Gå til innhold

Ubuntu 7.04 Feisty Fawn (Oppdatert 1. innlegg)


Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?  

565 stemmer

  1. 1. Kommer du til å prøve Ubuntu 7.04?

    • Ja, jeg har det allerede installert på PCen, PS3'en, MACen, etc.
      331
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil installere det senere
      55
    • Ja, jeg har bare prøvd Live fra CDen, men vil neppe installere det
      12
    • Ja, men jeg har hverken prøvd Live fra CDen eller installert det ennå
      91
    • Vet ikke, har ikke bestemt meg om jeg vil prøve det eller ikke ennå
      46
    • Nei, jeg kommer ikke til å prøve det
      30


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det skal gå helt fint, så lenge han bruker network-manager.

8642829[/snapback]

Ok, takk - har lest litt om det nå, og det virker jo pinlig enkelt...

 

Har de opplyst om hvor mange som bruker Ubuntu nå, antar det er flere enn tidligere som lastet ned Feisty enn de før?

Lenke til kommentar
Det skal gå helt fint, så lenge han bruker network-manager.

8642829[/snapback]

Ok, takk - har lest litt om det nå, og det virker jo pinlig enkelt...

 

Har de opplyst om hvor mange som bruker Ubuntu nå, antar det er flere enn tidligere som lastet ned Feisty enn de før?

8647096[/snapback]

 

De har vel ingen gode tall på hvor mange som faktisk bruker ubuntu, men det er ganske sikkert at bruken øker. Det har vært snakk på å gjennomføre logging av ip'er for å telle opp antall unike, men det blir jo en form for overvåking som free-software miljøet i utgangspunktet tar avstand fra.

Lenke til kommentar

Det er et program som logger hvilke programmer man bruker, slik at de får en oversikt over hvilke som er mest brukt/populære - ser det ligger inne default i Feisy. Trodde det kunne gi dem en indikasjon på antall brukere. Blir spennende å høre omfanget nå, virker som om interessen virkelig er stigende, hvis det ikke er bare masse "bråk" fra Linux brukerne da :hmm:

 

(NB; man kan fjerne dette programmet i Synaptic for dem som ikke vil ha det!).

 

Endret;

 

Spørsmål:

Jeg har installert gstreamer 10 og kan spille av mp3 i amarok, xmms, Rythmebox; men når jeg installerer Audacious(som jeg tror er en viderføring av xmms), så får jeg ikke lov. Er det ikke slik at når man installerer en kodec så gjelder denne generelt?

Endret av Govassa
Lenke til kommentar
Blir spennende å høre omfanget nå, virker som om interessen virkelig er stigende, hvis det ikke er bare mase "bråk" fra Linux brukerne da :hmm:

8649538[/snapback]

Ja skulle vært interessant å sett litt hvordan det ligger an. At interessen er større enn for 2 år siden er det vel ingen tvil om, og særlig etter Vista's inntog har jeg følelsen av. Vista har skuffet mange både med for høy pris, høye systemkrav, og for lite nytt, og mange er lei av de stadig økende problemene med å holde en piratversjon i drift. Samtidig blir K/Ubuntu og sikkert fler bare bedre og bedre så jeg tipper ganske mange hopper på det i steden for Vista.

Lenke til kommentar

Men jeg er litt skeptisk til at Linux faktisk får så mange nye brukere. Hadde jeg ikke lært om Linux med en ren tilfeldighet(alle jeg kjenner bruker Windows), så hadde jeg ikke engang tenkt tanken - ettersom jeg hadde "bestemt" meg for at Linux var så vanskelig og begrensende så gadd jeg ikke engang å lese om det på Internett. Når jeg fikk interessen ble jeg faktisk litt overrasket over all Linux info som fantes(feks tidligere artikler på hw), som jeg overhode ikke hadde fått med meg... De jeg kjenner er også særdeles skeptisk til Linux, og det forunderlige er at mange blir stresset av tanken over å skulle forsøke(det er ikke uten grunn at 80% fortsatt bruker IE som nettleser - folk er late i denne sammenheng).

