Gå til innhold

- Kvinner vil ikke ta drittjobbene


Anbefalte innlegg

Er menn og kvinner forskjellig? Nooooo fucking waaaay!!!

 

Kom an! Hvis vi skulle ha lovgitt at kvinner gjør mansarbeid, ville vi blitt kallt slavedrivere!!!!1

Det er på langt nær at kvinner overgår sin egoisme og finner sin rolle i menneskeligheten. HVA HVIS ALLE GJORDE EN INNSATS FOR Å OVERLEVE!!!!!!FOR FUCKS SAKE!!!!!!!!!!!!!

 

La meg forklare. Tenk deg at vi alle befant oss på en reise som i Battlestar galactica. Tenk ar vi alle fant en planet som vi likte og besatte oss på, mens trusler fant sted.

 

For de som enda ikke skjønner Battlestar galactica: Hvor faen skal vi dra nå katastrofen er ute?

 

Vi er på samme reise, men vi har ingensted å vende!!!!!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eh ro ned med "!" og "SKRIK".

 

Ellers støtter jeg frankieboy.

Synes det er på tide at vi slutte å si at vi skal ha like mange kvinner å menn over alt. Finnes ikke forksjell annet enn fysisk. Så i jobber som ikke trenger mye fysikk ser jeg ikke noe grunn til å forskjelsbehandle eller gjøre det til ett problem at det er for mye eller for lite av det ene eller det andre kjønnet.

 

Det vi derimot bør konsentrere oss om er lønnsforskjeller for likt arbeid og at menn gjerne går forran når folk blir valgt ut til en jobb. Men dette gjelder ikke bare kjønn gjelder nok også etnisitet osv.

Lenke til kommentar
Han får svar her Klapp igjen, Aarebrot

 

Frank Aarebrot er useriøs, synes Inga Marte Thorkildsen.

 

Den profilerte SV-representanten synes det er på tide at statsvitenskapsprofessoren Frank Aarebrot slutter å flåse.

 

- Jeg synes han kunne være tjent med å klappe igjen en gang i blant, sier en oppgitt Thorkildsen.

8245592[/snapback]

Kanskje Thorkildsen burde fulgt sitt eget råd! ;)

Hadde Frank'rn noe å bygge opp utsagnet sitt med, eller er det bare synsing?

Lenke til kommentar

Moro hvordan de som maser om likestilling og kvotering, ikke bryr seg om at menn som kan være bedre kvalifisert blir satt til sides pga at de tvinges til å ta inn kvinner. Men så lenge det ikke er kvinner som blir satt til sides, er det jo ingen som tørr å si noe.

 

Rart hvordan menn også tvinges i militæret (selv om inntaket har blitt redusert på antall), mens jenter kan VELGE, og faktisk prøve en periode. Det at kravene for befalsskole osv (fysiske) er lavere for jenter enn for gutter viser jo også hvor mye likestilling de bryr seg om, når det er i favør til dem selv.

 

Er på tide at kvinnebevegelsen stikker fingern i jorden og tenker seg om. En kvinne har ikke rett på en jobb bare fordi hun er kvinne, kjønn skal ikke bety noe, desverre så prioriteres nok menn i endel tilfeller, men det betyr ikke at man skal lovbestemme at kvinner skal ha jobb.

 

Jupp, noe av det er litt off topic, men Aarebrot skal ha kudos for å tørre å si det så rett frem, da de fleste andre er mest opptatte av å være veldig politisk korrekte og helst ikke vil irritere kvinnebevegelsen.

Lenke til kommentar
Nå har jeg jobbet som ingeniør noen år. Om jeg har noe å utsette på det så er det yrket at kvinneandelen er lav. Jeg har ikke sett noe annet tiltak her en "Kvinner  (og personer med innvandrerbakgrunn) oppfordres til å søke" i stillingsannonser. Derimot sliter min nåværende arbeidsgiver med å finne nok kvinner til at de skal utgjøre 40% av styret. Tipper antall kvinner er like stort som antall kvinnlige søkere: null. Så da er spørsmålet: Hvorfor er alt under toppledelse mindre viktig. Hva kan en kvinne bidra med som leder, men som hun mangler som ingeniør eller oljearbeider?

8246220[/snapback]

Det har vært en rekke kampanjer for å forsøke å øke andeler kvinner som tar ingeniørstudier, men jeg vet ikke helt hvor suksessrike de er.

