Gå til innhold

Er Q-tec virkelig så ille?


Anbefalte innlegg

Hva skal du bruke pc-en til? skal du bare ha en billig pc er q-tec mer en greit nok.

8295124[/snapback]

 

Skal ikke ha ny pc, bare lurer på om Q-tec er så ille som Complexity og mange andre sier at den er.

8295146[/snapback]

Enkelt og greit, Nei de er ikke så ille.

 

Mange bare sier det andre mener om den. Sikkert flere som ikke engang har vært borti q-tec.

8295153[/snapback]

 

hehe. jeg har vert bortig de. flere ganger. ustabil volt varme blåskjerm og 2 ødlakte WD disker er noen av mine stikkord!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har 2 Q-tec dual fan gold 450W psu`er. Den ene bruker jeg i et system med overklokket A64 cpu og kraftig overklokket x1900GT skjermkort. Har fungert problemfritt i over 2 år med forskjellig hardware, men alltid krevende for PSU. Den andre psuen bruker jeg bare til en liten server.

 

Sier ikke at Q-tec er bra, fordi det ville vært langt ifra sannheten. Selv om jeg har ikke hatt problemer med strømforsyningene laget av Q-tec, klarer jeg ikke å anbefale de til noen.

 

De ser rett og slett billige ut og er billige på en negativ måte.

 

Ser på meg selv som en heldig person, men uheldigvis har jeg ikke råd til bedre psu enda...

Endret av camxer
Lenke til kommentar

Det er vel sikkert ti slike tråder på forumet her, der "eksperter" med erfaringer fra en maskin sier Qtec er elendlig. Skulle nesten tro den meningen var opptakskrav på forumet.

 

Man kan ikke basere seg på en eller to maskiner som erfaringsgrunnlag, ei heller basere seg på hva kompiser har hørt.

 

La gå at Qtec kanskje ikke er verdens beste PSU for overklokkere med dyre skjermkort, og nok lys i maskinen til å lyssette scenen i Oslo Spektrum. Men fra det å hevde at den er dårlig er alt for drøyt.

 

I de siste fire årene har jeg blant passet på 11 maskiner med Qtec- psu, og de står på 24/7. Ikke en har klikket. Men jeg har sikkert hatt griseflaks.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Synes "Hellermyr" er modig som tar opp denne tråden.. .)

Har samme erfaring som "camxer".

Ingen problemer med Q-Tec.. selv med kraftig klokket Prescott og 9800Pro (en gang i tiden).

Mulig jeg bare har vært heldig, for i begynnelse (av nåværende mani...PC-bygging) var det om å gjøre å bruke minst mulig "gryn".

Da ble det "en del" Q-Tec kabinetter.. :blush:

Ville ikke finne på å anskaffe noe slikt nå, men som sagt.

Jeg har ikke en dårlig erfaring med Q-Tec.

De eneste PSU'er som har "poffet" for meg er en FS 400watt'er og en Chieftec 230w (mAtx).

Lenke til kommentar

Dette er jo psu laget av absolutt det dårligste man får tak i av komponenter, og dette merker man allerede før man skrur den opp, vekten er oppsiktsvekkende lav. Videre ser man innvendig at byggekvaliteten er lav, skrøpelige kjølelementer, tynne ledninger, dårlige loddinger for å nevne noe.

Jeg har hørt om noen tilfeller der kondensatorer har eksplodert (noe som skjer dersom man bruker underdimensjonerte elektrolyttkondensatorer) Og ustabile spenninger og rippel har nok også skapt problemer (følgeskader) for en del.

 

Selv har jeg ikke noe dramatisk dårlig erfaring med Q-tek, men den jeg hadde bråkte en god del, og er naturligvis ikke 1.valget om man er overklokker. Og som andre her har sagt, finnes det andre alternativer som koster veldig lite mer jeg heller vil anbefale.

