Gå til innhold

Hjelp og tips til kjøp av høyttalere


Anbefalte innlegg

Skal ikke være så vanskelig å finne noe i Trondheim. Er både Soundgarden og Hifi-klubben der, som gir et greit bruktmarked.

Som regel kan du si at jo billigere jalla-sub du kjøper nå (kun buldring og ikke musikk) jo fortere blir du lei den og må kjøpe ny når du faktisk vil høre musikk og ikke bare skarp diskant og rumlende bass.

De nevnte merkene kan gi deg bra ting til bare et par tusen og opp, og begge er kjent for mye bang for buck. Også System Audio, Klipsch fra Soundgarden, sammen med Dali og B&W fra HK er verdt å se etter.

 

https://swsg.no/lyd-og-bilde/hoyttalere/subwoofer/klipsch-r-10sw-subwoofer-10-sort

 

Dette er den billigste blant de merkene du ga meg. Tror egentlig fortsatt det blir litt for dyrt. Er det bare ræl under 3000?

Høytalerene jeg har er disse:

 $_86.JPG

Tror du det er verdt det å kjøpe en dyr sub til disse? De er ganske gamle. 

Endret av Casper S
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke hørt de høyttalerne der, men Eclipse-serien til Tannoy har vært en bra sak i budsjettklassen. Hvordan synes du de spiller, utenom at du savner en fetere bass? Viktig å bruke noen gode innspillinger å teste med, ikke 128kbps mp3. 

 

Selv har jeg fått en Dali sub til tusenlappen på brukten til å spille bra, med litt prøving og testing på plassering og frekvensdeling. Det er mye man kan få bra om man gjør litt eksperimentering.

Om 3000 er max kan du bruke dette søket og be om epost når det kommer nye suber i Trondheim på finn: https://m.finn.no/bap/forsale/search.html?category=0.93&location=0.20016&price_to=3000&product_category=2.93.3906.53&q=sub*&sub_category=1.93.3906

Lenke til kommentar

 

Skal ikke være så vanskelig å finne noe i Trondheim. Er både Soundgarden og Hifi-klubben der, som gir et greit bruktmarked.

Som regel kan du si at jo billigere jalla-sub du kjøper nå (kun buldring og ikke musikk) jo fortere blir du lei den og må kjøpe ny når du faktisk vil høre musikk og ikke bare skarp diskant og rumlende bass.

De nevnte merkene kan gi deg bra ting til bare et par tusen og opp, og begge er kjent for mye bang for buck. Også System Audio, Klipsch fra Soundgarden, sammen med Dali og B&W fra HK er verdt å se etter.

 

https://swsg.no/lyd-og-bilde/hoyttalere/subwoofer/klipsch-r-10sw-subwoofer-10-sort

 

Dette er den billigste blant de merkene du ga meg. Tror egentlig fortsatt det blir litt for dyrt. Er det bare ræl under 3000?

Høytalerene jeg har er disse:

 $_86.JPG

Tror du det er verdt det å kjøpe en dyr sub til disse? De er ganske gamle. 

 

 

Klipsch er jo bra det, og har mye sånn morofaktor som du er ute etter, du får morofaktor med XTZ og SVS også selvsagt... Om du vil så kan du skru opp alle nevnte så veggene rister, naboen klager, og trøkk, men jeg synes ikke det er interessant lenger og tyner aldri suben, men liker at det er litt bass i bunn på rock og i actionfilmer med mye pang og bang.....

 

Det er mye bedre å kjøpe noe med kvalitet enn noe noname jallagreier som har dårlig lyd.

 

De vi nevner er fortsatt ganske rimelige for kvaliteten de gir.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Kan dette være noe? https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=91359362

 

 

Hvis jeg går for den Klipsch subwooferen til 3995kr. Hvor lenge vil den være "bra"? Er det store forandringer fra år til år, eller er ting ganske likt? 

Ser ut til å ha vært på markedet ca 13 år. Ikke godt å si når denne er kjøpt. Ser ut til å være en 100w forsterker i den, som er i minste laget for å henge godt med på all slags musikk. Hadde nok stått greit over denne.

 

Den Klipchen har du i mange år. Det har skjedd en del på forsterker-fronten siste årene, og det står nok en klasse-D forsterker i denne også. 32hz er heller ikke veldig dypt for en sub, men godt mulig det er plenty for musikken du hører på. Hør på den i butikken.

Med utvalget på brukten i øyeblikket hadde jeg kikket videre et par uker til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan dette være noe? https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=91359362

 

 

Hvis jeg går for den Klipsch subwooferen til 3995kr. Hvor lenge vil den være "bra"? Er det store forandringer fra år til år, eller er ting ganske likt? 

 

Det eneste nyere er vel klasse D, som er billigere å lage? Og kraftigere og lettere...

