbliv er. 

Lenke til kommentar
zanta skrev (12 minutter siden):

Det kommer an på hva din definisjon av "normalt" jobbliv er. 

Er det noe annen definisjon for normal jobb enn en typisk 8-16 jobb da med 5 ukers ferie? 

Nei, så hva annet dere jobber med er jo utenfor hva som er "normalt". Enten det er selvstendig næringsdrivende som tjener veldig godt og jobber desto mindre eller at man sitter godt i det av andre grunner.

Gjerne opplys meg hva du jobber med for å vise at jeg tar feil.

Endret av Winnowill
Lenke til kommentar
Winnowill skrev (26 minutter siden):

Å ha 18 reiser booket vil ikke tilsi å leve sparsommelig, så jo du må du endel penger i omløp i denne tiden er for å kunne reise slik.

Husk at de 18 reisene er spredt over nesten ett år. Jeg holder nå på å planlegge reiser for mai 2024. Det handler om prioritering og planlegging. Jeg kjenner flere som bruker mere på bil enn hva jeg bruker på reiser.

Og jeg reiser venligvis bare i helgene. De fleste har fri i helgen.

Lenke til kommentar
robertaas skrev (3 minutter siden):

Husk at de 18 reisene er spredt over nesten ett år. Jeg holder nå på å planlegge reiser for mai 2024. Det handler om prioritering og planlegging. Jeg kjenner flere som bruker mere på bil enn hva jeg bruker på reiser.

Og jeg reiser venligvis bare i helgene. De fleste har fri i helgen.

Så du reiser kun for type 2-3 dager?

Jaja, man kan vel kalle det for "ferie". Men er vel mer en hobby for deg da vil jeg tro, ikke ferie i seg selv. For skal man ha maks ut av 2-3 dager hver sted så må det bli ganske heseblesende og alt annet enn avslappende.

Men å uansett ha booket 18 FLYREISER med den prisen det koster så vil det tilsi endel tilgjengelig cash som ikke hvermansen sitter med til vanlig, med mindre du reiser endel på bonuspoeng alene da?

Lenke til kommentar
Winnowill skrev (23 minutter siden):

Så du reiser kun for type 2-3 dager?

Jaja, man kan vel kalle det for "ferie". Men er vel mer en hobby for deg da vil jeg tro, ikke ferie i seg selv. For skal man ha maks ut av 2-3 dager hver sted så må det bli ganske heseblesende og alt annet enn avslappende.

Selvsagt er det en ferie og lystbetont. Er vant med å reise og slapper av. Når vanlig boading begynner sitter jeg ofte allerede på vindussetet og sover. Må innrømme at jeg har reising som hobby.

Winnowill skrev (23 minutter siden):

Men å uansett ha booket 18 FLYREISER med den prisen det koster så vil det tilsi endel tilgjengelig cash som ikke hvermansen sitter med til vanlig, med mindre du reiser endel på bonuspoeng alene da?

Husk på at jeg har holdt på med dette i mange år og holder bare ved like det som er planlagt. Jeg booker altså ikke 18 reiser hver måned.

Juli for en som planlegger godt:

-2 reiser bestilt forrig høst. Betalte dengang kanskje 1500 for fly og 1800 for sentralt beliggenede hotell.

-booker 2 billige reiser for neste april.

Juli for den som ikke planlegger:

-bestiller sent og betaler 3500 for fly og 3600 for hotell med lav score og som ikke har god beliggenhet slik at mye tid må brukes på lokal reise.

-Skjønner ikke at noen kan ha bestilt 18 reiser så dyrt som det er å reise.

 

Som sagt handler det om planlegging.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
robertaas skrev (4 minutter siden):

Selvsagt er det en ferie og lystbetont. Er vant med å reise og slapper av. Når vanlig boading begynner sitter jeg ofte allerede på vindussetet og sover. Må innrømme at jeg har reising som hobby.

Husk på at jeg har holdt på med dette i mange år og holder bare ved like det som er planlagt. Jeg booker altså ikke 18 reiser hver måned.

Juli for en som planleggeer godt:

-2 reiser bestilt forrig høst. Betalte dengang kanskje 1500 for fly og 1800 for sentralt beliggenede hotell.

-booker 2 billige reiser for neste april.

Juli for den som ikke planlegger:

-bestiller sent og betaler 3500 for fly og 3600 for hotell med lav score og som ikke har god beliggenhet slik at mye tid må brukes på lokal reise.

-Skjønner ikke at noen kan ha bestilt 18 reiser så dyrt som det er å reise.

 

Som sagt handler det om planlegging.

Du har fortsatt ikke sagt noe om du sitter godt i det for å kunne drive på slik, så jeg velger å tro at du gjør det for ellers hadde du allerede sagt noe om det ;) (du vil heller påstå at det handler om planlegging).

Lenke til kommentar
Winnowill skrev (1 minutt siden):

Du har fortsatt ikke sagt noe om du sitter godt i det for å kunne drive på slik, så jeg velger å tro at du gjør det for ellers hadde du allerede sagt noe om det ;) (du vil heller påstå at det handler om planlegging).

Joda, det handler om planlegging og prioritering. Har hatt perioder med laaaangt under gjennomsnittlig inntekt og selv da klarte jeg prioritere å reise mye. Det er ganske mange tusen en gjennomsnittlig person kan spare hver måned om han er like systematisk som meg:

-Ikke røyk, alkohol eller bil.

-Kjøper nesten bare dagligvarer som er på tilbud.

-Ikke merkevarer eller unødig luksus.

-Har app for gratis aviser. Kan da også få avis for stedet jeg skal til for å planlegge bedre.

-Bare kredittkort uten årsgebyr og med bonusopptjening. Sørger for maks opptjening for alle kjøp og bruker cashback i tillegg.

-Bruker ekstra soner på tog til Gardermoen, 78,-. Mange tar flytog til 230,-. Bare der sparer jeg over 7000,- i året.

-Fylle vann på tomflaske på flyplassen. Et par tusen spart i året.

Etc., etc.

Merk at alt dette handler bare om planlegging og ikke redusert livskvalitet.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...