Gå til innhold

Forby standby modus?


Bør standbymodus forbys?  

141 stemmer

  1. 1. Bør standbymodus forbys?

    • Ja
      56
    • Nei
      69
    • Vet ikke/ingen mening
      16


Anbefalte innlegg

Har også liten tro på at dette vil fungere i praksis. Det vil kanskje tom. bare forverre situasjonen, som nevnt, ved at man ikke gidder å skru av TV'n og bare skrur av lyden i stedet.

Eller vent! Sammen med dette bør det komme et forbud mot å kunne justere lyden med fjernkontrollen også slik at man unngår slike situasjoner!

8458248[/snapback]

Forby fjernkontroll, så sparer man batterier!

 

:whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har også liten tro på at dette vil fungere i praksis. Det vil kanskje tom. bare forverre situasjonen, som nevnt, ved at man ikke gidder å skru av TV'n og bare skrur av lyden i stedet.

Eller vent! Sammen med dette bør det komme et forbud mot å kunne justere lyden med fjernkontrollen også slik at man unngår slike situasjoner!

8458248[/snapback]

 

Hvorfor ikke bare forby fjernkontrollen, påbud mot en tv i hvert hjem, påbud mot en volumstyrke, og påbud om å dra ut stikkontakten til ethvert pridukt man har når det ikek brukes?

For å føre en god politikk må man respektere folket man "styrer". Det å innføre forbud mot alt er ikke respekt.

 

Bare for å legge til, så tror jeg også at menneskeskapt klimaendring er oppskrytt. Jeg tror at om 20 år eller så sitter vi å ler og tenker tilbake på hvor dumme vi var som skulle fikse alt...

Lenke til kommentar
Jeg ser jo også fordelen med å spare energi da,hvorfor bruke energi kunn for at folk skal slippe å reise seg ? For det er vel i realiteten det det handler om når det gjelder radio og tv apparater, i tillegg reduseres jo brannfaren og dermed muligheten for tap av menneskeliv , joda ser flere positive ting her  :hmm:

8454296[/snapback]

Andre "positive" ting kan være:

 

Forbud mot potetgull og iskrem.

Påbud om en times joggetur hver dag.

Forbud mot tobakksprodukter.

Forbud mot å sitte stille på kontoret.

 

etc...

 

Masse forbud om hist og pist er sjelden en pedagogisk fremgangsmåte. Jeg har mer troen på det forslaget Feynman kom med tidlig i tråden.

8455038[/snapback]

 

 

Joda en kan finne på mangt,bla forbud mot tullete sammenligninger :tease:

Poenget mitt er at standby trenger vi ikke på feks radio og tv ,det bruker unødig strøm og øker brannfaaren så hvorfor da ha det??

Har et nylig eksempel dær et hus i nabolaget brant ned nettop grunnet tv i standby,hva om dette hadde skjedd om natten og ikke menst de var på jobb :hmm:

Lenke til kommentar
Poenget mitt er at standby trenger vi ikke på feks radio og tv ,det bruker unødig strøm og øker brannfaaren så hvorfor da ha det??

8459189[/snapback]

Strengt tatt er det svært mye man egentlig ikke trenger (og som skaper farer), men ser ikke helt poenget i å begynne å forby alt man ikke absolutt trenger, med mindre det er helt nødvendig.(Feks. ved overhengende fare for direkte skader på seg selv og andre pga. fornøyelsens skyld).

I en annen tråd ble det nevnt at utspillet til Venstre (hvor det ble oppfordret til å reise mindre med fly på ferie) var fullstendig idiotisk. Oppfordringen var ikke idiotisk, men dessverre hadde Sponheim blitt feilsitert slik at de fleste forstod det slik at de ville ha et forbud mot dette. Strengt tatt er det ikke nødvendig å reise langt avgårde med fly på ferie, men et forbud er borte i veggen. På samme måte med Tv'n. Oppfordringen er bra, men evt. forbud er idiotisk og lite gjennomtenkt.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Jeg er helt klart for et forbud. Ikke fordi det tvinger oss opp av sofaen, men fordi det tvinger produsentene til å tenke nytt.

 

Alt en standbyfunksjon trenger å gjøre er å ta imot et ir signal (eller rf signal) (eller på pc en udp pakke). Alle aparater som ikke har fjernkontroll trenger ikke standby.

 

Om man ikke bruke apparatet minst hver dag, så har man jo ikke behov for standby. Dermed bør det være fullstendig mulig å lage en standbyfunksjon som bruker minimalt med strøm, og samtidig ha en kondensator som under bruk lades nok til å gi 24-48 timer standby uten å trekke noe fra strømnettet.

