Gå til innhold

Tips og ønsker til neste generasjons bruktmarked


Anbefalte innlegg

[ Blogginnlegg om emnet ]

 

Hei,

 

Som noen av dere kansje har blitt klar over så kommer vi fremover til å fokusere på å utvikle det som vil bli neste generasjons bruktmarked. Og blant annet i den sammenheng har dette forumet blitt opprettet.

 

Som nevnt i bloggen det er linket til over, så er vi i startfasen av planleggingen av systemet. Og vi er i den sammenheng på jakt etter tips og forslag fra dere brukere om det meste når det gjelder bruktmarkedet vårt.

 

Hva er bra i dag, hva kan gjøres bedre, har du f.eks forslag til en ny modul så er du velkommen til å komme med tilbakemeldinger her! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mulighet til å se forumprofilen til selgeren, kan det være noe? Jeg skjønner at det kan virke diskriminerende mot de som har få poster på forumet, men jeg ville følt meg mer trygg å kjøpe noe fra en forumbruker som har 4000 poster enn en som har 2. Jeg har alltid oppgitt mitt forumnic til kjøper når jeg har benyttet meg av bruktmarkedet, det for å skape mer tillitt. Jeg tror også det har fungert, men jeg har fortsatt ikke mottatt noen kommentarer i bruktmarkedsystemet til tross for relativt mange salg :O

Endret av mandela
Lenke til kommentar
No veit ikkje eg kor ambisiøs denne oppgraderinga er, men eitt eller anna system for betaling som var sikkert for båe partar hadde vore kjekt å ha. Kanskje noko liknande av FINN Betalingsgaranti:

 

http://mypayex.no/escrow/info-finn.htm

8376909[/snapback]

Vi kommer til å starte fra scratch (mer eller mindre) teknologisk sett, så derfor er vi på jakt etter mange tips/ønsker. Så absolutt noe å vurdere. :)

Lenke til kommentar

hei, kunne dere fjerne karakter systemet og forbedre det?

erstatte anbefalingene med kun advarsler? sånn at ingen skriver det til seg selv ved å lage nye brukere, eller be andre gjøre det.

alle starter med et antall tillit som synker i takt med advarslene?

har lagt merke til at folk selger alt mulig på en hardware side som barneleker

og felger. kunne de være mer diskre framfor hardware?

Lenke til kommentar

Legg bedre til rette for at folk skal kunne kommentere annonsen. Ser alt for mange ganger at en selger kanskje "overpriser" en vare, hvorpå folk kommenterer dette i karakterboka til selger (med negativ karakter), istedenfor å kanskje gi et lite tips til prisendring på annonsesiden. Er ikke alle som vet at en 3-år gammel PC er verdt mindre enn halvparten av prisen de ga for den ny f.eks.

Lenke til kommentar

En funksjon jeg har savnet veldig lenge og etterlyst ved flere anledninger:

- En rullegardinmeny for valg av salgssted. Dvs. når det er muligheter for henting. I rullegardinen ser jeg for meg at alle fylkene er oppført, samt "Utlandet", "Alle" og "Ingen henting, kun sending".

 

Kanskje også en boks for kommune kan være en grei videre inndeling. Særlig de tre nordligste fylkene dekker enorme avstander så det er ikke nødvendigvis realistiske hentemuligheter om man bor på hver sin ende av fylket. Også denne bør inneholde "Alle".

 

I søkefeltet bør det være mulig å velge fylke og evt kommune for å lettere kunne gjøre lokale handler. Dette vil særlig fremme småhandling som f.eks mus, tastatur, kabinetter, møbler og andre varer med høye portokostnader i forhold til verdien. Gi bort-funksjonen vil også ha god nytte av dette.