 

Poenget er jo at Aarebrott i det store og hele tegner en kausallink som ikke eksisterer, at det skal være en slags logisk link mellom at det er menn som jobber nede i organisasjonen og at det derfor må være menn på toppen. Når mennene på toppen primært ikke rekrutteres fra de som innehar "drittjobbene" må en spørre seg om Aarebrott mener det på magisk vis akkumuleres "operativ erfaring" i en slags maskulin pool siviløkonomer som er menn kan trekke på, mens kvinner må jobbe for å få tak i den. Hele argumentasjonsrekken er useriøs, for når han peker på "overrepresentasjon" av kvinner i Statoils ledelse er begrunnelsens hans ikke hvordan de i ledelsen har kommet seg dit, men hvilket kjønn som borrer olje i nordsjøen innehar. Når det ikke er noen logisk sammenheng mellom oljearbeider og siviløkonom faller dette på sin egen urimelighet.

Lenke til kommentar

"Kvinnefronten mener at statsviter Frank Aerabrots (60) utsagn om at kvinner ikke vil ta drittjobbene, er «typisk for menn på hans alder»."

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=163115

 

Hva hadde skjedd om noen hadde sagt en slik kommentar til en kvinne?

 

F.eks. "Slapp av, hun er bare premenstruell". Eller "Ta det med ro, sånt er typisk for kvinner i overgangsalderen".

 

Kvinner har tydeligvis ikke bare likestilling, de har mer...

Lenke til kommentar
Han får svar her Klapp igjen, Aarebrot

 

Frank Aarebrot er useriøs, synes Inga Marte Thorkildsen.

 

Den profilerte SV-representanten synes det er på tide at statsvitenskapsprofessoren Frank Aarebrot slutter å flåse.

 

- Jeg synes han kunne være tjent med å klappe igjen en gang i blant, sier en oppgitt Thorkildsen.

8245592[/snapback]

 

For noen gode argument :p

 

Er enig med Aarebrot, men han kunne formulert seg litt svakere - Kan hende dette provoserer kvinner flest, ikke bare kvinnebevegelsen.

Lenke til kommentar
Han får svar her Klapp igjen, Aarebrot

 

Frank Aarebrot er useriøs, synes Inga Marte Thorkildsen.

 

Den profilerte SV-representanten synes det er på tide at statsvitenskapsprofessoren Frank Aarebrot slutter å flåse.

 

- Jeg synes han kunne være tjent med å klappe igjen en gang i blant, sier en oppgitt Thorkildsen.

8245592[/snapback]

 

For noen gode argument :p

 

Er enig med Aarebrot, men han kunne formulert seg litt svakere - Kan hende dette provoserer kvinner flest, ikke bare kvinnebevegelsen.

8247252[/snapback]

Hvis du skal ta Thorkildsen på argumentene hennes så må du i hvert fall sitere argumentene som presenteres i artikkelen, og ikke bare innledningen til artikkelen.

Lenke til kommentar
Hvis du skal ta Thorkildsen på argumentene hennes så må du i hvert fall sitere argumentene som presenteres i artikkelen, og ikke bare innledningen til artikkelen.

8247387[/snapback]

Hvorfor?

 

Jeg mener at man skal ikke ta ting ut av sin sammenheng. Men det hun klarer å lire av seg til å begynne med her er så utrolig usaklig og dumt uavhengig av om hun har litt mindre dumme argument senere.

 

Og sammenhengen er jo linket til.

Lenke til kommentar

Jeg er i den situasjonen at jeg ikke fikk en jobb jeg søkte på for at en jente hadde søkt. Selv om jeg var bedre kvalifisert så fikk ikke jeg jobben for at en jente som var "godt nok" kvalifisert var i søkepuljen.

 

Jeg ble altså diskriminert pga kjønnet mitt. Kuken min hindret meg i å få jobb. Av og til så lurer jeg på om jeg bare skal skifte kjønn slik at jeg kan velge og vrake i jobber.

Lenke til kommentar

Dette med kjønnskvotering synes jeg er på trynet. Det er dette med å tvinge forandringer som blir gærnt, særlig når det gjelder at menn som har arbeidet seg oppover og har lengre erfaring skal erstattes for at man skal få inn fler kvinner.

