Gå til innhold

Er Q-tec virkelig så ille?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Kan aldri tenke meg at AOpen har puttet strømforsyning fra Q-Tec i kabinettene sine.  De AOpen-kabinettene jeg har hatt hadde bedre strømforsyninger enn det.

8384678[/snapback]

 

Aopen bruker OEM-utgaver fra Fortron Source.

Slike innlegg som ett par foran her viser bare hvor lett noen tar etter hva andre sier uten å egentlig ha så mye fakta å vise til.

Jeg har vel sagt hva jeg mener om Q-tec noen ganger så det lar jeg ligge.

Lenke til kommentar

Jeg kan jo legge ut min egen erfaring med q-tek. Jeg fikk i oppdrag å bygge en billlig- veldig billig pc med noen komponeneter som gjorde den brukbar til å spille på. jeg kjøpte da et kabinett med psu på 350 påståtte watt fra q-tek. skulle bare drive en athlon xp, husker ikke hastigheten.

 

Da jeg fikk delene og fikk kjenne på vekta til psu og kabinett ble jeg rett og slett skremt. denne psuen kan ikke ha kosta mer enn 4-5 kroner å produsere i et lavkostland med slavelønn til arbeiderne.

 

Jeg besluttet at den fikk gå for denne gang men at kompisen min burde bytte den ut ASAP. den ble brukt i underkant av 1 år og han hadde visst ikke problemer med pcen som kan knyttes til psuen. men vi bytta den ut med en chieftec 350W allikevel. psuen ligger nå i ei hylle her, har rappa vifta ut av den og tviler på om den noensinne får se innsiden av en pc igjen. :nei:

 

ps: neste billigpc jeg lagde brukte jeg Fotron Source 350w i og denne psuen oste av kvalitet iforhold.

Lenke til kommentar

den bedriften jeg jobber i (pcverksted) de kjøper inn qtec kabinett hvor psu er qtec. peak verdi er 350w, reell verdi er 170w. dette bruker vi da i standard intel core2duo kontormaskiner og det funker.

jeg har argumentert med at det finnes andre kabinett som er billigere med psu enn qtec, men sjefene vil ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@randknu:

Så dersom jeg setter inn blylodd (i PSU) og blyplater i ett kabinett, så "oser det" av kvalitetet..

"Me think not..."

Hele innlegget ditt er ett skoleeksempel i synsing og bevis på hvordan "Q-tek myter" og tilsvarende oppstår.

Kanskje en ide for Mythbusters? Å teste(sprenge) Q-tec PSU'er på Discovery? :D

Lenke til kommentar
Aopen bruker OEM-utgaver fra Fortron Source.

Slike innlegg som ett par foran her viser bare hvor lett noen tar etter hva andre sier uten å egentlig ha så mye fakta å vise til.

Jeg har vel sagt hva jeg mener om Q-tec noen ganger så det lar jeg ligge.

8386937[/snapback]

 

Skulle jeg valgt mellom Q-tec og FS, så hadde jeg jo egentlig ikke nølt. Uansett om du aldri har hatt problemer med dem eller ikke.

Lenke til kommentar

Har ikk lest hele tråden, så det er mulig noen har kommet med dette poenget før :

 

Billige og dårlige power med ustabile spenninger, dårlig strømkapasitet og støy (dårlig likeretting) kan ofte være årsaken til ustabile PC'er!

 

Jeg har en gammel strømsluker av en maskin som spontant reboota med et 300w Chieftec-power, men som var dønn stabil når jeg bytta til et 360w Chieftec-power. Den nye serien power leverte mer strøm på enkelte av spenningene (tror det var 3 og 5V) - noe som tydligvis var viktig for min Dual Socket A maskin.

 

Alle power som leveres i norge må være testet og godkjent - og reglene for slik godkjenning er strenge. Jeg tviler sterkt på at Q-tec hadde blitt godkjent (og solgt) derom de utgjorde en vesentlig risiko ved normal bruk.

Og selv har jeg hatt power som har dødd stille og rolig, som har eksplodert, eller der vifta har stoppet og alt bare har overhetet til vanvittige temperaturer - i ALLE prisklasser!

Mist, aOpen, Chieftec, Q-tec - alle disse har jeg opplevd har dødd på seg.

 

Q-tec er et billigprodukt, og i følge flere tester levere de både lite og dårlig strøm (har dessverre ingen linker på stående fot). Kvaliteten på strømmen blir dårligere når du presser poweret mot det maksimale, og Q-tec har serdeles lurvete egenskaper i dette området.