 

Spørsmål om audacious; jeg får ikke spilt av mp3 med den, samme filer som jeg får spilt av med alle andre musikkspillere.

aptitude show audacious gir:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Package: audacious

State: installed

Automatically installed: no

Version: 1.2.2-4

Priority: optional

Section: universe/sound

Maintainer: Ubuntu MOTU Developers <[email protected]>

Uncompressed Size: 2413k

Depends: libatk1.0-0 (>= 1.13.1), libaudacious4, libc6 (>= 2.5-0ubuntu1),

libcairo2 (>= 1.3.12), libfontconfig1 (>= 2.4.0), libgcc1 (>= 1:4.1.2),

libglade2-0 (>= 1:2.5.1), libglib2.0-0 (>= 2.12.9), libgtk2.0-0 (>=

2.10.3), libpango1.0-0 (>= 1.15.6), libstdc++6 (>= 4.1.2), libx11-6,

libxcursor1 (> 1.1.2), libxext6, libxfixes3 (>= 1:4.0.1), libxi6,

libxinerama1, libxml2 (>= 2.6.27), libxrandr2, libxrender1,

audacious-plugins

Recommends: audacious-plugins-extra

Description: Small and fast audio player which supports lots of formats

A new fork of beep-media-player (xmms) which supports winamp skins and the following codecs : AAC, Ogg, FLAC, WMA, MPEG3, MPC...

 

It includes some great other features like various output plugins, last.fm

plugins, LIRC support.

This package contains core player and its localization.

Homepage: http://www.audacious-media-player.org/

Jeg installerte da audacious-plugins-extra men uten noe forandring. Noen tips?

Lenke til kommentar
Men jeg er litt skeptisk til at Linux faktisk får så mange nye brukere. Hadde jeg ikke lært om Linux med en ren tilfeldighet(alle jeg kjenner bruker Windows), så hadde jeg ikke engang tenkt tanken - ettersom jeg hadde "bestemt" meg for at Linux var så vanskelig og begrensende så gadd jeg ikke engang å lese om det på Internett. Når jeg fikk interessen ble jeg faktisk litt overrasket over all Linux info som fantes(feks tidligere artikler på hw), som jeg overhode ikke hadde fått med meg... De jeg kjenner er også særdeles skeptisk til Linux, og det forunderlige er at mange blir stresset av tanken over å skulle forsøke(det er ikke uten grunn at 80% fortsatt bruker IE som nettleser - folk er late i denne sammenheng).

Kan hende du har rett, men jeg har i alle fall en følelse av at oppmerksomheten har blitt noe større rundt på forskjellige nettsider i den senere tid, og da som en motvekt til Vista (som Din side, IT- avisen, VG og også her på HW). Men hvor mye av dette som faktisk fører til nye brukere er jo vanskelig å si.

 

Men jeg har et par spørsmål igjen;

1. Er Compiz og Beryl to sider av samme sak? Har tidligere blitt fortalt at det ikke er noe problem å få Ubuntu til å se både like bra og bedre ut enn Vista visuelt, og har nå Beryl på plass. Finner der masse innstillinger, men ser egentlig ikke noe forskjell i bruk. Er det noe som må aktiveres videre, eller trenger jeg noe mer installert for litt mer fancy utseende? Er litt nyskjerrig på dette...

 

2. Hva slags mappestruktur er fornuftig å lage, og hvor bør det plasseres for vanlig desktopbruk (laptop). Så langt har jeg bare laget musikk, bilder og dokumenter og lagt på skrivebordet. Jeg skjønner jo at det er valgfritt, men hvordan gjør dere andre dette?

Lenke til kommentar
Men jeg har et par spørsmål igjen;

1. Er Compiz og Beryl to sider av samme sak? Har tidligere blitt fortalt at det ikke er noe problem å få Ubuntu til å se både like bra og bedre ut enn Vista visuelt, og har nå Beryl på plass. Finner der masse innstillinger, men ser egentlig ikke noe forskjell i bruk. Er det noe som må aktiveres videre, eller trenger jeg noe mer installert for litt mer fancy utseende? Er litt nyskjerrig på dette...

Sjekk her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Beryl_%28window_manager%29

http://en.wikipedia.org/wiki/Compiz

Hvis Beryl er aktivert (se etter diamanten), så skal du se effekter blant annet når vinduer lukkes.

 

2. Hva slags mappestruktur er fornuftig å lage, og hvor bør det plasseres for vanlig desktopbruk (laptop). Så langt har jeg bare laget musikk, bilder og dokumenter og lagt på skrivebordet. Jeg skjønner jo at det er valgfritt, men hvordan gjør dere andre dette?

