Gå til innhold

Er Q-tec virkelig så ille?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Om noen her spørr om Q-tec er noe å satse på, så vil det jo komme 10 poster hvor folk sier av pcen kommer til å explodere og alt går bare galt og Q-tec er bare helt for jævelig osv.

 

Ser at komplett har Q-tec psu i noen av Pc-i-deler pakkene. Og om Q-tec får pcen til å brenne, så er det jo lite logisk at komplett og andre selger disse psuene.

 

Så, er Q-tec virkelig så ille som folk sier?

Endret av Hellemyr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Q-Tec er noe jeg aldri kommer til å kjøpe igjen. Det kommer av at når jeg bygde en pc for mange årsiden så levde ikke den så veldig lenge. Tenkte det at mulig det var hovedkortet som var defekt, byttet ut alt, testet alt mulig.

 

Til slutt fant jeg ut at PSU var problemet, den var helt utrolig dårlig. Den kvelden nesten alt av hardware som jeg hadde den gangen. Det er min grunn til at jeg aldri handler q-tec noe mer.

 

Greit det er billig og man kan være heldig å få en psu som fungerer, men de fleste q-tec psuer er dårlig kvalitet. Det er jo en grunn for at man ber andre holde seg langt unna. Er jo ikke noe man sier bare for på tull.

 

Er en grunn ;)

Lenke til kommentar
Hva skal du bruke pc-en til? skal du bare ha en billig pc er q-tec mer en greit nok.

8295124[/snapback]

 

Skal ikke ha ny pc, bare lurer på om Q-tec er så ille som Complexity og mange andre sier at den er.

8295146[/snapback]

Enkelt og greit, Nei de er ikke så ille.

 

Mange bare sier det andre mener om den. Sikkert flere som ikke engang har vært borti q-tec.

Lenke til kommentar
Så hvorfor selger net butikkene psuer som vil ødelegge pcene til kundene, det vil jo bare føre til masse klager og mas fra kunder med ødelagte pcer.

 

Og har du selv hatt en Q-tec som har grilla pcen din?

8295114[/snapback]

 

har selv hatt en q-tec som grilla inverteren min og gjorde min datamaskin til et helvette :)

 

Målte 12V'en til å være 11.2V, og da begynner det å bli ille.

 

+ at de bråker som julig! og oppererer med Peak verdier, så en Q-tec 350W er vel på en ca 250W egentli.

Lenke til kommentar
Så om Q-tec er så ille, hvorfor selger så mange net butikker dem da. Når kunden opplever at psuen grilla pcen, så kommer jo han eller hun sefølgelig til å klage.

 

Sparer ikke butikkene seg for mye prblemer med å ikke selge disse dårlige psuene da?

8295178[/snapback]

 

Ingen som selger Q-tec PSU lengre (gudsjelov).

Komplett har de ikke lengre i sortimentet , og q-tec selv har ingen modeller igjen de distribuerer .

http://www.qtec.info/products/

(listet kun under "older" products)

Lenke til kommentar

Qtek kan nok brukes på enkle maskiner, kategori celeron og integrert grafikk, men jeg ville aldri funnet på å bruke en Qtek på noe mer avansert enn det. Både fordi jeg ikke vil lage grillmat av pcen og fordi det ville trekke for mye strøm. Qtek oppgir kapasiteten i peak, og de fleste psuene deres er spesifiesert til rundt 300-350W, dermed ville jeg ikke satt en Qtek på noe verre enn rundt 200W last. Nå er det faktisk ikke en så veldig ille PC man kan få i 200W-klassen heller da, så lenge de tyngre oppgavene uteblir.

 

Egentlig så er det ikke mye opp i pris man skal før man får mye bedre psuer da. Forton/source for eksempel, har noen psuer i 400W-klassen til en meget behagelig pris. Dermed rettferdiggjør ikke prisen den lave kvaliteten på Qteker (IMHO), selv om de heller ikke er ondskapen selv, bare nesten. så lenge man tar dem for det de er og ikke det de gir seg ut for å være er de greie.

Lenke til kommentar

Q-tec funker (stort sett) greit på små billige maskiner som ikke suger så mye strøm. Litt høyere feilprosent, og mange av de ryker innen et par år, men som sagt. Virker stort sett greit.

 

Uansett, sikkert fornuftig å legge en lapp eller to ekstra og få noe litt bedre. Jeg kjøpte en billig Fortron Source sist, og den funker knall. Ikke så mye støy heller.

Lenke til kommentar

Tror ikke sjansen er der for at Q-Tek-PSU-en skal svi av innholdet i PC-en. Problemet er at den oppgitte effekten for dette merket ikke er satt i samme standard som andre, mer renommerte merker. Det er ingen påtvunget internasjonal standard for måling av effekt i PSU-er, og produsenter viser dermed til ganske store forskjeller mellom reell og oppgitt effekt.

 

Problemet med en Q-Tek-PSU er at den i et ferdigpc-opplegg fra komplett nok ikke gir store rom for utvidelser av innholdet i PC-en i etterkant. Jeg vil tro at den fungerer utmerket til det oppsettet komplett gir deg (ellers ville komplett sikkert ha byttet dem ut for lengst), det er bare at problemene starter om man oppgraderer innmaten. Et nytt skjermkort eller en ny disk kan f.eks. være dråpen som får begeret til å renne over, som gir en for liten "peak"-effekt for systemet, som igjen gjør at maskinen kan fryse eller gi blåskjermer.

 

Jeg nekter å tro at Q-Tek er en "farlig" PSU på noen måte for komponentene, det er bare det at den rett og slett ikke yter bra nok for kresne kunder.

 

Akkurat det var grunnen til at jeg byttet ut min Q-Tek sist: Q-Tek 300w var ikke nok for oppsettet mitt, og jeg fikk problemer ved installasjon av ny disk. Jeg kjøpte meg da en 350w Fortron/Source, og problemene forsvant. Denne ble etterhvert også for svak, så nå har jeg en 450w OCZ som gir meg alt jeg trenger og mer til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...