Gå til innhold

Er Q-tec virkelig så ille?


Anbefalte innlegg

Tja, for å teste ut hvordan 500 watt varme kjennes ut, kan man jo sette en vanlig vifteovn på 500 watt og kjenne etter. *Teste. Ikke så veldig vilt, egentlig.

8296349[/snapback]

 

sammenlign det heller med en føner.. vi hadde en 650w føner vi brukte på hundene etter at de var bada. den ble greit varm likksom. den flytter mest sansylig mer luft en en stakkar pc!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stusser litt på dette. En lett PSU er mindre driftssikker enn enn tung?

Og angående kjøleelementer- de skal kjøle, ikke være solide!

 

Jeg har faktisk skrudd opp et par Qtec- PSU-er, og ikke funnet kaldloddinger i dem, men det er klart, jeg har ikke kikket inni så mange.

Hvilke ledninger er det du sikter til som er tynnere? Her er det snakk om å frakte 12/5 volt over en begrenset avstand. Hvor tykke ledninger er det behov for?

8295928[/snapback]

Det er selvsagt ikke slik at en psu er mer driftsikker bare fordi den veier mye, det har jeg heller ikke påstått. Det jeg sier er at det er veldig tydelig at man har valgt absolutt minimum kvalitet på all innmat.

 

Siden du har vært inni en del Q-tek, har du sikkert vært inni noen kvalitets-psu også. Da ser man bla at Q-tek har noen skrøplige elektrolytter (Og ja, jeg vet at de er der for å glatte strøm, ikke for å være solide) men det er faktisk en sammenheng mellom størrelse/ vekt og kvalitet på slike komponenter.

Det er også gjerne flere komponenter som bla sørger for mer presis regulering, større sikkerhet mot overlast, osv. Dette bidrar også til høyere vekt. Man ser også at det gjerne er større kjøleelementer (her var kanskje min bruk av ordet skrøpelige litt dumt) jeg snakker jo ikke om mekanisk styrke, men om kjøleevne, og selv om det finnes untak (kommer jo an på materiale, utforming osv), er det også her ofte en viss sammenheng mellom størrelse og kjøleevne.

 

Hvor tykke ledninger man trenger vet jeg ikke, men også her har jeg bare registrert at de er mye tynnere i billige/dårlige psu, enn i kvalitetsmerker. Det er jo en grunn til at man har en bråte med jordledninger fra psu til hk, selv om det stengt tatt ville fungert med 1. Det samme kan man si om overgangen til 24 pin psu. Så hvor tykke vet jeg ikke, men jo tykkere, jo bedre, og jo mindre sjangs for spenningsfall.

 

Uansett, jeg tror ikke vi er så alt for uenige til syvende og sist. Jeg er jo også av den oppfatning at Q-tek har fått et enda dårligere rykte enn det fortjener. Jeg tror det vil duge greit for de fleste "ikke entusiaster"

Men at ingen av de tingene jeg har vært inne på har noe med kvaliteten å gjøre er jeg altså ikke uten videre helt ening i. Selv om altså vekt alene ikke sier så mye, er det i praksis veldig ofte en sammenheng på ting som strømforyninger, forsterkere ol. De MÅ ikke være bra selv om de er tunge, men det er svært sjelden de er det om de er fjærlette :)

Lenke til kommentar

Kan si at jeg har hatt en 550watt gullfarget Q-tek, men måtte bytte den ut fordi den ikke leverte nok strøm.. 12v sank helt ned til 11, og slikt.. Byttet den ut med en Chiftech 400watt, og den klarte det helt fint.. har til og med 4 harddisker til koblet på etter det.

 

Men den q-tek'en sitter nå i en vanlig ikke veldig kraftig pc, og fungerer helt fint.

Lenke til kommentar

Ja Q-tec er virkelig så ille..

Bruker du en q-tec psu til et enkelt oppsett som en hdd,middels skjermkort osv så vil den sikkert overleve/kunne kjøre systemet greit nok.

 

Men skal du f.eks bruke q-tec til et mer krevende oppsett som flere hdd,kraftig skjermkort osv så kan du rett og slett drite i det...

 

Værste PSU kjøp jeg har hatt er en q-tec psu på 450 eller var det 460 det stod på den..ihvertfall en gullfarget drit med dual fan greie..

 

Systemet mitt hadde ikke vært noe annet enn ustabil da jeg hadde denne psuen, en kveld så skulle jeg spille...spilte i vet ikke helt,var vel i en times tid eller noe sånt..da skal jeg ta meg en pause..avsluttet spillet, gikk ut på desktopen og da sa det poff og røyken stod opp fra psuen...og jeg er ikke alene om at sånt skjer..