8652455[/snapback]

Lag strukturen din i /home/brukernavn katalogen, hvordan du organiserer det der er helt opp til deg. Bruk av skjult foldere/filer kan hjelpe til med å holde ting litt oversiktlig. Punktum foran folder/filnavn vil skjule denne, f.eks. /home/brukernavn/.aMule og /home/brukernavn/.bashrc

Lenke til kommentar
Rediger filen /etc/rc.local

legg inn linjen:

915resolution 32 1400 1050

 

før exit 0

 

Nesten gang du starter skal du få riktig oppløsning. (Men jeg innbilte meg at oppløsningen var 1440x1050, er du sikker på at det er 1400x1050 ?).

8627902[/snapback]

 

har prøve det oppløsning er 1400x1050(15" SXGA+ Display på 1400x1050) men eg fant enn betre vei som virka

sudo gedit /etc/default/915resolution

og redigerte filen slik:

MODE=58
XRESO=1400
YRESO=1050
BIT=24

Endret av King[nor]
Lenke til kommentar

Jeg prøvde å legge til Beryl ved å følge guiden på Beryls hjemme sider.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
The 123 NoFile Automatic Installation Method

 

* Perform all necessary steps to install Beryl with 3 easy clicks,

* Install the stable beta nVidia drivers and configure xorg,

* Create a Desktop icon for the installer

* Add menu item into Applications:Accessories

* Automatically start Beryl at login for each user.

 

[edit]

Ubuntu

 

1. Open a terminal. Execute:

 

sudo echo "Beryl & nVidia installation script for ubuntu Ubuntu Feisty"

 

(this one line requires your password so that, the next text paste is uninterrupted.)

 

2. Copy and paste all the text into the Terminal in one action. [select all the text. Then middle button click in terminal]

 

sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backup.beryl-script

sudo cp /etc/apt/sources.list /etc/apt/sources.list.backup.beryl-script

echo "deb http://ubuntu.beryl-project.org feisty main

deb-src http://ubuntu.beryl-project.org feisty main" | sudo tee -a /etc/apt/sources.list

wget http://ubuntu.beryl-project.org/[email protected] -O- | sudo apt-key add -

sudo apt-get update

sudo apt-get -y install beryl beryl-manager emerald-themes

sudo nvidia-xconfig --add-argb-glx-visuals

sudo cp /usr/share/applications/beryl-manager.desktop /etc/xdg/autostart/beryl-manager.desktop

cp /usr/share/applications/beryl-manager.desktop ~/Desktop/beryl-manager.desktop

echo -e "Logout now and then press \e[0;31mCTRL+ALT+BACKSPACE\e[0m to restart xorg"

echo "Installation completed !"

 

 

3. Now Logout and then press [CTRL+ALT+BACKSPACE] to restart xorg

 

 

DONE

 

WARNING: THIS HAS BEEN KNOWN TO BREAK FEISTY IN SOME INSTANCES, BREAKING THE WHOLE GUI SYSTEM AND NOT ALLOWING THE UBUNTU GUI TO LOAD SINCE NVIDIA CANNOT LOAD THE KERNEL MODULE

 

LOAD THE NVIDIA DRIVERS SEPARATELY --THEN --Execute the script above. Some repositories have out-of-date nVidia drivers and the script above is really hard to get undone.

 

Etter at jeg hadde restartet fikk jeg bare hvit skjerm og kunne ikke gjøre noe etter at beryl var ferdig lastet. Måtte gå tilbake til GNOME. Løsningen skal visst være å laste Nvidia driverne seperat, men jeg aner ikke hvordan jeg gjør dette.

 

Et spørsmål til. Hvilke fordeler er det ved å kjøre 64-bit versjonen ovenfor 32-bit. Jeg kjører 64-bit nå, men er jo noen programmer som bare er for 32-bit.

Lenke til kommentar
Jeg prøvde å legge til Beryl ved å følge guiden på Beryls hjemme sider.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
The 123 NoFile Automatic Installation Method

 

    * Perform all necessary steps to install Beryl with 3 easy clicks,

    * Install the stable beta nVidia drivers and configure xorg,

    * Create a Desktop icon for the installer

    * Add menu item into Applications:Accessories

    * Automatically start Beryl at login for each user.

 

[edit]

Ubuntu

 

1. Open a terminal. Execute:

 

sudo echo "Beryl & nVidia installation script for ubuntu Ubuntu Feisty"

 

(this one line requires your password so that, the next text paste is uninterrupted.)