 

Samtidig ser jeg for meg en mulighet for epost-varsling ved salg av varer innen sitt område. Da velger man f.eks "Rogaland" - "Haugesund" eller "Østfold" - "Alle" og trykker abonner på annonser herfra og gjerne en boks for maks 1 epost per dag, uke eller måned. Eposten kan gjerne komme i to moduser: tekst eller HTML. Begge kan inneholde en liste med overskrift, pris, og selges/kjøpes/gis bort, lenke. Kun nye annonser fra det valgte området, siden sist innlogging eller sist epost listes opp. Varekateogori(er) bør også kunne velges. (Multiselect)

 

Et slikt varslinssystem tror jeg vil stimulere lokal handel og i stor grad påminne brukere om vårt bruktmarked slik at de i mindre grad benytter konkurrerende bruktmarkeder.

____________________________

 

Et annet forslag er å la bruktmarkedet vokse i litt flere retninger. Siden vi har mange unge brukere kan det være naturlig å opprette en kategori for hybler og leiligheter til leie, ønskes leid osv. Det tror jeg kan rekruttere en god del studenter og sette de i kontakt med hele nettverket vårt. Nå vet jeg at vi har noen sterke konkurrenter på det området, men det skader ikke å prøve. Dette kan sette fart i kategoriene møbler, hvitevarer osv. Med det ovennevnte varslingssystemet tror jeg vi har en god tjeneste sammenlignet med flere av konkurrentene våre på dette området.

____________________

 

Ennå et forslag er å legge opp til enklere linking til prisguiden og tester i annonser. Kanskje noe tilsvarende det vi har i NE.O når vi skal linke til tidligere artikler.

Lenke til kommentar

Jeg syntes mange av kommentarene som har gitt på mange selgere er ubegrunnet/unødvendige og dermed ført til negativ karakter til selger. Å kunne gi en kommentar uten karakter hadde vært bedre men det beste hadde vært å regulert kommentarene på en eller annen måte.

 

Og et lite ønske: Kan vi vær så snill få en penere logo? Skulle nesten tro den er hentet fra Waybackmachine..

Lenke til kommentar

Hehe, jeg regnet med at logoen og designet var inkludert i oppussingsplanen. Kanskje få forumsbrukere engasjert i designprosessen ved å lage tråder i underforumene Web-design og Visuell kreativitet som går på brukernes forslag på det nye designet av siden og de visuelle brukerene kan komme med logoforslag? Hadde vært gøy å se hva brukerne hadde kommet med for så å kanskje hente litt inspirasjon derifra i endelig design.

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Håper dere får til noe bra for å forhindre svindel, da dette er et veldig kjedelig problem i dag. Jeg er villig til å betale noen kr pr. transaksjon for å få til dette som opsjon. Kan et prøve-samarbeid med PayEx sin betalingsgaranti være en idè, evt noe lignende escrow-basert ?

Lenke til kommentar

Jeg ønsker ingen integrert betaling, bedre å kunne velge mellom forskudd, paypal, oppkrav eller andre ting.

 

Man må ha postet i forumet for å selge, dvs en profil.

 

Man må ha kjøpt varen gjennom sin forumbruker, og kun da kan man gi karakter på selger. Har man ikke kjøpt noe kan man kun kommentere varen, og da uten karakter.

 

Ikke lov med flere profiler.

 

Sånn ville jeg ha hatt det, evt om noen kommer med bedre forslag.

Lenke til kommentar

-Jeg kunne tenkt meg et bruktmarked kun for forumets brukere som selgere og kjøpere. Jeg tror ikke det vil føre til mindre salg siden det vil føre til at folk vil føle seg tryggere på hvem man handler med.

Edit: det må også gå ann å gi karakter til kjøpere og ikke bare selgere.

 

-En funksjon der man kan kommentere og spørre annonsør om ting og alle kan lese det. (slik de har på qxl)

 

- slutt på at man må kommunisere over e-post.

 

- Krav om at man bruker fullt navn og telefonnummer.

 

- Folk må ikke få lov til å legge ut flere annonser for samme ting eller om man selger ti like ting så må man ikke få lov å legge ut ti like annonser.

 

Edit2: Obligatorisk karaktergivning fra både kjøper og selger.

Endret av premium
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...