 

Så trenger jeg å si mer? Tror ikke det..

Lenke til kommentar
Qtek suger

 

PSu i et kabinett jeg hadde , føkka hele pcen  :cry:

 

Men har du mye penger , be my guest

8299293[/snapback]

''føkka hele pcen'' hva menes med det?

8299401[/snapback]

 

Alt kjørte fint i 3mnd , før rambrikkene, skjermkortet å tilslutt hovedkortet å PSU sluttet å fungere

 

= Føkka pc

8299457[/snapback]

Ja, da var du uheldig med din q-tec.

Lenke til kommentar
Litt OT spørsmål til kyndige her:

 

Dersom man har en strømforsyning på 500W som det trekkes 300W fra, vil de siste 200W fremstå som varmeutviklig? Det virker som enkelte mener det iallefall..

8299484[/snapback]

 

en psu lager ikke mer varme en det den er "ueffektiv" bruker pc'n 60w og psu'n trekker 70w fra kontakta er 10w ren varmeutvikling fra psu,.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke forsvare Q-Tec som noen leverandør av kvalitetsvarer.

 

Men jeg har inntrykk at flere sier Q-Tec er "no dritt" når det nærmeste de har vært Q-Tec er negativ omtale her på forumet, eller andre forum. Om man lar de som har hatt ett produkt uttale seg blir det hele så uendelig mye bedre.

 

Jeg har ingen negative erfaringer med Q-Tec strømforsyninger i den forstand at de har "herpa maskiner. Og jeg ser endel hårreisende selvbygg på en mnd. Det jeg har opplevd med de, etter å ha testet de, er at de har høy ripple og tildels ustabile ved høy last. Og konstruksjonsmessig er de slurvete. Det er brukt unødvendig mye lim og komponenter er satt slik at støv samles mellom de og hindrer luftstrøm over kritiske komponenter. Og som mange andre oppgir de peak effekt når klistremerket med Watt klistres på.

 

Kabinettene derimot er bare søppel i likhet med MANGE andre billig billig merker. Har kuttet meg til blods på de mer enn en gang.

 

Når folk klager over at strømforsyninga har kludra opp hele pc'n er det mer ens egen feil enn strømforsyningen sin skyld. Det står en klistrelapp på den som forteller verdiene. Og om man ser etter vil man og se at det står MAX ved de oppgitt verdiene.

 

Når folk sier de tester strømforsyningen, hvordan gjør de det? Er det ved å bruke ett multimeter fra Biltema? Syns jeg leste at noen testet den ned i 11 volt. 11 blank eller 11,9? Og når noen sier at pc'n ble herpa av strømforsyningen hender det at man forsøker dekke over egen tabbe med å sette en messingspacer slik at hk kortsluttes. Så oppdager man feilen og legger skylda på en strømforsyning fordi sannheten er litt for flau..

 

Men som sagt, Q-Tec er ingen kvalitetsleverandør..

 

På den annen side har vi like mye feil med SeaSonic og Fortron-Source som med noe annet.

Lenke til kommentar
dominus Postet i dag, 14:20

Det jeg har opplevd med de, etter å ha testet de, er at de har høy ripple og tildels ustabile ved høy last. Og konstruksjonsmessig er de slurvete. Det er brukt unødvendig mye lim og komponenter er satt slik at støv samles mellom de og hindrer luftstrøm over kritiske komponenter. Og som mange andre oppgir de peak effekt når klistremerket med Watt klistres på.

 

Kabinettene derimot er bare søppel i likhet med MANGE andre billig billig merker. Har kuttet meg til blods på de mer enn en gang.

Akkurat hva jeg mener også, ustabilitet og ripple er en konsekvens av enkle løsninger og elendig komponentkvalitet.

Har forøvrig enda ikke kuttet meg på mitt kabinett, men grunnen til at jeg selv har brukt en Q-tek psu er at jeg fikk dette kabinettet med psu for mindre penger enn det billigste andre kabinett uten psu. At kabinettet også er dårlig skal jeg ikke kverrulere noe på, men for meg gjør det fortsatt jobben sin. Så lenge man passer seg for skarpe kanter, er det liksom ikke så dramatiske konsekvenser av å ha et dårlig kabinett.

Lenke til kommentar
dominus Postet i dag, 14:20

Det jeg har opplevd med de, etter å ha testet de, er at de har høy ripple og tildels ustabile ved høy last. Og konstruksjonsmessig er de slurvete. Det er brukt unødvendig mye lim og komponenter er satt slik at støv samles mellom de og hindrer luftstrøm over kritiske komponenter. Og som mange andre oppgir de peak effekt når klistremerket med Watt klistres på.

 

Kabinettene derimot er bare søppel i likhet med MANGE andre billig billig merker. Har kuttet meg til blods på de mer enn en gang.