 

2. Copy and paste all the text into the Terminal in one action. [select all the text. Then middle button click in terminal]

 

sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backup.beryl-script

sudo cp /etc/apt/sources.list /etc/apt/sources.list.backup.beryl-script

echo "deb http://ubuntu.beryl-project.org feisty main

deb-src http://ubuntu.beryl-project.org feisty main" | sudo tee -a /etc/apt/sources.list

wget http://ubuntu.beryl-project.org/[email protected] -O- | sudo apt-key add -

sudo apt-get update

sudo apt-get -y install beryl beryl-manager emerald-themes

sudo nvidia-xconfig --add-argb-glx-visuals

sudo cp /usr/share/applications/beryl-manager.desktop /etc/xdg/autostart/beryl-manager.desktop

cp  /usr/share/applications/beryl-manager.desktop ~/Desktop/beryl-manager.desktop

echo -e "Logout now and then press \e[0;31mCTRL+ALT+BACKSPACE\e[0m to restart xorg"

echo "Installation completed !"

 

 

3. Now Logout and then press [CTRL+ALT+BACKSPACE] to restart xorg

 

 

DONE

 

WARNING: THIS HAS BEEN KNOWN TO BREAK FEISTY IN SOME INSTANCES, BREAKING THE WHOLE GUI SYSTEM AND NOT ALLOWING THE UBUNTU GUI TO LOAD SINCE NVIDIA CANNOT LOAD THE KERNEL MODULE

 

LOAD THE NVIDIA DRIVERS SEPARATELY --THEN --Execute the script above. Some repositories have out-of-date nVidia drivers and the script above is really hard to get undone.

 

Etter at jeg hadde restartet fikk jeg bare hvit skjerm og kunne ikke gjøre noe etter at beryl var ferdig lastet. Måtte gå tilbake til GNOME. Løsningen skal visst være å laste Nvidia driverne seperat, men jeg aner ikke hvordan jeg gjør dette.

 

Et spørsmål til. Hvilke fordeler er det ved å kjøre 64-bit versjonen ovenfor 32-bit. Jeg kjører 64-bit nå, men er jo noen programmer som bare er for 32-bit.

8659347[/snapback]

 

Hvis du kjører nyeste ubuntu og har et nvidia kort trenger du bare å installere driveren og installere beryl og beryl manager gjennom pakkesystemet. Det hele kan gjøres slik: Gå inn i terminal og skriv deretter:

 

sudo apt-get install beryl-manager beryl

 

Beryl startes så ved å skrive beryl-manager i terminalen (eller åpne den gjennom menysystemet). Da får du en diamant opp i tray, hvo du kan høyreklikke og velge vindushånterer.

 

Denne framgangsmåten fikk jeg også til å fungere under en live-cd hvis noen skulle være intresert i å prøve det ut.

Lenke til kommentar

Bruker du apt-get isteden for aptitude må du også installere emerald-themes i tillegg til de to nevnte pakkene.

 

Men sudo aptitude install beryl skal installere alle de tre nevnte pakkene i tillegg til resten av pakkene som trengs for beryl. (Untatt skjermkortdriveren da).

Lenke til kommentar
Bruker du apt-get isteden for aptitude må du også installere emerald-themes i tillegg til de to nevnte pakkene.

 

Men sudo aptitude install beryl skal installere alle de tre nevnte pakkene i tillegg til resten av pakkene som trengs for beryl. (Untatt skjermkortdriveren da).

8671139[/snapback]

 

Emerald / Emerald-themes er vel ikke nødvendig. Det er jo bare en ekstra vindusbehandler om jeg ikke tar feil. Jeg kjører i hvert fall Beryl uten Emerald.

Lenke til kommentar
Vet ikke om det står her allerede, men hvor kan man sette opp flere skjermer...

8683293[/snapback]

Med nvidia kort bruker du nvidia-settings (se under "system"), husk å starte det med rotprivilegier for permanente endringer:

$ sudo nvidia-settings

Med ATI kort bruker du Catalyst tilsvarende. Med Intel burde det funke å sette det i "system settings" direkte, hvis ikke fins et program som heter 915resolution for Intel GPU som fikser det for deg.

 

Skal prøve det for første gang idag.. Gleder meg.. ønsk meg lykke til :p

8683403[/snapback]

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...