Lenke til kommentar
Om man ikke bruke apparatet minst hver dag, så har man jo ikke behov for standby. Dermed bør det være fullstendig mulig å lage en standbyfunksjon som bruker minimalt med strøm, og samtidig ha en kondensator som under bruk lades nok til å gi 24-48 timer standby uten å trekke noe fra strømnettet.

8459548[/snapback]

Dette er jo ikke noe standby-forbud, bare en forbedring av dagens standby-modus. :tease:

 

Et utskiftbart oppladbart batteri kunne også helt sikkert gjort jobben. Forøvrig er ikke 1 watt (som det pekes på som standard ovenfor) akkurat voldsomt mye, så dersom man kunne implementere en standard for energisparing i standby med 1 watt som mål, er det langt på vei ekvivalent med et forbud, bortsett fra at ingen sluttbruker trenger å irritere seg over manglede funksjonalitet.

Lenke til kommentar

Nå vil jeg tro at et standby forbud vil defineres noe sånn som at det ikke er lov å produserer apparater som trekker strøm fra strømnettet i når de er avslått.

 

Løsningen jeg nevnte over vil jo nettopp være en måte å komme rundt dette forbudet på. Og om et forbud er det som må til for at produsentene tenker nytt og innfører det, så sier jeg ja takk.

 

Fordelen med en kondensator er: (Jeg er ingen ekspert, skyt meg om jeg tar feil)

-Kondensator kan lades mye oftere og mye mer enn et batteri uten at det dør.

-Ett batteri tar en stund å lade

-Det er mye lettere å lade en kondensator enn et batteri. Kondensatoren bare kobles til strøm. Ett batteri trenger en lade modul.

Lenke til kommentar
Fordelen med en kondensator er: (Jeg er ingen ekspert, skyt meg om jeg tar feil)

-Kondensator kan lades mye oftere og mye mer enn et batteri uten at det dør.

-Ett batteri tar en stund å lade

-Det er mye lettere å lade en kondensator enn et batteri. Kondensatoren bare kobles til strøm. Ett batteri trenger en lade modul.

8459847[/snapback]

Jeg er heller ingen elektro-ekspert, men finnes det virkelig (prismessig akseptable) kondensatorer som kan levere spenning i flere døgn?

 

Edit: Dessuten må jo både kondensatorer og batterier lades opp, og krever således like mye strøm inn som de kan levere ut. Intet spart, med andre ord, unntatt i spesielle situasjoner der standby-"kondensatoren" går tom etter noen dager, og man ellers ville latt tv'en stå i standby i ukesvis. :)

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Godt spørsmål egentlig. Jeg ville tro det, men nå ble jeg litt usikkert.

 

Er det ikke slik at det står en svær kondensator inni crt tv apparater allerede, som sparker høyspenning inn i bilderøret for å få bilderøret i gang? (Derfor man ikke skal tukle rundt inni en tv selv, da man kan grille seg selv ganske bra, selv om strømmen er koblet fra).

 

Det spørs vel også på hvor mye strøm en standby skal dra. Ganske mange mobiler har vell kondensatorer som tar var på klokke, mm når man tar ut batteriet.

 

Edit: Og strengt tatt er vell 24 timer nok? Er det noen som virkelig trenger lenger standby?

 

Forøvrig kom jeg på noe annet jeg selv gjerne skulle sett (men som ikke omgår noe forbud). Apparatet kunne hatt vanlig standard standby, men slå seg helt av etter 24 timer. Altså gå i standby i 24 timer for deretter å slå seg helt av.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Godt spørsmål egentlig. Jeg ville tro det, men nå ble jeg litt usikkert.

Er det ikke slik at det står en svær kondensator inni crt tv apparater allerede, som sparker høyspenning inn i bilderøret for å få bilderøret i gang? (Derfor man ikke skal tukle rundt inni en tv selv, da man kan grille seg selv ganske bra, selv om strømmen er koblet fra).

Ja, den er ikke til å spøke med. Men den lader seg ut relativt fort når du tar vekk strømtilførselen. Dessuten koster den sikkert en del.. Og sist er den muligens ganske stor, og vil dermed ikke egne seg spesielt bra for mange produkter.

 

Det spørs vel også på hvor mye strøm en standby skal dra. Ganske mange mobiler har vell kondensatorer som tar var på klokke, mm når man tar ut batteriet.

