Gå til innhold

Hvor går din neste ferie?


Anbefalte innlegg

robertaas skrev (12 timer siden):

Denne måneden skal jeg ta Glacier Express til Zermatt. Der skal jeg prøve ta en nærmere titt på Toblerone-fjellet Matterhorn.

Fun fact: Matterhorn er ikke lenger i bruk for Tobleroneemballasjen. Mondelez har flyttet produksjonen av Toblerone fra Sveits til Slovakia, og kan ikke lenger bruke Matterhorn, pga "Swissness"-reglene: https://www.bbc.com/news/business-64854720

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
zanta skrev (På 10.4.2023 den 3.43):

Road trip i 3 uker i vestre USA snart. Blir California, Nevada og Arizona + +.

Update fra USA: Som robertaas har påpekt, er det betydelig dyrere her enn tidligere. Bensin er over 5 $ pr gallon i Arizona, hvor den var rundt 2,30 før Covid, i California er den ca 6,50. Leiebil koster 2-4 ganger mer, hoteller 2-5 ganger mer. Spise ute er omtrent norske priser, i tillegg forventes det at man tipser som før. Det hjelper heller ikke at NOK er betydelig svekket, de siste dagene har jeg blitt trukket 10,94 NOK pr 1 USD.

Endret av zanta
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
zanta skrev (5 timer siden):

 Bensin er over 5 $ pr gallon i Arizona,

Bare til referanse så tilsvarer det ca 14 kroner per liter. Høres ikke halvgærnt ut i forhold til Norge, men dette er et land hvor de har vært vant med å betale symbolske summer for bensin og biler med høyt forbruk og store bensintanker. De har ikke hatt noen avgiftspolitikk for å redusere bilbruk. En av deres friheter har vært at omtrent alle skal ha bil og at de kan kjøre så mye de vil. Plutselig må de gå gjennom månedens budsjett for å se om og når de kan fylle bensin.

Husker da jeg var i Venezuela var kostpris for bensin 50 øre literen på bensinstasjonen, men da landet tjente godt på bensinsalg var det et politisk valg å subsidiere bensinen. Resultatet var at prisen kom ned på 10 øre literen.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
robertaas skrev (18 minutter siden):

Bare til referanse så tilsvarer det ca 14 kroner per liter. Høres ikke halvgærnt ut i forhold til Norge, men dette er et land hvor de har vært vant med å betale symbolske summer for bensin og biler med høyt forbruk og store bensintanker. De har ikke hatt noen avgiftspolitikk for å redusere bilbruk. En av deres friheter har vært at omtrent alle skal ha bil og at de kan kjøre så mye de vil. Plutselig må de gå gjennom månedens budsjett for å se om og når de kan fylle bensin.

Husker da jeg var i Venezuela var kostpris for bensin 50 øre literen på bensinstasjonen, men da landet tjente godt på bensinsalg var det et politisk valg å subsidiere bensinen. Resultatet var at prisen kom ned på 10 øre literen.

 

Gjennomsnittlig prisen siste uke var $3,6 per gallon (4,7 i Arizona) som er billigere enn det var i 1935 og ikke særlig dyrt, historisk sett.  
 

Det e- biler som skal endre bensin forbruk i usa  Vi er for individualistiske til å bli Kvitt av våre biler, særlig i rural usa 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (5 timer siden):

Gjennomsnittlig prisen siste uke var $3,6 per gallon (4,7 i Arizona) som er billigere enn det var i 1935 og ikke særlig dyrt, historisk sett. 

Det kan være, men bensinen er fortsatt omtrent dobbelt så dyr nå som den var i 2019/20.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (5 timer siden):

Det kan være, men bensinen er fortsatt omtrent dobbelt så dyr nå som den var i 2019/20.

2020 var bensin prisene uvanlig lavt.  MAO dagens bensin priser viser ikke at det er en trend som skal gjøre det blir mye dyrere enn før å kjøre rundt usa.  Prisene idag er ganske typisk, historisk sett (justert for inflasjon )

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Denne måneden går turen til Lund i Skåne. En idyllisk og historisk liten by hvor domkirken ble innviet for 900 år siden. Og inni har de et astronomisk ur som i 1425 må ha vært et imponerende selvdrevet multimediashow med fekting, musikk og religiøs prosesjon.. Skal også en tur innom Næstved for å klatre opp i Skovtårnet.

lund.thumb.jpg.5095726acc3e0215681ee254e8e37150.jpg

Jeg skulle også reist en tur med Haliva langs kysten fra Kirkenes, men de har kansellert da russiske investorer gjorde det vanskelig å få godkjent båten.

Etter dette er 18 andre turer allerede booket.

Lenke til kommentar

Haha 😄

Vi blir en god gjeng på 1, 11, 34, 36, 36, 60 og 62. Tenker det skal gå fint.

Vi skal IKKE i badelandet! Been there (i 15 minutter), og kjenner igjen frykten for å få vann i munn. Bare møtet med garderobeanlegget, der pissoarer og dusjer lå i hver sin ende av et stort rom med skap og benker, og det var like vått på gulvet i begge ender... 😑

Koser meg i parken jeg 😊 Med litt planlegging og < 1 barn/voksen går det som en lek.

Et foreldrepar alene med 3 unger under 8 år får min dypeste beundring. Hjelpes.

Lenke til kommentar

Er halvveis i årets sommerferie på Kreta og har en drøy uke igjen. Har vært så heldig å få kloa i en stor leilighet oppi fjellskrenten i Platanias og har vært over hele øya med bil eller buss. Denne uka blir det litt mer bil og så kommer desserten: båttur rundt hele øya, med stopp på de fleste interessante øyene/stedene. Dritt med NOK om dagen da ferien ser ut til å bli godt og vel 30% dyrere enn beregnet da vi booket alt i januar med betaling nå, men man lever bare en gang..