Akkurat hva jeg mener også, ustabilitet og ripple er en konsekvens av enkle løsninger og elendig komponentkvalitet.

Har forøvrig enda ikke kuttet meg på mitt kabinett, men grunnen til at jeg selv har brukt en Q-tek psu er at jeg fikk dette kabinettet med psu for mindre penger enn det billigste andre kabinett uten psu. At kabinettet også er dårlig skal jeg ikke kverrulere noe på, men for meg gjør det fortsatt jobben sin. Så lenge man passer seg for skarpe kanter, er det liksom ikke så dramatiske konsekvenser av å ha et dårlig kabinett.

8300035[/snapback]

 

Kasta både PSu å KAbinett på fyllinga etter den episoden jeg hadde :D

 

Kjente det knitret godt oppe i hodet mens jeg dumpa av dritten

 

Kabinettet var helt strøkent , men jeg kjøpte heller noe mye bedre

Lenke til kommentar
SeaSonic og Fortron-Source

 

Fortron-Source som jeg har prøvd og leket med har vært nokså stabile og har levert det de skal..har ikke hatt noe problemer med de...

Fortron-Source synes jeg er billig og man kan stole på de...

 

Da tenker jeg på et enkelt maskinvare oppsett..

 

Seasonic har jeg ikke ingen erfaring med så jeg kan ikke uttale meg om de..

Lenke til kommentar

 

På den annen side har vi like mye feil med SeaSonic og Fortron-Source som med noe annet.

8299561[/snapback]

 

Er det? Er det noe du vet eller en antakelse?

 

AtW

8300301[/snapback]

 

Jeg vet. Og jeg refererte ikke til at det er like mye feil på FS og SS som på eksempelvis Q-Tec, selv om det jeg skrev kunne tydes dithen.

 

Men for å svare deg:

 

FS produserer mye OEM. Og der er ikke alt like bra for å si det slik.. Der er det mye dårlige loddinger, lekke kondensatorer etc etc etc. Der er det endel makkverk.

 

SeaSonic har og OEM. Og der er neigu ikke alt like bra som retail strømforsyningene nei..

 

Men det skal sies i rettferdighetens navn at ingen PSU har hatt mer stabil spenning enn SeaSonic sin S12 serie.

Endret av dominus
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Teknisk sett så gjelder vel kjøpslovens 5 års reklamasjonsrett, men det blir vel litt plunder å til stadighet klusse med dårlige produkter selv om man får det på garanti.

Man kan kjøpe en lykt til 9,90 på biltema, elelr man kan gi noen hundrelapper for en maglite. Man kan kjøpe en lommekniv til en 50 lapp, eller man kan gå for en leatherman til en tusenlapp.

Har vel litt med at man vil at ting skal fungere når det skal, og ikke bare slå seg til ro med at når den ryker så er det bare å skru den ut, pakke den ned, sende den til leverandøren, la de bruke noen måneder på å fikse den, så få den tilbake, skru den inn igjen og så er det greit til neste gang.

Lenke til kommentar
Ja Q-tec er virkelig så ille..

Bruker du en q-tec psu til et enkelt oppsett som en hdd,middels skjermkort osv så vil den sikkert overleve/kunne kjøre systemet greit nok.

 

Men skal du f.eks bruke q-tec til et mer krevende oppsett som flere hdd,kraftig skjermkort osv så kan du rett og slett drite i det...

 

Værste PSU kjøp jeg har hatt er en q-tec psu på 450 eller var det 460 det stod på den..ihvertfall en gullfarget drit med dual fan greie..

 

Systemet mitt hadde ikke vært noe annet enn ustabil da jeg hadde denne psuen, en kveld så skulle jeg spille...spilte i vet ikke helt,var vel i en times tid eller noe sånt..da skal jeg ta meg en pause..avsluttet spillet, gikk ut på desktopen og da sa det poff og røyken stod opp fra psuen...og jeg er ikke alene om at sånt skjer..

 

Så trenger jeg å si mer? Tror ikke det..

8299255[/snapback]

 

Da har du hatt lik psu som meg. Erfaringen min er at den faktisk fungerer som bare det, men det eneste jeg har å utsette på denne psu`en er at effekten er egentlig rundt omkring 450W - ca. 100W dvs en plass mellom 300 og 350W. Merket det spesielt etter overklokking, fordi da måtte jeg plugge ut dvd brennerene. Etter det, så var den stabil som et fjell. Ifølge psu kalkulatorer brukte alle oppsettene mine mellom 300-350W så jeg er sikkert bare heldig.

 

Edit:

Hvrodan kan man måle spenningene en psu leverer under load?

Endret av camxer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...