 

Vedrørende dette med Komplett, så er det vel ikke akkurat noe "bevis" for kvalitet om de har solgt dette. Det er jo ikke Komplett som selv betaler for nytt når noe ryker, de sender sine krav videre til produsent. Og til lettere belastede maskiner vil nok ikke feilraten være så enorm heller, det er jo først og fremst vanlige små (300W +-) arbeidstasjoner Q-tek har vært ganske utbredt på.

 

De kraftigere variantene har jeg ikke vært borti av egen erfaring, men tror jeg ville styrt unna, ikke minst fordi når man ser på de tekniske data, litt dypere enn hva som står utenpå kassa, er de egentlig ikke så veldig prisgunstige heller. :)

Lenke til kommentar

Det aller største problemet jeg hadde med min Q-tec var at den støyet helt forfedelig... Var en 400watt med doble 80mm vifter. Støyen var faktisk helt uuholdelig, og du vet ikke hvor ille det er før du har opplevde det selv. Vet ikke om alle modellene er like ille, men...

 

Men grunnen til at jeg sendte den i retur var at en av spenningen plutselig fløy i været(ble doblet elns):O... Er ikke sikker på om dette var PSUen skyld, men det var et fint påskudd for å få en ny... Fikk en NorthQ i retur:D

Endret av HetrTiXc
Lenke til kommentar

Stusser litt på dette. En lett PSU er mindre driftssikker enn enn tung?

Og angående kjøleelementer- de skal kjøle, ikke være solide!

 

Jeg har faktisk skrudd opp et par Qtec- PSU-er, og ikke funnet kaldloddinger i dem, men det er klart, jeg har ikke kikket inni så mange.

Hvilke ledninger er det du sikter til som er tynnere? Her er det snakk om å frakte 12/5 volt over en begrenset avstand. Hvor tykke ledninger er det behov for?

Lenke til kommentar
Det aller største problemet jeg hadde med min Q-tec var at den støyet helt forfedelig... Var en 400watt med doble 80mm vifter. Støyen var faktisk helt uuholdelig, og du vet ikke hvor ille det er før du har opplevde det selv. Vet ikke om alle modellene er like ille, men...

 

Men grunnen til at jeg sendte den i retur var at en av spenningen plutselig fløy i været(ble doblet elns):O... Er ikke sikker på om dette var PSUen skyld, men det var et fint påskudd for å få en ny... Fikk en NorthQ i retur:D

8295898[/snapback]

 

Hvis den psuen var gullfraget og hadde 2 rosa vifter er den fra "dual fan gold" serien. De støyer helt sykt og det første jeg gjørde var å bytte ut viftene...

 

Angående NorthQ... så er det såklart bedre, men det er ikke en psu jeg ville kjøpt nå.

Lenke til kommentar
...

8295898[/snapback]

 

Hvis den psuen var gullfraget og hadde 2 rosa vifter er den fra "dual fan gold" serien. De støyer helt sykt og det første jeg gjørde var å bytte ut viftene...

 

Angående NorthQ... så er det såklart bedre, men det er ikke en psu jeg ville kjøpt nå.

8295948[/snapback]

 

 

Stemmer det ;) Dual fan gold med to rosa vifter. Vurderte å bytte ut viftene, men på den tiden var jeg redd for å miste garantien...

 

Er fornøyd med NorthQen min, til tross for at spenningene ikke holder seg helt der de skal. Den er ikke noe monster til klokking. Men den er utrolig stillegående og ikke spesielt dyr. Likevel tror jeg ikke valget hadde falt på den om jeg skulle kjøpt PSU nå...

Endret av HetrTiXc
Lenke til kommentar

Har vært borti 3 q-tec psu. Alle "350 watt". Den ene jeg hadde kortsluttet etter 1 års bruk. Da kom det en guffen elektrisk lukt i det jeg skrudde på pc en morgen.