Endret av Retroman
Lenke til kommentar

Denne måneden er det først en helgetur til Ramme Gård hvor jeg skal prøve det nye fjordhotellet, se på hage, kunst, hagekunst og smake lokal mat. Skal også få med meg huset Munch hadde ved fjorden hvor han fant mange motiver og kunne se danskebåten gå forbi.

20230630_143118.thumb.jpg.eb18915222e6119cda3a3f24ed064a2f.jpg

Etter dette går turen til Lake district. Skal begynne nord i Carlisle og arbeide meg ned til Windermere. Skal få med meg slott, båtturer, steinsirkler og barnebokforfattere.

Etter dette er 18 andre turer allerede booket.

Lenke til kommentar
robertaas skrev (12 timer siden):

Denne måneden er det først en helgetur til Ramme Gård hvor jeg skal prøve det nye fjordhotellet, se på hage, kunst, hagekunst og smake lokal mat. Skal også få med meg huset Munch hadde ved fjorden hvor han fant mange motiver og kunne se danskebåten gå forbi.

20230630_143118.thumb.jpg.eb18915222e6119cda3a3f24ed064a2f.jpg

Etter dette går turen til Lake district. Skal begynne nord i Carlisle og arbeide meg ned til Windermere. Skal få med meg slott, båtturer, steinsirkler og barnebokforfattere.

Etter dette er 18 andre turer allerede booket.

Kult at du reiser så mye - har ikke du en blogg eller noe? Hadde vært interessant å lese.

Ps. Du har omtrent alltid 18 reiser i bestilling 😃 snart må vel verden være unnagjort?

Lenke til kommentar
Retroman skrev (18 timer siden):

Kult at du reiser så mye - har ikke du en blogg eller noe? Hadde vært interessant å lese.

Har hatt firma og domene klart i flere år, men bruker mye tid på å lete etter gode priser og planlegge detaljer for de turene som er booket.

Retroman skrev (18 timer siden):

Ps. Du har omtrent alltid 18 reiser i bestilling 😃 snart må vel verden være unnagjort?

Neida, har masse hvite flekker på kartet og veldig lang todo-liste. Holy grail er å få til helgetur til Påskeøya.

travelmap.thumb.jpg.42481803754bacdc3493e41b2be79016.jpg

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Imponerende! Ser at du ikke har vært mye i Indonesia («bare» Bali?) Du må dra til Jakarta og ta toget innover til Bandung - spesielt når det lange toget krenger i en sving i 10 km/t over en trebru. Bandung er svært digg.

Ellers høres Påskeøya spennende ut - jeg har kun vært på Cook Island, men det var sykt chill. Reisen på noenogtredve timer med fire mellomlandinger var ikke chill..

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
Retroman skrev (32 minutter siden):

Imponerende! Ser at du ikke har vært mye i Indonesia («bare» Bali?) Du må dra til Jakarta og ta toget innover til Bandung - spesielt når det lange toget krenger i en sving i 10 km/t over en trebru. Bandung er svært digg.

Sørlige Bali var ikke noe særlig, likte Lombok bedre og var også innom Gilli-øyene.

lombok.thumb.JPG.39cfc4f4ede9a3a86620f36d49a804d5.JPG

Retroman skrev (32 minutter siden):

Ellers høres Påskeøya spennende ut - jeg har kun vært på Cook Island, men det var sykt chill. Reisen på noenogtredve timer med fire mellomlandinger var ikke chill..

Timet turen til Rarotonga med festivalen Te Maeva Nui ("Den store feiringen") med mat og dans fra rundtom Stillehavet.

Når man er der bør man dra opp til øya Aitutaki som er utrolig. Da de så en singel mann komme for kun et par netter luktet de lunten, oppgraderte meg til den største bungalowen og ga meg topp service. Senere laget Air New Zealand en sikkerhetsvideo på samme resort. Ja, det ser helt greit ut der.

 

Lenke til kommentar
20 hours ago, robertaas said:

Har hatt firma og domene klart i flere år, men bruker mye tid på å lete etter gode priser og planlegge detaljer for de turene som er booket.

Neida, har masse hvite flekker på kartet og veldig lang todo-liste. Holy grail er å få til helgetur til Påskeøya.

travelmap.thumb.jpg.42481803754bacdc3493e41b2be79016.jpg

En god venn var på Påske øya forrige uke, var meget skuffet over de nye reglene etter Corona, var utrolig strengt hvor man kunne gå, var pålagt med guide så fort man skulle ut av landsbyen og flere steder var fortsatt stengt for turister. 

Lenke til kommentar
robertaas skrev (4 timer siden):

Sørlige Bali var ikke noe særlig, likte Lombok bedre og var også innom Gilli-øyene.

lombok.thumb.JPG.39cfc4f4ede9a3a86620f36d49a804d5.JPG

Timet turen til Rarotonga med festivalen Te Maeva Nui ("Den store feiringen") med mat og dans fra rundtom Stillehavet.

Når man er der bør man dra opp til øya Aitutaki som er utrolig. Da de så en singel mann komme for kun et par netter luktet de lunten, oppgraderte meg til den største bungalowen og ga meg topp service. Senere laget Air New Zealand en sikkerhetsvideo på samme resort. Ja, det ser helt greit ut der.

 

Lombok var vi også på. 15 år siden nå, men husker tur til to fosser der den siste var stor nok til å bade i bunnen av, dog med risiko for å bli dratt under og ned i underjordiske elveløp.. 😬

Skal til Indo og Bali i 2024 - det ser jeg frem til. Styrer godt unna Kuta og sikter innlands og øst/vestkysten..

Endret av Retroman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...