Gå til innhold

Forby standby modus?


Bør standbymodus forbys?  

141 stemmer

  1. 1. Bør standbymodus forbys?

    • Ja
      56
    • Nei
      69
    • Vet ikke/ingen mening
      16


Anbefalte innlegg

Om man ikke bruke apparatet minst hver dag, så har man jo ikke behov for standby. Dermed bør det være fullstendig mulig å lage en standbyfunksjon som bruker minimalt med strøm, og samtidig ha en kondensator som under bruk lades nok til å gi 24-48 timer standby uten å trekke noe fra strømnettet.

8459548[/snapback]

Dette er jo ikke noe standby-forbud, bare en forbedring av dagens standby-modus. :tease:

 

Et utskiftbart oppladbart batteri kunne også helt sikkert gjort jobben. Forøvrig er ikke 1 watt (som det pekes på som standard ovenfor) akkurat voldsomt mye, så dersom man kunne implementere en standard for energisparing i standby med 1 watt som mål, er det langt på vei ekvivalent med et forbud, bortsett fra at ingen sluttbruker trenger å irritere seg over manglede funksjonalitet.

8459785[/snapback]

 

 

Her finnes det sikkert mange kreative lønsninger. Hvis vi snakker om et forbruk på 1watt når et apparat står i standby, kan man feks legge inn et lite solcelle panel som lader opp et batteri til forbruk for standby. Kondensatoren brukes som oftest til spennings-stabilisering og fasekompansering og er relativt dyre i forhold til batterier. Jeg er sikker på at produsentene har mange flere løsninger på dette, men forbrukeren er likegyldig til dette foreløpig så derfor vil det ikke komme noe før etterspørselen tiltar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jaja, bullcrap. Vil du beskytte degselv så skrur du bare av standby-modusen om du er så redd for at den kan skape en så stor fare.

8462984[/snapback]

 

 

Det er en reell trussel for brann i alle standby apparater. Riktig nok er brannfaren i Tv apparater mindre nå, ettersom flere og flere har gått over til flatskjerm i steden for de gamle rør Tv'ene. MEN MEN nå var det bare en av godene ved å ikke bruke standby funksjonen.

Lenke til kommentar

Jeg stemte ja og oppfordrer andre til å gjør det samme.

Hvis vi nå tar det for gitt at VG har rett, og den brukte

strømmen fører til et så dramatisk antall millioner tonn

CO2 er det da ikke noe problem å bevege seg

den ekstra meteren (i ekstreme tilfeller kanskje 3meter) bort til

tv'en og skru den av manuelt.

Og om VG har feil ser det uansett mye penere ut på strømregningen din.

Lenke til kommentar
Jaja, bullcrap. Vil du beskytte degselv så skrur du bare av standby-modusen om du er så redd for at den kan skape en så stor fare.

8462984[/snapback]

 

 

Det er en reell trussel for brann i alle standby apparater. Riktig nok er brannfaren i Tv apparater mindre nå, ettersom flere og flere har gått over til flatskjerm i steden for de gamle rør Tv'ene. MEN MEN nå var det bare en av godene ved å ikke bruke standby funksjonen.

8463489[/snapback]

Ja, så skru av standby om du selv vil og la det ikke gå utover oss andre.

 

Enkelte her får det til og virke som vi alle har en stor felles TV/videospiller/whatever.

 

Jeg stemte ja og oppfordrer andre til å gjør det samme.

Hvis vi nå tar det for gitt at VG har rett, og den brukte

strømmen fører til et så dramatisk antall millioner tonn

CO2 er det da ikke noe problem å bevege seg

den ekstra meteren (i ekstreme tilfeller kanskje 3meter) bort til

tv'en og skru den av manuelt.

Og om VG har feil ser det uansett mye penere ut på strømregningen din.

Kommer tull som dette opp i mediene lenge nok til at det faktisk blir stort, så vil det også bli forbudt. Mediene skriver jo bare det folk vil lese. Er det virkelig det folk vil lese som skal styre lovene her i landet?

 

"Statministeren DREPTE mann med FM-RADIO". Hvor lenge kan dette fortsette og hvor tåpelig kan det til slutt bli?