Ut i fra det er det nok rimelig å anta at de er basert på billige komponenter, og at produksjonsmetoden deres gir power med stor variasjon på kvalitet. Sikkert ok for oppsett som krever lite strøm og som aldri kjøres hardt, men ikke noe for seriøse bygg. Gaming er vel noe det mest brutale en hjemmepc utsettes for, så styr unna hvis du skal spille spill. :-)

 

Min erfaring med Q-tec er at det er et produkt med lav kvalitet, men jeg har ikke opplevd brann eller lignende. Det var stabilt i mitt oppsett. Men det bråkte, og var varmt. Det gikk i stykker etter ganske kort tid, på en stille og rolig måte.

 

Min favoritt blant power er Fortron Source og Mist - avhengig av bruksområde og strømbehov. De er effektive (lite spillvarme) og kjøles med 12cm-vifte. Ergo lite støy. Og de leverer mye og bra strøm.

Fortron Source er dessuten ganske billig. Bare husk å dimensjonere poweret ditt riktig! Du kjører ikke QuadCore/GeForce 8800 oppsett på 300w-power!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Aopen bruker OEM-utgaver fra Fortron Source.

Slike innlegg som ett par foran her viser bare hvor lett noen tar etter hva andre sier uten å egentlig ha så mye fakta å vise til.

Jeg har vel sagt hva jeg mener om Q-tec noen ganger så det lar jeg ligge.

8386937[/snapback]

 

Skulle jeg valgt mellom Q-tec og FS, så hadde jeg jo egentlig ikke nølt. Uansett om du aldri har hatt problemer med dem eller ikke.

8388678[/snapback]

 

Nå svarte jeg bekreftende på ditt forrige innlegg og klarer ikke helt å se "du-vinklingen" og noen grunn til å anta at jeg ville valgt Q-tec.. eller få det til å se ut som jeg synes Q-tec er ett "pang-produkt" (pun intended).

I en del kabinett fra Aopen, Chiftec m.fl kommer det med PSU, ergo er ditt tilsvar malpassert i og med at du da ikke kan velge mellom f.eks. Q-tec eller FS.

Selv ville jeg trolig kastet ut ett Q-tec PSU (dersom kabinettet hadde det) og jeg hadde tenkt å ha noe over low-/mid-end hardware i kabinettet.

Har *aldri* kjøpt ett Q-Tec PSU som ikke fulgte med kabinettet bare så det er klart.

Og ingen av disse (Socket-A, Socket-478 system kloket/uklokket) har sviktet.

Må jeg gjenta meg selv flere ganger nå? :roll:

Innlegg av den type -x- kommer med rett over her er det jeg anser som verdifull og grei argumentasjon i Hellmyr's tråd. :thumbup:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Min erfaring med Q-Tec:

 

P4 3.2ghz, ikke overklokket

Radeon 9800xt skjermkort

A-Open AX4c MAXII Hk

1gb ram

hdd

dvd

 

og

Q-Tec 500w gold PSU

 

Var alltid litt ustabil og "weird" uten at jeg helt klarte å si hvorfor, men den "virket"

 

dvs, den virket i 2 mnd ca, så plutselig:

 

PANG!

Masse røyk fra PSU

Røska ut strømkabel osv i en hel*tes fart...

 

Kaputt prosessor, Hovedkort og Ram.... :cry:

 

:(

 

Nå kjøper jeg KUN Mist PSU'er......

Endret av Pompel
Lenke til kommentar

uff.. Det var synd :(

Jeg kjøpte Mist når jeg kjøpte meg pc for snart 2 år siden, angrer meg IKKE!.

Oser av kvalitet, i motsetning til Bzerk som de fleste jeg kjenner har.

Hiper virker også litt småbilligt.

En kamerat av meg måtte låne en pc når han skulle på TG, fordi Bzerk psu`en hans hadde ødelagt Hk,cpu og rammen hans.

Den hadde den "standard" feilen, nemelig ustabile spenninger.

Bzerken til en annen jeg kjenner piper høyfrekvent når han kjører den hardt.

Dette er begge 500 jalla Watt fra bzerk.

 

Så jeg bruker heller 300-400 kr mer på en psu, for da kan jeg ihvertfall føle meg trygg på at ingen ting skjer :)

Lenke til kommentar
uff.. Det var synd :(

Jeg kjøpte Mist når jeg kjøpte meg pc for snart 2 år siden, angrer meg IKKE!.