 

Ellers skjer det fint lite, men en sub har jo innebygget forsterker da, og sånt har jo begrenset levetid inntil en viss grense...

 

Kjøper du nytt har du jo iaf garantien også da....

 

Vel jeg har jo ikke lappen/bil da så jeg har aldri kjøpt brukt sub, det sier seg selv. Om det skulle dukke opp noe på brukten som feks noe av det vi har anbefalt så er det bare å slå til om du kan hente...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Det har man jo dynamitt eller evt hjemmebrenningsapparat til.

 

Suben du har linket til her er til bil, og burde ikke ha noe med musikk i en stue å gjøre. Selv etter du har koblet på trafo med 12V.

ok! Tror jeg vil finne noe i område der jeg bor (trondheim). Frakt koster ganske mye når det veier så mye... :(

Hvis du gidder å finne noe på Finn hadde det vært supert. Er det bare SVS og XTZ som gjelder? 

 

 

Det som er bra med XTZ og SVS er at de har veldig mye effekt og element for pengene da. De koster litt, men du får veldig mye for pengene, og kan ikke sammenlignes med feks Proson eller Argon etc....

 

Klipsch er bra det også, men da betaler du litt ekstra for merket, og du får ikke like mye krutt som XTZ og SVS i effekt....

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 4 år senere...

Jeg vurderer å kjøpe et par KEF LS50 Wireless II høytalere til å ha på hjemmekontoret.

Jeg har en del flac filer på en Linux server i kjelleren.
Kan man bare laste opp en flac,wav e.l. fil til en bestemt URL som består av IP adressen til høytaleren?
Er det mulig å NFS montere server fil systemet i høytaleren og spille av via appen?
 

Lenke til kommentar
asicman skrev (29 minutter siden):

Jeg vurderer å kjøpe et par KEF LS50 Wireless II høytalere til å ha på hjemmekontoret.

Jeg har en del flac filer på en Linux server i kjelleren.
Kan man bare laste opp en flac,wav e.l. fil til en bestemt URL som består av IP adressen til høytaleren?
Er det mulig å NFS montere server fil systemet i høytaleren og spille av via appen?
 

Anbefaler at du spør i hifi tråden.

Om jeg forstår så trenger du bare en app og Bluetooth fra mobilen.

Jeg tror kanskje Kef sin app kan brukes, men usikker. Her bruker jeg Sony appen, men det er over wi-fi.

Jeg prøvde en av Kef appene, men virker som det ikke går an å sjekke uten høytalere. Jeg så ikke en slik funksjon, men sjekket bare Kef Connect og fikk ikke ordentlig tilgang.

Men skulle gå å bruke en annen app om du har Wi-Fi.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Noen innspill på disse budsjetthøyttalere? Erfaringer med Tangent? Bladde litt på Finn på noe jeg kan hente i Østfold området. 

Lurte litt på disse fra Tangent. https://tangent-audio.com/products/8-speakers/29-tangent-spectrum-x4-white-pair-/

Må selvsagt sammenlignes med hva man får for under 4000 kr paret nytt. Forventer ikke gull i denne prisklassen. 

https://www.finn.no/239275622

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
On 11/20/2021 at 11:46 PM, plankeby said:

Noen innspill på disse budsjetthøyttalere? Erfaringer med Tangent? Bladde litt på Finn på noe jeg kan hente i Østfold området. 

Lurte litt på disse fra Tangent. https://tangent-audio.com/products/8-speakers/29-tangent-spectrum-x4-white-pair-/

Må selvsagt sammenlignes med hva man får for under 4000 kr paret nytt. Forventer ikke gull i denne prisklassen. 

https://www.finn.no/239275622

Får du (eller kanskje rettere sagt "fikk" nå) dem til 1500kr er det et bra kjøp. 

De er jo relativt små og kan forventes noe fokus i øvre mellomtone og diskant, men med litt hjelp fra bakvegg og evt sub så kan resultatet bli bra.

Lenke til kommentar
Pop skrev (6 timer siden):

Får du (eller kanskje rettere sagt "fikk" nå) dem til 1500kr er det et bra kjøp. 

De er jo relativt små og kan forventes noe fokus i øvre mellomtone og diskant, men med litt hjelp fra bakvegg og evt sub så kan resultatet bli bra.

Må brått prioritere annet enn høyttalere. For to dager siden takket hjemmekinonlegget i stua farvel! Feilkode i display viser til at det er strømforsyning.... Da legges høyttalere på is inntil videre.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Megaoctane skrev (1 time siden):

Ønsker tips for høyttalere som kan kobles til PC. For film, jobb og musikk. 
budsjett maks 3-4.000kr

har ikke digital ut. Bare 3.5mm

Stativ/bokhylle eller gulvhøyalere?

Regner med du da vil ha Aktive? Isåfall så anbefaler jeg Audio Pro eller Argon i den prisklassen.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...