Lenke til kommentar

Hvor mange watt sparer man på å slå av TVen: nja.. 5W.

 

Hvor mange watt sparer man på å bytte en glødepære til sparepære: 49W.

 

Hvor mange TVer har man? 2? 3? Hvor mange lyspærer? 10? 20? 30?

 

Hva bør man forby først? Glødepærer eller standby-modus på TVen?

 

Det jeg vil frem til er at om man skal spare de 5Wene på å _forby_ standby-modus, så skal man sannelig forby de virkelig effektslukende glødelampene først.

Lenke til kommentar
Hvor mange watt sparer man på å slå av TVen: nja.. 5W.

 

Hvor mange watt sparer man på å bytte en glødepære til sparepære: 49W.

 

Hvor mange TVer har man? 2? 3? Hvor mange lyspærer? 10? 20? 30?

 

Hva bør man forby først? Glødepærer eller standby-modus på TVen?

 

Det jeg vil frem til er at om man skal spare de 5Wene på å _forby_ standby-modus, så skal man sannelig forby de virkelig effektslukende glødelampene først.

8464117[/snapback]

Kan vi ikke forby begge samtidig?

Lenke til kommentar
Hva grunner er så håper jeg uansett at det kommer et forbud mot å produsere nye apparater med denne funksjonen,bare en brann mindre,et menneskeliv spart er argument godt nok for meg .  :thumbup:

8462272[/snapback]

Kan vi ikke bare rett og slett forby elektrisitet? Tenk hvor mange menneskeliv det er snakk om!!

8462855[/snapback]

 

'Nei vi kan ikke det fordi elektrisitet er vi avhengige av,men det er vi ikke av en stanbye funksjon på tv`n.

Hvor mange liv det er snakk om vet jeg ikke og det bryr meg mindre,mitt poeng er at dette er en funksjon som vi fint klarer oss utenom og denne funksjonen bruker eenergi,dreper og forårsaker branner .

joda det er andre ting som lager branner det er andre ting som dreper,men av den grunn trenger en vel ikke flere grunner/ting :hmm:

Lenke til kommentar
Ja, så skru av standby om du selv vil og la det ikke gå utover oss andre.

 

Enkelte her får det til og virke som vi alle har en stor felles TV/videospiller/whatever.

 

Men hva så med dem som bor i blokk,i rekkehus, i leilighet.

Ja alle faktisk som bor sammen med andre eller i sammenheng med andre feks på hoteller.

Skal vi begynne å gå rundt å sjekke hverandre om noen har glemt å slå av tv`n.

Nytter lite om jeg slår av tv`n om det tar fyr i tv`n til leieboern .

Lenke til kommentar
'Nei vi kan ikke det fordi elektrisitet er vi avhengige av,men det er vi ikke av en stanbye funksjon på tv`n.

8465182[/snapback]

Å være "avhengig av noe" er svært relativt. Noen er feks. ikke avhengig av TV i det hele tatt, mens andre nærmest har et 24/7/365 forhold. Noen er ikke avhengig av noen standby funksjon, mens andre igjen er avhengige av den. Hva med folk som er dårlige til bens eller feks. har andre årsaker som gjør at de er avhengige av slike ting? Skal man da begynne å innføre lover & regler og et nytt byraåkrati rundt det å få dispensasjon fra "standby forbudet"? Pga. et filleforbud som trolig ikke har noe for seg i praksis uansett? Et forbud som faktisk kan føre til forverring av strømforbruket!

Lenke til kommentar
Men hva så med dem som bor i blokk,i rekkehus, i leilighet.

Ja alle faktisk som bor sammen med andre eller i sammenheng med andre feks på hoteller.

Skal vi begynne å gå rundt å sjekke hverandre om noen har glemt å slå av tv`n.

Nytter lite om jeg slår av tv`n om det tar fyr i tv`n til leieboern .

8465217[/snapback]

Et ord: røykvarsler.

 

Krølltang, vannkoker, hårføner, popcornmaskin, juletrebelysning etc. Elektroniske produkter som vi strengt tatt ikke trenger finnes det flust av. Brannfarlige er de også.