Oser av kvalitet, i motsetning til Bzerk som de fleste jeg kjenner har.

Hiper virker også litt småbilligt.

En kamerat av meg måtte låne en pc når han skulle på TG, fordi Bzerk psu`en hans hadde ødelagt Hk,cpu og rammen hans.

Den hadde den "standard" feilen, nemelig ustabile spenninger.

Bzerken til en annen jeg kjenner piper høyfrekvent når han kjører den hardt.

Dette er begge 500 jalla Watt fra bzerk.

 

Så jeg bruker heller 300-400 kr mer på en psu, for da kan jeg ihvertfall føle meg trygg på at ingen ting skjer :)

8448097[/snapback]

Argumenter takk?

 

jeg har Hiper 580 selv. Har også hatt mist 500watt. Like fornøyd med begge. Kvaliteten til hiper er vel så god som mist sin.

 

Konklusjon: Begge er gode! :yes:

Lenke til kommentar
uff.. Det var synd :(

Jeg kjøpte Mist når jeg kjøpte meg pc for snart 2 år siden, angrer meg IKKE!.

Oser av kvalitet, i motsetning til Bzerk som de fleste jeg kjenner har.

Hiper virker også litt småbilligt.

En kamerat av meg måtte låne en pc når han skulle på TG, fordi Bzerk psu`en hans hadde ødelagt Hk,cpu og rammen hans.

Den hadde den "standard" feilen, nemelig ustabile spenninger.

Bzerken til en annen jeg kjenner piper høyfrekvent når han kjører den hardt.

Dette er begge 500 jalla Watt fra bzerk.

 

Så jeg bruker heller 300-400 kr mer på en psu, for da kan jeg ihvertfall føle meg trygg på at ingen ting skjer :)

8448097[/snapback]

Argumenter takk?

 

jeg har Hiper 580 selv. Har også hatt mist 500watt. Like fornøyd med begge. Kvaliteten til hiper er vel så god som mist sin.

 

Konklusjon: Begge er gode! :yes:

8452805[/snapback]

Må bare si meg helt enig med deg der ;)

Lenke til kommentar

Tja, har opplevd ganske ymse med Hiper selv.

 

Kjøpte en type-r 580w og den bråkte så fælt at jeg sendte den i retur straks (og dette er det MANGE som har opplevd).

 

Med tanke på at den liksom skal være stille så må dette være en fabrikasjonsfeil (eventuelt bruk av forskjellige vifter) som veldig mange har opplevd og da stoler jeg lite på merket.

 

Edit: derimot var den stabil mtp strøm, men med tanke på støy så er den ikke godkjent.

Endret av nahojdat
Lenke til kommentar
uff.. Det var synd :(

Jeg kjøpte Mist når jeg kjøpte meg pc for snart 2 år siden, angrer meg IKKE!.

Oser av kvalitet, i motsetning til Bzerk som de fleste jeg kjenner har.

Hiper virker også litt småbilligt.

En kamerat av meg måtte låne en pc når han skulle på TG, fordi Bzerk psu`en hans hadde ødelagt Hk,cpu og rammen hans.

Den hadde den "standard" feilen, nemelig ustabile spenninger.

Bzerken til en annen jeg kjenner piper høyfrekvent når han kjører den hardt.

Dette er begge 500 jalla Watt fra bzerk.

 

Så jeg bruker heller 300-400 kr mer på en psu, for da kan jeg ihvertfall føle meg trygg på at ingen ting skjer :)

8448097[/snapback]

Argumenter takk?

 

jeg har Hiper 580 selv. Har også hatt mist 500watt. Like fornøyd med begge. Kvaliteten til hiper er vel så god som mist sin.

 

Konklusjon: Begge er gode! :yes:

8452805[/snapback]

Ingen av de er vel i alle fall utpreget dårlig. Og bare for å ha nevnt det så har jeg sett en del som har vært plaget av ulyder i Mist også, så ingen er nok feilfri.

Det eneste jeg har å utsette på Hiper er bare rent teoretisk ut fra specs, at effekt ratingen kanskje er litt i høyeste laget, den har med sine 580W ikke noe mer enn Mist sin 500W på samlet 12V. Selv har mine siste kjøp av PSU alle vært Mist 500W, er de jeg personlig er mest fornøyd med av alle psu jeg har vært borti, stille, god kvalitet, og kraftig nok for min bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...