 

Hvis man skal ha kvinner i toppstillinger får de jammen jobbe seg til det. Det samme gjelder menn. Det er riktignok slik i dag at det er mannsdominert, men dette har jo en sammenheng med at det tidligere har vært menn som har arbeidet. Kvinnene vil naturlig nok komme etter, men slike omveltninger skjer ikke på et øyeblikk. Å tvinge det skaper bare misnøye.

 

Som sagt innebærer likestilling at man skal behandles helt likt, uavhengig av kjønn. Det betyr selvsagt at menn ikke skal velges fordi de er menn, men også at kvinner ikke skal få noen fordeler av at de er kvinner. Hvilket kvotering gir dem.

 

NÅr det gjelder det med toppstillinger er det en viss sannhet i det han sier, selv om det neppe har mye for seg utover å hisse opp feminister. Samtidig er det godt å høre noe fra motparten.

 

Heldigvis tror jeg også innbitte feminister vil falle bort med tiden, lik mannsdominansen. Enn så lenge er det for så vidt greit å ha feministene, inntill det er relativt balansert i arbeidsmarkedet. Balanse i ting er alltid bra. :)

Lenke til kommentar
NÅr det gjelder det med toppstillinger er det en viss sannhet i det han sier, selv om det neppe har mye for seg utover å hisse opp feminister. Samtidig er det godt å høre noe fra motparten.

8249338[/snapback]

Det er i så fall et ganske lettfattelig forhold til sannheten Aarebrott praktiserer. I Statoils ledergruppe (Aarebrotts eget eksempel) er det to stykker som har skikkelig offshore-erfaring, den med lengst er Margareth Øvrum, blant annet som plattformsjef. Oj, er hun kvinne?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hørte litt på en debatt på NRK-Alltid nyheter, hvor Frankie sa noe essensielt etter min mening. Han sammenlignet norsk tenkemåte med den finske ang. "lederen". I finland velges lederen etter personlige egenskaper, mens vi her i norge titter på formell utdanning. Jeg holder en knapp på den finske måten. Leder er ikke noe du sitter på skolebenken og lærer. Leder er noe du "er".

Lenke til kommentar
Go Frank!  :w00t:

-Vil ikke ta drittjobbene

8241147[/snapback]

 

Frank kan si hva han vil, men det er SVÆRT SJELDEN at 'gutta på gølvet' rykker opp til toppsjefstillinger (med gutta på gølvet mener jeg mekanikere etc.). Tror han f.eks at Helge Lund eller Reiten noengang sto på en plattform med olje til knærne og pumpa olje?

 

Ingeniører derimot ser jeg jo poenget i, men det er jo flere og flere jenter som utdanner seg til ingeniører (går selv siv ing så jeg vet vel hva man snakker om..) slik at etterhvert vil det nok jevne seg ut...

Lenke til kommentar
Hørte litt på en debatt på NRK-Alltid nyheter, hvor Frankie sa noe essensielt etter min mening. Han sammenlignet norsk tenkemåte med den finske ang. "lederen". I finland velges lederen etter personlige egenskaper, mens vi her i norge titter på formell utdanning. Jeg holder en knapp på den finske måten. Leder er ikke noe du sitter på skolebenken og lærer. Leder er noe du "er".

8250687[/snapback]

 

Tja.. si at du skal bli toppsjef for ett teknisk firma, f.eks fast. Gir det deg noen særlig troverdighet både ovenfor ansatte og kunder om du ikke har peiling på data?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hørte litt på en debatt på NRK-Alltid nyheter, hvor Frankie sa noe essensielt etter min mening. Han sammenlignet norsk tenkemåte med den finske ang. "lederen". I finland velges lederen etter personlige egenskaper, mens vi her i norge titter på formell utdanning. Jeg holder en knapp på den finske måten. Leder er ikke noe du sitter på skolebenken og lærer. Leder er noe du "er".

8250687[/snapback]

 

Tja.. si at du skal bli toppsjef for ett teknisk firma, f.eks fast. Gir det deg noen særlig troverdighet både ovenfor ansatte og kunder om du ikke har peiling på data?

8250803[/snapback]

 

Det er verdifullt med bransjerfaring, men den er underordnet personlig egnethet.

 

Edit Det burde være slutt på den tiden hvor sjefen visste "best", eller "alt". Tiden nå krever en leder som vet å lokke frem den beste kvaliteten fra sine medarbeidere, kunder og leverandører. Det tror jeg ikke man lærer for meget av via ingeniørutdannelsen.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...