 

Nå forstår jeg ikke alltid behovet for nye lover og forbud som innføres i Norge. Jeg vil derfor ikke utelukke et forbud mot standby, selv om det for meg fremstår som komisk og virkelighetsfjernt. Kanskje vi om noen år kan lese på VG.no at "Tollvesenet gjorde rekordbeslag av fjernkontroller i 2014". :D

8465511[/snapback]

 

Joda vi har mange unødvendige produkter og det kommer vi ikke bort fra uansett hvordan vi snur og vender på det, poenget mitt er iallefall at denne stanbyinnstillingen ikke er nødvendig og jeg skjønner ikke at en ikke kan fjærne en ting fordi det finnes andre unødige ting.

Vi går mot en miljøkrise, skal Norge da gi F i å gjøre noe siden vi er så få at det merkes lite eller fordi andre forurenser mer enn oss?

Hva om alle tenkte slik,da ble ingenting gjordt :hmm:

Motstanden mot at noe gjøres er i de fleste tilfeller basert på at det kan ramme en selv og da er det ille,menst ting som ikke rammer en selv er greit :hmm:

Lenke til kommentar
Joda vi har mange unødvendige produkter og det kommer vi ikke bort fra uansett hvordan vi snur og vender på det, poenget mitt er iallefall at denne stanbyinnstillingen ikke er nødvendig og jeg skjønner ikke at en ikke kan fjærne en ting fordi det finnes andre unødige ting.

8465722[/snapback]

Fordi et forbud bør først og fremst ramme der det har konsekvenser og et forbud av slik art vil også berøre folk av ulik fremkommelighet, som mer eller mindre er avhengige av fjernkontrollen.

Husk også at en TV er ikke brannfarlig i seg selv, men det er når feil på apparater, feil bruk og misskjøtsel er inne i bildet at det kan oppstå brann.

Om man ønsker å angripe brannproblem bør man altså sette inn ressurser her. Om man ønsker å angripe enerigproblem bør man også sette inn ressurser der hvor det beviselig har effekt, samt ikke berører folk i unødvendig grad, feks. ved utbytting av glødelamper som nevnt. Dersom man likevel er ekstremt opphengt i akkurat "standby funksjonen" har man også gode alternativer der som nevnt i tråden.

Lenke til kommentar
Overskuddsvarmen fra glødepærene (og standby-funksjonen) vil i hovedsak gå med til oppvarming av boliger. Sånn er det å bo i et land med et kaldt klima. Så nei, det er ingen grunn til å forby disse produktene i Norge. Situasjonen er derimot en helt annen for Cuba og andre land nærmere ekvator.

8465109[/snapback]

Det vil bare være sant dersom man har full automatisert termostat på oppvarmingen og bare gjelde i vinterhalvåret.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Litt sliten av slike tullete saker....

"å vi sparer xxx tonn co2" woooooooow.

chees.

 

1.

Dette er et globalt problem, og kan ALDRI bli fikset om ikke 100% av verden deltar, og kutter 100% av co2 utslipp. 99% er ikke godt nok.

 

2.

Norge er et lite filleland som ikke kan endre en fluelort, hvorfor skal vi da gå forran med så sabla godt eksempel når det betyr et piss i havet?

 

3.

Alt vi omgir oss med er skapt med energi. Jeg har ikke sett noen gode undersøkelser som viser at ALL denne energien kan skapes fra miljøvennlige kilder.

 

4.

Med mindre folk ønsker økonomien vår et sted dit pepperen gror, så er vi AVHENGIG av å kjøre bil, fly, kjøpe varer etc etc ....

 

5.

co2 problemet vil aldri bli løst før fattigdomsproblemet er løst. Aldri i verden om brasil, kina, india vil akseptere og legge på restriksjoner i deres økonomi. Det vil heller ikke være mulig for den rike verden å betale for å rense heller, vi er ikke så store og rike.

 

etc etc jeg kan holde på i det uendelige. Jeg syns norge for en gang skyld kan satse på å følge andres eksempler enn å gå forran. Uansett så er jo planen å tvinge norge til å kjøpe co2 kvoter, som igjenn går til korrupte prosjekt i ymse land istedet for å forske på teknologi som vi kan selge, eller bedrive seriøs uhjelp. Hva er poenget med det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...