Gå til innhold

- Kvinner vil ikke ta drittjobbene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Så kan jeg tro at han kroer seg i forventningen til at noen av "hoggtenna" skal forsøke seg på et jafs. Kanskje den forsmådde SV-nestlederen ... :love:

Lenke til kommentar

"Statsviter Frank Aarebrot kaller kvinnebevegelsen som roper etter flere sjefsstillinger, en middelklasse med et luksusproblem. Han mener det bringer inn kvinner med irrelevant erfaring, noe som igjen skaper uegnede ledere."

 

Han peker på at i selskaper som domineres av menn i de operative stillingene, er kvinner ofte overrepresenterte i ledelsen. Han mener at maset om å ha en ledelse som består av 50% kvinner og 50% menn, kan føre til at man ansetter kvinner i ledende stillinger som ikke har relevant erfaring.

 

Selv synes jeg dette er et viktig og godt poeng som jeg ikke har tenkt så mye på før jeg leste artikkelen. Hva synes dere?

 

Link til artikkelen

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar
Go Frank!  :w00t:

-Vil ikke ta drittjobbene

8241147[/snapback]

Lund, Baksaas og Reiten er ikke akkurat rekruttert fra gutta på golvet, så helt valid er ikke sammenligningen.

8244874[/snapback]

Tror kvinner kunne fått samme jobb med samme kvalifikasjoner. Dessuten er store konsern litt anderledes enn den vanlig bedrift.

8245290[/snapback]

Kanskje. Men Aarebrott er uansett helt på jordet når han bruker StatoilHydro som eksempel; hvor mange i toppledelsen der har borret olje i nordsjøen? Og det er kun den første av hans tåpelige påstander. Nummer to er at ingeniør er et drittyrke. Nummer tre av kvinner ikke vil "ta drittjobbene". Hvem tror han egentlig er på gulvet f.eks. innen omsorgssektoren, innen renhold osv? Lavtlønnede og fysisk krevende jobber.

 

Uansett er den typiske lederen i mellomstore bedrifter og oppover er en siviløkonom (naturligvis med mange hederlige unntak, blant annet siv.ing). Har disse NHH-menneskene (Lund og Baksaas, Reiten er sosialøkonom fra UiO og har tatt den politiske ruta til næringslivet) den operative kompetansen Aarebrott etterspør?

 

Jeg tror ikke han har tenkt igjennom dette utspillet skikkelig, eventuelt er det voldtatt av pressen.

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar

Jeg syns det er merkelig at kvinner som skal være sjef i Statoil skal ha erfaring fra "gulvet" når det ikke er noe tilsvarende for menn.

 

De har noen økonomoer, noen konsulenter, en professor fra NTNU, to Cand.Polit. Høye utdannelser hele gjengen, og jeg ser ikke helt at olje under neglene skal gjøre en til en bedre sjef.

Endret av CruellaDeVille
Lenke til kommentar

Har Lund, Reiten og Baksaas aldri jobbet på "gulvet" (da snakker jeg ikke nødvendigvis om jobb på oljeplattform)? Reiten jobbet vel i Hydro tidligere (avdelingsleder av et eller annet slag) så han har jo praksiserfaring, om ikke annet.

 

Essensen i Aarebrot sin kritikk er helt legitim. Det er et 50-50 hysteri uten like og jeg er langt fra alene å oppleve at langt flere blir disrkiminert grunnet dette hysteriet enn av andre årsaker.

 

Leser man hans innlegg så er det luksusproblemet han angriper. Dette sitatet sier det hele;

 

Skal kvinner ha makt, får de skaffe seg den relevante erfaringen, sier han.

 

Indirekte så er det diskriminering av menn i denne sammenheng han reagerer på. Men slikt er jo ikke politisk korrekt, så nå er det vel bare å vente på angrepene på Aarebrots person fremfor saken han fremmer. Edit: Og det kom selvfølgelig der ja, fra Thorkildsen :roll:

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Nå sa vel ikke Aarebrot at toppsjefene i Hydro og Statoil starta som riggere på platform heller da... men at damene burde i langt større grad finne seg i å gå karrierestigen som alle andre og ikke bare ta ekspressheisen til topps...

Dvs. skal du bli toppsjef i Statoil, starter du som bedriftsøkonom, ingeniør, whatever... tar litt tilleggsutdanning på si, skaffer de riktige kontaktene og vips ett 20 år så kanskje er du langt oppe...om ikke tha CEO...

Skal du jobbe som formann, så starter du helt på gølvet og jobber kanskje 5-10-15 år og UTMERKER deg innen jobben... kanskje tar noe tilleggsutdannelse...

 

Frankieboy sier at Inga should pay her dues :yes:

Lenke til kommentar
Kanskje. Men Aarebrott er uansett helt på jordet når han bruker StatoilHydro som eksempel; hvor mange i toppledelsen der har borret olje i nordsjøen? Og det er kun den første av hans tåpelige påstander. Nummer to er at ingeniør er et drittyrke. Nummer tre av kvinner ikke vil "ta drittjobbene". Hvem tror han egentlig er på gulvet f.eks. innen omsorgssektoren, innen renhold osv? Lavtlønnede og fysisk krevende jobber.

8245628[/snapback]

Det kan nok misforstås litt det han sier. Sitat fra "Ledelse" (på nett):
– Kvinner er opptatt av 50/50 i sjefsjobbene, men vil ikke ta drittjobbene. De vil ikke være grøftegravere eller ingeniører. De skal gå rett fra BI og inn i toppen av StatoilHydro, uten å ha operativ erfaring i selskapet de skal lede. Hvor mange kvinner driller etter olje i Nordsjøen? At de da er over 20 prosent kvinner i StatoilHydro-ledelsen blir da helt sykt. De klager på at der ble det ikke mange nok av dem – når det er nettopp der de er overrepresentert, sier Aarebrot.

Nå har jeg jobbet som ingeniør noen år. Om jeg har noe å utsette på det så er det yrket at kvinneandelen er lav. Jeg har ikke sett noe annet tiltak her en "Kvinner (og personer med innvandrerbakgrunn) oppfordres til å søke" i stillingsannonser. Derimot sliter min nåværende arbeidsgiver med å finne nok kvinner til at de skal utgjøre 40% av styret. Tipper antall kvinner er like stort som antall kvinnlige søkere: null. Så da er spørsmålet: Hvorfor er alt under toppledelse mindre viktig. Hva kan en kvinne bidra med som leder, men som hun mangler som ingeniør eller oljearbeider?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...