8459905[/snapback]

Alt i alt synes jeg 1 watt forbruk i standby er en finfin retningslinje, og ser ingen gode grunner for å innføre noe slags totalforbud.

Lenke til kommentar
Fordelen med en kondensator er: (Jeg er ingen ekspert, skyt meg om jeg tar feil)

-Kondensator kan lades mye oftere og mye mer enn et batteri uten at det dør.

-Ett batteri tar en stund å lade

-Det er mye lettere å lade en kondensator enn et batteri. Kondensatoren bare kobles til strøm. Ett batteri trenger en lade modul.

8459847[/snapback]

Ulempen må jo være at en kondensator blir utladet så og si øyeblikkelig idet den starter utladingen. ;)

Er ingen elektroekspert heller, men tror ikke jeg tar voldsomt feil når jeg sier at det ikke finnes kondensatorer som kan gi tilnærmede utladingstider som et batteri.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Alt i alt synes jeg 1 watt forbruk i standby er en finfin retningslinje, og ser ingen gode grunner for å innføre noe slags totalforbud.

8459930[/snapback]

Godt mulig du har rett der. Personlig hadde jeg ikke hatt noe i mot totalforbud på tv og hi-fi utstyr. Selv skrur jeg alltid av tv. Det skjer jo rimelig mange branner pga tv i standby hvert år. Dog, snart skal jeg legge inn litt strømstyring slik at jeg kan slå av og på tv via fjernkontroll pc'en min som styrer alt av lyd og bilde her.

 

En annen ting er at et totalforbud tror jeg neppe kan dekke alt. Tenk ramaskriket blant store bedrifter og lignende om man skulle forby wake on lan på pc'er? Sannsynligvis ville et forbud her faktisk øke strømutgiftene.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Fordelen med en kondensator er: (Jeg er ingen ekspert, skyt meg om jeg tar feil)

-Kondensator kan lades mye oftere og mye mer enn et batteri uten at det dør.

-Ett batteri tar en stund å lade

-Det er mye lettere å lade en kondensator enn et batteri. Kondensatoren bare kobles til strøm. Ett batteri trenger en lade modul.

8459847[/snapback]

Ulempen må jo være at en kondensator blir utladet så og si øyeblikkelig idet den starter utladingen. ;)

Er ingen elektroekspert heller, men tror ikke jeg tar voldsomt feil når jeg sier at det ikke finnes kondensatorer som kan gi tilnærmede utladingstider som et batteri.

8459994[/snapback]

Her var det jo snakk om utladning over 24 timer da :)

Lenke til kommentar

Så grunnen er altså CO2-utslipp? Så lenge det ikke er bevist at menneskeskapt CO2 er grunnen til global oppvarming i det hele tatt, så bør vi hvertfall ikke forby det, men kommer dette opp i mediene lenge nok og i stor nok grad så blir det sannsynligvis forbudt. Et eksempel kan f.eks. være sexkjøp.

 

Jeg kaller dette forslaget derfor for bullshit. Uansett om det så var fakta at det å ha et apparat i standybymodus viste seg å være skadelig så ville jeg fortsatt kalt det for bullshit.

Lenke til kommentar

CO2 utslipp som grunn for noe sånn er vell uansett ganske drøyt når vi lever i ett land som for det meste bruker vannkraft.

 

Men det er jo ikke til å stikke under en stol at vi begynner å slite litt med strømforbruket her i Norge. Enten på myndighetene gripe inn og bruke litt av oljefondet på å levere nok strøm til oss, ellers må vi forbrukere skjerpe oss.

Lenke til kommentar
Hva grunner er så håper jeg uansett at det kommer et forbud mot å produsere nye apparater med denne funksjonen,bare en brann mindre,et menneskeliv spart er argument godt nok for meg . 

8462272[/snapback]

Javel.

 

Regner med du er klar for å stille klokken på videospilleren på nytt hver gang du skrur den på, da? :whistle:

 

Personlig er jeg mer tilhenger av frihet under ansvar. Skulle man brukt den ovenstående argumentasjonen generelt, hadde det meste vært forbudt. Ønsker man ikke å bruke standby-fuksjonen, står man helt fritt til å la være.

Lenke til kommentar
Hva grunner er så håper jeg uansett at det kommer et forbud mot å produsere nye apparater med denne funksjonen,bare en brann mindre,et menneskeliv spart er argument godt nok for meg .  :thumbup:

8462272[/snapback]

Kan vi ikke bare rett og slett forby elektrisitet? Tenk hvor mange menneskeliv det er snakk om!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...