 

Så ble jeg spurt av ei venninne om jeg kunne se på pc hennes, fordi den skrudde seg av hele tiden og lagde blue screen. Jeg formaterte og sjekket minne og alt som kunne sjekkes.. men nei like ustabil fortsatt. Helt til jeg så at det sto en q-tec i maskinen. Kjøpte en F.S og vips så ble den fjellstabil.

 

Den siste står i en Amd duron maskin med integrert skjermkort. Den fungerer helt fint den dag i dag. Personlig så ville jeg ikke ha gamblet på billig watt hvis jeg skal ha en maskin som fungerer optimalt.

 

OJ

Endret av Crazy Joe
Lenke til kommentar
psu er den mest unnervuderte komponenten i en pc. den kan sammenlignes med et hjerte i mennesker. den fører strøm til de vitale komponentene ;)

tips! gå for litt dyrere psu en de dere finner i billig kabbiser.

8295782[/snapback]

 

Personlig synes jeg den er en av de mest overvurderte. I den betydning at folk kjøper PSUer med mye mere effekt enn nødvendig.

 

AtW

Lenke til kommentar
psu er den mest unnervuderte komponenten i en pc. den kan sammenlignes med et hjerte i mennesker. den fører strøm til de vitale komponentene ;)

tips! gå for litt dyrere psu en de dere finner i billig kabbiser.

8295782[/snapback]

 

Personlig synes jeg den er en av de mest overvurderte. I den betydning at folk kjøper PSUer med mye mere effekt enn nødvendig.

 

AtW

8296107[/snapback]

 

Riktig, alt for mange som kjøper psu på 1000w til 3000,-

Holder leenge med en Mist 600w for 1000kr..

Jeg har selv en Mist på 500w.

3 sata disker, og 8800gts. Fungerer kjempe fint :)

Lenke til kommentar

hvem her trur at en desktop-pc kommer til å bruke 500w?

 

nå har jeg en middle-end pc som bruker 220w fra kontakta ved full last. og det er bare 70% effektivitet på den psu'n tenker jeg. så den bruker ca 150w eller noe.

 

jeg syntes den lager MYE varme når jeg spiller. tenk dere hva 500w med varme føles ut som bak 2 120mm vifter?!.. tør nesten ikke tenke tanken engang.

 

man kjøper ikke spreke psu'er for at man skal bruke all saft den kan presse ut. man kjøper de for det som finnes inni av kvalitets komponenter som ikke gir seg ved en last på ca 300w på super high-end systemer. eller servere med 20hardisker eller noe.

Endret av kjellthore
Lenke til kommentar
hvem her trur at en desktop-pc kommer til å bruke 500w?

 

nå har jeg en middle-end pc som bruker 220w fra kontakta ved full last. og det er bare 70% effektivitet på den psu'n tenker jeg. så den bruker ca 150w eller noe.

 

jeg syntes den lager MYE varme når jeg spiller. tenk dere hva 500w med varme føles ut som bak 2 120mm vifter?!.. tør nesten ikke tenke tanken engang.

 

man kjøper ikke spreke psu'er for at man skal bruke all saft den kan presse ut. man kjøper de for det som finnes inni av kvalitets komponenter som ikke gir seg ved en last på ca 300w på super high-end systemer. eller servere med 20hardisker eller noe.

8296298[/snapback]

 

PSUen genrer bare den varmen som forårsakes av mindre enn 100% effektivitet i konverteringen til likestrøm, 80% effektivitet er ganske vanlig, så en 500-watter vil da spøyte ut 100 watt (dvs faktisk 125 watt om man skal være korrekt).

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg bygde pc for en kamerat for noen år siden.. med q-tec kabinett og psu.

Det funka 100& stabilt i noen år.. helt til den en dag ikke ville gi bilde på skjermen.. hørte at alt starta opp.. tok meg lang tid før jeg fant ut at jeg skulle prøve en anna psu.. med ny psu funka den helt fint.

 

Skrudde opp q-tec psu'n for morro skyld.. fant en sprengt kondensator..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...