Gå til innhold

Forby standby modus?


Bør standbymodus forbys?  

141 stemmer

  1. 1. Bør standbymodus forbys?

    • Ja
      56
    • Nei
      69
    • Vet ikke/ingen mening
      16


Anbefalte innlegg

Såvidt jeg har forstått er ikke problemet utelukkende at stand-by bruker mye strøm, men også at mange stand-by maskiner lager "forurensing" av strømnettet og ødelegger for de som kommer etter på strømkabelen(Altså en databedrift forurenser strømmen til skobutikken lenger nede i gaten, og gjør forbindelsen dårligere). Det var i alle fall slik jeg oppfattet forklaringen fra min onkel som jobber med... ehhhm... strøm.

 

Har ingen formening om det bør være lovlig eller ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ser jo også fordelen med å spare energi da,hvorfor bruke energi kunn for at folk skal slippe å reise seg ? For det er vel i realiteten det det handler om når det gjelder radio og tv apparater, i tillegg reduseres jo brannfaren og dermed muligheten for tap av menneskeliv , joda ser flere positive ting her  :hmm:

8454296[/snapback]

Andre "positive" ting kan være:

 

Forbud mot potetgull og iskrem.

Påbud om en times joggetur hver dag.

Forbud mot tobakksprodukter.

Forbud mot å sitte stille på kontoret.

 

etc...

 

Masse forbud om hist og pist er sjelden en pedagogisk fremgangsmåte. Jeg har mer troen på det forslaget Feynman kom med tidlig i tråden.

Lenke til kommentar
Jeg ser jo også fordelen med å spare energi da,hvorfor bruke energi kunn for at folk skal slippe å reise seg ? For det er vel i realiteten det det handler om når det gjelder radio og tv apparater, i tillegg reduseres jo brannfaren og dermed muligheten for tap av menneskeliv , joda ser flere positive ting her  :hmm:

8454296[/snapback]

Andre "positive" ting kan være:

 

Forbud mot potetgull og iskrem.

Påbud om en times joggetur hver dag.

Forbud mot tobakksprodukter.

Forbud mot å sitte stille på kontoret.

 

etc...

 

Masse forbud om hist og pist er sjelden en pedagogisk fremgangsmåte. Jeg har mer troen på det forslaget Feynman kom med tidlig i tråden.

8455038[/snapback]

Den der trengs, seriøst.

Endret av HoLy_CoW
Lenke til kommentar

Fant en liste over energidata for divers TV-modeller:

http://reviews.cnet.com/4520-6475_7-6400401-3.html?tag=lnav

 

Her er det altså mengder av TVer som klarer å trekke under 1W i standby, dog ikke alle. En del er opp på et tosifret antall Watt, og noe tar så mye som 50W og 70W! Grense på 1W er foreslått som idé tilsvarende forbud mot standby.

 

I Europa er vi flinke til å merke hvitevarer etter energiforbruk: http://en.wikipedia.org/wiki/European_Union_energy_label. Er det kanskje på tide å innføre noe lignende for brunevarer? (Et retorisk spørsmål. Svar er unødvendig.)

Lenke til kommentar
Hva er problemet med å skru av TVen? Jeg har alltid brukt knappen på TVen når jeg skrur den av..

Enig med Holy_cow! JA til et perfekt samfunn! :D

8455657[/snapback]

Perfekt som i pinlig detaljregulert av påbud og forbud..? :whistle:

 

Seriøst, energimerking av brunevarer var en glimrende idé.

 

Jeg går alltid for AAA-merket på hvitevarer, og hadde garantert gjort det samme på brunevarer. (Unntaket var tørketrommel, men den eneste som hadde i nærheten av A var en usannsynlig dyr en..)

 

Forøvrig må vi ikke glemme at man faktisk betaler for strømmen også, det er ikke noe man bare får tildelt uten videre. Så om man har veldig lyst til å kaste bort sine surt opptjente penger, så bør man i en viss grad få lov til det. :)

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Dette vil produsentene rette seg etter ganske av seg selv hvis de finner ut at det gir goodwill hos politikere og ikke minst miljøbevisste forbrukere, som det ser ut til å bli fler og fler av. Derfor tror jeg ikke et forbud vil være nødvendig, men i dette tilfellet gjør det heller ingen skade. Dere som skriker opp om detaljstyring i alle slike saker trenger ikke å gjøre det til et prinsipp.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet fatter jeg ikke hva som er problemet med å fysisk slå av TV-en, DVD-spilleren osv. Men jeg er riktig nok ikke for et forbud, det vil være litt for drastisk. Det vil jo i praksis si at det ikke går ann å kjøpe seg en ny TV før det kommer ny teknologi. Og det er det det bør satses på, ny teknologi som fjerner dette "filleproblemet" som likevel er stort.

Lenke til kommentar

Hehe... Jeg tror heller ikke forbud er veien å gå. Jeg tror faktisk at veien å gå er å finne nye måter å produsere elektrisk energi på.

Her i huset, når tv'en først har skrudd seg på, så skrus den ikke av før vi legger oss. Hvis den forstyrrer er det bare lyden som skrus av...

 

Edit:

JA til forbud mot flere forbud!

Endret av jalejale
Lenke til kommentar

Har også liten tro på at dette vil fungere i praksis. Det vil kanskje tom. bare forverre situasjonen, som nevnt, ved at man ikke gidder å skru av TV'n og bare skrur av lyden i stedet.

Eller vent! Sammen med dette bør det komme et forbud mot å kunne justere lyden med fjernkontrollen også slik at man unngår slike situasjoner!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...